MrB - Cloneworth Capri
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Det har varit rätt låg aktivitet under vintern .Men man har väl försökt att uppdatera det hopplöst gammalmodiga projektet (bakhjulsdrift ,Bladfjädrar ,Stötstångsmotor)
Framspoilern har också snyggats till efter några "grundstötningar"
SEDAN har värdens snabbaste dekaler apterats ...Jag har matematiskt räknat ut att det skall göra 3,67km /h till i topphastighet
Framspoilern har också snyggats till efter några "grundstötningar"
SEDAN har värdens snabbaste dekaler apterats ...Jag har matematiskt räknat ut att det skall göra 3,67km /h till i topphastighet

- Bilagor
-
Old FORD's can always be faster ......
- davve d
- Legend
- Inlägg: 3864
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Kul att det är lite aktivitet i garaget. Ser fram emot att få se bilen på banan igen och tror lätt att du kapat varvtiden minst 2 sek på Gelleråsen med dekalerna:)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
- davve d
- Legend
- Inlägg: 3864
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Se där! Blir bara bättre och bättre då. Kul att ha dig i hasorna idag. Nästa gång vill jag jaga ist:)MrB skrev:Superdekaler !!! förra året åkte jag på 1,25,08 på Gelleråsen i år 1,23,59 måste vara den billigaste trimningen man kan göra
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Hu då !davve d skrev:Se där! Blir bara bättre och bättre då. Kul att ha dig i hasorna idag. Nästa gång vill jag jaga ist:)
Då måste jag nog trimma till bilen lite till nästa år ... kanske byta tändstift & olja . Byta till en större förgasare då Granada sexan låter lite astmatisk efter 4500rpm
Old FORD's can always be faster ......
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Också lite Rättvik hillclimb via kompisens mobil ....
https://www.youtube.com/watch?v=O5YLNRMEbYc
https://www.youtube.com/watch?v=O5YLNRMEbYc
Old FORD's can always be faster ......
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Efter att "fladdrat" fram på banorna några år & blivit ifrån körd av en viss grön RS Focus så har planer på att förbättra chassit lite kommit men då uppstår naturligtvis lite frågor ....?
Compression struts , Vilken modell skall man välja , det verkar som alla kit är till escort mk 1/2 men det finns olika även där ett kit där staget går bakåt mot isvetsat fäste i rambenet och ett kit där staget går framåt fäst där kränghämmaren sitter original , vad är bäst och hur gör man enklast med krängningshämmaren?
Fjäder konstant fram ? idag har jag för mig att det sitter 275lbs coilovers men fjädringen slår igenom vid aktiv körning så det behövs värre fjädrar men hur mycket kan man gå upp till ? en egen fundering är ca 400lbs och då kanske man får bort problemet att ett bakhjul alltid skall vara i luften så fort aktiv körning inträder ...
Som sagt alla bra tips mottages tacksamt
Compression struts , Vilken modell skall man välja , det verkar som alla kit är till escort mk 1/2 men det finns olika även där ett kit där staget går bakåt mot isvetsat fäste i rambenet och ett kit där staget går framåt fäst där kränghämmaren sitter original , vad är bäst och hur gör man enklast med krängningshämmaren?
Fjäder konstant fram ? idag har jag för mig att det sitter 275lbs coilovers men fjädringen slår igenom vid aktiv körning så det behövs värre fjädrar men hur mycket kan man gå upp till ? en egen fundering är ca 400lbs och då kanske man får bort problemet att ett bakhjul alltid skall vara i luften så fort aktiv körning inträder ...
Som sagt alla bra tips mottages tacksamt
Old FORD's can always be faster ......
- davve d
- Legend
- Inlägg: 3864
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Haha, kul att få bana väg för ännu mer Capriutveckling 
Skämt åsido, det fasar jag lite för. Kommer få igen för så mycket

Skämt åsido, det fasar jag lite för. Kommer få igen för så mycket

FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10227
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Jag valde tension struts (stag som går framåt, infästning i kränghämmarfästena), och så gjorde jag en ny kränghämmare med knivar.
Bilder finns i min byggtråd eller på http://whynotracing.nu/gallery_3/

Den främsta anledningen till mitt val var att krafterna förs in i karossen på en plats där Ford tänkte sig (kränghämmarfästet), ingen förstärkning av rambenen krävs. Det är också så att ett stag är starkare i drag än i tryck.
Att få dit kränghämmaren blev rätt trångt men nu tycker jag det fungerar i stort sett bra.
Det går att lösa montering av original kränghämmare också om man vill, då med pendelstag till bärarmen. Men ska du ändå bygga om är väl justerbar kränghämmare en god idé...?
Tyvärr minns jag inte vilken fjäderkonstant jag valde fram, kan vara runt 300 lbs/inch. Med en Essex som kanske är lite tyngre kan nog 400 fungera.
Gustaf
Bilder finns i min byggtråd eller på http://whynotracing.nu/gallery_3/
Den främsta anledningen till mitt val var att krafterna förs in i karossen på en plats där Ford tänkte sig (kränghämmarfästet), ingen förstärkning av rambenen krävs. Det är också så att ett stag är starkare i drag än i tryck.
Att få dit kränghämmaren blev rätt trångt men nu tycker jag det fungerar i stort sett bra.
Det går att lösa montering av original kränghämmare också om man vill, då med pendelstag till bärarmen. Men ska du ändå bygga om är väl justerbar kränghämmare en god idé...?
Tyvärr minns jag inte vilken fjäderkonstant jag valde fram, kan vara runt 300 lbs/inch. Med en Essex som kanske är lite tyngre kan nog 400 fungera.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Rent spontant känns det lättare att använda compressor struts som går bakåt för att få mera plats till kränghämmare samt att man fördelar ut krafterna i chassit och inte bara längst fram. Jag har sett på kylarinfästningen att frontbalken rör sig ganska kraftigt ändå (skavmärken) min tanke är att vid infästningen i rambenet sätta ett stag emellan rambalkarna under växellådan så att säga då jag kan tänka mig att där är kraften störst ( vid inbromsning)
Old FORD's can always be faster ......
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10227
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Visst, det finns fördelar med att dra stagen bakåt också. Jag velade ganska länge...
Det har resonerats en del på Turbosport om saken och ett argument mot tension struts är att när bromskrafterna drar i staget så kan det inte bli mer än rakt, dvs är vinkeln rätt från början så ska bromskrafterna varken ge dive eller lift. Med compression struts kan bromskraften ge både lift och dive, även om staget är rakt från början. Om det spelar roll eller inte...tja...
Ska du köra compression struts (som ju många gör med gott resultat), tror jag på att helsvetsa rambenen mot golvet och även göra ett par vinklar som stöttar dem bättre. Ett stag tvärs över är också bra om det får plats.
Du kan behålla original kränghämmare om du vill men bygg i så fall pendelstag till den.
Gustaf
Det har resonerats en del på Turbosport om saken och ett argument mot tension struts är att när bromskrafterna drar i staget så kan det inte bli mer än rakt, dvs är vinkeln rätt från början så ska bromskrafterna varken ge dive eller lift. Med compression struts kan bromskraften ge både lift och dive, även om staget är rakt från början. Om det spelar roll eller inte...tja...
Ska du köra compression struts (som ju många gör med gott resultat), tror jag på att helsvetsa rambenen mot golvet och även göra ett par vinklar som stöttar dem bättre. Ett stag tvärs över är också bra om det får plats.
Du kan behålla original kränghämmare om du vill men bygg i så fall pendelstag till den.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Re: MrB - Cloneworth Capri
Back again ...Capri,n har släpats fram efter något års laduförvaring ..Då man tydligen inte blir yngre så börjar ratt vridandet bli ansträngande så styrservo skall monteras .Ursprungsämnet på servo kommer att vara Volvo 240 ....
Sedan ska väl det kosmetiska snyggas till lite efter åkning där det inte var asfalt
..Får skylla på avsaknaden av servo 
Sedan ska väl det kosmetiska snyggas till lite efter åkning där det inte var asfalt
- Bilagor
-
Old FORD's can always be faster ......
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10227
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: MrB - Cloneworth Capri
Bra, dokumentera gärna bytet till 240 kuggstång. Jag har sparat på mig foton från en engelsman med BMW styrväxel, men den är lite smal.
Mina måttuppgifter säger att 240 passar bättre i bredd men jag vet inte riktigt hur pinjongen lirar, i bredd och vinkel.
Gustaf
Mina måttuppgifter säger att 240 passar bättre i bredd men jag vet inte riktigt hur pinjongen lirar, i bredd och vinkel.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5731
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: MrB - Cloneworth Capri


Passar grejerna utan några "större" modifieringar?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- davve d
- Legend
- Inlägg: 3864
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Re: MrB - Cloneworth Capri
Kul att det grejas med Caprin igen Björn 
Hoppas vi får ihop några banbattles 2021

Hoppas vi får ihop några banbattles 2021

FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000