therealpinto - Ford Capri Turbo
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Min web-läsare säger så här:
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Jag har fortsatt utrymmesbrist i garaget pga material till en lite utdragen badrumsrenovering men före påsk byggde jag om en trappstege till materialställ. Det gav utrymme att lyfta ur växellåda och block för att förbereda för bearbetningen av blocket.
Tanken är att decka nånstans runt 1-1,5 mm för att få upp kompressionen till runt 9:1 vilket bör få maskinen att vakna upp lite mer.
Den här gången var det inga direkta överraskningar när jag plockade isär, men den har ju knappt gått något sedan 2017 när jag satte ihop den känns det som. Jag beställde ändå nya lager och lite småplock, "när man ändå har isär"... Men jag tror faktiskt jag ska spara lagren, de är nästan som nya och duger utmärkt i ett budgetbygge framöver.
Just nu funderar jag på topplockspackning, nu senast har jag bara kört en vanlig Victor Reinz Pintopackning, tillsammans med standardskruv (tidiga splinesskruv). Det åkte med ett set ARP i beställningen från Burton men frågan är om jag ska O-ringa blocket direkt.
Jag ska suga lite på det tror jag...
Gustaf
Tanken är att decka nånstans runt 1-1,5 mm för att få upp kompressionen till runt 9:1 vilket bör få maskinen att vakna upp lite mer.
Den här gången var det inga direkta överraskningar när jag plockade isär, men den har ju knappt gått något sedan 2017 när jag satte ihop den känns det som. Jag beställde ändå nya lager och lite småplock, "när man ändå har isär"... Men jag tror faktiskt jag ska spara lagren, de är nästan som nya och duger utmärkt i ett budgetbygge framöver.
Just nu funderar jag på topplockspackning, nu senast har jag bara kört en vanlig Victor Reinz Pintopackning, tillsammans med standardskruv (tidiga splinesskruv). Det åkte med ett set ARP i beställningen från Burton men frågan är om jag ska O-ringa blocket direkt.
Jag ska suga lite på det tror jag...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Du kanske har skrivit det men vad siktar du på för effekt eller blir det lite bättre körbarhet och tillförlitlighet som är prio?
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Det är körbarhet som är prioriterat, eller egentligen bredare register med mer vridmoment på lägre varv.
Effekten blir vad den blir. Kan jag behålla samma toppeffekt som nu men vinna på låg- och mellanregister så är det helt okej.
Men det byggs ju för att det ska hålla också, även det en prioritet. Så hellre lite mindre effekt och vridmoment och en bil som bara är att vrida på nyckeln och köra med :-)
Gustaf
Effekten blir vad den blir. Kan jag behålla samma toppeffekt som nu men vinna på låg- och mellanregister så är det helt okej.
Men det byggs ju för att det ska hålla också, även det en prioritet. Så hellre lite mindre effekt och vridmoment och en bil som bara är att vrida på nyckeln och köra med :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Det blev en produktiv resa till "min" motorbearbetare, vi hyvlade av 1,6 mm vilket gör att kolven är bara precis under deckplan. Lite marginal är bra att ha, kanske.
Att bygga ihop en Pinto går fort, jag gillar den typen av jobb och det enda som egentligen är jobbigt är att lyfta upp växellådan på plats igen. Det går ändå smidigare med T5 där man kan passa in sprängkåpan först men nog känns det att man inte är 20 år längre.
Småpillet i övrigt för att kunna starta upp tar alltid sin tid, men häromdagen var det faktiskt dags. Första kvällen blev ingen succé, men efter att ha sovit på saken (och kommit ihåg hur jag egentligen satt triggern, och hur man kalibrerar E-gasen) så funkade det. Jag är väl inte 100% nöjd med spjället (svårt att få ned tomgångsvarvet utan att dumpa bort all tändning) men det funkar. En kort sväng är körd på bensin och det känns bra.
Varje vår när jag tar fram bilen så tycker jag ju den går som en raket men nu tror jag verkligen att den ökade kompressionen har gjort nytta. På nått sätt upplever jag också att motorn går jämnare och snällare, det är knappast egentligen MaxxEcus förtjänst men kanske mer att jag kör sekventiellt?
När jag ändrat varvräknarutgången till 12V signal så funkar den också, skönt att slippa bygga specialkretsar.
Mappning är bokad till 14 maj, sedan ska en kollega göra SFRO-besiktning på bilen och 24 maj är planen en ny regbesiktning för att uppdatera allt i papperen också. Wish me luck!
Gustaf
Att bygga ihop en Pinto går fort, jag gillar den typen av jobb och det enda som egentligen är jobbigt är att lyfta upp växellådan på plats igen. Det går ändå smidigare med T5 där man kan passa in sprängkåpan först men nog känns det att man inte är 20 år längre.
Småpillet i övrigt för att kunna starta upp tar alltid sin tid, men häromdagen var det faktiskt dags. Första kvällen blev ingen succé, men efter att ha sovit på saken (och kommit ihåg hur jag egentligen satt triggern, och hur man kalibrerar E-gasen) så funkade det. Jag är väl inte 100% nöjd med spjället (svårt att få ned tomgångsvarvet utan att dumpa bort all tändning) men det funkar. En kort sväng är körd på bensin och det känns bra.
Varje vår när jag tar fram bilen så tycker jag ju den går som en raket men nu tror jag verkligen att den ökade kompressionen har gjort nytta. På nått sätt upplever jag också att motorn går jämnare och snällare, det är knappast egentligen MaxxEcus förtjänst men kanske mer att jag kör sekventiellt?
När jag ändrat varvräknarutgången till 12V signal så funkar den också, skönt att slippa bygga specialkretsar.
Mappning är bokad till 14 maj, sedan ska en kollega göra SFRO-besiktning på bilen och 24 maj är planen en ny regbesiktning för att uppdatera allt i papperen också. Wish me luck!
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Good Luck!
Ser prydligt ut !
Ser prydligt ut !
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Lycka till! Hur cool som helst med en Pinto som kan fortfarande hävda sig runt 50 år efter introduktionen . Och prydlig som sagt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Tack, jag tycker inte det är så städat under huven som jag skulle önska. Men jag har också valt att bygga på ett sätt som gör att det går att skruva i den utan att plocka isär precis allt...
Jag har fått den att gå på E85 också, eller i alla fall typ E70 eller vad jag fick till. Jag skulle behöva köra ur lite mer soppa och fylla mer "färsk" E85 men man vet ju inte vad man får när man tankar...
Gustaf
Jag har fått den att gå på E85 också, eller i alla fall typ E70 eller vad jag fick till. Jag skulle behöva köra ur lite mer soppa och fylla mer "färsk" E85 men man vet ju inte vad man får när man tankar...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Stort grattis till uppstarten!
Ska bli skoj att se vad den ger den 14:e maj.
\Rickard
Ska bli skoj att se vad den ger den 14:e maj.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Det blev en ganska lång dag igår men också rätt så lyckosam.
Mattias började köra medan jag var iväg och gjorde en SFRO-besiktning, och ganska snart kom positiva rapporter. 260 whp vid 7000 varv på grundladdtryck (0,8 bar), och sedan ett halvkryptiskt "Motorn är bättre på 1.2 bar än den var överallt tidigare". Men också att vi måste knacka stift och fixa lite avblåsta tryckslangar.
Efter lunch var jag med på körningarna och då testade vi ta ut lite mer. Vi landade på ett bra resultat på 1.2 bar, 319 whp och 409 Nm. Den stora skillnaden mot tidigare är vridmomentet innan laddtrycket peakar och att både effekt och laddtryck håller mycket bättre upp mot (nästan) 7000 rpm.
Nu ska jag göra lördagsmiddag innan ytterligare rapportering...
/Gustaf
Mattias började köra medan jag var iväg och gjorde en SFRO-besiktning, och ganska snart kom positiva rapporter. 260 whp vid 7000 varv på grundladdtryck (0,8 bar), och sedan ett halvkryptiskt "Motorn är bättre på 1.2 bar än den var överallt tidigare". Men också att vi måste knacka stift och fixa lite avblåsta tryckslangar.
Efter lunch var jag med på körningarna och då testade vi ta ut lite mer. Vi landade på ett bra resultat på 1.2 bar, 319 whp och 409 Nm. Den stora skillnaden mot tidigare är vridmomentet innan laddtrycket peakar och att både effekt och laddtryck håller mycket bättre upp mot (nästan) 7000 rpm.
Nu ska jag göra lördagsmiddag innan ytterligare rapportering...
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Med justeringen gjord på E85 så bytte vi bränsle och mappade för bensin också. Tanken är ju att flexifuelgivaren ska göra att det går bra att just köra flexifuel, dvs att blanda bensin och E85 (som inte finns på min lokala mack).
Det krävdes kanske lite större ändringar i mappningen än planerat men Mattias fick till den rätt bra på bensin också. 306 whp och 382 Nm utan att töja speciellt mycket på gränserna.
Just när vi gjorde sista grejerna på bensin dök ett större oljeläckage upp, så det var dags att packa ihop. Hela kåpan vid aggregataxeln hade släppt, något jag aldrig varit med om förut. Alla skruvar var lösa, så jag undrar om jag helt enkelt glömde dra dem ordentligt?
Det blev en del sanering av både bil och dynorum, kan man säga.
Väl hemkommen så använde jag större delen av lördag förmiddag för att åtgärda problemet, och byta kamrem - den var helt dränkt i olja. Någon provkörning på väg blev det inte förrän söndag förmiddag, som förberedelse för SFRO-besiktningen. En av mina kollegor var inbokade för att göra den kontrollen inför regbesiktning.
Den korta provturen kändes bra, och det gjorde även besiktningen...nu är det en veckas väntan på regbesiktningen.
Gustaf
Det krävdes kanske lite större ändringar i mappningen än planerat men Mattias fick till den rätt bra på bensin också. 306 whp och 382 Nm utan att töja speciellt mycket på gränserna.
Just när vi gjorde sista grejerna på bensin dök ett större oljeläckage upp, så det var dags att packa ihop. Hela kåpan vid aggregataxeln hade släppt, något jag aldrig varit med om förut. Alla skruvar var lösa, så jag undrar om jag helt enkelt glömde dra dem ordentligt?
Det blev en del sanering av både bil och dynorum, kan man säga.
Väl hemkommen så använde jag större delen av lördag förmiddag för att åtgärda problemet, och byta kamrem - den var helt dränkt i olja. Någon provkörning på väg blev det inte förrän söndag förmiddag, som förberedelse för SFRO-besiktningen. En av mina kollegor var inbokade för att göra den kontrollen inför regbesiktning.
Den korta provturen kändes bra, och det gjorde även besiktningen...nu är det en veckas väntan på regbesiktningen.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Härligt att du är på G
Hoppas få se dig och caprin in action snart
Hoppas få se dig och caprin in action snart
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Riktigt fina siffror, grattis!
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Regbesiktningen är klar, utan problem, och numera går det fort att få registrerade uppgifter ändrade.
Skönt med ett regbevis som anger 235 kW :-)
Tyvärr slarvade jag bort en tid för kontrollbesiktning under dagen så nu är det 3 juni som är bokat. Jag ska hålla koll på återbud...
Gustaf
Skönt med ett regbevis som anger 235 kW :-)
Tyvärr slarvade jag bort en tid för kontrollbesiktning under dagen så nu är det 3 juni som är bokat. Jag ska hålla koll på återbud...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost