procharger - Min Vinter hobby: Escort Cosworth

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Davve
Legend
Inlägg: 4905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: David Eriksson
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av Davve »

martin n skrev:kom igen nu davve.. nu kör vi brainstormning som i Dr House;)

//Martin
Hehe, ja varför inte?!

Bra kämpat av Pär! Jag hade eldat upp skiten för länge sen... eller i alla fall låtit den stå 4 år till.
MVH: Davve

Slutfordat...

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Tjena, trist med maskin.
Det poppar ju upp en del grundläggande frågor om jag får ??

1. Vem gjorde grundmapp, uppstart
2. gjordes den på sprit
3. Hur många timmar/minuter har den gått totalt
4. Oljebyten, gjorda eller inte

det luktar ett klassiskt misstag om jag får säga mitt ( men det får jag oftast inte :)

//

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

Nu är den riven !
vevlager slut vi hittar inga andra fel allt var nytt i motorn
T-G säger den är inget mappnings fel !
å vi hittar inga andra fel så nu byter vi stakarna o alla lager samt olje pump
sen gasar vi *drool*

alltså ingens fel bara sånt som kan hända tyvärr:banghead:
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Skönt det i alla fall!

Användarvisningsbild
Mindhead
Veteran
Inlägg: 363
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:40 am
Namn: Tommy Friberg
Kör: Escort Cosworth
Ort: Halmstad

Inlägg av Mindhead »

Har ni ingen teori varför lagren inte höll längre?
Funkade oljepumpen eller var den kass med?
________________________________
http://www.garaget.org/?car=134908

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

Nej inga teorier inget fel på pumpen vad vi kan se tyvärr :confused:
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

Känns väl inte helt okey att skicka ihop motorn utan att veta vad som orsakade problemet?
Vilka lager gick? alla?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

Användarvisningsbild
Mr Cossie
Legend
Inlägg: 3102
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Conny Pott
Kör: Sierra Flygel/Supra Octavia Rs -06
Ort: Sura
Kontakt:

Inlägg av Mr Cossie »

Fan va tråkigt hände nästan samma sak med min motor som tg byggde efter konstens alla regler fast då hade transporten eller ägaren av motorn innan mig troligen tappat motorn i backen så veven vart 4 tiondelar krokig i axeltappen ute vid remskivan, ingen visste ju att det hänt hmm den va aldrig startad, men den höll 2olika bromsningar samt samt lite fri åka, å 1tävling innan lagret på
1ans ram å 1ans vevlager va sallad . vart renovera staken, ny vevaxel polera å balansera den ,ny oljepump ,nya lager ,ny turbo sen har den rullat utan probbs sen dess, vart ju billigt bara turbon var en ny gt35r fick lagerrester som satt igen oljesmörjningen in i turbon så den gick torrt = lagerras lärdom av det sätt alltid dit ett oljefilter på olja in på en kullagrad turbo.

alltså inte tg's fel på nåttvis, utan nån annan jävla klantskalle som ej erkände vad dom gjort så fick betala allt själv så klart.

Då det blev bajj bajj flügel cossie då var måttet rågat skit trist

mvh conny

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

Mr Cossie skrev:Fan va tråkigt hände nästan samma sak med min motor som tg byggde efter konstens alla regler fast då hade transporten eller ägaren av motorn innan mig troligen tappat motorn i backen så veven vart 4 tiondelar krokig i axeltappen ute vid remskivan, ingen visste ju att det hänt hmm den va aldrig startad, men den höll 2olika bromsningar samt samt lite fri åka, å 1tävling innan lagret på
1ans ram å 1ans vevlager va sallad . vart renovera staken, ny vevaxel polera å balansera den ,ny oljepump ,nya lager ,ny turbo sen har den rullat utan probbs sen dess, vart ju billigt bara turbon var en ny gt35r fick lagerrester som satt igen oljesmörjningen in i turbon så den gick torrt = lagerras lärdom av det sätt alltid dit ett oljefilter på olja in på en kullagrad turbo.

alltså inte tg's fel på nåttvis, utan nån annan jävla klantskalle som ej erkände vad dom gjort så fick betala allt själv så klart.

Då det blev bajj bajj flügel cossie då var måttet rågat skit trist

mvh conny
det där med oljefilter till oljeflödet på turbon lät intresant... har aldrig sett eller hört om det... mer info tack
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

ErikJ skrev:det där med oljefilter till oljeflödet på turbon lät intresant... har aldrig sett eller hört om det... mer info tack
äsch Martin informerade mig genast hehe
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Måste fråga. Hur vet du att det inte var lagerraset som orsakade den krokiga veven? Samt startade du din motor på E85 oxå inkl inkörning. Jag, som är imot E85, (lärt mig den kostsamma vägen) tror nämligen bränslet under inkörning är felet på prochargers motor. Obs min tanke. Vill inte klanka ner på nån. Otroligt tråkigt när sånt här händer.
Mr Cossie skrev:Fan va tråkigt hände nästan samma sak med min motor som tg byggde efter konstens alla regler fast då hade transporten eller ägaren av motorn innan mig troligen tappat motorn i backen så veven vart 4 tiondelar krokig i axeltappen ute vid remskivan, ingen visste ju att det hänt hmm den va aldrig startad, men den höll 2olika bromsningar samt samt lite fri åka, å 1tävling innan lagret på
1ans ram å 1ans vevlager va sallad . vart renovera staken, ny vevaxel polera å balansera den ,ny oljepump ,nya lager ,ny turbo sen har den rullat utan probbs sen dess, vart ju billigt bara turbon var en ny gt35r fick lagerrester som satt igen oljesmörjningen in i turbon så den gick torrt = lagerras lärdom av det sätt alltid dit ett oljefilter på olja in på en kullagrad turbo.

alltså inte tg's fel på nåttvis, utan nån annan jävla klantskalle som ej erkände vad dom gjort så fick betala allt själv så klart.

Då det blev bajj bajj flügel cossie då var måttet rågat skit trist

mvh conny
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Mr Cossie
Legend
Inlägg: 3102
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Conny Pott
Kör: Sierra Flygel/Supra Octavia Rs -06
Ort: Sura
Kontakt:

Inlägg av Mr Cossie »

axeltappen blir ej så krokig längst ut utan en smäll därför jag hade problem redan från början med trigger missar bara skumt att man inte upptäckte det redan då utan man ställde den jävligt tight då lira den i bänken inte direkt man fundera över att nått va kroigt när allt va nyslipat å balanserat av tg!
motorn hade ingen remskiva på när den transporterades inte heller då jag tog emot den då hade den förmodligen hållt bättre enligt tg ialf!
vi har haft otaligt många e85 bilar i västerås utan problem med lager under inkörning mm så verkar långsökt

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

alex skrev:Känns väl inte helt okey att skicka ihop motorn utan att veta vad som orsakade problemet?
Vilka lager gick? alla?

Japp alla 4an var sämst de enda vi har kommit fram till är att det är ett olje relaterat fel

men en bild från rullarna kan ni få :)
Bilagor
escorten 100.jpg
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

Nu måste bli lite roliga saker i den här tråden:invasion:
lite bilder på ny design på stolarna
samt dom nya golvmattorna va tycks
Bilagor
escorten 104.jpg
escorten 103.jpg
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Ort: Hunnebostrand
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Helt jäkla klockrent!
Bra att du inte låter dig slås ner av motgången:thumb3d:
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Skriv svar