Sida 4 av 182

Postat: mån dec 04, 2006 1:49 pm
av martin n
gt-akare skrev:Tror inte att de bakom am turbo skulle kört igång något om kvaliteten var skit eftersom det är deras enda produkt. Då blir man ganska kortvarig inom branchen och för övrigt har de väldigt likt garantiavtal som ex gik.

Spännade bygge... kommer följa denna tråd! Ladda lungt :)

så kanske det är?? jag säger inte att am turbo säljer något skit, jag sa bara att kina kopiorna har väldigt varierande kvalitet. Och har dom samma garanti som GIK va de gäller kina aggregat (gik säljer också kina agg) så är det inget garanti alls på dom..


// Martin N

Postat: mån dec 04, 2006 2:29 pm
av gt-akare
martin n skrev:så kanske det är?? jag säger inte att am turbo säljer något skit, jag sa bara att kina kopiorna har väldigt varierande kvalitet. Och har dom samma garanti som GIK va de gäller kina aggregat (gik säljer också kina agg) så är det inget garanti alls på dom..


// Martin N
"Maltzon" och alla andra som handlar hos am turbo har samma garanti som de garrett och holset gik säljer...

När är de planerad uppstart av bygget?

Postat: mån dec 04, 2006 3:25 pm
av MalZon
Uppstarten är inget brstämmt ännu, har bara planer på att få motorn startklar innan midsommar..

MVH Jonas

Postat: mån dec 04, 2006 6:43 pm
av MalZon
Nu hänger motorn i stativ å nerplockning kan börja! :D

MVH Jonas

Postat: mån dec 04, 2006 9:21 pm
av MalZon
Toppen e bortplockad..

Nya kolvar kommer att inhandlas, de gammla glappar mer än 1mm i sidled.. :Odd:

Vändkanterna finns, men precis att man känner det, lite positivt iaf..

MVH Jonas

Postat: tis dec 05, 2006 9:19 am
av martin n
MalZon skrev:Toppen e bortplockad..

Nya kolvar kommer att inhandlas, de gammla glappar mer än 1mm i sidled.. :Odd:

Vändkanterna finns, men precis att man känner det, lite positivt iaf..

MVH Jonas
kommer du att sälja dom gammla kolvarna??

till gt åkare: att am turbo har samma garantier som gik på sina agg tycker jag låter kanon!!!:thumbsup: :thumbsup:

//Martin N

Postat: tis dec 05, 2006 3:41 pm
av MalZon
martin n skrev:kommer du att sälja dom gammla kolvarna??

till gt åkare: att am turbo har samma garantier som gik på sina agg tycker jag låter kanon!!!:thumbsup: :thumbsup:

//Martin N
Visst, om intresset finns för gammla kolvarna å stakarna så kan jag sälja dem..

MVH Jonas

Postat: lör dec 09, 2006 9:50 pm
av MalZon
Idag har jag tagit bort kamaxlar å lyftare från toppen å sen har jag tagit bort slangar å livare m.m. på blocket och sumpen.

Kamaxlarna å överfallen verkar vara tipp topp! :)
Lyftarna ska jag byta, lät lite från dem i sommras..

Nästa e att ta ur ventiler å allt från toppen, sen oljepump å sen kolvar m.m.
Ska bli jäkligt intressant å se alla lager hur fina dem e.

Har lite att pyssla me som sagt.. :)

MVH Jonas

Postat: fre dec 15, 2006 11:19 pm
av MalZon
Plockar ur kolvarna å ventilerna idag..
Kolvarna verkar faktist inte så farligt slitna. Ramlagerna e så gott som slut, vevlagerna syns knapt att de e använda, men de byts iaf!
Vetilerna verkar inte vara så farligt slitna, inte heller styrningarna men vet inte om jag byter dem ändå, beror på priset isf..

Min tanke e nu att om kolvarna inte e så farligt slitna å de glappa så mycket som de gör, kan verkligen foderna vara så jäkla slitna?! Hmm, får lämna iväg blocket så nån kan se över dem åt mig..

Skickar me bild på det slitnaste ramlager å värsta kolven..

MVH Jonas

Postat: fre dec 15, 2006 11:20 pm
av MalZon
Skickar upp en bild på orginal VS X3M-Auto stake..

MVH Jonas

Postat: lör dec 16, 2006 7:14 am
av low-life
Visst, ramlagerna var ganska slut. Men mina var mer bruna än dina:flipoff:

Men hur kommer det sig att cylindrarna är så mycket större än kolvarna?? Eller tvärtom, hur man nu vill se det..
Hur ser veven ut med tanke på lagernas repor?

Hör av dig om nu ska skicka iväg ,motordelarna för kontroll. Så kan du hänga med när jag ska hämta min bottendel.

Mvh/Tobbe

Postat: lör dec 16, 2006 11:09 am
av MalZon
Key tobbe, e så avundssjuk.. :rolleyes:

Vet faktist inte, foderna som e så pass slitna kanske? Funderar på att kanske ta nån resa upp till TG så han kan kolla på alla saker..
Vevaxels sns det inget på vid just det lagret, har ifs bara tagot bot det ramlagret å vevlagerna, tänkte jag skulle ta bort remhjulet innan jag tar bort vevaxeln.

MVH Jonas

Postat: lör dec 16, 2006 7:02 pm
av g-son
Tjena!
Kul att det händer lite! Det lär bli en perfekt busbil om drivlinan håller ihop! Kul att nån satsar lite på sin Cosworth!

Hur funkar WG´n på din HX35a? Öppnar den bara ena sidan av avgashuset(ser ut som twin entry hus)? Tyckte iaf det såg ut så på bilden. Det jag har hört av det (om nu så är fallet) Ska det bli lite knasig balans av mottryck mellan 1&4 oc 2&3.
Men jag har aldrig sett bilder på 4X4 grenrör, det kanske har en fläns med ett utlopp!

Det blir nice hur som helst!

Reagerade bara på varför du ska skicka upp motorn till TG, när det finns bra motorrenoverare här i skogarna? Känns nästan lite onödigt. En bra motorrenoverare kan ju kolla upp så att vev och så är ok!

Lycka till, och jobba på!

Mvh Gordon

Postat: sön dec 17, 2006 7:53 am
av martin n
g-son skrev:Tjena!
Kul att det händer lite! Det lär bli en perfekt busbil om drivlinan håller ihop! Kul att nån satsar lite på sin Cosworth!

Hur funkar WG´n på din HX35a? Öppnar den bara ena sidan av avgashuset(ser ut som twin entry hus)? Tyckte iaf det såg ut så på bilden. Det jag har hört av det (om nu så är fallet) Ska det bli lite knasig balans av mottryck mellan 1&4 oc 2&3.
Men jag har aldrig sett bilder på 4X4 grenrör, det kanske har en fläns med ett utlopp!

Det blir nice hur som helst!

Reagerade bara på varför du ska skicka upp motorn till TG, när det finns bra motorrenoverare här i skogarna? Känns nästan lite onödigt. En bra motorrenoverare kan ju kolla upp så att vev och så är ok!

Lycka till, och jobba på!

Mvh Gordon
det som också brukar kunna hända om man har bra flöde i motorn är att vid lite högre laddtryck så börjar laddtrycket skena ytterligare pga att turbon får svårt att evakuera avgaser,eller det räcker inte med den lilla porten som finns i den ena kanalen på turbon.(om det nu är twin entry) Och är det twin entry så bör man använda ett grenrör som är gjort för det, annars blir spool up:en mycket sämre.... lycka till


//Martin N

Postat: sön dec 17, 2006 12:41 pm
av MalZon
g-son skrev:Tjena!
Kul att det händer lite! Det lär bli en perfekt busbil om drivlinan håller ihop! Kul att nån satsar lite på sin Cosworth!

Hur funkar WG´n på din HX35a? Öppnar den bara ena sidan av avgashuset(ser ut som twin entry hus)? Tyckte iaf det såg ut så på bilden. Det jag har hört av det (om nu så är fallet) Ska det bli lite knasig balans av mottryck mellan 1&4 oc 2&3.
Men jag har aldrig sett bilder på 4X4 grenrör, det kanske har en fläns med ett utlopp!

Det blir nice hur som helst!

Reagerade bara på varför du ska skicka upp motorn till TG, när det finns bra motorrenoverare här i skogarna? Känns nästan lite onödigt. En bra motorrenoverare kan ju kolla upp så att vev och så är ok!

Lycka till, och jobba på!

Mvh Gordon
Jo, de e ju drivlinan som man får skruva lite me sen antar jag.. :Odd:

Det kan jag tyvärr inte svara på. Har inte hört något sånt om turbon. Hur kan man kolla det då, så kan jag kanske kolla upp detta.. :)
4x4 grenröret har ju T3 fläns så de e ju helt öppet där.

Tanken med att åka till TG e just att han både kolla upp block å vev m.m. å kan bestämma lager å alla mått på plats så kan man plocka fram alla grejjer som jag behöver ha med mej hem när man åker därifrån. Tänkte att det kunde vara smidigt s slipper man ju ringa å mejla om att det kanske var fel, å märkte att den inte passade m.m.
Men men, vi får se! E inte riktigt där än så.. :)

MVH Jonas