jeims - Sierra Rs Cosworth

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Davve skrev:Jag håller helt och hållet med, 9 fall av 10 är de skit bakom spakarna.
wORD...

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

i mitt nya fall var det att jag använde för liten hylsa till oljeslangen så slangen gled av.

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Inlägg: 4905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: David Eriksson
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av Davve »

jeims skrev:i mitt nya fall var det att jag använde för liten hylsa till oljeslangen så slangen gled av.
Tråkigt när något så litet orsakar så stora skada...

Lider med dig, bara ta nya tag!
MVH: Davve

Slutfordat...

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

jeims skrev:i mitt nya fall var det att jag använde för liten hylsa till oljeslangen så slangen gled av.
R.I.P

Bara ta nya tag lycka till!

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Inlägg: 4251
Blev medlem: mån jul 28, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Wikström
Kör: Japansk Premiumbil !
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

jeims skrev:i mitt nya fall var det att jag använde för liten hylsa till oljeslangen så slangen gled av.
För liten hylsa som slangen blev pressad på?

Riktigt tråkigt att läsa vad som har hänt!
Lider med dig kraftigt!

/ Henke
"Esox Lucius"

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

ok... nu har man lugnat ner sig lite. och funderat lite.
Låt oss säga att jag behåller bilen och fixar blocket igen.

Vad mer kan jag göra motormässigt för att få ur den sista effekten ur turbon?

Kammar, ställbara kamdrev och dubbla ventilfjädrar är en självklarhet + mappning på rullar. uppskattad effekt nu är 460hk och 620Nm **CIRKA**

Detta är gjort nu.. (obs: vissa saker har inte med motorns effekt att göra.. men orkar inte ändra och ta bort...)

Motorspecifikation:
200block, borrat o honat
Cps kolvar med ventilurtag
Org stakar med Arp bultar
Org vev
Bottendel balanserad
Nya lager o packningar
Ny högtrycksoljepump
3bars mappsensor
Toppen är portad på insug o avgas av Janne Gullinder.
Hpx500 turbo
2.5" ic rör
Större ic
Större oljekyl, oljetermostat, flyttat oljefilter
Ombyggd vevhusventilation
044 pump med tjockare strömkablar
9.5mm bränsleslangar
Msd 6 håls 750cc spridare
Msd spole
Msd tändförstärkare
Magnacore 8.5mm tändkablar
Ngk stift 8 kalla ihopknackade
Sach sport koppling, (platta&lamell) (ska bytas till våren om den behålls)
Arp bultat svänghjul
Eget rör för wastegate in i avgassystemet
3"downpipe
3.3" rostfritt avgassystem
Öppetfilter
Dumpventil
Utbytta insugsslangar o kopplingar.
Hydralklämmor här o var samt lite stålomspunnet
Grupp-A packning
Grupp-A kamrem o spännare

Vad mer kan göras? förslag?

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2124
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Hur mycket laddtryck hade du? Hur stor är portningen?

Byt kammar och kamdrev samt en slutmapp och kör bara. Du kommer inte bli missnöjd i första taget. Riktigt bra körbarhet samt en otroligt rolig bil får du.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Mr Niceguy
Legend
Inlägg: 2158
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik W
Kör: fiesta st
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Niceguy »

De jag han köra med min bil innan den pajja kan jag bara säga att de är en riktigt grym turbo hpx500:an... Trampa på gasen vid 2500 och turbon vaknar direkt, de tycket jag e grymt för en turbo som klarar lite mer effekt.!
Mvh Fredde

Sponsored by DOBERMANN!
http://www.garaget.org/?car=55028

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

2bars ladd.. portningen vet inte.. det går ihop med insuget väldigt bra. ingen portning på undersidan på toppen som rimbomartin gör på sina värre toppar. Får kanske lämna toppen till martin så portar han lite mer åt mig om det behövs.

Bilen var himla rolig nu när den funkade.. så det räcker nog med det jag skrev då.

cosworth511

Inlägg av cosworth511 »

lycka till med bygget nu :) om min rasar när den e klar då åker den i soporna när man lagt ner så mycket tid å pengar så ska det funka fast min har tagit lite längre tid men vill inte stressa i hop den för mycket som står på spel jag hoppas vi syns nästa sommar med 2st rwd bilar med mycket hk ;)

mvh emil

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Jaha... nu är iallafall motorn iväg lämnad. en nyare stake blir det.. slipa till kolven, 2 nya kolvringar. Veven ska slipas till nån ö.d.. sedan nya vev, ram&axial lager.

Så snart är blocket ihopsatt igen... fast jag kommer nog inte montera ihop allt så jag kan köra... får se hur jag känner mig och om lusten finns.

Behåller jag bilen så ska ju lådan ner efterssom jag måste ha en ny koppling, toppen måste av för jag vill ha andra kammar, dubbla fjädrar och ställbara kamdrev.

Så om det är värt att montera ihop.. köra en månad sedan in för vintern och demontera igen.. känns sådär. Då kan jag lika gärna ha den lätt isärplockad och smocka på org prylarna (för bes i mars) och fixa toppen och kopplingen då allt är isär nu.

Användarvisningsbild
reik
Legend
Inlägg: 1345
Blev medlem: ons mar 31, 2004 10:00 am
Namn: Rikard
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Impreza GT, Volvo XC70
Ort: Norrort

Inlägg av reik »

seså.. skynda skynda! :D
Mvh Rikard

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Kan göra en liten uppdate då om du nu tjatar så mycket rikard :)

Ska ta veven från min svarta 4x4 då den inte är slipad alls, (den som satt i måste slipas/poleras) då har jag ram o axiallager som ligger nya. 4 stakar har jag, 4 kolvar har jag. Allt som behövs är vevlager, men det är ju inga problem.

Men då jag behöver en ny koppling, sinter är det jag måste ha annars slirar det pga effekten. Så sätts inte motorn ihop nu, efterssom den ska balanseras med nya tryckplattan. Och den kopplingen köps efter det här...

Min 4x4:
Problemet är att jag ska laga/renovera upp min svarta 4x4 först så jag kan sälja av den så man slipper den + dess utgifter varje månad.

Efter jag sålt av denna så ska jag börja med Rwd:n igen. Ska på med org prylar så den går genom bes i mars... sedan på med trimmet igen.. typ snurra, avgas, map, chip, spridare med mera.

Stort TACK till "Mr Costin" för all hjälp! Jag uppskattar den verkligen!

Kan göra en ny projekt tråd om min svarta 4x4 cossie om ni vill...

Användarvisningsbild
rstking
Veteran
Inlägg: 608
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:49 pm
Namn: Danne S.
Kör: sparkcykel
Ort: Umeå

Inlägg av rstking »

jeims skrev: Kan göra en ny projekt tråd om min svarta 4x4 cossie om ni vill...
well? I'm waiting... :)
- Mitsubishi Lancer EVO V - *Såld*
- Toyota Starlet Zetec - *Såld*
- Mitsubishi Lancer EVO III - *Såld*
- Sierra Cosworth 2WD - *Såld*

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

rstking skrev:well? I'm waiting... :)
done!

Skriv svar