Lars_Turbo - Sierra Cosworth 2wd -88

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

mycket nice.... står det vad motorn innehåller på första sidan eller??? får se om jag orkar kolla det sen hehe... irx turbo ser det ut som iallafall
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Ort: Hunnebostrand
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Lars_Turbo skrev:Tack så mkt! var faktiskt också skeptisk ett tag, men nu är jag glad över att jag körde vidare på det, är jättenöjd!

Hur går det för dig?

Mvh/ Steven
Går väldigt bra faktiskt.
Bilen är i stort sett klar för att sättas ner på hjulen.
Skall dra om lite el, och snygga till den biten.

Just keep up the good work...
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
Dalton
Veteran
Inlägg: 291
Blev medlem: mån aug 14, 2006 10:49 pm
Namn: Henrik olsson
Kör: escort mk2 78 och Audi s2
Ort: billingsfors

Inlägg av Dalton »

det blir så jävla bra

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

Dalton & ErikJ: Tackar så mkt, info finns nog på första sidan..

Annars äre rätt standard,

botten: Nyrenoverat, Total Seal ringar, ombyggd vevhusvent, högtryckskitt, grp a packning

topp: dubbla fjädrar och matchportning
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

Blev riktigt, riktigt tjusigt! ;)

Funderade också på färgerna där ett tag, men när du gick hela vägen blev det kalas! :thumb:

Förresten, har du fått lopp och kolvar uppmätt ordentligt? Så det inte blivit ovalt eller liknande.. Har 2 jättefina 205:or stående här och bägge är lik förbannat i behov av borrning...:mad:

Ps. Svarta fälgar med blå kant... kan det blir snyggare?? *drool*

Keep up the good work! När blir det uppstart? :)

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

Hej Tobias! Du var mig en riktig nattuggla ;)

Som jag nämde tidigare så var jag också skeptisk ang färgerna, men det blev bra tycker jag!

All renovering av motor har jag gjort själv, inget är bortlämnat. Loppena och kolvar mätte jag upp, och kollade tabellerna i mina Fordpärmar, verkade helt ok! Inga vändkanter osv att prata om.. Skulle det varit kass hade jag satsat på ett 200block direkt, hade en komplett renoverad 200-botten med alukolvar på gång, men fick hoppa det pga andra prioriteringar.

Vi får se när motorn hoppar i, den står färdig nu iallafall. Vill fräscha upp motorrummet lite innan, skaffa MSD tändförstärkare och spole också. Nya tändkablar osv.. Så det finns fortfarande lite utgifter innan den är klar!

Ang fälgarna så ser det ut som att jag byter/säljer dom, men vi får se!

Lycka till med ditt bygge också! Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Blev lite nyfiken på vad "nyrenoverad botten" betyder för dig ??

Orkar du / vill du berätta vad du gjort ??

Tror vi har lite olika syn på vad renoverat betyder bara, ingen kritik mot dig.

//

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

Baby blå skrev:Blev lite nyfiken på vad "nyrenoverad botten" betyder för dig ??

Orkar du / vill du berätta vad du gjort ??

Tror vi har lite olika syn på vad renoverat betyder bara, ingen kritik mot dig.

//
Det har vi säkert :) Cylindrar hornade, nya kolvringar, nya vevlager, nya ramlager, nya bussningar i lilländan, oljepump inspekterad och högtryckskitt monterat, ny vattenpump, alla packningar, tätningar och alla packboxar är bytta. Hade vevaxeln sett repig ut hade jag ju givetvis lämnat bort den å fått den slipad. Hade loppena varit repiga/ovala/stora vändkanter hade det ju givetvis borrats. Men motorn har sett ut att vara i mkt bra kondition!

Inget är balanserat, inget är viktat. Har inte kört sönder något, bilen gick som en klocka, har ca 14k på mätare.. Den drog bara lite olja, därav ville jag plocka ner botten. Ska ju även köra med mer effekt, då ville jag förstärka kolvringar och toppackning bla.

Kalla mig klåpare..

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

Problemet är ju att det i princip inte går att mäta ett block djälv om man inte har "special" utrustning.. Ett digitalt skjutmått är inte att föredra, vet ju inte vad du använt iofs :)

Samma med min vevaxel.. den såg ut att vara i nästan nyskick, men ändå mätte en tapp 2 hundradelar för ovalt när motorrenoveraren kollade på den, vilket han alla dagar tyckte krävde en omslipning.. Detta behöver man göra i 8 fall av 10...

Sen är ju givetvis en balansering av svänghjul och vev att föredra, då du "kan" knäcka vevaxeln om du inte balanserar ditt svänghjul och i sin tur plockar ut en massa hästar/effekt.. Sen tjänar du ju lite på om du viktar stakar och balanserar dina grejor... blir en jämnare gång i det hela också... Har för mig att stakarna kan original skilja sig upp emot 10 gram...

Men du, nu e jag extremt noga med såna här grejor! Lyssna inte på mig då jag har en tendens att gå folk på huvudet med min förbanande noggranhet! :D :^o :p

Diggar ditt projekt starkt och ser fram emot din uppstart!! *drool*

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

CosworthSierra skrev:Problemet är ju att det i princip inte går att mäta ett block djälv om man inte har "special" utrustning.. Ett digitalt skjutmått är inte att föredra, vet ju inte vad du använt iofs :)

Samma med min vevaxel.. den såg ut att vara i nästan nyskick, men ändå mätte en tapp 2 hundradelar för ovalt när motorrenoveraren kollade på den, vilket han alla dagar tyckte krävde en omslipning.. Detta behöver man göra i 8 fall av 10...

Sen är ju givetvis en balansering av svänghjul och vev att föredra, då du "kan" knäcka vevaxeln om du inte balanserar ditt svänghjul och i sin tur plockar ut en massa hästar/effekt.. Sen tjänar du ju lite på om du viktar stakar och balanserar dina grejor... blir en jämnare gång i det hela också... Har för mig att stakarna kan original skilja sig upp emot 10 gram...

Men du, nu e jag extremt noga med såna här grejor! Lyssna inte på mig då jag har en tendens att gå folk på huvudet med min förbanande noggranhet! :D :^o :p

Diggar ditt projekt starkt och ser fram emot din uppstart!! *drool*
Jo du behöver inte förklara fördelarna med balansering och viktning, är fullt medveten om dom. Hade jag haft pengar så det räckte och blev över hade jag givetvis lämnat bort precis allt jobb samt bearbetning och fått en faktura och kvitto. Men nu har jag inte det, ska flytta osv nu.
Har inte använt något digitalt skjutmått, använde tumstocken ;)

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

Lars_Turbo skrev:Jo du behöver inte förklara fördelarna med balansering och viktning, är fullt medveten om dom. Hade jag haft pengar så det räckte och blev över hade jag givetvis lämnat bort precis allt jobb samt bearbetning och fått en faktura och kvitto. Men nu har jag inte det, ska flytta osv nu.
Har inte använt något digitalt skjutmått, använde tumstocken ;)

Mvh/ Steven

Och jag kisade bara lite med mitt skarpsynta öga och det blev bra;)
________________________

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

Cossy_Calle skrev:Och jag kisade bara lite med mitt skarpsynta öga och det blev bra;)
Ja men så var det du också, inte alla som har dina skills Calle :(

Mvh/ Steven ;)
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

Jahopp, då var den i princip färdig då. bara fördelarlock, tändstift, oljefilter å några droppar olja kvar..

Fancy some fuel?
Bild

10mm matarledning..
Bild

Smurfmotorn!
Bild
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
RJ33
Veteran
Inlägg: 865
Blev medlem: tis jun 13, 2006 10:00 am
Namn: Richard J
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Borås

Inlägg av RJ33 »

Ser smurfigt ut!

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

ho ho ho :mhihi:
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Skriv svar