MalZon - Ford Taunus GXL V6 -73

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: MalZon - Ford Taunus GXL V6 -73

Inlägg av therealpinto »

En typ 9 från V6 (helst Sierra eller Granada 2.8 så du har vajerdriven hastighetsmätare) passar rakt på motorn (oavsett om det är 2.0-2.3-2.6-2.8) men du kan behöva välja rätt kombination av svänghjul och startmotor. I övrigt får man räkna med att anpassa växellådsbalk och kardan. Med lite tur passar kardanen från en Taunus automat och det finns kanske trådar runt detta i forumet redan. Taunus har ju funnits med lite olika växellådor osv så man får pussla och trixa lite.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Ja nä, pussla ihop allt så vill jag inte göra nu iaf. Kanske tids nog nr allt annat är ok. :)

Som sagt så suger jag lite på de 2 motorerna, en 2,3l okänt skick och en 2,8l som vad jag förstod var i startklart skick, fattas svänghjul, fördelare, förgasare och generator på den.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Plocka hem båda, så tar du fördelare, förgasare och insug från 2.3, generator från din bil eller 2.3 om det följer med, svänghjul och koppling från din 2.0.

Enkelt bolt on/bolt in, ser original ut och det kommer fungerar alldeles okej :-)

Gustaf

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Vilken historia, blev lite tagen.

Tycker nog du skall följa tanken du hade från början och bygga den som din pappa pratat om...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

therealpinto skrev:
tis feb 01, 2022 7:43 am
Plocka hem båda, så tar du fördelare, förgasare och insug från 2.3, generator från din bil eller 2.3 om det följer med, svänghjul och koppling från din 2.0.

Enkelt bolt on/bolt in, ser original ut och det kommer fungerar alldeles okej :-)

Gustaf
Är ju nästa värre än med Volvo och BMW motorer haha.
Ja får väl bli att hämta motorerna så får vi se vart det landar. Återkommer garanterat med fler frågor! :)
Nemesis_se skrev:
tis feb 01, 2022 10:16 am
Vilken historia, blev lite tagen.

Tycker nog du skall följa tanken du hade från början och bygga den som din pappa pratat om...
Ja jag känner mig väldigt besviken på mig själv framför allt som inte tog mig tiden för att hjälpa honom när han väl har stora planer. Likaså med skogsbruket han näst intill hade vigt sitt liv för.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Blir nog bra det där :). Ska tillägga att enligt vad som sagts mig så bör man undvika 2.6 (jag har nära noll koll på den varianten) som enligt några tidigare ägare av Granada med sån motor dels är lite svår att finna vissa delar till numera och väl inte var den mest fullgångna generationen (lär vara den törstigaste enligt en bekant som körde en Granada mk 1 Kombi i jobbet) utan välj hellre en 2.8 om det finns, det är väl redan noterat här att det är en förbättrad 2.6. Man kan btw dra nytta av släktskapet med både Köln V4 och Windsor 289" V8 för vissa reservdelar (Köln V4 utvecklades parallellt med Windsor som började med 221", i viss mån släktskap även med engelska Essex V4/V6) vilket väl dock började glida ifrån med 2.8, värt att fördjupa kunskaperna om (för avläggaren Cologne 2.4i/2,9i och 4.0 startade det om med ett nära släktskap i första generationen för att senare glida isär, men det är ju en egen historia även om de härstammar från äldre Köln/Cologne).

Ett tillägg om plåten: yttre skärmkanterna är i princip samma fram/bak på alla 2-dörrars Taunus TC minns jag från när jag lagade upp en av mina med hjälp av resterna av ett par tvärsluta framskärmar som fick lämna resterna som utgångspunkt till de bakre. Obs. jag minns inte i stunden om det var så likt att det funkade bäst att skifta diagonalt för att kunna använda midjepressningens kurva, bara att prova ifall bitarna råkar finnas och det inte går att finna repro-kanter (idag är ju framflyglar till TC 1 nästan lika sällsynta som hönständer så det lönar sig väl snart att lämna fragment till ett plåtslageri om man inte kan själv återskapa dom men TC 3 har samma skärmkanter).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Släggmek skrev:
tor feb 03, 2022 4:36 pm
Blir nog bra det där :). Ska tillägga att enligt vad som sagts mig så bör man undvika 2.6 (jag har nära noll koll på den varianten) som enligt några tidigare ägare av Granada med sån motor dels är lite svår att finna vissa delar till numera och väl inte var den mest fullgångna generationen (lär vara den törstigaste enligt en bekant som körde en Granada mk 1 Kombi i jobbet) utan välj hellre en 2.8 om det finns, det är väl redan noterat här att det är en förbättrad 2.6. Man kan btw dra nytta av släktskapet med både Köln V4 och Windsor 289" V8 för vissa reservdelar (Köln V4 utvecklades parallellt med Windsor som började med 221", i viss mån släktskap även med engelska Essex V4/V6) vilket väl dock började glida ifrån med 2.8, värt att fördjupa kunskaperna om (för avläggaren Cologne 2.4i/2,9i och 4.0 startade det om med ett nära släktskap i första generationen för att senare glida isär, men det är ju en egen historia även om de härstammar från äldre Köln/Cologne).

Ett tillägg om plåten: yttre skärmkanterna är i princip samma fram/bak på alla 2-dörrars Taunus TC minns jag från när jag lagade upp en av mina med hjälp av resterna av ett par tvärsluta framskärmar som fick lämna resterna som utgångspunkt till de bakre. Obs. jag minns inte i stunden om det var så likt att det funkade bäst att skifta diagonalt för att kunna använda midjepressningens kurva, bara att prova ifall bitarna råkar finnas och det inte går att finna repro-kanter (idag är ju framflyglar till TC 1 nästan lika sällsynta som hönständer så det lönar sig väl snart att lämna fragment till ett plåtslageri om man inte kan själv återskapa dom men TC 3 har samma skärmkanter).
Bra input :)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Fick nån timme över idag så började plocka lite, kunde lixom inte låta bli :)
Dammsög upp skit från motorrummet. Plockade av förgasaren och mätte den till 32mm, så den är ju orginal. Plockade även ut kylaren. Den var full av vatten fortfarande så är väl förhoppning av att den är tät ännu.
Hittade dock en sak som jag inte har ett blekaste minne av att farsgubben nämnt för mig...

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Grejen med 2.6 i Granada skulle jag nog säga mest är att de kom 1976-77 när avgasreningskraven kom, och som alla tidiga motorer med avgasrening fungerade de inte särskilt bra. När 2.8i ersatte 2.6 med förgasare var det en mycket mer utvecklad motor.

Min uppfattning är att de tidigare 2.6 i Taunus utan avgasrening är en ganska trevlig maskin. Roligast av alla är förstås RS2600-varianten men det är ju ett unikum.

Dock är det mest kuriosa i denna tråd.

Reparationerna - krock eller rost? Av alla Taunus jag haft, så har det varit rostjobb under framskärmarna på sådär 75-80% av dem :-/

Gustaf

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

therealpinto skrev:
tor feb 03, 2022 6:34 pm
Reparationerna - krock eller rost? Av alla Taunus jag haft, så har det varit rostjobb under framskärmarna på sådär 75-80% av dem :-/

Gustaf
Jag vet inte, har aldrig lagt märke till det innan. Framskärmarna är ju bytta så får väl anta röst isf. Kan ju hänga av dem vid något tillfälle och se.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Jo, absolut bör du hänga av framflyglarna och undersöka noga allt de suttit skruvade emot. Jag skymtar att nån varit på och lappat hörnet vid ena strålkastens ovansida, klassiskt, så troligen är det värsta redan fixat, Min första TC blev jag tvungen att återskapa hela främre på genom att jämföra med en friskare bil, vilket iofs var lärorikt men tidsödande. Som tur är så är Taunus (TC för Taunus-Cortina) en typisk 60-talskonstruktion med mestadels ganska enkla raka pressningar innanför ytterpanelerna och detta gör det enkelt för oss amatörer att forma de flesta plåtarna på arbetsbänken. Idag är det ju tyvärr inte så mycket som går att finna som repro jämfört med när jag höll på som mest, å andra sidan var ekonomin inte lika bra så det var bara att försöka bända det som gick på egen hand. Jag föreslår att kolla lite priser på sick- och falsverktyg innan du sätter igång nåt stort, men man kan göra ganska bra ifrån sig med lamellträskivor (MDF-fiberplatta går också men tål inte lika mycket stryk innan den börjar smulas sönder i kanterna, gamla skrivborsskivor är starkare :D men bränn inte resterna i villapanna etc då de innehåller giftigare lim) och en lövsåg för att få till konturerna samt några limtvingar att spänna fast plåten mellan träplattorna. Ja, förstås också en sats karosshammare så har man grundutrustningen som de gamla hantverkarna gjorde underverk med, i slutänden handlar det om handlag, tålamod och att kunna läsa av hur plåten beter sig. Själv är jag långt ifrån proffs i ämnet men har haft stor nytta av goda råd från gamlingar som harvat på med sånt för brödfödan, den kunskapen de delade med sig var guld.

Bra att tänka på är att Fords europeiska gren hade iaf på 70-talet bristfällig ordning på sin produktion och sånt som build sheets etc verkar inte ha sparats knappt nåt av för sånt som Taunus-Cortina medan det verkar särskilt på den engelska sidan ha gått bra att beställa sin bil utrustad efter vad som råkade finnas tillhands genom raka överenskommelser ganska direkt via försäljare till fabrikspersonal med ganska lite pappersarbete vilket skapade en del intressanta bilar som inte stämmer helt med standardspecs, oftast då lite extra över standardnivån.

På samma sätt så skedde en del löpande förbättringar som kan ställa till när man ska byta t ex ljusrelä eller vindrutetorkarmotor vilket jag själv fått erfara emellanåt - det finns vad jag vet tre olika (minst!) torkarmotorer där de äldsta inte går att ersätta med senare modeller utan att dra om kablaget alt. koppla om tillslagsreläet (man måste koppla ur intervalläget som inte fanns i början och förlorar även automatisk återgång som bieffekt). 1973 är ett brytår då många av de inledande barnsjukdomarna åtgärdades så där får man vara extra noga att jämföra detaljnummer vid utbyte. Annat att veta är att det mesta av NOS inredningsdetaljer brann upp... ja, runt 1980 eller däromkring, då centrallagret gick upp i rök i samband med reparationsarbeten. Beslutet togs att inte sätta igång nytillverkning då det inte antogs lönsamt, men idag finns en del reprodelar till inredningen att köpa från UK i den mån vissa dörrsidor etc passar mellan Taunus och Cortina ur TC-familjen. Plåt och glas är ganska svårt att finna nytt idag (och BRA plåt är sällsynt som nypressat) men mekaniska delar kan man finna det mesta av hos e-handlare främst baserade i Tyskland och ofta till hyfsade priser men sånt som inte slits mycket kan man få jaga - en fabriksrenoverad styrväxel fick jag vänta ett år på innan en förfrågan fick ett svar på i e-posten (både manuell och hydraulisk ska gå att få fram om man kan vänta).

Jo - glömde säga men kolla noga upp ramtassarnas knän där de går in under golvet och framtill omkring krängningshämmarna/momentstagen, det brukar samlas löv i hålrummen som omvandlas till kompost över längre tid orsakar genomrost. Ta det bara lugnt i så fall, det finns knappt någonting i karossen som inte går att fixa ganska enkelt i garaget om man bara har lite plåtvana och hyfsad bedömningsförmåga. Idag finns ju dessutom ett helt annat utbud av bra & billiga plåtverktyg för hemmameken än det gjorde på 80-90-talen, själv vek jag kurvade kanter med skomakarhammare och det blev rätt bra ändå till slut :).

Om tiden räcker nån gång har jag tänkt ladda upp en ganska omfattande beskrivning om Taunus TC 1-2-3 (och vad jag stött på om Cortina mk III/IV och andra varianter) till FAQ-avdelningen, men den bibban har varit under ständig bearbetning sen 2012 eller så :D eftersom det ständigt fylls på detaljer, så det lär ta ett tag till :yltype: men dyker det upp några frågor så lyfter jag gärna ut vad jag har noterat om respektive detaljer så länge. Delar av det (tyvärr inte så mycket specifikt om V6-versionerna) flyter runt sen tidigare i gamla trådar så slå gärna en sökning i arkivet först.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Var hos Håkan i Knislinge och hämtade 2st motorer. En 2,3l och en 2,8l. 2,3l är i lite okänt skick men 2,8l ska ha gått när den plockades ur bilen. 2,8l saknar generator, förgasare och svänghjul. Generator ska jag se om min funkar. Förgasare har jag en 38mm på gång, annars hade jag troligtvis startat den med min förgasare. Svänghjul passar ju mellan motorerna, men pallar 2,0l koppling för den urstarka 2,8l? :cool:
Funderar även på att kolla med en betrodd motorrenoverare i trakten om att byta ventilsätena så jag kan köra på blyfri. Känns som en vettig bearbetning av motorn. Kanske ska ta komptest på den med innan.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

För brukskörning (utan att dra husvagn mycket kanske) så skulle jag hävda att den lilla kopplingen absolut orkar. Den kanske inte håller 10000 mil...

Behovet av härdade ventilsäten ska inte överdrivas tycker jag. Lite blyersättning emellanåt så går de länge även på blyfritt, i alla fall om motorn är fräsch till att börja med.

Gustaf

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

therealpinto skrev:
mån feb 21, 2022 6:51 am
För brukskörning (utan att dra husvagn mycket kanske) så skulle jag hävda att den lilla kopplingen absolut orkar. Den kanske inte håller 10000 mil...

Behovet av härdade ventilsäten ska inte överdrivas tycker jag. Lite blyersättning emellanåt så går de länge även på blyfritt, i alla fall om motorn är fräsch till att börja med.

Gustaf
Bara att pröva, funkar det inte så får man väl byta senare.
Är väl just ersättningen man vill slippa :) Vet troligtvis ingen big deal, men har aldrig behövt använda det i någon bil så känner själv att det kommer att fallera bort. Ska ringa och höra mig för vad det skulle kosta att byta. Medans motorn står brevid så att säga... :dance2:

Skriv svar