procharger - Min Vinter hobby: Escort Cosworth

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Mathias L
Erfaren
Inlägg: 80
Blev medlem: fre aug 27, 2004 10:00 am
Namn: Matte L
Kör: Ford escort WRC (R11fmc) Opel astra turbo 2010 saab cab toyota hiace
Ort: småland

Inlägg av Mathias L »

Jag skulle också vilja tro det är e85s fel. Vet en som rasat två WRC motorer nu i vinter pga e85 vart precis som i din lager som gick ner väldigt fort. byggde ny botten (block vev stakar kolvar lager osv) gick ner direkt igen. Tredje gången vart det Elf racesoppa istället och den motorn har i alla fall gått 20 ss mil utan problem mot max 3-4 för de med e85. Motorerna som byggts är identiska inga skillnader alls. Var oljan i motorn rödaktig ( e85 i oljan i sådana fall)?

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

Mathias L skrev:Jag skulle också vilja tro det är e85s fel. Vet en som rasat två WRC motorer nu i vinter pga e85 vart precis som i din lager som gick ner väldigt fort. byggde ny botten (block vev stakar kolvar lager osv) gick ner direkt igen. Tredje gången vart det Elf racesoppa istället och den motorn har i alla fall gått 20 ss mil utan problem mot max 3-4 för de med e85. Motorerna som byggts är identiska inga skillnader alls. Var oljan i motorn rödaktig ( e85 i oljan i sådana fall)?

Nej oljan var mkt fin e85 dunstar föresten bort ur oljan vi ca 85 garder sägs det
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

Användarvisningsbild
Mr Cossie
Legend
Inlägg: 3102
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Conny Pott
Kör: Sierra Flygel/Supra Octavia Rs -06
Ort: Sura
Kontakt:

Inlägg av Mr Cossie »

e85 dunstar mkt riktigt som du säger men mkt kallkörningar är ju inte bra in å ut i garaget tex men det fattar man jue ;o)

kommer bli skit bra detta jocke e grym ;o)

hojjta gärna nästa gång du ska till v-ås så glider jag föbi må hälsar är ju stammis hos vm hähä

Användarvisningsbild
JOCKO
Legend
Inlägg: 2158
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Jocke Ericsson
Kör: Ford Focus RS-09
Ort: Västerås
Medlemsnummer: 61

Inlägg av JOCKO »

procharger skrev:Nu måste bli lite roliga saker i den här tråden:invasion:
lite bilder på ny design på stolarna
samt dom nya golvmattorna va tycks
Är det samma stolar som satt i som du fixat till?/J
DET ÄR INTE JAG SOM ÄR TRÖG,DET ÄR NI SOM ÄR SNABBTÄNKTA!!!

402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

JOCKO skrev:Är det samma stolar som satt i som du fixat till?/J

Japp det är samma som är broderade
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

Mathias L
Erfaren
Inlägg: 80
Blev medlem: fre aug 27, 2004 10:00 am
Namn: Matte L
Kör: Ford escort WRC (R11fmc) Opel astra turbo 2010 saab cab toyota hiace
Ort: småland

Inlägg av Mathias L »

Vet inte om jag vill hålla med om att e85 dunstar. Har sett motorer som rasat pga det kommit e85 i oljan. Visst det dunstar men är kvar länge nog för att göra skada på lager osv. Verkar som vissa motorer är mer känsliga än andra mot e85. Med nikasil foder t.ex så verkar det bli värre än t.ex vanligt block utan foder. Väldigt tråkigt för dig i alla fall att det rasar så snabbt.

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Tråkigt med ras, ser svinfint ut annars!

Jag var sällan över 85grader på oljan i min bil, då blir det ju svårt för e85 att dunsta..? Hoppas det håller nästa gång! :)

//Johan som tänker skippa e85
//Johan

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Inlägg: 4905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: David Eriksson
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av Davve »

Hur går det?

Är det uppstart ikväll eller?
MVH: Davve

Slutfordat...

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

Davve skrev:Hur går det?

Är det uppstart ikväll eller?

Det går bra motor hämtas hos T-G i kväll så det blir nog uppstart i morgon
årkar nog inte skruva halva natten har ju blitt några sena kvällar dom senaste veckorna :D
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Filmas det under mappning ???

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

Baby blå skrev:Filmas det under mappning ???
Kanske de beror på hur stressigt de blir när det är dax
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 12

Inlägg av TG Racing »

Hej !

4:ans vevstakslager hade gått ner sig och slitit på vevstaken och vevaxeln, det var problemet. Om en Cosworthmotor får problem med oljetrycket är
4:ans vevstake den som först blir utan / får mindre olja och om bara den är skadad så bör det vara ett problem med oljetillförseln, men varför ?
Vi har inte hittat något fel som skulle gett dåligt oljetryck.

Det var en ny Ford orginal oljepump till Cosworthmotor T.25 (som följde med motorn när Pär köpte den) nu med högtryckskit i, den borde fungera ? Men tyvärr finns det inga uppgifter om vilket oljetryck motorn hade under sina första 7-10 mil och när det mättes vid bänkning mättes det vid toppen som visar lägre oljetryck än det är, så kanske var trycket dåligt eller okej, jag vet inte. Det syns inget på oljepumpen idag.

Det kan ha varit "smuts" i motorn, men då borde det ha blivit repigt på andra ställen än bara 4:ans vevstakslager som blev dåligt.

Kolvbultarna på JE kolvarna har ändrat färg i ändarna från "silver" till "gyllenbrun" men måtten är fortfarande okej, men varför, har dom varit varma ?

1 av 4 st axiallager hade en liten nötning på sig, om det kan ha hänt när vevstaken skar ? Motorn hade 3 st stålöverfall monterade när Pär köpte den så ett tag funderade jag på om standardöverfallet i mitten som håller axillagren var det som hörde till blocket, men spelet är inom riktvärdena. Så det skall vara bra.

Det borde inte ha varit några fel på oljan och om det var mycket eller ingen E85 i lär vi aldrig få veta, eftersom Pär bytt olja flera gånger (ordentlig kille) och oljan som var i motorn när den kom till mig hälldes ut av han som hjälpte mig innan den stod så länge att det hade kunnat skikta sig. Så motorn har inte gått mer än kanske 7 mil på samma olja så den skall vara bra.

Att E85 förbränns över 85 grader är en sak, men hur lång tid som behövs för att förbränna en viss mängd E85 är en annan sak. Eftersom dom flesta som kör på E85 upplever att det finns i oljan vid oljebyten tror jag att förbränningen går sakta och att det är sällan som all E85 försvinner ur oljan om man inte har hög oljetemp under mycket lång tid som vid långkörning/ hård körning så vanligtvis kanske en liten del blir kvar i oljan ändå.
Så täta oljebyten och en korrekt mappning som inte går fett är nog extra viktigt när man kör på E85.


Nu är hela motorn demonterad, rengjord, kontrollerad samt monterad och vevaxeln är slipad, vevstakarna bytt, nya lager, ny oljepump av annan modell omgjord till T.25 blocket, honad mm. Så får vi se vad motorn tycker om det. Jag hoppas att motorn tycker om den nya oljepumpen och att det skall bli bra med den.


MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners
TG Racing 070-563 7224

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Inlägg: 4905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: David Eriksson
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av Davve »

TG Racing skrev:
Att E85 förbränns över 85 grader är en sak, men hur lång tid som behövs för att förbränna en viss mängd E85 är en annan sak. Eftersom dom flesta som kör på E85 upplever att det finns i oljan vid oljebyten tror jag att förbränningen går sakta och att det är sällan som all E85 försvinner ur oljan om man inte har hög oljetemp under mycket lång tid som vid långkörning/ hård körning så vanligtvis kanske en liten del blir kvar i oljan ändå.
Så täta oljebyten och en korrekt mappning som inte går fett är nog extra viktigt när man kör på E85.
WORD :)

Alla som varit lite innovativa och busat lite vet ju hur lång tid det tar att förbränna all "e85" ur en 25-litershink om man inte blåser på med allt för hög värme och står ut med lite bonusar i drickat :)

Hur går det Pär? Startat och klart?

Grymt imponerad över din energi!
MVH: Davve

Slutfordat...

procharger
Veteran
Inlägg: 244
Blev medlem: fre sep 19, 2008 12:17 pm
Namn: Pär Englund
Kör: Escort Cosworth chevrolet Bel air-55
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av procharger »

Jippi Forden Lever :D
Blev uppstar lörd kväll så nu går den gött nu åter står det bara en massa putsande inför elmia *drool*

Vill även passa på att tacka T-G för att han släppte allt o fixade motorn.
ps.gäller även tvätt slaven !!!!
Bilagor
escorten 111.jpg
escorten 109.jpg
escorten 112.jpg
Samarbets Partners

T-G Racing
Fixit transmisions
CP-S custom parts-service

Användarvisningsbild
jijson
Veteran
Inlägg: 600
Blev medlem: sön maj 27, 2007 7:13 pm
Namn: Fredrik Johansson
Kör: BMW 330d -06, Caterham 7 -95, Volvo P1800S -64
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av jijson »

va trevligt, lägg upp en film. Hade varit väldigt kul! :)
Cause' I'm a Double Nature!

Skriv svar