Mikko_ Ford Cortina 1965
-
Mikko_
- Veteran
- Namn: Mikko Isotalo
- Kör: Cortina MK1 -65
Fiesta MK7 -12 - Ort: Köping
Re: Mikko_ Ford Cortina 1965
Köpte på mig en framvagnsbalk modifierad för Zetecmotor.
Lika bra att passa på medans det fanns i lager hos Retroford i England, tänkte att tar dom slut kan det ju ta ett tag innan dom får tag i fler balkar att modifiera.
Lika bra att passa på medans det fanns i lager hos Retroford i England, tänkte att tar dom slut kan det ju ta ett tag innan dom får tag i fler balkar att modifiera.
-
Mikko_
- Veteran
Söndagens projekt blev att hämta hem min Zetec.
Ska enligt trovärdig källa bara gått 13 000 mil så det känns bra.
Återstår anpassning för RWD och lite allmän tillsnyggning innan montering i bilen.
Montering får ju dock vänta till framåt höstkanten, mer delar för konverteringen måste inhandlas först.
Ska enligt trovärdig källa bara gått 13 000 mil så det känns bra.
Återstår anpassning för RWD och lite allmän tillsnyggning innan montering i bilen.
Montering får ju dock vänta till framåt höstkanten, mer delar för konverteringen måste inhandlas först.
-
Mikko_
- Veteran
Sänkningsblock monterat.
Återstår att kapa u-bultarna till bladfjäder/bakaxel till lämplig längd, göra klart bromsarna och se över förgasare & tändning så
är jag redo för den här säsongen.
Blev precis som jag ville höjdmässigt.
Återstår att kapa u-bultarna till bladfjäder/bakaxel till lämplig längd, göra klart bromsarna och se över förgasare & tändning så
är jag redo för den här säsongen.
Blev precis som jag ville höjdmässigt.
-
Jimmy86
- Veteran
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Medlemsnummer: 357
Bilen ser ju superfin ut på bilderna. Sånär som på tornen då men det är ju redan åtgärdat
kul med Lite modernare maskin också. Åker man typ 9 låda efter en sån eller? Eftersom det fanns färdig framvagnsbalk så förmodar jag att det finns färdiga prylar för lådan också? Styrsystem? eller ska du åka fugge?
Jag hoppas på dubbla förgasare
Jag hoppas på dubbla förgasare
-
Mikko_
- Veteran
Tack
Blir typ 9 låda i min då jag har en sån. Finns balk, hastighetsmätarvajer och kardan att köpa färdigt.
I England är det även populärt med låda från Mazda Miata men då måste man lösa drivning av hastighetsmätare på nåt sätt.
Har tänkt köra insprut, mest troligt Maxxecu och så blir det givetvis 4 separata spjäll.
Förgasare i all ära men då hade jag behövt ta kostnaden både för förgasare och ett tändsystem.
Blir smidigast i längden att låta styrsystemet sköta både tändning och bränsle i mitt tycke.
Blir typ 9 låda i min då jag har en sån. Finns balk, hastighetsmätarvajer och kardan att köpa färdigt.
I England är det även populärt med låda från Mazda Miata men då måste man lösa drivning av hastighetsmätare på nåt sätt.
Har tänkt köra insprut, mest troligt Maxxecu och så blir det givetvis 4 separata spjäll.
Förgasare i all ära men då hade jag behövt ta kostnaden både för förgasare och ett tändsystem.
Blir smidigast i längden att låta styrsystemet sköta både tändning och bränsle i mitt tycke.
-
Patrikhedlund
- Veteran
- Namn: Patrik Hedlund
- Kör: Ford Anglia 1958
Låter som en bra plan med styrsystem! Beroende på budget så finns det ju väldigt mycket färdigt till dom motorerna om man vill ta genvägar. En budgetlösning hade annars varit mc-förgasare och ett äldre (billigt) styrsystem bara för att styra tändning, då behöver man inte så avancerade prylar
men då är man ju ändå halvvägs till att köra helt elektroniskt så..
Det enda jag inte gillar med dom motorerna är att termostaten är i bakkant av toppen så man får ha ett rör/slang förbi grenröret.
Det enda jag inte gillar med dom motorerna är att termostaten är i bakkant av toppen så man får ha ett rör/slang förbi grenröret.
-
Mikko_
- Veteran
Anledningen till Maxxecu är två:
1: Har flera kollegor och vänner som jobbat med det.
2: En kollega har en kontakt som kan fixa lite bättre pris på ett sånt.
Men inget är skrivet i sten, har ändrat mig förr så kanske blir förgasare ändå innan allt är klart
I sommar ska jag i alla fall åka med originalmotor, det är skrivet i sten.
1: Har flera kollegor och vänner som jobbat med det.
2: En kollega har en kontakt som kan fixa lite bättre pris på ett sånt.
Men inget är skrivet i sten, har ändrat mig förr så kanske blir förgasare ändå innan allt är klart
I sommar ska jag i alla fall åka med originalmotor, det är skrivet i sten.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
MaxxEcu är helrätt.
Vill du lägga pengar finns det ju spjällhus som ser ut som förgasare men det blir inte så billigt.
Vill du lägga pengar finns det ju spjällhus som ser ut som förgasare men det blir inte så billigt.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
Mikko_
- Veteran
Nja, jag har nånting emot saker som försöker se ut som nåt dom inte är så det blir mest troligt vanliga spjällhus.
-
Patrikhedlund
- Veteran
- Namn: Patrik Hedlund
- Kör: Ford Anglia 1958
https://www.jenvey.co.uk/throttle-bodi ... itage-dcoe
Dom här är ju sjukt fräna, och ser faktiskt ut som förgasare. Spridarna är gömda i flottörhuset.
Men inte på långa vägar ekonomiskt försvarbart
Så spjällhus för 2-3000kr från en sporthoj är väl mer rimligt, och blir snyggt det med!
Dom här är ju sjukt fräna, och ser faktiskt ut som förgasare. Spridarna är gömda i flottörhuset.
Men inte på långa vägar ekonomiskt försvarbart
Så spjällhus för 2-3000kr från en sporthoj är väl mer rimligt, och blir snyggt det med!
-
Mikko_
- Veteran
Dom är fina och jag förstår tanken men jag står fast vid att om man ska köra insprutning så ska det synas att man gör det
Och som det redan konstaterats så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Och som det redan konstaterats så är det inte ekonomiskt försvarbart.
-
Mikko_
- Veteran
Måttade lite på dom befintliga bakre stötdämparna igår och idag skred jag till verket med att tillverka ett par nya Bilstein.
Svetsat öglor på rören och svarvat av till rätt längd.
Gjort invändigt låsringsspår för låsringen som håller ihop dämparen.
Låsring monterad för att visa principen.
Svetsat öglor på rören och svarvat av till rätt längd.
Gjort invändigt låsringsspår för låsringen som håller ihop dämparen.
Låsring monterad för att visa principen.
-
Mikko_
- Veteran
Hoppas det blir som tänkt bara 
-
Mikko_
- Veteran
Dämparna ihopmonterade och lackade med etchprimer innan ett par lager 2K täckfärg i klassisk Bilstein-gul.
Känner mig nöjd med schimsningen på dämparna, återstår att se hur dom känns på väg sen.
Valde att lacka med bussningarna på plats för att inte riskera att skada lacken när dom pressas i.
Tänker att det inte gör något när bussningarna ändå sitter dolda mellan fästöronen på bakaxeln.
Känner mig nöjd med schimsningen på dämparna, återstår att se hur dom känns på väg sen.
Valde att lacka med bussningarna på plats för att inte riskera att skada lacken när dom pressas i.
Tänker att det inte gör något när bussningarna ändå sitter dolda mellan fästöronen på bakaxeln.