Modj - CarbonCossie - Time Attack
- Stiggen
- Legend
- Inlägg: 1142
- Blev medlem: tor okt 06, 2005 9:30 pm
- Namn: Jocke
- Kör: Escort RS Cosworth / sierra cosworth 4x4 / Sierra Cosworth RWD
- Ort: Beverly Hills
Ja lat det kan du va lugn för min sierra är inreggad på 1270 med bur och all plåt kaross kvar
//Stiggen Ove.S-Racing
//Stiggen Ove.S-Racing
Escort Cosworth
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD
Racing is life everything befor and after is just waiting!
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD
Racing is life everything befor and after is just waiting!
- Stiggen
- Legend
- Inlägg: 1142
- Blev medlem: tor okt 06, 2005 9:30 pm
- Namn: Jocke
- Kör: Escort RS Cosworth / sierra cosworth 4x4 / Sierra Cosworth RWD
- Ort: Beverly Hills
Det tror jag garanterat får jaga vikt i min escort också Skyline lådan väger ju härke så man måste ju kompensera så bilen blir lätt
//Stiggen Ove.S-Racing
//Stiggen Ove.S-Racing
Escort Cosworth
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD
Racing is life everything befor and after is just waiting!
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD
Racing is life everything befor and after is just waiting!
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Har idag vart och hämtat hem lite delar.
Tyvärr vad murphy med den dagen det skulle gjutas.
2 stora strömavbrott mitt under själva vaccumprocesen är ingen höjdare....
Bjuder på några bilder. Blev tyvärr några missar på framskärmen men tror det ska gå att dölja.
Ekonomin är inte på topp direkt just nu, så inte jätte sugen på att gjuta mer än nödvändigt.
Formarna som jag fått hjälp med att göra är iaf sjukt stabila! Så det är ingen fara att gjuta mer grejer i framtiden





/Lars
Tyvärr vad murphy med den dagen det skulle gjutas.

Bjuder på några bilder. Blev tyvärr några missar på framskärmen men tror det ska gå att dölja.
Ekonomin är inte på topp direkt just nu, så inte jätte sugen på att gjuta mer än nödvändigt.
Formarna som jag fått hjälp med att göra är iaf sjukt stabila! Så det är ingen fara att gjuta mer grejer i framtiden






/Lars
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Nu har det hänt lite igen!
Några kommentarer från kompisar var:IDIOT, hur orkar du? Skoten nästa? osv..
Sj ser jag det (fortfarande) som ett steg i rätt riktning
Dock kommer det aldrig gå vägen utan rejsa Mr.Krull
Men vi har börjat lite smått i veckan, men om detta nu skulle skita sig då ger jag upp!
för nu är det inte så mycket kvar av den längre....


/Lars

Några kommentarer från kompisar var:IDIOT, hur orkar du? Skoten nästa? osv..
Sj ser jag det (fortfarande) som ett steg i rätt riktning


Men vi har börjat lite smått i veckan, men om detta nu skulle skita sig då ger jag upp!
för nu är det inte så mycket kvar av den längre....


/Lars
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Stressig vecka med mycket jobb... Dock inget på cossie..
Wargia ska hjälpa mig att rita upp rörramen samt skära ut lite delar.
Var där en snabbis i veckan och vi gjorde en snabb skiss på hur det skulle kunna se ut. Detta är bara ett snabbt förslag om hur det skulle kunna se ut!
Beställde även en rör notch från Baileigh Industries som kom idag, Såg riktigt fin ut och kommer hjälpa arbetet en hel del, den var en av få som jag hittade som klarade 180* och även går att justera notch höjd på. (som inte kostade skjortan..)
Glömt lägga upp bild på vad som blev kvar av det som en gång var en Escort Cosworth från -95..



Wargia ska hjälpa mig att rita upp rörramen samt skära ut lite delar.
Var där en snabbis i veckan och vi gjorde en snabb skiss på hur det skulle kunna se ut. Detta är bara ett snabbt förslag om hur det skulle kunna se ut!

Beställde även en rör notch från Baileigh Industries som kom idag, Såg riktigt fin ut och kommer hjälpa arbetet en hel del, den var en av få som jag hittade som klarade 180* och även går att justera notch höjd på. (som inte kostade skjortan..)
Glömt lägga upp bild på vad som blev kvar av det som en gång var en Escort Cosworth från -95..



Har i all hast skummat igenom dom sista sidorna, och vilket jobb du/ni lägger ner som är inblandade i detta 
En sak som jag dock undrar över är ju val av kaross, när du nu har kapat ur så mycket ur cossykarossen, hade det inte varit enklare och billigare att använda en "vanlig" Escort överdel, eller hur jag nu ska skriva.
Eller var denna cossykarossen redan "förstörd" ur std bil perspektivet sett, menar inte att på något sätt dissa ditt bygge, är bara nyfiken
Lycka till
O btw, sälja blir bara ännu mer psykiskt påfrestande, då du resten av ditt liv skulle grunna på hur bilen hade blivit.

En sak som jag dock undrar över är ju val av kaross, när du nu har kapat ur så mycket ur cossykarossen, hade det inte varit enklare och billigare att använda en "vanlig" Escort överdel, eller hur jag nu ska skriva.
Eller var denna cossykarossen redan "förstörd" ur std bil perspektivet sett, menar inte att på något sätt dissa ditt bygge, är bara nyfiken

Lycka till
O btw, sälja blir bara ännu mer psykiskt påfrestande, då du resten av ditt liv skulle grunna på hur bilen hade blivit.
- Modj
- Legend
- Inlägg: 1818
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
- Namn: Lars Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
- Ort: Grästorp
- Kontakt:
Som Fredin sa så har det blivit lite mer än vad det var tänkt från början.
Eller om man ska ta från allra första början så har det blivit mycket mer.
När jag köpte bil så ville jag ha en rolig bil med som gick att åka gata och kanske lite bana med. Den skulle ha runt 400hk+ och max kosta runt 250K:- Detta är ju 6 år sedan nu och på den tiden var påkostade Cossies rätt dyra.
Att det sen slutade med att jag köpte en halvrutten dyrt är väl sånt man lär sig av?
Jag jag bestämade mig för att renovera/bygga ny maskin så skulle det även optimeras lite mer för bana, bilen skulle få en bur. Sen gillar jag när man har nått lite mer unikt så för att sticka ut från mängden skulle det breddas. I plast fram och plåt bak.
Satt även och letade runt efter Grp.A och WRC chassie. Dock så var det lite väl dyrt tyckte jag, jag ville ju ha en banbil ingen rally bil, så ist gick tankarna med att försöka få hjälp med något eget...
Sen kom Krille/SVK in i bilden, han skulle då hjälpa mig med ett kolfiber tak+huv. Skärmana skulle göras nya i fram i plast (ev kf) och bak i plåt samt nytt chassie skulle byggas med mer justermöjligheter..
Sen spårade det ur ordentligt, När framskärmen var upplerad så tyckte jag att det var lika bra vi fortsatte bak...Krille tyckte vi skulle bygga med dubbla A-armar osv...
Sen försvann Krille ur bilden och jag hämtade hem allt lätt uppgiven.
Chassiet har Jonas Jarlmark räknat fram och dom punkter/infärstningar som var till detta så fanns det 2 alternativ som jag såg det.
1.kapa framför torpeden och även bakom "stolarna" och dra nya "ramben" till chassie punkter.
2.Kapa ur allt!
Jag valde 2:an.
Mycket för att jag anser att det kommer spara lite tid, samt bli betyligt lättare att få snyggt. En annan orsak var även att om jag valt alternativ 1 så hade jag ändå inte fått köra i Svenska Time Attack serien som reglerna ser ut nu.
Så det fanns det inte så mycket att klura på, bara hoppas på en tyngre klass i framtiden. Annars finns ju Gatebil Extreme.
Kul med lite respons i tråden iaf och att folk fortfarande orkar titta in mellan varven. Misstänker att det är väldigt många som tror att det aldrig kommer bli klart
Mvh Lars
Eller om man ska ta från allra första början så har det blivit mycket mer.

När jag köpte bil så ville jag ha en rolig bil med som gick att åka gata och kanske lite bana med. Den skulle ha runt 400hk+ och max kosta runt 250K:- Detta är ju 6 år sedan nu och på den tiden var påkostade Cossies rätt dyra.
Att det sen slutade med att jag köpte en halvrutten dyrt är väl sånt man lär sig av?

Jag jag bestämade mig för att renovera/bygga ny maskin så skulle det även optimeras lite mer för bana, bilen skulle få en bur. Sen gillar jag när man har nått lite mer unikt så för att sticka ut från mängden skulle det breddas. I plast fram och plåt bak.
Satt även och letade runt efter Grp.A och WRC chassie. Dock så var det lite väl dyrt tyckte jag, jag ville ju ha en banbil ingen rally bil, så ist gick tankarna med att försöka få hjälp med något eget...
Sen kom Krille/SVK in i bilden, han skulle då hjälpa mig med ett kolfiber tak+huv. Skärmana skulle göras nya i fram i plast (ev kf) och bak i plåt samt nytt chassie skulle byggas med mer justermöjligheter..
Sen spårade det ur ordentligt, När framskärmen var upplerad så tyckte jag att det var lika bra vi fortsatte bak...Krille tyckte vi skulle bygga med dubbla A-armar osv...
Sen försvann Krille ur bilden och jag hämtade hem allt lätt uppgiven.
Chassiet har Jonas Jarlmark räknat fram och dom punkter/infärstningar som var till detta så fanns det 2 alternativ som jag såg det.
1.kapa framför torpeden och även bakom "stolarna" och dra nya "ramben" till chassie punkter.
2.Kapa ur allt!
Jag valde 2:an.
Mycket för att jag anser att det kommer spara lite tid, samt bli betyligt lättare att få snyggt. En annan orsak var även att om jag valt alternativ 1 så hade jag ändå inte fått köra i Svenska Time Attack serien som reglerna ser ut nu.
Så det fanns det inte så mycket att klura på, bara hoppas på en tyngre klass i framtiden. Annars finns ju Gatebil Extreme.
Kul med lite respons i tråden iaf och att folk fortfarande orkar titta in mellan varven. Misstänker att det är väldigt många som tror att det aldrig kommer bli klart

Mvh Lars
- Stiggen
- Legend
- Inlägg: 1142
- Blev medlem: tor okt 06, 2005 9:30 pm
- Namn: Jocke
- Kör: Escort RS Cosworth / sierra cosworth 4x4 / Sierra Cosworth RWD
- Ort: Beverly Hills
Jag säger som du Lars nu har ju inte jag kapat ur allt golv för rörram ännu gick i funderingarna senast idag dock köpte jag också en hel bil dessutom ganska fin ville ha motor och då kom säkerhheten in vart bur då ville man ha mer effekt osv... Har nu slutar med femma hela drivlinan från Skyline ny bakvagn som kräver uppfästning i buren då balkarna är i vägen ny framvagn osv...och det kräver grov kaross/chassi modifikation. Men nu sansade jag mig bilen har inte gått på flera år och 14 ska den stå startklar för gatebil är tanken ...
Hoppas på att din blir klar Lars och lycka till!
//Stiggen Ove.S-Racing
http://www.garaget.org/Stiggen-OSR
Hoppas på att din blir klar Lars och lycka till!
//Stiggen Ove.S-Racing
http://www.garaget.org/Stiggen-OSR
Escort Cosworth
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD
Racing is life everything befor and after is just waiting!
Sierra Cosworth 4x4
Sierra Cosworth RWD
Racing is life everything befor and after is just waiting!