Magnus - Sierra XR4i -84

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Magnus
Veteran
Inlägg: 689
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Magnus Fiala
Kör: Sierra XR4i -85, XR4i -84, GT 4x4 -93, Granada 2.8i GL kombi -80, S-Max 2,2 TDCi Business -11, Focus 1,6 TDCI Titanium kombi -12, Scorpio 24v Ghia kombi -96, Escort mk1 under renovering.
Ort: Vartofta-Åsaka

Magnus - Sierra XR4i -84

Inlägg av Magnus »

Modell: Ford Sierra XR4i -84

Motor:
2.8i V6
Original avgassystem
Extraktorgrenrör
K&N luftfilter

Transmission:
5 vxl Manuell

Effekt & Vridmoment:
151 Hk och 216 Nm

Prestanda:
0-100 Km/h: 8,4 sek.
Max hastighet: 210 Km/h
(Tillverkarens uppgifter)

Fälgar:
Original XR4i fälgar

Däck:
Michelin Energy E3A 195/60 R14.

Hjulupphängningar:
Monroe Sensatrack.
Kilen std fjädrar.
Samtliga bussningar utom mellan fjäderben och kaross i fram
och mellan bakvagn och kaross i bak är Powerflex.
28 mm krängningshämmare fram.
14 mm krängningshämmare bak.

Bromsar:
Original, (kommer bli Brembo fram, med Ferodo belägg)
Stålomspunna bromsslangar.

Styling:
Allt helt original.

Inredning:
Renoverad originalinredning. Allt textil tvättat,
förarstolen är byggd av delar från engelsk passagerarstol (=som ny!)
Biltema överdragsklädsel för att skydda säten. :)
Instrumetbräda bytt till en "nästan" utan sprickor.

Billjud:
CD-spelare
2-vägs system fram (i instrumentbräda)
2-vägs system i takkonsoll (fanns när bilen köptes)
Inga högtalare i bak just nu...

Koncept:
Kultbil i original-look, med diskreta förbättringar undertill.

Övrigt:
Närmast på gång:
Har varit avställd sedan 2004-11-02. Funderar på att ta ut den till våren, göra lite service, sätta på nya däcken, besiktiga. :)
Kommande uppgraderingar inkluderar byte till en ny bakaxelklump med diffbroms, samt byte av några högtalare. Reparation av centrallås och elspeglar. Enda kvarvarande rosten är lite i dörrarna. Känner jag mig rik en dag ska jag byta dom och lacka om bilen. Givetvis i så nära orignalkulör som möjligt!

Uppdatering 2007-08-25: Nu har bilen rullat hela sommaren utan alltför stora problem. Michelindäcken känns helrätt, men den modifierade bakaxelklumpen har inte hunnit monterats och inte en tanke har ägnats elfelen i lås och speglar...

Tack till:
Farsan för allt enorm jobb. Sambon Lena för allt tålamod.
Bilagor
red4i_uk3.jpg

Myran

Inlägg av Myran »

kanon! original är hel rätt!

Användarvisningsbild
Magnus
Veteran
Inlägg: 689
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Magnus Fiala
Kör: Sierra XR4i -85, XR4i -84, GT 4x4 -93, Granada 2.8i GL kombi -80, S-Max 2,2 TDCi Business -11, Focus 1,6 TDCI Titanium kombi -12, Scorpio 24v Ghia kombi -96, Escort mk1 under renovering.
Ort: Vartofta-Åsaka

Inlägg av Magnus »

Fyller på med lite uppdaterade bilder. Röda XR4:an har fått tjäna som vardagsbil lite nu i sommar. Det är nog bara bra att den får röra lite på sig. :)

Bild

Sommarkväll och just hemkommen från jobbet...

Bild

Besiktningen visade på en liten begynnande rostskada vid ena stolsfästet på passagerarsidan, annars var allt okej. Inte så dumt faktiskt. Har inte hunnit greja så mycket med bilen denna sommar, utöver lite vanlig service. Hoppas kunna nå målen i min ursprungliga post, i övrigt får den nog rulla på i sådär fem år till...sen blir det nog nermontering, genomgång och nylack inför veteranfirandet! :)

/ Magnus

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7305
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Ser ut att vara i riktigt fint skick! Inte helt fel att äga och köra kan jag tänka mig :)
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Blir tårögd av fina originalbilar. Och kul att du vill behålla den så. Mitt tips är att vänta in i det längsta med att lacka om, är det minimala rostangrepp (syns inget på bilden!) stör det inte tycker jag. Bara håll efter dom.

En fin original-lack slår högt och höjer värdet på bilen även med några få skavanker. Men jag förstår hur det känns när allt är snyggt så kan minsta rostbula vara riktigt retlig.

Men blir den nya lacken misslyckad är det ju kört för alltid..

Endast en högst personlig åsikt, fortsätt vårda...

Användarvisningsbild
Magnus
Veteran
Inlägg: 689
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Magnus Fiala
Kör: Sierra XR4i -85, XR4i -84, GT 4x4 -93, Granada 2.8i GL kombi -80, S-Max 2,2 TDCi Business -11, Focus 1,6 TDCI Titanium kombi -12, Scorpio 24v Ghia kombi -96, Escort mk1 under renovering.
Ort: Vartofta-Åsaka

Inlägg av Magnus »

old school skrev:Blir tårögd av fina originalbilar. Och kul att du vill behålla den så. Mitt tips är att vänta in i det längsta med att lacka om, är det minimala rostangrepp (syns inget på bilden!) stör det inte tycker jag. Bara håll efter dom.

En fin original-lack slår högt och höjer värdet på bilen även med några få skavanker. Men jag förstår hur det känns när allt är snyggt så kan minsta rostbula vara riktigt retlig.

Men blir den nya lacken misslyckad är det ju kört för alltid..

Endast en högst personlig åsikt, fortsätt vårda...
Kul att höra!
Tyvärr är den redan omlackad, minst en gång, och det var inte särskilt bra gjort heller. Detta skedde under någon tidigare ägare. Dessutom har det tillkommit en hel del små repor och bucklor sedan dess. Jag lade ner en himla massa timmar med polermaskinen sommaren 2004 och fick upp riktigt bra glans (för att vara en amatör med billig utrustning) och sedan dess har jag sett till att så gott det går undvika att den står ute i solen. Idag är det mest dörrarna som skämmer bilen. Tacksamt nog så är nästan samtliga bucklor och faktiskt också nästan all rost, förutom lite under backluckelåset, samlat i sidodörrarna, så byter man dessa i samband med lackering så är man praktiskt taget i hamn! :)

Motorn som satt i när bilen köptes gick också otroligt dåligt, så idag rullar den med en bra Granadamotor som bara gått hälften så långt som resten av bilen. Får jag någon gång råd så ska jag försöka bygga en nyrenoverad motor med sikte på ca 180 riktigt hållbara Hk. Inte för att den känns särskilt långsam idag egentligen, utan mer för att prestandan bättre ska matcha det tuffa utseedet. Bilen har nämligen fått ett nytt namn av vår två-och-ett-halvt-årige son: "Räsejbilen" :D

/ Magnus

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Okej, men oavsett så är "räsejbilen" verkligen fin och tur att den lilla rosten finns på ett ställe bara.

Som sagt..vårda vidare, originalbilar utan rost är en bristvara ;)

Användarvisningsbild
Orwar
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: tis apr 13, 2004 5:28 pm
Namn: John Granberg
Kör: Sierra Laser
Ort: Göteborg

Inlägg av Orwar »

Vilken vansinnigt underbar bil. Bara att gratulera.
-Midvinternattens köld är hård, men jag åker varmt och skönt i min Ford.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag undrar om det hänt något med denna fina bilen på sistone?

Skriv svar