Arne Lindgren - Capri MkII retroracer
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Kontramutter it is.. Särskilt som jag inte får några böjkrafter alls på lagren.
Sådär.. (kameran var borta ett tag..) en 2 mm plåt som täcker ytan bakom vinkeln. Kommer att bli 50% strängsvetsad på alla 4 sidor.
Det syns inte så bra men plåten är uppvikt 30 grader runt om ca 3 mm in för att styva upp den. Bra så?
Sådär.. (kameran var borta ett tag..) en 2 mm plåt som täcker ytan bakom vinkeln. Kommer att bli 50% strängsvetsad på alla 4 sidor.
Det syns inte så bra men plåten är uppvikt 30 grader runt om ca 3 mm in för att styva upp den. Bra så?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Nu är ena balken böjd rätt och inmåttad.. (bilden är tiltad 90 grader så den hänger lite. Den ska sitta rakt. Nu ska den helsvetsas och punktas på plats, och sen ska den andra göras.
Nu ska jag beställa topplagringar och sen ska hon ner på klossar med 10 cm markfrigång så jag kan mäta in framhjulen och se om jag måste korta fjäderbenen.
Ska kolla om jag kan göra ett stöd för fjäderbenen så dom kommer i hjulhöjd.
Vill inte montera lager innan jag ska sätta på gängrören.
Nu ska jag beställa topplagringar och sen ska hon ner på klossar med 10 cm markfrigång så jag kan mäta in framhjulen och se om jag måste korta fjäderbenen.
Ska kolla om jag kan göra ett stöd för fjäderbenen så dom kommer i hjulhöjd.
Vill inte montera lager innan jag ska sätta på gängrören.
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Och ytbehandling har alltid varit det jag varit sämst på, men nu j-r.
Nu är hålen igensvetsade och spacklade och den är målad en gång med mekanlack. Sen är den slipad och målad en gång till.
Sen är den slipad en gång igen med 180korn tills jag inte ser några rinningar, gropar eller penseldrag.
Sen blir det slipning med 600, sen 1200 sen 2000...
Och dyker det upp nåt på vägen som inte är jämnt.. större vågigheter skiter jag i.., så blir det 120-600-... osv.
Sen rubbing och vaxning 5 ggr, sen avplastning.
Nu är hålen igensvetsade och spacklade och den är målad en gång med mekanlack. Sen är den slipad och målad en gång till.
Sen är den slipad en gång igen med 180korn tills jag inte ser några rinningar, gropar eller penseldrag.
Sen blir det slipning med 600, sen 1200 sen 2000...
Och dyker det upp nåt på vägen som inte är jämnt.. större vågigheter skiter jag i.., så blir det 120-600-... osv.
Sen rubbing och vaxning 5 ggr, sen avplastning.
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Nånting händer i alla fall.
Mest tråkjobb som att rensa underrredsgukka.
Snart ska hon ner på klossar med rätt markfrigång och då gjorde jag den här:
En motordolly som placerar ett motorblock med växellåda på rätt ställe i tre dimensioner, så att man får 10 cm markfrigång ifall man hade oljetråget på plats.
Nu kan jag sätta ner karossen på 10 cm klossar och skjuta in motorpaktet på plats för att modda torped, kapa upp för växellåda och bygga framvagnsbalk på plats inkl motorfästen.
[/quote]
Mest tråkjobb som att rensa underrredsgukka.
Snart ska hon ner på klossar med rätt markfrigång och då gjorde jag den här:
En motordolly som placerar ett motorblock med växellåda på rätt ställe i tre dimensioner, så att man får 10 cm markfrigång ifall man hade oljetråget på plats.
Nu kan jag sätta ner karossen på 10 cm klossar och skjuta in motorpaktet på plats för att modda torped, kapa upp för växellåda och bygga framvagnsbalk på plats inkl motorfästen.
[/quote]
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Plastning...
Spackling av baklucka, våtslip 240, 600, 1200 och 2000... och rubbing.
Vaxning 5 ggr
Två lager släppmedel med pensel.
Laminering..
Lossa formen, så fiint, med ett ka-tunk.
Repor?
Den är repig, men inte pluggen/luckan.
Och reporna går in i gelcoaten, då borde reporna varit upphöjda på luckan, inte en chans.
Mycket förbryllat innan jag inser.
Det är penseldragen i släppet.
Släppmedel ska inte läggas med pensel utan med svamp.
Nu är formen nerslipad så att reporna är borta och jag kan börja om på den med 600, 1200 och 2000... och rubbing.
5 ggr vaxning.
Sen kan jag laminera första utsidan och första insidan.
Semestern börjar 10:e, då ska det vara klart.
Spackling av baklucka, våtslip 240, 600, 1200 och 2000... och rubbing.
Vaxning 5 ggr
Två lager släppmedel med pensel.
Laminering..
Lossa formen, så fiint, med ett ka-tunk.
Repor?
Den är repig, men inte pluggen/luckan.
Och reporna går in i gelcoaten, då borde reporna varit upphöjda på luckan, inte en chans.
Mycket förbryllat innan jag inser.
Det är penseldragen i släppet.
Släppmedel ska inte läggas med pensel utan med svamp.
Nu är formen nerslipad så att reporna är borta och jag kan börja om på den med 600, 1200 och 2000... och rubbing.
5 ggr vaxning.
Sen kan jag laminera första utsidan och första insidan.
Semestern börjar 10:e, då ska det vara klart.
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Sådår.. Nu är formerna använda för första gången. Tyvärr missade jag att ta bild innan jag började tejpa ihop ytter och innerskal för transport.
Lite svårt att få kanterna på innersidan snyggt utvikta, nästa blir nog 5 lager tunn väv över vecket istf ett lager tunn och två lager grövre.
Liite spackeljobb blir det innan det blir perfekt, och lite slipning på innerkanten där halvorna ska ligga mot varann.
Vi får se hur det slutar.
Min plastningsguru skulle nog gråta om han såg det.
Lite svårt att få kanterna på innersidan snyggt utvikta, nästa blir nog 5 lager tunn väv över vecket istf ett lager tunn och två lager grövre.
Liite spackeljobb blir det innan det blir perfekt, och lite slipning på innerkanten där halvorna ska ligga mot varann.
Vi får se hur det slutar.
Min plastningsguru skulle nog gråta om han såg det.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Motorn står på den nya framvagnsbalken och växelelådan lyfts med spännband tills det är horisontellt.
Och växellådan hänger i en svetsjigg som ska bort sen, när växellådsbalken ska byggas på plats mot jiggen
Och hemmavid bygger jag komponenter till elsystemet. Här är reläboxen.
En standard apparatlåda och biltemas fyrkantiga reläsocklar smältlimmade ihop. Sen är alulocket till lådan uppskuret och lite plåt nervikt så jag kan popnita sockelklustret på plats.
Och växellådan hänger i en svetsjigg som ska bort sen, när växellådsbalken ska byggas på plats mot jiggen
Och hemmavid bygger jag komponenter till elsystemet. Här är reläboxen.
En standard apparatlåda och biltemas fyrkantiga reläsocklar smältlimmade ihop. Sen är alulocket till lådan uppskuret och lite plåt nervikt så jag kan popnita sockelklustret på plats.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Nja.. som jag fattat det i nån obskyr bok.. S-PRO, pensionärernas bilbygg-nånting..therealpinto skrev:Ska du inte låta motor och låda luta lite bakåt? Så brukar det vara monterat för att få samma vinkel på kardanens knutar.
/Gustaf
Så är det viktigaste att utgående axel från både låda och bakaxel är parallella.
För mig blir det rakt i sett oppifrån men Z sett från sidan.
Nånstans läste jag att det inte ska vara en rak linje.. kolla andra stycket.