cossiemanden - Escort Cosworth -93
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
cossiemanden - Escort Cosworth -93
Hej hej...
Tja har varit igång sedan september sidsta året me en ny maskin til min escort.
Projektet har gripat lite om seg, men er just på sidsta timorna nu
Har bygt den me rakt frem i tankorna så topeffekt lå högt på min lista, men vil inte åka på racefuel, så det blir på 98oktan den kommer åka på.
Bilen er til gaten, inte til strippen, men vil åka på strippen me bilen så mycket som möjligt så kommer inte pilla ut nånting men kommer få skruv bur installeret for målet er at åka låg 11-hög 10sek tidor me bilen som fuldvikt.
Har haft nån tankor omkring hur jeg ville bygga motoren, men har prøvat at bygga motoren så "lät" som møjligt, altså letta dom roterende delar så mycket som möjligt uten at risikera hålbarhet.
Har okså haft i tankorna at jeg villa testa hur långt man kunna gå irl omkring div. orriginaldelar utan at skulla modificera nånting, altså uten custom bygning av dom interna/eksterna delar (vev,svänghjul) så om nånting gik synder kunna man "let" skaffa seg nya delar for små pengar.
Motoren:
200-motorsportblock från cosworth i england, std.vev knivslipat lettat och avbalancerat til sammans me clutch remhjul osv., 5mm længre autoverdi stakor, cp-race kolvar me upflyttat kolvbult och "tjock" kolvtop for lite mer hålbarhet komp.7,5:1, høgtrykskit i oljapumpen som er ny, WORKS-Rally anti surge sump, ARP bultor i toppen veven och svænghjulet, toppen er max-portat efter egna ideer efter samtala omkring flow osv., standard ventilar i toppen, portat och matchad indsug me tg-plenum och 65mm spjæld, BD-16+ indsug BD-14 avgas kammar, Peter G grenrør me 48mm turbosmart extern wastegate, Garret GT-35BB turbo me avgastrim 1,07 for rundt 700hk, nybygt custom 3" avgassystem me 40cm kortare downpipe och specielbygd ljuddæmpare.
Utom Motoren:
Pace vattenkylar, custombygt PRO-ALLOY intercooler me 3" tilslutninger och ændrade sidkassar for bettre flow, aluminium benzintank istellet for sprinklartanken(samme som freddes) for mindre surge samt 2stk 044 pumpar som går til verje enda av spridarbron(retur på midten av spridarbron) 220L pump i tanken, samt Haltech E11v2 motorstyrning(egenmonteret;))
Transmission:
Fixit drevsats nya model, 2wd svänghjul me ap trykplatta och 4-pucs sacs race clutch, std front diff. me stålplatta i botton, standard bakdiff.
Bilstein dæmpare me eibach fjædre...
Tja har varit igång sedan september sidsta året me en ny maskin til min escort.
Projektet har gripat lite om seg, men er just på sidsta timorna nu

Har bygt den me rakt frem i tankorna så topeffekt lå högt på min lista, men vil inte åka på racefuel, så det blir på 98oktan den kommer åka på.
Bilen er til gaten, inte til strippen, men vil åka på strippen me bilen så mycket som möjligt så kommer inte pilla ut nånting men kommer få skruv bur installeret for målet er at åka låg 11-hög 10sek tidor me bilen som fuldvikt.
Har haft nån tankor omkring hur jeg ville bygga motoren, men har prøvat at bygga motoren så "lät" som møjligt, altså letta dom roterende delar så mycket som möjligt uten at risikera hålbarhet.
Har okså haft i tankorna at jeg villa testa hur långt man kunna gå irl omkring div. orriginaldelar utan at skulla modificera nånting, altså uten custom bygning av dom interna/eksterna delar (vev,svänghjul) så om nånting gik synder kunna man "let" skaffa seg nya delar for små pengar.
Motoren:
200-motorsportblock från cosworth i england, std.vev knivslipat lettat och avbalancerat til sammans me clutch remhjul osv., 5mm længre autoverdi stakor, cp-race kolvar me upflyttat kolvbult och "tjock" kolvtop for lite mer hålbarhet komp.7,5:1, høgtrykskit i oljapumpen som er ny, WORKS-Rally anti surge sump, ARP bultor i toppen veven och svænghjulet, toppen er max-portat efter egna ideer efter samtala omkring flow osv., standard ventilar i toppen, portat och matchad indsug me tg-plenum och 65mm spjæld, BD-16+ indsug BD-14 avgas kammar, Peter G grenrør me 48mm turbosmart extern wastegate, Garret GT-35BB turbo me avgastrim 1,07 for rundt 700hk, nybygt custom 3" avgassystem me 40cm kortare downpipe och specielbygd ljuddæmpare.
Utom Motoren:
Pace vattenkylar, custombygt PRO-ALLOY intercooler me 3" tilslutninger och ændrade sidkassar for bettre flow, aluminium benzintank istellet for sprinklartanken(samme som freddes) for mindre surge samt 2stk 044 pumpar som går til verje enda av spridarbron(retur på midten av spridarbron) 220L pump i tanken, samt Haltech E11v2 motorstyrning(egenmonteret;))
Transmission:
Fixit drevsats nya model, 2wd svänghjul me ap trykplatta och 4-pucs sacs race clutch, std front diff. me stålplatta i botton, standard bakdiff.
Bilstein dæmpare me eibach fjædre...
4x4, fixit, pro-alloy, T38, turbosmart, Hart-racing, omex710 
Tack til TG- racing for delorna til maskinen

Tack til TG- racing for delorna til maskinen
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
- cossiehenke
- Legend
- Inlägg: 4251
- Blev medlem: mån jul 28, 2003 10:00 am
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
Lite bilder:)
http://www.cossiemanden.dk/ic1.jpg
http://www.cossiemanden.dk/ic2.jpg
http://www.cossiemanden.dk/plenum.jpg
http://www.cossiemanden.dk/grenrør.jpg
http://www.cossiemanden.dk/ic1.jpg
http://www.cossiemanden.dk/ic2.jpg
http://www.cossiemanden.dk/plenum.jpg
http://www.cossiemanden.dk/grenrør.jpg
4x4, fixit, pro-alloy, T38, turbosmart, Hart-racing, omex710 
Tack til TG- racing for delorna til maskinen

Tack til TG- racing for delorna til maskinen
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
- cossiemanden
- Veteran
- Inlägg: 883
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Ronnie Lyngholm
- Kör: ESCORT COSWORTH
- Ort: Holbæk, Denmark
Lite fler bildar:)
http://www.cossiemanden.dk/downpipe.jpg
http://www.cossiemanden.dk/kolv&stak.jpg
http://www.cossiemanden.dk/sump1.jpg
http://www.cossiemanden.dk/sump2.jpg
http://www.cossiemanden.dk/topavgas.jpg
http://www.cossiemanden.dk/topindsug.jpg
http://www.cossiemanden.dk/undersidan.jpg
http://www.cossiemanden.dk/motor1.jpg
http://www.cossiemanden.dk/motor2.jpg
Enjoy
http://www.cossiemanden.dk/kolv&stak.jpg
http://www.cossiemanden.dk/sump1.jpg
http://www.cossiemanden.dk/sump2.jpg
http://www.cossiemanden.dk/topavgas.jpg
http://www.cossiemanden.dk/topindsug.jpg
http://www.cossiemanden.dk/undersidan.jpg
http://www.cossiemanden.dk/motor1.jpg
http://www.cossiemanden.dk/motor2.jpg
Enjoy

4x4, fixit, pro-alloy, T38, turbosmart, Hart-racing, omex710 
Tack til TG- racing for delorna til maskinen

Tack til TG- racing for delorna til maskinen