therealpinto - Ford Capri Turbo
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Vintern 2018-2019 gjorde jag egentligen inget alls på bilen. Den stod inte hemma (på grund av andra projekt) så det var inte läge för skruvning riktigt. Av samma orsak kom den inte hem förrän till semestern heller.
På ett sätt ganska skönt att inte skruva, bara ta fram bilen och köra. Till Motorveckan 2019 blev enda uppdateringen en ny växelspaksknopp, ett försök att få ned ljudet inne bilen. Min fina amerikanska knopp med line-lockknapp skallrar nämligen rätt ordentligt.
Precis som tidigare år hade jag anmält mig till drifting på Motorveckan, och veckan innan tog jag mig till Klutmarksbanan för lite träning. Första rundan slutade i sandfållan...inte så kul. En sandfålla på en rallycrossbana är djup, och tyvärr också full med större stenar. Det kostade lite repor på en tröskel, grus mellan däck och fälg men totalt sett inte så farligt.
Väl i Lycksele så gick de två första träningsvarven riktigt bra. Jag hade justerat om lite stötdämpare sedan sist och även korrigerat lite misstag i mappningen, och det var lite lättare att få flyt. Första kvalrundan gick sämre, en stoppsladd och noll poäng. Men andra kvalet funkade helt okej och 33 poäng känns som ett stort steg framåt. Framförallt var flytet mycket bättre än tidigare år.
Det blev en tuff första elimineringsrunda, mot killen i en E46 som kvalat som fyra. Jag visste från början att min enda chans till att gå vidare var om han skulle göra en stor miss. Han körde före mig, och jag såg att det var en snygg runda. Så jag kände ingen press direkt, men tycker ändå att jag fick till en hyfsad sväng. Men det blev respass.
Fotona ser ut som från förra året, Toribass.se igen :-)
Jag var också på torget en varm dag...
Gustaf
På ett sätt ganska skönt att inte skruva, bara ta fram bilen och köra. Till Motorveckan 2019 blev enda uppdateringen en ny växelspaksknopp, ett försök att få ned ljudet inne bilen. Min fina amerikanska knopp med line-lockknapp skallrar nämligen rätt ordentligt.
Precis som tidigare år hade jag anmält mig till drifting på Motorveckan, och veckan innan tog jag mig till Klutmarksbanan för lite träning. Första rundan slutade i sandfållan...inte så kul. En sandfålla på en rallycrossbana är djup, och tyvärr också full med större stenar. Det kostade lite repor på en tröskel, grus mellan däck och fälg men totalt sett inte så farligt.
Väl i Lycksele så gick de två första träningsvarven riktigt bra. Jag hade justerat om lite stötdämpare sedan sist och även korrigerat lite misstag i mappningen, och det var lite lättare att få flyt. Första kvalrundan gick sämre, en stoppsladd och noll poäng. Men andra kvalet funkade helt okej och 33 poäng känns som ett stort steg framåt. Framförallt var flytet mycket bättre än tidigare år.
Det blev en tuff första elimineringsrunda, mot killen i en E46 som kvalat som fyra. Jag visste från början att min enda chans till att gå vidare var om han skulle göra en stor miss. Han körde före mig, och jag såg att det var en snygg runda. Så jag kände ingen press direkt, men tycker ändå att jag fick till en hyfsad sväng. Men det blev respass.
Fotona ser ut som från förra året, Toribass.se igen :-)
Jag var också på torget en varm dag...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Grymt stuk på Caprin, gillar den skarpt och kul att den används på ”rätt sätt”
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Säsongen 2019 efter Motorveckan blev inte så omfattande, jag var iväg på någon driftingträning till, men så mycket mer gjorde jag inte.
Eller, ja, någon gång under sommaren bytte jag till ett av mina gamla, korta grenrör. Minns inte när riktigt... Tanken var i alla fall att eliminera den externa wastegaten, den har länge varit misstänkt för att tjuvöppna. Dessutom ville jag se om ett kortare grenrör skulle påverka spool.
I teorin var bytet enkelt men det drar ju alltid med sig ny downpipe, lite tryckrör och så har det gått timmar. Nej, dagar.
Skillnaden blev dock marginell, om ens någon. Men nu är det testat...
Så bilen ställdes undan igen, till förmån för A-traktorprojektet.
Under hösten kunde jag ändå inte låta bli att pilla på lite turbokonfiguratorer. Min 19T var väl ganska i botten på den här typen av motor och ändå så gav den inte riktigt den rappa respons som jag drömmer om. Borg Warners EFR är fina grejer men det var lite svårt att hitta rätt aggregat om jag inte skulle sikta en bra bit över 400 hk. Prislappen drar också iväg en bit.
Jag hade ändå nästan motiverat det för mig själv när en lokal driftingförmåga kom med ett alternativt förslag. Kinugawa har tagit fram kullagrade versioner av sina aggregat, lite oblygt inspirerade av Mitsubishi... Vi specade upp en som kallas TD05H-16KX, med intern wastegate och single scroll då förstås.
Borde ge bra respons och matcha mina effektmål, vi får se om det stämmer.
Formfaktorn och flänsen är sådan att det bör passa på mina befintliga grenrör. Men så hörde Tomas "Maverick" av sig (ex twin turbo Capri MkI) igen, han var sugen på att bygga grenrör...och jag tackade förstås inte nej. En hög krökar, lite flänsar och en topp landade i hans garage och några timmar senare...
Idén är ett ganska kort, rakt rör för intern wastegate.
Vi provmonterade i bilen innan helsvetsning.
Det ser rätt bra ut, tycker jag nog. Några timmar till med downpipe och tryckrör, och sånt...
Gustaf
Eller, ja, någon gång under sommaren bytte jag till ett av mina gamla, korta grenrör. Minns inte när riktigt... Tanken var i alla fall att eliminera den externa wastegaten, den har länge varit misstänkt för att tjuvöppna. Dessutom ville jag se om ett kortare grenrör skulle påverka spool.
I teorin var bytet enkelt men det drar ju alltid med sig ny downpipe, lite tryckrör och så har det gått timmar. Nej, dagar.
Skillnaden blev dock marginell, om ens någon. Men nu är det testat...
Så bilen ställdes undan igen, till förmån för A-traktorprojektet.
Under hösten kunde jag ändå inte låta bli att pilla på lite turbokonfiguratorer. Min 19T var väl ganska i botten på den här typen av motor och ändå så gav den inte riktigt den rappa respons som jag drömmer om. Borg Warners EFR är fina grejer men det var lite svårt att hitta rätt aggregat om jag inte skulle sikta en bra bit över 400 hk. Prislappen drar också iväg en bit.
Jag hade ändå nästan motiverat det för mig själv när en lokal driftingförmåga kom med ett alternativt förslag. Kinugawa har tagit fram kullagrade versioner av sina aggregat, lite oblygt inspirerade av Mitsubishi... Vi specade upp en som kallas TD05H-16KX, med intern wastegate och single scroll då förstås.
Borde ge bra respons och matcha mina effektmål, vi får se om det stämmer.
Formfaktorn och flänsen är sådan att det bör passa på mina befintliga grenrör. Men så hörde Tomas "Maverick" av sig (ex twin turbo Capri MkI) igen, han var sugen på att bygga grenrör...och jag tackade förstås inte nej. En hög krökar, lite flänsar och en topp landade i hans garage och några timmar senare...
Idén är ett ganska kort, rakt rör för intern wastegate.
Vi provmonterade i bilen innan helsvetsning.
Det ser rätt bra ut, tycker jag nog. Några timmar till med downpipe och tryckrör, och sånt...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Ser ut att bli bra. Är det bättre spool och toppeffekt du jagar eller? Eller bättre register överlag kanske man ska kalla det? Aödrig hört talas om den tillverkaren av turbos.
Mitsusnurrorna brukar ju vara sjukt lättspoolade. Nu åkte jag förvisso en 15t (eller sitter det 16t på dom?) på min pinto från en 9-5aero men det var ju instant laddtryck så fort man rörde pedalen. Dock bottnade den ju för tidigt och höll inte ut till varvstopp.
// Jimmy
Mitsusnurrorna brukar ju vara sjukt lättspoolade. Nu åkte jag förvisso en 15t (eller sitter det 16t på dom?) på min pinto från en 9-5aero men det var ju instant laddtryck så fort man rörde pedalen. Dock bottnade den ju för tidigt och höll inte ut till varvstopp.
// Jimmy
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Bättre spool i första hand, sedan får vi se vad toppeffekten landar på. Kinugawa är väl relativt nya, men den killen jag handlat av har kört med dem en hel del och det verkar funka bra.
Jag har ju kört 16T ganska länge och som du säger spoolade den snabbt, speciellt när allt annat lirade. Kanske kan jag tycka att 19T är lite segare än jag förväntat mig men det är svårt att jämföra när det är 10 år sedan jag hade 16T. Jag tror inte ens MS kunde logga vettigt när jag körde med den så det är svårt att hitta data.
Gustaf
Jag har ju kört 16T ganska länge och som du säger spoolade den snabbt, speciellt när allt annat lirade. Kanske kan jag tycka att 19T är lite segare än jag förväntat mig men det är svårt att jämföra när det är 10 år sedan jag hade 16T. Jag tror inte ens MS kunde logga vettigt när jag körde med den så det är svårt att hitta data.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Td04hl -15t har en 9-5aero så 15t stämmer.Jimmy86 skrev:Ser ut att bli bra. Är det bättre spool och toppeffekt du jagar eller? Eller bättre register överlag kanske man ska kalla det? Aödrig hört talas om den tillverkaren av turbos.
Mitsusnurrorna brukar ju vara sjukt lättspoolade. Nu åkte jag förvisso en 15t (eller sitter det 16t på dom?) på min pinto från en 9-5aero men det var ju instant laddtryck så fort man rörde pedalen. Dock bottnade den ju för tidigt och höll inte ut till varvstopp.
// Jimmy
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Det blev ju en A-traktortråd... :-)
Fantastiskt att turbon provmonterades i februari...och sedan hände typ inget på ett tag med Caprin. Skruvarlusten var väl inte jättestor efter slutrejset med A-traktorn och så bidrog det väl att det var väldigt lite aktiviteter att åka på. Men mot slutet av sommaren så var grenröret helsvetsat och jag skulle "bara" montera.
Det var en taktisk miss att försöka göra det i "förvaringsgaraget" där jag inte har några grejer. Det blir fort jobbigt att åka 10 minuter emellan flera gånger ett mekpass för att justera till saker. Allt satt ihop för provstart när jag ändå insåg att turbon kom för långt upp mot huven. En risk till med att bygga saker "bredvid" bilen.
Snabbfixet blev att kapa tårtbitar ur rören vid flänsen mot toppen och vinkla ned allt lite. Mycket bättre.
Någon gång i september-oktober 2020 var bilen egentligen körklar men ganska inparkerad i vinterförvaringen och så kom det ju snö. Så jag betraktade 2020 som helt förlorat...
...men nu blev det ju bra väder igen. Tänk om man skulle...?
Bonusbild på nya släpet förresten. Vilken dröm att lasta...
I helngen har jag provkört lite lätt och det funkar hyfsat men det skulle behövas en riktig mappning, framförallt av laddtrycksstyrningen (som också borde byggas om till mottrycksreglering eftersom den här WG-klockan är gjord för det). Tveksamt om det blir gjort i höst.
Långsamt börjar jag inse att det kanske ändå är dags att falla till föga, på två sätt. Dels bygga för E85, dels ge upp Megasquirt. MS funkar i och för sig rätt bra nu, i min bil. Eller, det funkar jättebra. Men jag har ett MaxxEcu Sport nytt i låda (tänkt för A-traktorn, fråga inte...) och när jag ändå ska in med E85-sensor, större spridare och annan tändning så är det nog lika bra att gå hela vägen. Jag har prylar för E-gas också men jag är inte helt övertygad om att det är värt jobbet...
Sedan skulle det ju varit gjort nåt åt lådan (ny koppling finns, en annan växellåda att testa med finns) så det blir nog bra att den får bo hemma i vinter. Då får Primeran mysa i vinterförvaringen med tillräckligt mycket svängrum för att det ska gå att skruva med den där om det behövs. I den bilen är det mer "ta loss - sätta dit" och inte så mycket uppfinnande så det ska nog kunna lira.
Gustaf
Fantastiskt att turbon provmonterades i februari...och sedan hände typ inget på ett tag med Caprin. Skruvarlusten var väl inte jättestor efter slutrejset med A-traktorn och så bidrog det väl att det var väldigt lite aktiviteter att åka på. Men mot slutet av sommaren så var grenröret helsvetsat och jag skulle "bara" montera.
Det var en taktisk miss att försöka göra det i "förvaringsgaraget" där jag inte har några grejer. Det blir fort jobbigt att åka 10 minuter emellan flera gånger ett mekpass för att justera till saker. Allt satt ihop för provstart när jag ändå insåg att turbon kom för långt upp mot huven. En risk till med att bygga saker "bredvid" bilen.
Snabbfixet blev att kapa tårtbitar ur rören vid flänsen mot toppen och vinkla ned allt lite. Mycket bättre.
Någon gång i september-oktober 2020 var bilen egentligen körklar men ganska inparkerad i vinterförvaringen och så kom det ju snö. Så jag betraktade 2020 som helt förlorat...
...men nu blev det ju bra väder igen. Tänk om man skulle...?
Bonusbild på nya släpet förresten. Vilken dröm att lasta...
I helngen har jag provkört lite lätt och det funkar hyfsat men det skulle behövas en riktig mappning, framförallt av laddtrycksstyrningen (som också borde byggas om till mottrycksreglering eftersom den här WG-klockan är gjord för det). Tveksamt om det blir gjort i höst.
Långsamt börjar jag inse att det kanske ändå är dags att falla till föga, på två sätt. Dels bygga för E85, dels ge upp Megasquirt. MS funkar i och för sig rätt bra nu, i min bil. Eller, det funkar jättebra. Men jag har ett MaxxEcu Sport nytt i låda (tänkt för A-traktorn, fråga inte...) och när jag ändå ska in med E85-sensor, större spridare och annan tändning så är det nog lika bra att gå hela vägen. Jag har prylar för E-gas också men jag är inte helt övertygad om att det är värt jobbet...
Sedan skulle det ju varit gjort nåt åt lådan (ny koppling finns, en annan växellåda att testa med finns) så det blir nog bra att den får bo hemma i vinter. Då får Primeran mysa i vinterförvaringen med tillräckligt mycket svängrum för att det ska gå att skruva med den där om det behövs. I den bilen är det mer "ta loss - sätta dit" och inte så mycket uppfinnande så det ska nog kunna lira.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Skoj att det utvecklas vidare, speciellt för oss som följer din tråd iallafall.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: therealpinto - Ford Capri Turbo
Tack tack :-)
Jag kopplade wastegatestyrningen ikväll men lite för kallt och halt för att provköra.
Istället så provtryckte jag och som vanligt hittas lite läckage. På det leakdowntest för att stämma av att motorn är frisk, och det låg på 2-3% på alla cylindrar så det är helt okej. Bra att etablera innan ombyggnad tänker jag mig.
Gustaf
Jag kopplade wastegatestyrningen ikväll men lite för kallt och halt för att provköra.
Istället så provtryckte jag och som vanligt hittas lite läckage. På det leakdowntest för att stämma av att motorn är frisk, och det låg på 2-3% på alla cylindrar så det är helt okej. Bra att etablera innan ombyggnad tänker jag mig.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost