Arne Lindgren - Capri MkII retroracer

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Ha! Det rör sig frammåt! Kämpa på nu Arne! :)

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Huvformen klar.. dvs vaxad 5 ggr med hyfsad polering, det blir två poleringar till i vår innan jag laminerar huven. Jag måste ju veta var förstärkningarna hamnar för att inte störa det som är under huven innan jag kan plasta. Efter finpoleringen ser den inte flammig ut.
Sen har jag mätt ut var gångjärnen ska hamna.
SBF säger att det ska finnas en metallförstärking på andra sidan laminatet mot gångjärnet så jag kommer att laminera en 'bulle' för att fästa en aluvinkel i, och sen kommer metallen att ligga inne i bullen.
Än vet jag inte exakt hur det ska göras men jag har måtten. Det kan hända att jag laminerar en lös upphöjning som jag sen laminerar in i huven när jag lägger.. jag får räkna på lite vikter och sånt.

Bild
Bild

Och nej, jag ska inte plasta av undersidan av huven.. ;) Jag vet att några kommer att föreslå det men jag ska ha ett luftutsläpp och lite annat också så det blir i alla fall mera jobb att anpassa.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är ju synd att det inte är en MkIII-huv du plastat ;-) En sån skulle jag behöva...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

therealpinto skrev:Det är ju synd att det inte är en MkIII-huv du plastat ;-) En sån skulle jag behöva...

/Gustaf
Ärligt talat.. det var därför jag mailade och frågade om du skulle hitåt nåt.
Du hade fått första exet for free som tack föra alla goda råd om MS.
Jag såg att du byggt om till MkIII.. synd.

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nu har jag börjat med bakluckan.. ska använda den befintliga som plugg för att göra en form.
Först satte jag igen alla småhål (och låset) med svetsen, och spacklade över dekorlisten i nederkant.

Bild

Sen är lexanet tunnare än glas&gummilist så jag gör fördjupningen tunnare genom att lägga i en plywoodskiva.. Gissa vilken dimension på skruv jag använder.. :)
Alla skruvlådor är racemärkta med dimension. 10, 8, 6, 5 och 4 för att även en oerfaren ska kunna plocka fram rätt vid snabbmekning i depån.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Baklucka skulle jag vara riktigt intresserad av :-) Fast helst med spår för glasruta tror jag. Men det går ju att hantera.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

therealpinto skrev:Baklucka skulle jag vara riktigt intresserad av :-) Fast helst med spår för glasruta tror jag. Men det går ju att hantera.

/Gustaf
Det blir spår, men 6 mm närmare ytterplåten..
Finns det mer intresse kan jag ju plocka bort plywooden igen och göra en ny form för originaldjup för rutan.. med inmoldad plåtlist.
Jag räknar just nu på hur man löser monteringen av gångjärn i originalfästena..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Inte ska du behöva göra en ny form bara åt mig. Jag kan ju köra med en tjock lexanruta (så dämpar den ljudet hyfsat ändå).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

capri
Veteran
Inlägg: 393
Blev medlem: sön dec 21, 2003 7:11 am
Namn: Mattias F
Kör: Capri 2,9i Turbo, Focus Diesel , Transit 2,9i ,Cheva Impala turbo m.fl.
Ort: Tierp

Inlägg av capri »

therealpinto skrev:Inte ska du behöva göra en ny form bara åt mig. Jag kan ju köra med en tjock lexanruta (så dämpar den ljudet hyfsat ändå).

/Gustaf

Ja,rutans viktminskning är nog lika stor som själva luckan på den modellen:)

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nu är det mesta borta ovanpå bakaxeln, nu kan jag öppna lite i mitten och titta hur högt upp bakaxelklumpen kommer och om det måste vidtas åtgärder.. :cool: för att få rätt markfrigång.
Bild

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Äntligen är toppen inlämnad för nya säten och större ventiler, bakaxelns ena drivaxel pressad och testad på plats (den andra ska lagerpressas på Bålsta Car Club samtidigt som jag lämnar in klubbytespapperen) och hon sitter uppe på grillställningen. (Shit att min kamerablixt inte når). Dörrarna ska spacklas och målas, dörrhantagen är lättade, och jag filar vidare på bakluckeformen.
Värmebehandlade fyrkantsrör till framvagnen är beställda. Så jag slöar inte bara..

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Inlägg: 754
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:45 pm
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3
Ort: Malmö

Inlägg av Chrisse »

Trevligt trevligt :)

Funderat på hur grill/fakelysena ska se ut?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 957
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

det påvekar inte stadga i karossen om man plockar bort plåten?
Arne Lindgren skrev:Nu är det mesta borta ovanpå bakaxeln, nu kan jag öppna lite i mitten och titta hur högt upp bakaxelklumpen kommer och om det måste vidtas åtgärder.. :cool: för att få rätt markfrigång.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, "lådan" ovanför bakaxeln är nog rätt viktig för vridstyvheten. Men Arne ska ju in med en hel rejsbur så då kan man nog plocka igen det mesta och lite till.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Inlägg: 754
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:45 pm
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3
Ort: Malmö

Inlägg av Chrisse »

therealpinto skrev:Jo, "lådan" ovanför bakaxeln är nog rätt viktig för vridstyvheten. Men Arne ska ju in med en hel rejsbur så då kan man nog plocka igen det mesta och lite till.

/Gustaf
borde den inte kunna vara ersättbar med ett rör mellan fjäderbenen? (Fast det kanske hade vägt mer ändå)

Skriv svar