Arne Lindgren - Capri MkII retroracer
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10268
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Lådan kommer dit igen. Den är lätt i förhållande till ett rör och har bra volym (ju grövre 'rör' desto vridstyvare i förhållande till vikten).
Just nu räknar jag på fjädringsväg mha Göran Malmbergs väghållningsbok.
Det verkar som om jag med en hård bansättning (4 hz) kommer att få 4 cm fjädringsväg ( i mitten) och 6 cm vid varje bakhjul (lägg på för krängningen). Det påverkar resten..
Och nu verkar det som om stödlagret är nollpunkten.
Om klumpen ska kunna röra sig 4 cm, och jag inte får ändra kardantunneln så är det kardanröret framför medbringaren på klumpen i förhållande till fjädringsvägen som är begränsningen.
Om avståndet stödlager-medbringare är 80 % av avståndet stödlager-drivaxel så måste jag ha 80% av fjädringsvägen (4 cm * 0,8) frigång ovanför kardanen.. Omjag inte lindar in kardanen i smärgelduk och låter den skapa den plats den behöver..
Just nu räknar jag på fjädringsväg mha Göran Malmbergs väghållningsbok.
Det verkar som om jag med en hård bansättning (4 hz) kommer att få 4 cm fjädringsväg ( i mitten) och 6 cm vid varje bakhjul (lägg på för krängningen). Det påverkar resten..
Och nu verkar det som om stödlagret är nollpunkten.
Om klumpen ska kunna röra sig 4 cm, och jag inte får ändra kardantunneln så är det kardanröret framför medbringaren på klumpen i förhållande till fjädringsvägen som är begränsningen.
Om avståndet stödlager-medbringare är 80 % av avståndet stödlager-drivaxel så måste jag ha 80% av fjädringsvägen (4 cm * 0,8) frigång ovanför kardanen.. Omjag inte lindar in kardanen i smärgelduk och låter den skapa den plats den behöver..

-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Lite händer det.. taket är plåtrent från allt vinyllim,
Undersidan är väl en tredjedel av allt gukka borta från.
Lättviktsdörrlås..

Wabropump nyköpt genom Raidopower

Megasquirtens MegaView och Stimulator är färdiga.. jag insåg just att jag inte får nåt varvstopp elektroniskt med EDIS, och att MegaView inte funkar så bra med originalkoden.
Så det blir vanlig fördelare för tändstiften, tandhjul för timingen och hallgivaren bara för varvräknaren.. *tror*
Tandhjulet är för att inte tändningstrigggern ska flytta på sig om jag ställer om kammen mha ställbart drev.
Undersidan är väl en tredjedel av allt gukka borta från.
Lättviktsdörrlås..

Wabropump nyköpt genom Raidopower


Megasquirtens MegaView och Stimulator är färdiga.. jag insåg just att jag inte får nåt varvstopp elektroniskt med EDIS, och att MegaView inte funkar så bra med originalkoden.
Så det blir vanlig fördelare för tändstiften, tandhjul för timingen och hallgivaren bara för varvräknaren.. *tror*
Tandhjulet är för att inte tändningstrigggern ska flytta på sig om jag ställer om kammen mha ställbart drev.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10268
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Det går bra att ha varvstopp med EDIS-modul, fast det är mest effektift om man kör fuelcut. Men funkar, det gör det...
Vissa är rädda för fuelcut för att motorn skulle gå snålt men tar man bort tillräckligt mycket soppa är det inget problem. Dessutom ska man ju inte ligga och nöta på varvstopp. Det är dåligt för varvtiderna ;-)
/Gustaf
Vissa är rädda för fuelcut för att motorn skulle gå snålt men tar man bort tillräckligt mycket soppa är det inget problem. Dessutom ska man ju inte ligga och nöta på varvstopp. Det är dåligt för varvtiderna ;-)
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Mmm.. men jag kör inte extrakoden.. den och MegaView ska ju inte vara hand-i-pjäxa direkt. Och jag oroar mig för att inte heller knacksensorns backning av tändningen ska funka. Men jag ska dubbelkolla bara för att det är du som säger det..therealpinto skrev:Det går bra att ha varvstopp med EDIS-modul, fast det är mest effektift om man kör fuelcut. Men funkar, det gör det...
Vissa är rädda för fuelcut för att motorn skulle gå snålt men tar man bort tillräckligt mycket soppa är det inget problem. Dessutom ska man ju inte ligga och nöta på varvstopp. Det är dåligt för varvtiderna ;-)
/Gustaf

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10268
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Nu har jag byggt en catchtank. Samma design som Lionne hade, troligen lämnar jag den vidare till en kompis direkt och bygger en till.
Innan gavlarna kom dit.
Motorsidan, en slang till sprutet, lågt och en retur högt placerad:

Och tanksidan, en från förpumpen och en tillbaka till tanken för överskottet.

Sen kopierar jag Camaro Cups avgasutsläpp. Då slipper jag inkräkta på markfrigången med at ta ut röret under sparklådan.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_CAMARO_CUP_bil_2.pdf
"Montering av avgastunnel". Jag har pratat både med han som ritade skissen, och han som byggde 8 bilar för två (3?) år sen.
Innan gavlarna kom dit.

Motorsidan, en slang till sprutet, lågt och en retur högt placerad:

Och tanksidan, en från förpumpen och en tillbaka till tanken för överskottet.

Sen kopierar jag Camaro Cups avgasutsläpp. Då slipper jag inkräkta på markfrigången med at ta ut röret under sparklådan.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_CAMARO_CUP_bil_2.pdf
"Montering av avgastunnel". Jag har pratat både med han som ritade skissen, och han som byggde 8 bilar för två (3?) år sen.
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Nu har jag gjort en prototyp av bakaxelupphängningen..


Den rör sig upp och ner utan problem, naturligtvis, och den kan kränga, men är totalt styv i sidled..
F*n, den verkar funka.. Sen ska det transponeras en bit i höjdläge..
Det kan hända att det flexar lite i plåten där dom två "tornen" till undre stagen sitter närmast kardanaxeln, men svetsgasen tog slut innan jag han sätta ett kryss mellan dom. Ska testa det nästa gång.
Men flexet var knappt synbart så troligen räcker det med en pu-bussing i ena änden på dom övre stagen.
Enda genomrosten jag hittat:

Och så här hänger hon och blir killrad på magen..



Den rör sig upp och ner utan problem, naturligtvis, och den kan kränga, men är totalt styv i sidled..
F*n, den verkar funka.. Sen ska det transponeras en bit i höjdläge..
Det kan hända att det flexar lite i plåten där dom två "tornen" till undre stagen sitter närmast kardanaxeln, men svetsgasen tog slut innan jag han sätta ett kryss mellan dom. Ska testa det nästa gång.
Men flexet var knappt synbart så troligen räcker det med en pu-bussing i ena änden på dom övre stagen.
Enda genomrosten jag hittat:

Och så här hänger hon och blir killrad på magen..

-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Nya bilder.. ett stag mellan fästena vid tunneln för att styva upp och kolla att det inte flexar..
Det gjorde det inte.

Och den tiltar hur lätt som helst, hur långt som helst.
Rollcenter verkar ligga ca 4 cm under bakaxelns centrum när man tiltar den.

Nästa gång förlänger jag karossfästena för dom yttre stagen med 3 cm för att se om den fortfarande funkar, och om rollcenter flyttar sig. (Förhoppningsvis neråt...)
Det gjorde det inte.

Och den tiltar hur lätt som helst, hur långt som helst.
Rollcenter verkar ligga ca 4 cm under bakaxelns centrum när man tiltar den.

Nästa gång förlänger jag karossfästena för dom yttre stagen med 3 cm för att se om den fortfarande funkar, och om rollcenter flyttar sig. (Förhoppningsvis neråt...)
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Bakaxeln verkar funka även om man höjer (sänker) yttre främre fästpunkterna så att det "pekar ihop" i sidvyn. Så var det ritat på bilderna. Men rollcenter stiger från 4 cm under kardanknutens mittpunt till 2 cm under. Det blir parallellt.
Jag har laminerat gångjärnsfästen till huven.. Det ska ju vara metallförstärkningar så jag bygger en pod neråt och förstärker med en plåt ovanpå (inuti/under) podden.. Sen blir det ett hålrum på 4 cm upp till själva huvytan, men det är ju bara dekor.. eller nåt.




Sen har jag mätt ut mera mått på motorn så jag vet hur högt över tråget kardanen går, och hur brett och högt över tråget som motorfästena är. Eftersom rambalkarna och tråget ska gå lika högt över marken så kan jag positionera in motorfästena på karossen. Och när dom är på plats, mental, i det 3dimensionella rummet så kan jag börja skissa framvagnsbalk.

Sen är dom enda två rosthålen lagade. Längst ner innanför framskärmarna.

Sen skar jag bort skärmkanterna bak för att se hur mycket spel jag får.
Tejpen markerar höjden på navet när det är 10 cm markfrigång under rambalkarna bak.
Bilden visar att jag har 8 cm fritt uppåt i vila. 4 cm fjädringsväg, och 2 cm till för krängningen kom jag fram till genom att studera Malmbergs bok och räkna utifrån frekvensen.

Men lågt blir det.
Sen har jag börjat rensa bort originalförstyvningen runt fjäderbenen fram. Jag ska ju ändå göra egna top-mounts. Så jag klyver ett 25X25 fyrkantsrör och svetsar egna.

Jag har laminerat gångjärnsfästen till huven.. Det ska ju vara metallförstärkningar så jag bygger en pod neråt och förstärker med en plåt ovanpå (inuti/under) podden.. Sen blir det ett hålrum på 4 cm upp till själva huvytan, men det är ju bara dekor.. eller nåt.




Sen har jag mätt ut mera mått på motorn så jag vet hur högt över tråget kardanen går, och hur brett och högt över tråget som motorfästena är. Eftersom rambalkarna och tråget ska gå lika högt över marken så kan jag positionera in motorfästena på karossen. Och när dom är på plats, mental, i det 3dimensionella rummet så kan jag börja skissa framvagnsbalk.

Sen är dom enda två rosthålen lagade. Längst ner innanför framskärmarna.

Sen skar jag bort skärmkanterna bak för att se hur mycket spel jag får.
Tejpen markerar höjden på navet när det är 10 cm markfrigång under rambalkarna bak.
Bilden visar att jag har 8 cm fritt uppåt i vila. 4 cm fjädringsväg, och 2 cm till för krängningen kom jag fram till genom att studera Malmbergs bok och räkna utifrån frekvensen.

Men lågt blir det.

Sen har jag börjat rensa bort originalförstyvningen runt fjäderbenen fram. Jag ska ju ändå göra egna top-mounts. Så jag klyver ett 25X25 fyrkantsrör och svetsar egna.

-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn:
Mera glasfiber.
I helgen fick jag hjälp (han gjorde jobbet) att laminera en form för bakluckans insida.
Jag lärde mig massor som jag inte visste att jag inte visste...
Så här blev den..

Nu ska jag bara förvalta den väl och bygga snyggt i den
Huvskalet blev plastat i veckan.. det ska dit förstärkningar sen innan den kan köras med men jag vet ju inte än var det kommer att finnas plats.
Så här blev insidan med gångjärnsfästen och förstärkningar runt där-huvlåspinnarna-ska-sitta.. SBF-krav

Gångjärnsfäste i närbild

Och förstärkning för huvplåt. Småhålen runt plåten är för att den ska sitta bättre i laminatet.

Och slutligen utsidan.. Jag hade snålt med gelcoat, och det var svårt att se var jag lagt, och inte, när formen var i samma färg. Så det vart väldigt tunt på sina ställen. Men det är ju rejsgrejor, så det gör inget (mer än vikten) om jag målar.

I helgen fick jag hjälp (han gjorde jobbet) att laminera en form för bakluckans insida.
Jag lärde mig massor som jag inte visste att jag inte visste...
Så här blev den..

Nu ska jag bara förvalta den väl och bygga snyggt i den
Huvskalet blev plastat i veckan.. det ska dit förstärkningar sen innan den kan köras med men jag vet ju inte än var det kommer att finnas plats.
Så här blev insidan med gångjärnsfästen och förstärkningar runt där-huvlåspinnarna-ska-sitta.. SBF-krav

Gångjärnsfäste i närbild

Och förstärkning för huvplåt. Småhålen runt plåten är för att den ska sitta bättre i laminatet.

Och slutligen utsidan.. Jag hade snålt med gelcoat, och det var svårt att se var jag lagt, och inte, när formen var i samma färg. Så det vart väldigt tunt på sina ställen. Men det är ju rejsgrejor, så det gör inget (mer än vikten) om jag målar.
