Arne Lindgren - Capri MkII retroracer

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kontramutter är ju det vanligaste och ger sällan problem, så jag skulle köra på det. Tried and tested ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Kontramutter it is.. Särskilt som jag inte får några böjkrafter alls på lagren.

Bild
Sådär.. (kameran var borta ett tag..) en 2 mm plåt som täcker ytan bakom vinkeln. Kommer att bli 50% strängsvetsad på alla 4 sidor.
Det syns inte så bra men plåten är uppvikt 30 grader runt om ca 3 mm in för att styva upp den. Bra så?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ser bra ut!

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nu är ena balken böjd rätt och inmåttad.. (bilden är tiltad 90 grader så den hänger lite. Den ska sitta rakt. Nu ska den helsvetsas och punktas på plats, och sen ska den andra göras.
Bild
Nu ska jag beställa topplagringar och sen ska hon ner på klossar med 10 cm markfrigång så jag kan mäta in framhjulen och se om jag måste korta fjäderbenen.
Ska kolla om jag kan göra ett stöd för fjäderbenen så dom kommer i hjulhöjd.
Vill inte montera lager innan jag ska sätta på gängrören.

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Och ytbehandling har alltid varit det jag varit sämst på, men nu j-r.
Bild

Nu är hålen igensvetsade och spacklade och den är målad en gång med mekanlack. Sen är den slipad och målad en gång till.
Sen är den slipad en gång igen med 180korn tills jag inte ser några rinningar, gropar eller penseldrag.
Sen blir det slipning med 600, sen 1200 sen 2000...
Och dyker det upp nåt på vägen som inte är jämnt.. större vågigheter skiter jag i.., så blir det 120-600-... osv.
Sen rubbing och vaxning 5 ggr, sen avplastning.

maranello

Inlägg av maranello »

vilket snyggt bygge!
välbyggt verkligen. tummen upp:)

mvh

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nånting händer i alla fall.
Mest tråkjobb som att rensa underrredsgukka.

Snart ska hon ner på klossar med rätt markfrigång och då gjorde jag den här:
En motordolly som placerar ett motorblock med växellåda på rätt ställe i tre dimensioner, så att man får 10 cm markfrigång ifall man hade oljetråget på plats.
Nu kan jag sätta ner karossen på 10 cm klossar och skjuta in motorpaktet på plats för att modda torped, kapa upp för växellåda och bygga framvagnsbalk på plats inkl motorfästen.
Bild[/quote]

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Plastning...
Spackling av baklucka, våtslip 240, 600, 1200 och 2000... och rubbing.
Vaxning 5 ggr
Två lager släppmedel med pensel.
Laminering..
Lossa formen, så fiint, med ett ka-tunk.
Repor?
Den är repig, men inte pluggen/luckan.
Och reporna går in i gelcoaten, då borde reporna varit upphöjda på luckan, inte en chans.
Mycket förbryllat innan jag inser.
Det är penseldragen i släppet.
Släppmedel ska inte läggas med pensel utan med svamp.
Nu är formen nerslipad så att reporna är borta och jag kan börja om på den med 600, 1200 och 2000... och rubbing.
5 ggr vaxning.
Sen kan jag laminera första utsidan och första insidan.
Semestern börjar 10:e, då ska det vara klart.
Bild

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Sådår.. Nu är formerna använda för första gången. Tyvärr missade jag att ta bild innan jag började tejpa ihop ytter och innerskal för transport.
Lite svårt att få kanterna på innersidan snyggt utvikta, nästa blir nog 5 lager tunn väv över vecket istf ett lager tunn och två lager grövre.
Liite spackeljobb blir det innan det blir perfekt, och lite slipning på innerkanten där halvorna ska ligga mot varann.
Vi får se hur det slutar.
Bild
Bild
Min plastningsguru skulle nog gråta om han såg det. :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ser ju ut som fabriks ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nere på 11 cm klossar för att kunna anpassa markfrigången till motor och bakaxel.
Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Sportig profil!

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Motorn står på den nya framvagnsbalken och växelelådan lyfts med spännband tills det är horisontellt.

Bild

Och växellådan hänger i en svetsjigg som ska bort sen, när växellådsbalken ska byggas på plats mot jiggen

Bild

Och hemmavid bygger jag komponenter till elsystemet. Här är reläboxen.
En standard apparatlåda och biltemas fyrkantiga reläsocklar smältlimmade ihop. Sen är alulocket till lådan uppskuret och lite plåt nervikt så jag kan popnita sockelklustret på plats.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska du inte låta motor och låda luta lite bakåt? Så brukar det vara monterat för att få samma vinkel på kardanens knutar.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

therealpinto skrev:Ska du inte låta motor och låda luta lite bakåt? Så brukar det vara monterat för att få samma vinkel på kardanens knutar.

/Gustaf
Nja.. som jag fattat det i nån obskyr bok.. S-PRO, pensionärernas bilbygg-nånting..
Så är det viktigaste att utgående axel från både låda och bakaxel är parallella.
För mig blir det rakt i sett oppifrån men Z sett från sidan.
Nånstans läste jag att det inte ska vara en rak linje.. kolla andra stycket. ;)

Skriv svar