Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Flodabo
Erfaren
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Skönt att höra att det är fler som är i samma situation.

Samtidigt så är det ingemting speciellt som behöver göras på bilen. Möjligen se över kamdrivningen som dom säger kan ge upphov till problem. Detta är dock inget som lockar. 3.500 kr för en drevsats.... :mad:

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Huga, dyrt men man får väl se det som marginell tillgång och efterfrågan. Man brukar säga att lagerkostnaden är runt 50% av varukostnaden dessutom och här snackar vi ju verkligen hyllvärmare. Iaf, de här dreven är i original gjorda av ett kompositmaterial som består av någon enkel fenolplast (har jag för mig) och nåt slags naturfiber. De är inte särskilt tåliga så om miltalet är som man kan förvänta av antalet år bilen varit i trafik är det nog lugnast att byta. De nytillverkade är av någon modern plast (varunamn Novotex har jag för mig) som lär vara mycket tåligare så investeringen betalar sig nog i längden. Det är bara motorerna 1.7 TS (bra mycket en annan maskin än vanlig 1.7, förstärkt på många punkter) och 1.8 som har solid vevaxel. I våra bilar sitter vanlig 1.7 och de liksom 1.5 har en lättviktsvevaxel av motorcykeltyp bestående av rör som pressats samman med vevslängarna och de kan i värsta fall slås av vid hård belastning. Jo, btw så lär oljepumpen vara samma som i den engelska Consul-fyran från 50-talet som Taunus-fyran är baserad på, inte mycket gemensamt annars (Consul-motorn har mått och gängor i Imperial Inch).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren

Inlägg av Flodabo »

Ja det är väl så.
Visst är dom gjorda i fenolplast som dom säger blir skört med åren. Det där med miltalen vet man ju aldrig med gamla bilar. Mätaren kan ju slagit runt flera gånger.
Tack för all info du ger! Kan ju egentligen inget om dom här bilarna mer än det jag skruvat i för att få tillbaka den på vägen! :crazy:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Jorå :), kul att man kan hjälpa till. Den egna har jag mesr knackat plåt till och svetsat bort hela semestern på :p för några år sedan plus en del mixtrande med det glappande elsystemet som med åldern nog bör dras om har jag accepterat till slut - bilens alltså, som ungefär matchar min :D. Skruvtiden har mest gått åt till mina TC´s men barndomsminnen av mina föräldrars P3 (en ständigt krånglande skitbil :D trots att den var i delarna ungefär 8-10 år då men så fräsch och snygg som ett skolprojekt perfekt byggt av två vrak). Resten handlar om folklivsforskning på garagenivå, vill säga att fråga ut folk som ägt, mekat och/eller skrotat dem professionellt, plus förstås webbsök bortom vad som kan motiveras :D, Det ska väl bli en post i FAQ har jag tänkt... länge nu. Måste "bara" sätta sortera upp den info och bilder jag samlat. Nåt som placerar den i underläge mot de engelska kusinerna är att modellseriens rötter går bakåt bara till Taunus 17M P2 som utgjorde grunden för P3 (P2 serie 2 tjänade lite som en teknisk "provmula" för den kommande modellen) och de längsta spåren bakåt leder till 1955 ungefär (motorn debuterade i Taunus 15M och Taunus Transit. senare uppborrad till 1,7 liter) eftersom konstruktörerna bakom P2 beordrades att ta vad de kunde från den engelska Ford Consul och Detroit-utvecklade franska Vedette för att spara pengar medan ett och annat av smådelar syns passa från USA-Ford av ungefär 1955 års modell (Ford har likt andra tillverkare gärna återanvänt sina egenutvecklade delar i långa serier för att hålla ner kostnader), så med lite detektivande kan man hitta ett och annat av reservdelar där om man vet vad som passar vart. Framåt stannar spåren i princip vid introduktionen av 17/20M P5 som trots att de i princip var förstorade P3 knappt delade mer än ratten med P3. Mja, man kan uppgradera bromsarna till 2-krets med delar från fwd Taunus 15M P7 serie 3 har det sagts mig, men det är sista spåret. Gamla bitar i senare Europa-Fordar brukar stamma från England.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren

Inlägg av Flodabo »

Dags för lite inlägg igen!

Upptäckte i höstas att huvudcylindern till bromsarna läkte en aning. Dags att ta tag i det och renovera den!
Snart dags att ta ut Forden! Det är väl snart vår? :confused:
Här är huvudcylindern isärplockad och rengjord.
Här är huvudcylindern isärplockad och rengjord.
Glömde ta bilder före....

Väntar nu på nya packningar från Veteranchop!

Skriv svar