old school - Cortina 2000GT -72, banbil
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
Fler adjektiv!
Eftersom jag vill höra fler adjektiv från "Släggmek" så kommer lite mer info här:
Lack: Fords egen kod U, Monzablå som faktiskt Cortinan hade som ny (samma som den blå sidodekoren på Escort RS 2000 MK1) . Det matt svarta är "Opel rally-svart".
Kylare: Volvo 240 med AC. Denna kylare har större volym än 240 utan AC. Kylaren är alu med plastsidor, mycket lätt + att slanguttagen nästan sitter som original Cortina!
Oljekyl: 13 raders Mocal
Tändning: Lumenition Optronic. Fördelare preparerad av Burton, Magnecor kablar.
Bensinpump: Facet red top
Tank: skumfylld och bafflad alutank från Burton
Växellåda: Typ 9 med Quaife sats, tätstegad/rakskurna drev.
1:an 2,40
2:an 1,54
3:an 1,21
4:an 1,00
5:an 0,93
Kardan: tvådelad och lite kortad från Volvo 940 Turbo (ambulans, men tror att dom är lika på alla 940 Turbo) klarar nästan 20 000 rpm!
Var meningen att jag skulle ha en utan mellanlager men enligt beräkningar blev den för lång för att vara hälsosamt säker. Nytt fäste för mellanlager
Bakaxel: original Atlas med LSD, utväxling 5,41 (tror jag )
Stötdämpare: GAZ justerbara gasdämpare, passar i originalfästena
Bromsar: Original M16 ok fram med spacer för att passa ventilerade skivor, original diameter. Bak sitter Sierra Cosworth RWD skivor och ok. Kommer även att ha RWD bromsar fram i år, det blev lite klent med bromsning efter rakan med M16 oken....
Wilwood "tvillingcylinder" har ersatt originalet, den är lite stor och jag kommer att få ändra utväxlingen i pedalen lite. De e mycke mickel innan bromsarna blir bra.
Fälgar: Volvos (det var visst väldigt mycket Volvo) tidiga 850 4-håls, breddade 1" till 7"/15
Var det något mer....?
Lack: Fords egen kod U, Monzablå som faktiskt Cortinan hade som ny (samma som den blå sidodekoren på Escort RS 2000 MK1) . Det matt svarta är "Opel rally-svart".
Kylare: Volvo 240 med AC. Denna kylare har större volym än 240 utan AC. Kylaren är alu med plastsidor, mycket lätt + att slanguttagen nästan sitter som original Cortina!
Oljekyl: 13 raders Mocal
Tändning: Lumenition Optronic. Fördelare preparerad av Burton, Magnecor kablar.
Bensinpump: Facet red top
Tank: skumfylld och bafflad alutank från Burton
Växellåda: Typ 9 med Quaife sats, tätstegad/rakskurna drev.
1:an 2,40
2:an 1,54
3:an 1,21
4:an 1,00
5:an 0,93
Kardan: tvådelad och lite kortad från Volvo 940 Turbo (ambulans, men tror att dom är lika på alla 940 Turbo) klarar nästan 20 000 rpm!
Var meningen att jag skulle ha en utan mellanlager men enligt beräkningar blev den för lång för att vara hälsosamt säker. Nytt fäste för mellanlager
Bakaxel: original Atlas med LSD, utväxling 5,41 (tror jag )
Stötdämpare: GAZ justerbara gasdämpare, passar i originalfästena
Bromsar: Original M16 ok fram med spacer för att passa ventilerade skivor, original diameter. Bak sitter Sierra Cosworth RWD skivor och ok. Kommer även att ha RWD bromsar fram i år, det blev lite klent med bromsning efter rakan med M16 oken....
Wilwood "tvillingcylinder" har ersatt originalet, den är lite stor och jag kommer att få ändra utväxlingen i pedalen lite. De e mycke mickel innan bromsarna blir bra.
Fälgar: Volvos (det var visst väldigt mycket Volvo) tidiga 850 4-håls, breddade 1" till 7"/15
Var det något mer....?
- Bilagor
-
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Mera adjektiv och mera frågor :)
Fler adjektiv? Gosse ! Man kan bli andfådd av att stå som en byracka och dregla över såna där bilar , vet inte om det är nyttigt... Förresten har jag läst att för mycket beröm kan leda till hybris, akta´rej...
Okay, okay - Klart en av de fem fräckaste bilarna på forumet i mitt tycke; knappast en skruv utan funktion och luktar race så den kan väl vädras på kilometer gissar jag... allt verkar ju fungera som tänkt också, även på landsväg!?! Att sedan alltihop sitter i en av märkesfavoriterna är ju bara för mycket :... Nöjd så?
Hm, jo såklart föddes några extra frågor av den omfattande listan (tackar, tackar - mycket inspirerande! Borde hamna i FAQ:n som ett grundrecept), smyger så sakta med att förbättra Taunusen av samma generation för landsväg:
Spacer på bromsoken... hur, vad? Gissar det är Ate´s 2-kolvs. Dela oken och lägga platta emellan tycker jag det låter som, men hur blir det då med kolvarnas ansättning i oken etc ... Kan man köpa eller måste man skära till själv (Lär visst gå med Leyland Princess ok har engelsmännen upptäckt, men var hitta sånt idag... )? Skivorna, är det Escort RS2000 mk II eller? Har läst de ska passa Cortina mk III. Beläggen... finns det Green Stuff eller nåt annat bättre? Och Volvo-bitarna... nåja, de har ju ändå blivit köpta av Ford nu ... Mellanaxeln - var det nåt särskilt att tänka på för att få ihop med Ford´s yoke och medbringare? Knutkors från Volvo eller? 850-fälg, passar de direkt eller? Vet iofs att de delar med Renault Megane mfl och gissar att det är samma som Peugeot/Fiat (har sett P. 205 går på).
GAZ ställbara dämpare... hmm, godis... Jaja, jag såg KYB har vanliga gas, det får väl duga istället. Fundering: jag kom på att Granada mk 1 framfjädrar har rätt omkrets, bör vara lämpligt att fimpa 1 varv för att kunna få dit (stenhårda, gick inte att provmontera) och kanske mer för att ge rätt höjd. Vet du nån som kört med sånt? Ska i med Kilens husvagnsfjädrar för Taunus Kombi bak vad det lider och tycker de borde matcha, tidigare övningar gav rätt bra stuns i bak (men raggarhöjd utan kapning = aning hög tyngdpunkt... ). Idéer, synpunkter? Alla råd mottages förstås vördsammast .
Edit: Jo, det där med att ha delad axel var absolut rätt tänkt. Läste nån rekommendation med tumregler hos tror det var Popular Hotroddings sajt när det gäller maxlängd på solid mellanaxel. Det börjar krumma när det blir för långt. Kardankringla är förstås också bra säkring när det blir vilt varv.
Mvh "Släggmek":smash:
Okay, okay - Klart en av de fem fräckaste bilarna på forumet i mitt tycke; knappast en skruv utan funktion och luktar race så den kan väl vädras på kilometer gissar jag... allt verkar ju fungera som tänkt också, även på landsväg!?! Att sedan alltihop sitter i en av märkesfavoriterna är ju bara för mycket :... Nöjd så?
Hm, jo såklart föddes några extra frågor av den omfattande listan (tackar, tackar - mycket inspirerande! Borde hamna i FAQ:n som ett grundrecept), smyger så sakta med att förbättra Taunusen av samma generation för landsväg:
Spacer på bromsoken... hur, vad? Gissar det är Ate´s 2-kolvs. Dela oken och lägga platta emellan tycker jag det låter som, men hur blir det då med kolvarnas ansättning i oken etc ... Kan man köpa eller måste man skära till själv (Lär visst gå med Leyland Princess ok har engelsmännen upptäckt, men var hitta sånt idag... )? Skivorna, är det Escort RS2000 mk II eller? Har läst de ska passa Cortina mk III. Beläggen... finns det Green Stuff eller nåt annat bättre? Och Volvo-bitarna... nåja, de har ju ändå blivit köpta av Ford nu ... Mellanaxeln - var det nåt särskilt att tänka på för att få ihop med Ford´s yoke och medbringare? Knutkors från Volvo eller? 850-fälg, passar de direkt eller? Vet iofs att de delar med Renault Megane mfl och gissar att det är samma som Peugeot/Fiat (har sett P. 205 går på).
GAZ ställbara dämpare... hmm, godis... Jaja, jag såg KYB har vanliga gas, det får väl duga istället. Fundering: jag kom på att Granada mk 1 framfjädrar har rätt omkrets, bör vara lämpligt att fimpa 1 varv för att kunna få dit (stenhårda, gick inte att provmontera) och kanske mer för att ge rätt höjd. Vet du nån som kört med sånt? Ska i med Kilens husvagnsfjädrar för Taunus Kombi bak vad det lider och tycker de borde matcha, tidigare övningar gav rätt bra stuns i bak (men raggarhöjd utan kapning = aning hög tyngdpunkt... ). Idéer, synpunkter? Alla råd mottages förstås vördsammast .
Edit: Jo, det där med att ha delad axel var absolut rätt tänkt. Läste nån rekommendation med tumregler hos tror det var Popular Hotroddings sajt när det gäller maxlängd på solid mellanaxel. Det börjar krumma när det blir för långt. Kardankringla är förstås också bra säkring när det blir vilt varv.
Mvh "Släggmek":smash:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
ojojoj
slog över i hybris som du varnade...
Hm, fler frågor.
Först en liten redogörelse varför jag byggt som jag byggt. Många tycker säkert att jag borde "beställt" en YB maskin istället och fått över 100 hk mer än i förgasar-pinton för samma pengar.....men:
1: hade bara gått att köra i ett fåtal racingklasser med turbo.
2: tycker det ger rätt stuk med förgasare på gammel-cortinan och förgasare låter fint på högvarv
3: viktigaste skälet! motorn är byggd för att klara en FIA-besiktning i grp2.
(och om någon skulle misstänka att jag är turbo-motståndare så kan jag avslöja att nästa projekt blir med YB-maskin:p [och fråga inte om detta projekt, det är "hemligt" än så länge av olika skäl] )
Hade tidigt en tanke på att gatregga men det blir för mycket besiktningsgrejor att "fuska" med så jag avstod, tycker det förstör racingkänslan lite också. Nästa projekt blir dock för gata.
Bromsoken med spacer är inga konstigheter, finns färdiga kit hos kända fordfirmor. Det påverkar väl inte själva momentet i bromskraften (original diameter ju) med ventilerade men dom klarar att plågas lite hårdare på bana. Var skivorna sitter original är jag inte säker på men jag kallar dom Capri grp2 skivor. finns en tråd där "therealpinto" (vem annars ) redogör för olika bromsskivor, sök. Faktum är att Volvo (åååh, Volvo igen) hade 4-kolvsok på 140 serien (tror jag) och dessa är populära även i England! Krävs dessutom bara några tiondelars slipning i hålen för att passa Ford har jag hört...
Även bromsvalet är FIA-relaterat.
Kardanmixen är lite svårare att redogöra för. Jag hade en kraftig kardan från en gammal race-Escort som vi tog delar från. Men enligt kardanbyggaren (Motorenova Helsingborg som köpt Unikardans utrustning) så är volvokorsen "standardgrejor" som flera bilmärken delar. Men delarna mot lådan/bakaxeln är troligen köpta i England. Och japp, man skall akta sig för långa, odelade kardaner, börjar redan bli farligt vid L=1300 .
Och japp igen, Volvos tidiga 850 fälgar passar rakt på.
Fjädrar är också ett evigt labbande innan man får till det, för tillfället är mina för hårda bak, den studsar nästan fram vilket ger lite för spännande grepp i kurvorna..... Ytterligare en FIA-grej att jag måste ha original fjäderupphängning, skall dock testa med coilover i stötdämparfästena senare.
Det finns mycket på bilen i nuläget som inte hade klarat en FIA-bes men allt går att återställa om det blir aktuellt, har inte kapat och ändrat i den omfattningen.
puhhh.......
Hm, fler frågor.
Först en liten redogörelse varför jag byggt som jag byggt. Många tycker säkert att jag borde "beställt" en YB maskin istället och fått över 100 hk mer än i förgasar-pinton för samma pengar.....men:
1: hade bara gått att köra i ett fåtal racingklasser med turbo.
2: tycker det ger rätt stuk med förgasare på gammel-cortinan och förgasare låter fint på högvarv
3: viktigaste skälet! motorn är byggd för att klara en FIA-besiktning i grp2.
(och om någon skulle misstänka att jag är turbo-motståndare så kan jag avslöja att nästa projekt blir med YB-maskin:p [och fråga inte om detta projekt, det är "hemligt" än så länge av olika skäl] )
Hade tidigt en tanke på att gatregga men det blir för mycket besiktningsgrejor att "fuska" med så jag avstod, tycker det förstör racingkänslan lite också. Nästa projekt blir dock för gata.
Bromsoken med spacer är inga konstigheter, finns färdiga kit hos kända fordfirmor. Det påverkar väl inte själva momentet i bromskraften (original diameter ju) med ventilerade men dom klarar att plågas lite hårdare på bana. Var skivorna sitter original är jag inte säker på men jag kallar dom Capri grp2 skivor. finns en tråd där "therealpinto" (vem annars ) redogör för olika bromsskivor, sök. Faktum är att Volvo (åååh, Volvo igen) hade 4-kolvsok på 140 serien (tror jag) och dessa är populära även i England! Krävs dessutom bara några tiondelars slipning i hålen för att passa Ford har jag hört...
Även bromsvalet är FIA-relaterat.
Kardanmixen är lite svårare att redogöra för. Jag hade en kraftig kardan från en gammal race-Escort som vi tog delar från. Men enligt kardanbyggaren (Motorenova Helsingborg som köpt Unikardans utrustning) så är volvokorsen "standardgrejor" som flera bilmärken delar. Men delarna mot lådan/bakaxeln är troligen köpta i England. Och japp, man skall akta sig för långa, odelade kardaner, börjar redan bli farligt vid L=1300 .
Och japp igen, Volvos tidiga 850 fälgar passar rakt på.
Fjädrar är också ett evigt labbande innan man får till det, för tillfället är mina för hårda bak, den studsar nästan fram vilket ger lite för spännande grepp i kurvorna..... Ytterligare en FIA-grej att jag måste ha original fjäderupphängning, skall dock testa med coilover i stötdämparfästena senare.
Det finns mycket på bilen i nuläget som inte hade klarat en FIA-bes men allt går att återställa om det blir aktuellt, har inte kapat och ändrat i den omfattningen.
puhhh.......
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
kallur skrev:kan bara säga grymt å i gamla fordar ska det vara sug motorer som sunger ummmmm hoppas man får se bilen till somaren du får 5 av 5 slicks på racing skalan
Tack tack. Tyvärr så får jag inte åka med den på FMCS banträffar då bilarna av försäkringsskäl måste vara reggade men det blir såklart annan banåka, typ Retroracing, DM racing här i Skåne och klubbmästrskap + träning dom få gånger det erbjuds...
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Måste säga tittut lite kort och tacka grandmaster OldSchool för ytterligare en bra och lärorik redogörelse . Ännu mera till att-fundera-på-listan, tackar tackar.
Kylan och lite annat (som en viss 17m ockuperande garaget som ska ha elen ombyggd för 6 volt, har nån gjort det och stupit i problem tar jag gärna tips...) gör att f n ordnas knappt ett nytt avgas under ´74 Taunusen, men det går ju att planera och samla lite arbetskapital medan man gör annat. Jo, jag minns Granada mk I med ventilerat har samma belägg som Volvo 164, iaf den bil en kompis hade (en erfaren mackägare visste råd när Ford inte kunde hosta fram några), så antagligen är det samma ok förutom borrningen för fästet då :-). Får kika närmre på det där när det blir bildelsmarknad i Sundsvall framöver (Nordichallen, april, om nån vaknade till och undrar nu), de bitarna hittas ju tyvärr sällan på skrotarna numera.
Jag köpte originalkors för Ford från Dana (via Mekonomen) till ´74:an, kanske vore möjligt att fräsa om öglan till att passa endera, ja jag får rota fram Volvo 240-mellanaxeln ur förrådet och jämföra... Blir enbart billigast möjliga trix på det vilande projektet, mera Zeke än Kajsa Warg . Jo, man brukar kunna hitta samma kors på flera märken, det finns vad jag vet inte så många tillverkare på sånt (jfr stela bakaxlar, lär vara tre stora leverantörer som delar på Europa-marknaden) och de håller gärna ett universal-sortiment. Bl a Fiat (131) delar med andra märken, men det kan vara lite svårt att lista ut vad som går vart. Samma fenomen med bromsarna, Fords gamla ok från Ate återfinns på lite allt möjligt. Vill minnas Escort/Taunus/Cortina/Granada standard 2-kolvsok sitter bl a bak på Mercedes Kompakt-serie (den har separat trumhandbroms på skivorna). I alla fall ska beläggen matcha.
Kylan och lite annat (som en viss 17m ockuperande garaget som ska ha elen ombyggd för 6 volt, har nån gjort det och stupit i problem tar jag gärna tips...) gör att f n ordnas knappt ett nytt avgas under ´74 Taunusen, men det går ju att planera och samla lite arbetskapital medan man gör annat. Jo, jag minns Granada mk I med ventilerat har samma belägg som Volvo 164, iaf den bil en kompis hade (en erfaren mackägare visste råd när Ford inte kunde hosta fram några), så antagligen är det samma ok förutom borrningen för fästet då :-). Får kika närmre på det där när det blir bildelsmarknad i Sundsvall framöver (Nordichallen, april, om nån vaknade till och undrar nu), de bitarna hittas ju tyvärr sällan på skrotarna numera.
Jag köpte originalkors för Ford från Dana (via Mekonomen) till ´74:an, kanske vore möjligt att fräsa om öglan till att passa endera, ja jag får rota fram Volvo 240-mellanaxeln ur förrådet och jämföra... Blir enbart billigast möjliga trix på det vilande projektet, mera Zeke än Kajsa Warg . Jo, man brukar kunna hitta samma kors på flera märken, det finns vad jag vet inte så många tillverkare på sånt (jfr stela bakaxlar, lär vara tre stora leverantörer som delar på Europa-marknaden) och de håller gärna ett universal-sortiment. Bl a Fiat (131) delar med andra märken, men det kan vara lite svårt att lista ut vad som går vart. Samma fenomen med bromsarna, Fords gamla ok från Ate återfinns på lite allt möjligt. Vill minnas Escort/Taunus/Cortina/Granada standard 2-kolvsok sitter bl a bak på Mercedes Kompakt-serie (den har separat trumhandbroms på skivorna). I alla fall ska beläggen matcha.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
Ingen aktivitet än, samlar lite delar till andra gammelfordar.Släggmek skrev:Hmm, längesen hr OldSchool postade nåt nytt i tråden, undras hur det går med den maffiga blå...?
Ska "städa upp" lite bland kablar och lite annat jag stressade ihop förra året för att hinna åka.
Men det blir test av coilover och Cosworth RWD-bromsar i vår. Tror det är premiär-race på Knutstorp i slutet av April.
- Bilagor
-
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
Dekaltrimmning
Nu har jag gjort det viktigaste på en 70 -tals racer, dekaltrimmningen
Var i valet och kvalet om jag skulle låta bilen vara "ren" men eftersom man ändå ska ha nummer på dörrarna så fick det bli lite dekaler bakom dörrarna också.
Bak blev det text istället för originalemblem
(hade blivit tvungen att borra bort färg från hålen, tycker det skyddar bättre om färgen får vara kvar. Väldigt viktigt på en banbil )
Nu bör Cortinan gå ännu fortare.......
Var i valet och kvalet om jag skulle låta bilen vara "ren" men eftersom man ändå ska ha nummer på dörrarna så fick det bli lite dekaler bakom dörrarna också.
Bak blev det text istället för originalemblem
(hade blivit tvungen att borra bort färg från hålen, tycker det skyddar bättre om färgen får vara kvar. Väldigt viktigt på en banbil )
Nu bör Cortinan gå ännu fortare.......
- Bilagor
-
-
-
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
Nja, mästerverk vet jag inte men jag låter dig behålla den illusionen tills du detaljgranskat åket.
Någon utställningsbil är det inte, har försökt lägga krutet på funktion, användbarhet och säkerhet. Den har gått otroligt bra, driftsäkert och snabbare än väntat. Än så länge har det inte blivit några haverier, den går och går som en gammal Ford ska vet du.
2008 blev ett "planerat" sabbatsår från racing p.g.a jobbtryck och lite husjobb, ett projekt i taget....
Det som måste uppgraderas är bl.a montering av katalysator, bränslebrytare m.m, nya regler. Kommer även att byta från 15" hjul till 16". Har breddat plåtisar från Citroen C5.
Hjulbytet gör jag för att ändra utväxlingen lite (den slår i varvstoppet i 5:an, på rakan, innan bromspunkten). Ska öka bredden bak från 205 till 225 samtidigt.
Sedan finns det alltid massor med småjobb på listan:
Ny dragning av kablar och bränsleledningar i motorrum, "efterdra" alla fästpunkter efter ett par säsongers plågande, bromsbyte fram till lite större doningar. Ska testa med bromsar från en RWD Cos.
Tja, så ligger det till, alltså låg aktivitet. Men nästa vår är den igång igen, då är det hus och annat som får vänta ett tag, ett projekt i taget...
Någon utställningsbil är det inte, har försökt lägga krutet på funktion, användbarhet och säkerhet. Den har gått otroligt bra, driftsäkert och snabbare än väntat. Än så länge har det inte blivit några haverier, den går och går som en gammal Ford ska vet du.
2008 blev ett "planerat" sabbatsår från racing p.g.a jobbtryck och lite husjobb, ett projekt i taget....
Det som måste uppgraderas är bl.a montering av katalysator, bränslebrytare m.m, nya regler. Kommer även att byta från 15" hjul till 16". Har breddat plåtisar från Citroen C5.
Hjulbytet gör jag för att ändra utväxlingen lite (den slår i varvstoppet i 5:an, på rakan, innan bromspunkten). Ska öka bredden bak från 205 till 225 samtidigt.
Sedan finns det alltid massor med småjobb på listan:
Ny dragning av kablar och bränsleledningar i motorrum, "efterdra" alla fästpunkter efter ett par säsongers plågande, bromsbyte fram till lite större doningar. Ska testa med bromsar från en RWD Cos.
Tja, så ligger det till, alltså låg aktivitet. Men nästa vår är den igång igen, då är det hus och annat som får vänta ett tag, ett projekt i taget...
-
- Veteran
- Inlägg: 931
- Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Ort: Simrishamn
- Kontakt:
Stuket på bilen är ju hårresande! Som sagt tidigare andas det racing rakt igenom, tycker jag! Vad ska man med turbo till när det kan se ut så här?
Det är ju så här är riktig "räser-bil" ska se ut! Ser ut att vara bra finish på grejorna också. Att Johannes har byggt motorn gör ju inte saken sämre
Anser även att du gör helt rätt i att låta bli att regga och åka gata med bilen..
Det är ju så här är riktig "räser-bil" ska se ut! Ser ut att vara bra finish på grejorna också. Att Johannes har byggt motorn gör ju inte saken sämre
Anser även att du gör helt rätt i att låta bli att regga och åka gata med bilen..
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117
Tack! Jo jag är hyffsat nöjd med stuket men Cortinan vet inte riktigt vad den vill likna.
Rallybil? (svart huv, regnummer i vitt)
Nascar? (svarta fälgar och snart fönsternät)
Capribanracer från 70 -talet? (nummerovalen med "fordband")
Det jag retat mig lite på är att nummerovalen blev för liten, proportionerna stämmer inte. Den kommer att bytas ut. Samt att dekalerna åker av med tiden (får ej ha reklam på bilen i historisk racing)
Bilder på vårens kommande uppdateringar utlovas.
Rallybil? (svart huv, regnummer i vitt)
Nascar? (svarta fälgar och snart fönsternät)
Capribanracer från 70 -talet? (nummerovalen med "fordband")
Det jag retat mig lite på är att nummerovalen blev för liten, proportionerna stämmer inte. Den kommer att bytas ut. Samt att dekalerna åker av med tiden (får ej ha reklam på bilen i historisk racing)
Bilder på vårens kommande uppdateringar utlovas.
- ErikJ
- Legend
- Inlägg: 4892
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
- Namn: Erik Johansson
- Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
- Ort: Väckelsång
- Medlemsnummer: 249
- Kontakt:
den påminner lite av General Lee Charger i The Dukes of Hazzard.... fast blå
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Jag tycker nog det är mer rätt att sätta utropstecken efter alla frågorna om definition, möjligen med tvekan för rally (varför ska inte en tvättäkta banracer kunna ha klassisk och bländfri mattsvart huv när t o m en del av driftinggrabbarna har det? ).
Hade de sålts i USA som sina föregångare mk I och II så hade säkert en och annan hamnat på åtminstone grusbanorna (i NASCAR är det ju enbart stötstångsmotorer som gäller) så amerikanskt banstuk sitter ju också klockrent (frågan är hur mycket som egentligen är rent europeiskt i bilarna, för projektet styrdes rätt hårt från Detroit även om de själva valde att i stället bygga Pinto till slut, kul historia det där ). Förstår inte varför det aldrig satsades på Taunus/Cortina på bana, nog finns potential (den blå bevisar det ) och kikar man på webben har argentinarna haft mycket runt-runt-roligt med sina, de har kört banracingserier med enbart Taunus-syskonet.
General Lee? Åååkejjj... fast det var en Dodge . Men Richard Petty körde ju stora blå Fordar under några år, så nog har den påbrå på sidolinjen .
Hade de sålts i USA som sina föregångare mk I och II så hade säkert en och annan hamnat på åtminstone grusbanorna (i NASCAR är det ju enbart stötstångsmotorer som gäller) så amerikanskt banstuk sitter ju också klockrent (frågan är hur mycket som egentligen är rent europeiskt i bilarna, för projektet styrdes rätt hårt från Detroit även om de själva valde att i stället bygga Pinto till slut, kul historia det där ). Förstår inte varför det aldrig satsades på Taunus/Cortina på bana, nog finns potential (den blå bevisar det ) och kikar man på webben har argentinarna haft mycket runt-runt-roligt med sina, de har kört banracingserier med enbart Taunus-syskonet.
General Lee? Åååkejjj... fast det var en Dodge . Men Richard Petty körde ju stora blå Fordar under några år, så nog har den påbrå på sidolinjen .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument