MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
- saabchef
- Legend
- Inlägg: 1191
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Ort: stockholm
- Medlemsnummer: 328
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Jättemånga mätare
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Inte än, färgen på golvet har ju knappt torkat...
Måste man ju ha en en 90-talare jue
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Sicket gott garv
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Tog typ första riktiga rundan igår. Ny kamera + nytt objektiv = säger sig självt...
Orginalstorlek: https://i.imgur.com/McHZG5J.jpg
Orginalstorlek: https://i.imgur.com/McHZG5J.jpg
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Snyggt!
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Riktigt snygg film!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Tackar!
Vart lite roligare med lite nya prylar
Vart lite roligare med lite nya prylar
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Fick ju problem med bromsarna på Gelleråsen. Har krabbat lite med det och justerat staget mellan pedalen och bromsvågen. Efter en lite enklare felsökning så kunde jag enbart få det till att när bromsvätskan blir varm och expanderar lite så gick inte pedalen tillbaka det som troligtvis behövdes. Bromsljuskontakten hade ploppat bort så antog helt enkelt att det var bekymret.
Kom på sen när jag plockade bort det att justeringen var "i botten" så tog an en bit på staget så nu har pedalen mer svängrum, och dessutom med justermöjlghet. Bromsljuskontakten moddade jag en aning genom att ta bort lite material runt själva knappen pedalen trycker in för att släcka bromsljusen så den kan åka in med i själva kontakten om det skulle behövas. Resultatet nu är att bromsljuset tänds direkt bara man trycker ner pedalen en halv cm, vilket iofs inte är något dumt, men när man väl stressar så bör bromsljuset tändas senare då pedalen expanderar upp sig själv genom bromsvätskan. Men bör inte spela någon roll för då man stressar bromsarna s de blir varma så trycker man ju hårdare på pedalen vid de tillfällena. Och som innan så vid normal söndagsåkning så funkar allt kanon. Och ja det är rejält mycket bättre bett i bitarna nu med denna setupen. Satte även dit justervajern så kan justera enkelt från motorrummet.
Var ute i fredags en sväng, märkte att jag hade bara 11v i laddning, alltså ingen laddning... Ingen batterilampa heller Raka spåret hem... Hade 10,7v när jag ställde bilen i garaget kl 23. Började felsöka och konstaterade snabbt att laddningen inte funkade, och att inte batterilampan lyste alls. Inte vid tändning och inte vid avstängning av bilen heller. Skumt...
Byggde ihop en gammal generator jag haft liggandes, men typ samma fenomen. Försökte hitta en ny generator tills igår, då jag tänkte sticka på en träff lite bit hemifrån. Gick bet på det, men fick låna en kompis generator. Tur med en Cossiåkare till i samma by med sympatier
Stoppade i den, och japp, laddlampan funkade. Kanon!! Stängde av bilen och drog ur nyckeln, och bilen gick fortfarande...
Efter lite konsultering med både en gammal barndomsvän och Martin så blev man inte mycket klokare mer än att antingen ny generator eller backström på något sätt. Fick kärringstoppa den för att få av den. Efter en fråga på det nya sortens forum så fick jag ett tips om att starta bilen, "stänga av" den med nyckeln och trycka på bromsen. Japp, den stängdes av när bromspedalen trycktes ner... Fränt.
Vet att jag haft lite jordfel i ena bakljuset så jordade där men vart ingen skillnad. Aja, skiten funkar OCH jag kan stänga av den. Ut med bilen och tvätta, kränga en pizza och lite toabesök så stack jag iväg. Nånstans här började allt funka precis som det ska och allt funkade klanderfritt under hela kvällen... Viss är det härligt med gamla bilar??
Ny generator ska handlas, är nog lixom lika bra. Alla de 3 jag har tillgång till nu är ju ändå 30år gamla.
Blev en tur till Osby igår med en vän i sin BMW M3 Touring.
Kom på sen när jag plockade bort det att justeringen var "i botten" så tog an en bit på staget så nu har pedalen mer svängrum, och dessutom med justermöjlghet. Bromsljuskontakten moddade jag en aning genom att ta bort lite material runt själva knappen pedalen trycker in för att släcka bromsljusen så den kan åka in med i själva kontakten om det skulle behövas. Resultatet nu är att bromsljuset tänds direkt bara man trycker ner pedalen en halv cm, vilket iofs inte är något dumt, men när man väl stressar så bör bromsljuset tändas senare då pedalen expanderar upp sig själv genom bromsvätskan. Men bör inte spela någon roll för då man stressar bromsarna s de blir varma så trycker man ju hårdare på pedalen vid de tillfällena. Och som innan så vid normal söndagsåkning så funkar allt kanon. Och ja det är rejält mycket bättre bett i bitarna nu med denna setupen. Satte även dit justervajern så kan justera enkelt från motorrummet.
Var ute i fredags en sväng, märkte att jag hade bara 11v i laddning, alltså ingen laddning... Ingen batterilampa heller Raka spåret hem... Hade 10,7v när jag ställde bilen i garaget kl 23. Började felsöka och konstaterade snabbt att laddningen inte funkade, och att inte batterilampan lyste alls. Inte vid tändning och inte vid avstängning av bilen heller. Skumt...
Byggde ihop en gammal generator jag haft liggandes, men typ samma fenomen. Försökte hitta en ny generator tills igår, då jag tänkte sticka på en träff lite bit hemifrån. Gick bet på det, men fick låna en kompis generator. Tur med en Cossiåkare till i samma by med sympatier
Stoppade i den, och japp, laddlampan funkade. Kanon!! Stängde av bilen och drog ur nyckeln, och bilen gick fortfarande...
Efter lite konsultering med både en gammal barndomsvän och Martin så blev man inte mycket klokare mer än att antingen ny generator eller backström på något sätt. Fick kärringstoppa den för att få av den. Efter en fråga på det nya sortens forum så fick jag ett tips om att starta bilen, "stänga av" den med nyckeln och trycka på bromsen. Japp, den stängdes av när bromspedalen trycktes ner... Fränt.
Vet att jag haft lite jordfel i ena bakljuset så jordade där men vart ingen skillnad. Aja, skiten funkar OCH jag kan stänga av den. Ut med bilen och tvätta, kränga en pizza och lite toabesök så stack jag iväg. Nånstans här började allt funka precis som det ska och allt funkade klanderfritt under hela kvällen... Viss är det härligt med gamla bilar??
Ny generator ska handlas, är nog lixom lika bra. Alla de 3 jag har tillgång till nu är ju ändå 30år gamla.
Blev en tur till Osby igår med en vän i sin BMW M3 Touring.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Alltid kul när bilen går när man tar ur nyckeln
Jag fick sätta en diod på laddlampan när jag kopplade in Emu:t vill jag minnas, för annars gick den inte att stänga av.
Jag fick sätta en diod på laddlampan när jag kopplade in Emu:t vill jag minnas, för annars gick den inte att stänga av.
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Njae...
Hört fler som gjort det, men känns bara som "en jävla lösning" på det. Ska kolla lite mer på det och framför allt byta generator så man vet att allt ska funka så långt innan.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- saabchef
- Legend
- Inlägg: 1191
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Ort: stockholm
- Medlemsnummer: 328
Re: MalZon - Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "#glassbilen"
Slirar däcken fortfarande?
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8