therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Inlägg: 604
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Jimmy86 »

Kul å stort grattis! Både till bänkning och till regbesiktning!


Mvh Jimmy

Tags:

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7661
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Järnkaminen »


therealpinto skrev: Skönt med ett regbevis som anger 235 kW :-)
Rätt jädra grymt Bild!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10386
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Tack, det ska bli skönt att få bilen körklar igen och få städa till garaget efter allt jobb. Sedan kanske till och med våga sig ut på en Trackday... :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10386
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Igår gjorde jag kontrollbesiktning också, utan problem.

Det märks att bilen inte är körd så mycket, jag behöver jobba med mappningen av start, speciellt när den är varm/halvvarm. Nu kräver den att man håller gas och det är ju jobbigt. Jag ska försöka testa om det är luft eller soppa som felar, eller en kombination.

I övrigt är planerna närmast att prova justera om lite caster för mer stabilitet, tvätta ordentligt (jag har köpt en riktig skumlans, så får vi se, jag tycker ju egentligen att tvätt är tråkigt) och köra lite. Men vi har en långloppspremiär på söndag att hantera först, och sedan ska jag ju vara med i att rigga STCC här i Skellefteå igen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10386
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Nu har större delen (?) av sommaren gått och jag har knappt kört bilen alls. Nån liten tur in till stan men jag har varit för lat, eller haft andra behov...

Men igår kväll tog jag mig tid att åka iväg på driftingträning igen. Nu har vi varit där ett par kvällar när Kajsa har kört men hon jobbade så nu såg jag chansen. Eftersom hennes "hyrbil" ockuperar släpet så bestämde jag mig för att lasta in däck och grejer i Caprin och köra till banan.

Väl iväg förundrades jag lite över hur "tyst" och snäll den ändå kändes. Jag gjorde en snabb justering av toe (mindre toe out) tidigare i sommar och det var rätt väg att gå.

Banan hade för kvällen smyckats med lite tunnor för att markera ett elakt hål som kostat ett par bakvagnar tidigare kvällar. Jag föredrar i och för sig att byta bakaxel istället för bakskärmar men jag bestämde mig för att bara börja lugnt för att hitta känslan i bilen med nya motorn.

Eftersom vi bara var tre bilar så fanns det gott om tid att köra och lägga varv efter varv, precis det jag behövde! Jag hade också preppat bakdäcken med mer tryck än vanligt, både för att göra de lättare att slå loss men också för att minska risken för avkrängning om jag skulle hamna utanför. Det tog ett tag att hitta känslan för de blir rätt hala i sidled när det släpper.

Redan från början kändes det att motorn svarar på ett helt annat sätt, nu funkar det även att ta den tajta vändningen runt en kon på tvåan om man bara sätter ingången. Det var lönlöst tidigare. Nu funkar det också att släppa ned varven ordentligt för att ta om när det behövs.

Lite störande att varvräknaren visar fel, den styrs av MaxxEcu och den verkar behöva en ickelinjär kompensering - nu visar den för mycket men jag tror också det beror på att den faktiskt slagit i det mekaniska stoppet i mätaren (på 8000 indikerade rpm) så nolläget flyttats. Känslan jag hade var att jag inte utnyttjande varven helt. Men jag insåg också att en annan felvisning ställde till det lite - tempgivaren till sprutet visar också för mycket och vi hade lagt in ett lägre varvstopp på 5000 varv över 100 grader. Med mätare på "halv temp" sade sprutet 105 grader vilket inte stämmer - och när varvstoppet går in på 5000 istället för 8000 blir det lite trist.

Jag hade datorn med så jag snabbjusterade detta och sedan började rundorna sitta bättre. Tyvärr filmade jag själv inget, och det enda jag sett från andra är nån runda med snurr. Men nu känns det som det finns bra möjlighet att lära sig hantera bilen bättre.

Den blir inte någon driftingstjärna innan jag ordnar mer styrvinkel men med lite mer justering och träning ska det gå att sätta hyfsade rundor. Framförallt känns det mycket roligare att köra så här, när bilen samarbetar på ett annat sätt.

Men, det är dags att efterjustera ventilerna, den har gått kanske 25-30 mil efter ihopsättning och några spel har gått upp. Enkelt fix!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10386
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 6256
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Kul med lite rörliga bilder på den också. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar