MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Flådigt sätt att torka av bilen må jag säga, gör det ju hela lite lättare dessutom. Att gå runt med skinn å torka är ju skitdrygt.
Excelarket hade jag också kunnat tänka mig vara lite intresserad av att hitta och sitta å leka lite med.
Som vi sa på Gelleråsen Jonas så har jag nog i stort set ingen broms bak alls så skulle behöva försöka lösa det. Förmodligen lär det väl krävas en våg även för mig.
// Jimmy
Excelarket hade jag också kunnat tänka mig vara lite intresserad av att hitta och sitta å leka lite med.
Som vi sa på Gelleråsen Jonas så har jag nog i stort set ingen broms bak alls så skulle behöva försöka lösa det. Förmodligen lär det väl krävas en våg även för mig.
// Jimmy
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Jag kan ju inte Excel så jag tog denna bild. Satte i mina värden och räkna för hand. Efter lite hjärngymnastik så får man fram massa värdefulla parameter.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Äsch, blir den suddig för er med.
Sök på rejsa. Skriv: bromsvåg cylinder. Gå in på första träffen. Kolla sida 2 efter Mikael Bäcks post. Räkna enligt hans recept med med era värden.
Sök på rejsa. Skriv: bromsvåg cylinder. Gå in på första träffen. Kolla sida 2 efter Mikael Bäcks post. Räkna enligt hans recept med med era värden.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Hittade filen!!
Tryckte i det jag har i huvudet men pedaltryck, pedalutväxling, friktionskoefficient (?), hjulbas (kan man väl iofs ganska snabbt få fram), systemtryck bla bla..? Kanske ska ta bort de värdena jag inte har koll på?
Sen blir ju kolvdiametrarna dumt då det bara visar ena sidan av ena sidan så att säga. har ju 4-kolvs fram och 2-kolvs bak. Eller ska man bara kanske räkna arean på en kolv *2? Eller *4 tom så får man ju med den andra sidan med?
Vad har du för kolvdiametrar och hur många på din Fredin? Vad har du för cylindrar för fram och bak?
Tryckte i det jag har i huvudet men pedaltryck, pedalutväxling, friktionskoefficient (?), hjulbas (kan man väl iofs ganska snabbt få fram), systemtryck bla bla..? Kanske ska ta bort de värdena jag inte har koll på?
Sen blir ju kolvdiametrarna dumt då det bara visar ena sidan av ena sidan så att säga. har ju 4-kolvs fram och 2-kolvs bak. Eller ska man bara kanske räkna arean på en kolv *2? Eller *4 tom så får man ju med den andra sidan med?
Vad har du för kolvdiametrar och hur många på din Fredin? Vad har du för cylindrar för fram och bak?
- Bilagor
-
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Man behöver inte göra det så avancerat. Jag hittar tyvärr inte mina anteckningar från när jag räknade och byggde mina bromsar. Har 6 kolvs ok fram med olika storlekar på kolvar och 4 kolvs bak. En hel del räknande för att hitta rätt.
Cyl har jag, 0.625 fram och 0.75 bak. Mina bak ok är tänkt på rally bil från början. Ganska stora kolvar så jag fick gå på ganska stor cyl bak och liten fram för att få bra balans.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Cyl har jag, 0.625 fram och 0.75 bak. Mina bak ok är tänkt på rally bil från början. Ganska stora kolvar så jag fick gå på ganska stor cyl bak och liten fram för att få bra balans.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Ok, ja då blir det lite mer tänka
Jag har 4st 42mm kolvar per ok fram och 2st 40mm kolvar bak per ok.
Just nu ha jag en rätt lång slaglängd som bromsen "tar på" så har lite svårt att säga hur de faktiskt funkar. Men har låst bromsarna fram en gång med lite lägre hastighet och kände inte den där riktiga stoppkraften så antar att bromsarna bak är rätt tama, dock ser jag att de tar på skivan. Så jag antar att jag behöver ha upp lite mer kraft fram med, men framför allt bak. Kanske 2st ,75..?
Är det inte slaglängden 1" i cylindern? Isf är...
,625 = 5 027.49 mm³
,70 = 6 306.48 mm³
,75 = 7 239.58 mm³
Det är 20% skillnad mellan ,625 till ,70 och 13% skillnad mellan ,70 till ,75. 31% skillnad mellan ,625 till ,75.
Så får ju upp verkan 20% om jag byter upp till ,70 bak och 13% med byte till ,75 fram.
Jag har 4st 42mm kolvar per ok fram och 2st 40mm kolvar bak per ok.
Just nu ha jag en rätt lång slaglängd som bromsen "tar på" så har lite svårt att säga hur de faktiskt funkar. Men har låst bromsarna fram en gång med lite lägre hastighet och kände inte den där riktiga stoppkraften så antar att bromsarna bak är rätt tama, dock ser jag att de tar på skivan. Så jag antar att jag behöver ha upp lite mer kraft fram med, men framför allt bak. Kanske 2st ,75..?
Är det inte slaglängden 1" i cylindern? Isf är...
,625 = 5 027.49 mm³
,70 = 6 306.48 mm³
,75 = 7 239.58 mm³
Det är 20% skillnad mellan ,625 till ,70 och 13% skillnad mellan ,70 till ,75. 31% skillnad mellan ,625 till ,75.
Så får ju upp verkan 20% om jag byter upp till ,70 bak och 13% med byte till ,75 fram.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Dags för en ny knut..
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Oj, den såg inte ut att må så bra.
Kör du med original? Verkar hålla riktigt bra trots allt isåfall.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Fortfarande orginal, så dumt att klaga Fått skruva ihop lagret så jag kan putta högen ut och in för i veckan som kommer så blir det färg i garaget!
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Skönt att det börjar bli målningsdags.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
En bild från Brännebacka.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Testade lite 804m med rullande start idag på hultsfred. Vart en jäkla blandning av bilar
- Bilagor
-
-
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- saabchef
- Legend
- Inlägg: 1191
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Ort: stockholm
- Medlemsnummer: 328
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Va coolt, hur fort gick det då?
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Ja de var riktigt skoj!
Ingen tidtagning eller nåt så, men vid mål så var jag inte många varv från varvstopp på 5an. Kan jag ha hållit 270km/h, typ...
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- saabchef
- Legend
- Inlägg: 1191
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Ort: stockholm
- Medlemsnummer: 328
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Häftigt, tänkte jag skulle åka på den där stående/flygande mile'n nån gång. Har ju som mål o åka 300 men bilen har ju inte ens stått på hjul i år.....så det känns ju ganska så avlägset....
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8