Sida 176 av 178

Postat: sön dec 22, 2019 5:17 pm
av MalZon
God jul på er!

Mvh Jonas


Postat: sön dec 22, 2019 7:49 pm
av RickardEM
MalZon skrev:God jul på er!

Mvh Jonas
God jul! :)

\Rickard

Postat: sön dec 29, 2019 7:37 pm
av MalZon
Väntar på material till garaget så passade på att plocka bort huvudcylindern för att få en bild på hur vågen skulle se ut, och om den ens passar. Och jodå, ska nog allt passa, ska dock få tag i mindre vätskebehållare för de stjäl rätt mycket utrymme. Annars är ska det inte vara några alls problem.

Mvh Jonas

Bild

Postat: sön dec 29, 2019 7:41 pm
av therealpinto
Istället för mindre behållare, kanske du kan köra slang/rör mellan dem och cylindrarna och flytta dem till en plats som är bättre?

Tänk på att behållarna ska vara genomsynliga för kontroll av vätskenivån (eller ha siktglas).

Gustaf

Postat: sön dec 29, 2019 8:14 pm
av MalZon
therealpinto skrev:Istället för mindre behållare, kanske du kan köra slang/rör mellan dem och cylindrarna och flytta dem till en plats som är bättre?

Tänk på att behållarna ska vara genomsynliga för kontroll av vätskenivån (eller ha siktglas).

Gustaf
Sant. Kan ju sätta dem på torpedplåten brevid behållaren till kopplingen. Ska klura lite :)

Mvh Jonas

Postat: tis dec 31, 2019 4:46 pm
av Jimmy86
Kommer bli bra, känns som att det oftast blir det när du är igång :)
Hade också gärna haft bromsvåg eftersom jag misstänker att jag har ganska lite broms på bakhjulen som det är nu i och med ganska mycket större bromsar fram och original bak. Men bilen är ju ett löpande projekt så det får komma senare.

Hur funkar justeringen på en såndär? justerar man hur mycket tryck vardera cylinder får eller? Har aldrig fördjupat mig i det.

// Jimmy

Postat: tis dec 31, 2019 5:53 pm
av therealpinto
Det är rätt klurigt faktiskt. De båda cylindrarna är förbundna med varandra med en gängad axel, som pedalen trycker på. Genom att skruva på axeln flyttar man den i sidled vilket ändrar var pedaltrycket kommer in, kan man säga. Står den i mitten får båda cylindrarna 50% av pedaltrycket, men flyttar man tryckpunkten närmare ena cylindern ökar man kraften på den.

Därav uttrycket "bromsvåg", det är som en balansvåg kan man säga.

Det man ska minnas är att man inte kan flytta runt hur mycket kraft som helst, vågen ska användas för att finjustera balansen i bromssystemet.

Gustaf

Postat: tis dec 31, 2019 6:20 pm
av Jimmy86
Okej då tror jag att jag är med. Utan att veta nått men det känns som att den kan vara grymt känslig för justering? Kan tänka att det krävs lite labbande innan man får till det.

Det sista man vill är ju att få bakhjulslåsning vid broms.

Men är ju smidigt att ha möjligheten att flytta bromskraft mellan framaxel och bakaxel.

// Jimmy

Postat: tis dec 31, 2019 7:18 pm
av Fredin
Är verkligen bara för sista finjustering. Fick byta cylindrar och räkna på volymer och skit innan jag träffa rätt.

Att bara byta ok i fram med original huvudcylinder blir tyvärr inte så bra. Går man upp i storlek på broms ok bara fram så räcker inte volymen i huvudcylinder. Blir oftast för lite kraft fram med dålig bromseffekt som resultat.
Bosch, Ate eller Girling som byggde och dimensionerade bromssystem har nog lagt rätt många timmar för att få korrekt balans och bromseffekt.
Så innan man får allt perfekt med bromsok byte så får man räkna med endel test och byte av cylindrar.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Postat: tis dec 31, 2019 8:32 pm
av MalZon
Japp blir nog en del testade innan allt lirar. Man måste ju börja nånstans :)

Mvh Jonas

Postat: tis dec 31, 2019 9:17 pm
av Jimmy86
Fredin skrev:Är verkligen bara för sista finjustering. Fick byta cylindrar och räkna på volymer och skit innan jag träffa rätt.

Att bara byta ok i fram med original huvudcylinder blir tyvärr inte så bra. Går man upp i storlek på broms ok bara fram så räcker inte volymen i huvudcylinder. Blir oftast för lite kraft fram med dålig bromseffekt som resultat.
Bosch, Ate eller Girling som byggde och dimensionerade bromssystem har nog lagt rätt många timmar för att få korrekt balans och bromseffekt.
Så innan man får allt perfekt med bromsok byte så får man räkna med endel test och byte av cylindrar.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Blir det inte tvärtom? Större bromsar fram men samma/original bak borde väl ge mer bromskraft fram kontra bak? Eller?

Kliver jag på för hårt i min bil låser det bara upp fram och aldrig bak.

// Jimmy

Postat: tis dec 31, 2019 9:33 pm
av MalZon
Jimmy86 skrev:Blir det inte tvärtom? Större bromsar fram men samma/original bak borde väl ge mer bromskraft fram kontra bak? Eller?

Kliver jag på för hårt i min bil låser det bara upp fram och aldrig bak.

// Jimmy
Beror på hur man tänker.. Större ok = fler/större kolvar = behöver mer vätska för att fylla upp oken, vilket gör att bromskraften tar längre in i huvudcylindern. Men iom att du har samma bromsar bak så tar den lika som innan. Sen att kraften totalt blir bättre fram med större grejer är ju omvänt tänk. Jag märkte ju större bromskraft med nya bromsarna fram och orginal bak, men så lär de bak vart både varma och sletna så det vägde nog upp det hela.

Mvh Jonas

Postat: tis dec 31, 2019 9:45 pm
av therealpinto
Det är så mycket som påverkar (volymen/arean på kolvarna, area på belägg, diameter på skivor) så det är svårt att säga bara "större". Men ökar man kolvarean i oken så behöver man generellt sett öka kolvarean i huvudcylindern också, för att det ska fungera bra. Annars riskerar man som sagt att pedalen bottnar innan man har full bromskraft.

Bromsar är knepigt och man kan räkna och klura massor men till slut måste man provköra och utvärdera - och förändra baserat på hur det fungerar i praktiken. Man ska också minnas att saker som fjädringsväg, dämpning och hjulinställning också påverkar bromsgreppet.

Gustaf

Postat: fre jan 03, 2020 4:30 pm
av MalZon
Passade ju! I april smäller det :)

Mvh Jonas


Postat: mån jan 06, 2020 3:09 pm
av RickardEM
MalZon skrev:Passade ju! I april smäller det :)

Mvh Jonas

Stort grattis! :D

Gott om plats för barnstol. :)

\Rickard