MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Det är riktigt grymma lägen! Med tanke på att detta är en MT75 så är det helt sjukt egentligen.
Bara att köra på Gustaf
Bara att köra på Gustaf
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
:-)
Det blev så sjukt mycket bättre med det stummade och fixade spakstället i A-traktorn men visst är jag sugen.
Utmaningen är kanske att jag har ingen bil (förutom A-traktorn) med MT-75. Det finns visserligen en låda som är "reservlåda" till Caprin men jag hade inte tänkt behöva använda den.
Lösningen är förstås att hitta en lagom fin Sierra 2.9 med MT-75 till Kajsa. Det är ju bara 1,5 år till körkort så dags att börja snart...
Gustaf
Det blev så sjukt mycket bättre med det stummade och fixade spakstället i A-traktorn men visst är jag sugen.
Utmaningen är kanske att jag har ingen bil (förutom A-traktorn) med MT-75. Det finns visserligen en låda som är "reservlåda" till Caprin men jag hade inte tänkt behöva använda den.
Lösningen är förstås att hitta en lagom fin Sierra 2.9 med MT-75 till Kajsa. Det är ju bara 1,5 år till körkort så dags att börja snart...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Hah, ja en bil kan man ju börja med
Vet inte hur känslan blir eller om man nu märker någon skillnad på RWD eller 4X4 MT75. Ställen ser ju inte likadana ut. Stabiliteten på 4x4 är nog bättre på så sett.
Vet inte hur känslan blir eller om man nu märker någon skillnad på RWD eller 4X4 MT75. Ställen ser ju inte likadana ut. Stabiliteten på 4x4 är nog bättre på så sett.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Jag tycker det här med känsla i växelspakar är rätt intressant, om nån vill lyssna.
I forntiden tyckte jag att det bara handlade om en kort spak för bra känsla men idag tycker jag det är mycket mer än så.
Det som jag har svårast med är den här gummikänslan som man går när spakställ/bussningar i MT-75 är mjukt. Svårt att känna om växlarna går i eller inte och det liksom sviktar åt alla håll. Volvo 740/940 tenderar att vara liknande.
Min Cortina MkI har lång spak men "klick-känslan" när man växlar är helt underbart delikat, trots att hela den långa spaken fjädrar lite känner man sig som en kirurg när man växlar - synkringarna är inte supersnabba, man kan riktigt höra hur de bromsar in, men känslan...ah!
En frisk 4-växlad låda i Taunus eller Granada har lite av samma känsla, men kortare spak. Hamnar man i en Capri med Typ F-låda ("Staglådan" med utanpåliggande länkage och spakstället fäst i karossen) är det en annan känsla. Spaken i sig rör sig ju inte med lådan vilket ger en bra känsla men eftersom den inte är ledad i en stor "kula" utan mer löper i ett spår är den mer "hackig".
Typ 9 med originalspak (med gummi-isolatorn) är nåt mellanting, man känner att den "vill" vara exakt men gummit förtar känslan lite (!). Stelopererar man eller använder en bra Quaifespak så blir den underbar (i alla fall med Redline MTL).
T5 är lite som en Typ 9 som käkat anabola. Med min Steedaspak är det en bra, men lite kärv känsla.
Sedan finns det spännande anomalier, som en fräsch Mondeo MkIII med MTX-75 och vajerställ - den har ingen rätt att kännas så bra som den gör...
Gustaf
I forntiden tyckte jag att det bara handlade om en kort spak för bra känsla men idag tycker jag det är mycket mer än så.
Det som jag har svårast med är den här gummikänslan som man går när spakställ/bussningar i MT-75 är mjukt. Svårt att känna om växlarna går i eller inte och det liksom sviktar åt alla håll. Volvo 740/940 tenderar att vara liknande.
Min Cortina MkI har lång spak men "klick-känslan" när man växlar är helt underbart delikat, trots att hela den långa spaken fjädrar lite känner man sig som en kirurg när man växlar - synkringarna är inte supersnabba, man kan riktigt höra hur de bromsar in, men känslan...ah!
En frisk 4-växlad låda i Taunus eller Granada har lite av samma känsla, men kortare spak. Hamnar man i en Capri med Typ F-låda ("Staglådan" med utanpåliggande länkage och spakstället fäst i karossen) är det en annan känsla. Spaken i sig rör sig ju inte med lådan vilket ger en bra känsla men eftersom den inte är ledad i en stor "kula" utan mer löper i ett spår är den mer "hackig".
Typ 9 med originalspak (med gummi-isolatorn) är nåt mellanting, man känner att den "vill" vara exakt men gummit förtar känslan lite (!). Stelopererar man eller använder en bra Quaifespak så blir den underbar (i alla fall med Redline MTL).
T5 är lite som en Typ 9 som käkat anabola. Med min Steedaspak är det en bra, men lite kärv känsla.
Sedan finns det spännande anomalier, som en fräsch Mondeo MkIII med MTX-75 och vajerställ - den har ingen rätt att kännas så bra som den gör...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Där har du mer erfarenhet än mig, helt klart.
Vill minnas att MT75 i min gamla DOHC var rätt slirkig, men är 10 år sen jag körde med den.
I Cossien har jag alubussningar till stället, sen denna spaken fastbultad i stället så allt är helt stumt, så låter mekaniken i lådan sköta snacket
Vet inte vad jag har för låda i Taunusen (-73 V6) men det är en 4-petad iaf. Ska bli spännande och spaka igång den med.
Vill minnas att MT75 i min gamla DOHC var rätt slirkig, men är 10 år sen jag körde med den.
I Cossien har jag alubussningar till stället, sen denna spaken fastbultad i stället så allt är helt stumt, så låter mekaniken i lådan sköta snacket
Vet inte vad jag har för låda i Taunusen (-73 V6) men det är en 4-petad iaf. Ska bli spännande och spaka igång den med.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Första gången på lyften, men garanterat inte den sista!
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Smidigt med lyft.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Fortfarande inte avundsjuk, inte alls, nää
Dvs ser kanon ut
Dvs ser kanon ut
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Ni kan lugna er, kan bekräfta att det är lika najs som det ser ut!
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Har gjort det tillräckligt känner jag. Kånkat den där lådan upp och ner säkert 50 gånger själv med en domkraft i intima ställningar...Generalflash skrev: ↑mån mar 22, 2021 4:34 pmHalva grejen med att meka är ju att kräla runt på golvet och vrida armarna i obekväma vinklar! Fy för dig
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Gjort ett startförsök men styrväxeln var otät vid pinjonen. Fixat till det så inatt runt småtimmarna så satte jag div styrväxeln. Hoppas den är tät nu, isf är den inte långt ifrån vägarna faktiskt.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Hade du bytt styrväxel eller var det den gamla som läckte? Bra att den verkar vara tät nu iallafall.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Packade om min i vinter, men hade nog inte fått dit packboxen ordentligt. Än så länge verkar den vara tät
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"