therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Det här med att ha bilen hemma var bra, då blir det något gjort :-)

Jag har pillat med vevtriggern lite, den har inte riktigt suttit mitt för triggerhjulet och jag misstänker att det givit lite bekymmer. Nu är den inriktad igen.

Downpipen är justerad så den sitter lite bättre och är tät(are).

Kallt och halt men jag har bokat in mig på närmaste navdyno (5 km bort...) så får vi se hur det går. Det är rätt färska killar som kör den men de har fina prylar. Tanken är mest att få en uppfattning om hur den bygger laddtryck nu, inte jaga toppeffekt. Lätt att säga innan...

I helgen lade jag också nån timme på servostyrningen. Jag tyckte den var lite tungstyrd när jag körde senast. På något sätt har jag kopplat om knappen till spänningsmatningen, så den var liksom bak-och-fram. Undrar när jag gjorde det? Det kan ha varit när jag bytte laddtrycksmätare...eller trixade med hastighetsgivare. Nåja.

Ett rent kosmetiskt fix blev det sedan, ny växelspaksdamask. Den gamla var rätt risig och vi hade några över, efter att vi gjort en skroträd för ny damask till Sierran. Nu sitter det en hel och fin läderdamask på plats.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av davve d »

Kul med uppdateringar :thumbsup:

Hoppas förväntningarna uppfylls i dynon och få se lite actionbilder och film på den snart. Förjäkla ball!
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Just den här dynokörningen är mest för att jag ska kunna ha en solid jämförelse mellan bensin och E85 (samt kanske Megasquirt och Maxxecu men det borde inte skilja speciellt mycket).

Tanken med E85 är ju mycket att försöka hitta bättre respons i motorn, mer punch i mellanregistret...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Dynorapport, då, utan action i form av film eller så ;-)

Dagarna före körningen hade jag en hel del teoretiska resonemang med Olle som grejade turbon. Han gillar att analysera motorbyggen på olika sätt och ville absolut försöka dissekera Pinton på distans. Vi bollade insugslängder, kamdata och en massa annat. Det mesta med fokus på varför turbon inte spoolar snabbare.

Kort sagt ville han ha en kamaxel med mycket mindre överlapp, och ett längre insug (längre runners). Nu är det så att ska man ha en Pintokam med de tider han önskade så får man gå på en standard 1600-kam, eller Transit LC-kam, och även om det vore ett intressant experiment med turbo så har de en tendens att helt sluta andas över säg 4000 varv. Det är sant att man bör undvika massor av överlapp i Pinto, men FR34-kammen som jag har är en av de trimkammar med minst överlapp som man faktiskt hittar.

Insuget är kanske mer intressant att fundera över men även där blir det ju en trade-off mot högvarvsegenskaperna. Jag vill ju fortfarande ha en sportbilsmotor :-)

Det vi landade i som riktigt intressant var istället kamtiming. Ett alternativ till att välja en kam med mindre överlapp är att ställa fram den en del. Redan vid första bromsningen av den här motorn (2017) var planen att justera kammen men vi hann helt enkelt inte. Sedan dess har jag litegrann glömt bort det...

Steg ett var då förstås att mäta upp kamtimingen igen - jag gjorde ju det, noga, när motorn byggdes. Men..."assumption is the mother of all f-ups" eller "att mäta är att veta". Specen på kammen säger 2,95 mm lyft på insug vid TDC, när jag mätte nu var det drygt 1 mm. Kamremmen som sträckts eller har kamdrevet glidit? Jag tror mer på det första eftersom markeringen jag gjorde då på drevet stämde.

För att preppa inför bromsningen mätte jag upp 5 och 10 grader på kamdrevet (sedan bottnade drevet), och drog runt för att kolla att allt går fritt. Sedan justerade jag in kammen enligt spec igen.

Vi började med att köra bilen på fjädertryck, utan andra ändringar. Då kan man säga att börjar stiga (över 0,3 bar) vid 3700 rpm, för att maxa vid 4250 på runt 0,7 bar. Ungefär som vid mina provkörningar tidigare.

Nästa steg var att dra fram kammen 5 grader. Nu fick vi 0,3 bar just efter 3000 varv och nästan 0,7 vid 4000. Det låter kanske inte som jättemycket men vridet ökade med 100 Nm vid 4000 varv. Jämför jag med min gamla bromsning med Mitsubishi 19T på 1,1 bar, så hade vi nu samma effekt och vridmoment vid 4000 rpm. Nu har jag inte kvar laddtryckskurvan från den körningen men det visade väl ändå att det var ganska vettigt att dra fram kammen. 200 whp och 250 Nm är kanske inte så mycket att skryta om men vi lade ju inget krut alls på att maximera toppeffekt här.

Vi provade ytterligare 2 grader på kammen men då blev det sämre igen, vilket var ganska väntat.

Istället testade vi att lägga på mer laddtryck, och då blev det så spännande att jag glömde fotografera kurvorna. Men kort sagt, det fortsatte att fungera rätt bra och med 1,7 bar nånstans så var vi ändå runt 350 Nm och 270 whp. Där gav vi oss eftersom det kändes som att jag hade fått den baseline jag ville ha.

Nu går det att bygga om för E85 och se vad det ger. Jämförelsen kommer inte bli helt rättvis eftersom det troligen blir sekventiell styrning av både tändning och soppa men ändå tillräckligt nära.

Dynotiden gav också värdefull bekräftelse på att vevtriggern ska byggas om. Det är en YB-givare nu och den är ju gjord för 4 tänder, den verkar inte gilla 36-1 i längden. Den tappar signalen en bit efter 6000 varv när den blir varm. Sista pullen hade vi också någon misständning och det är troligt att EDIS-spolen eller (kanske troligare) tändkablarna inte orkar. Det är, faktiskt, begagnade Mondeo V6-kablar från skroten...

Nu skulle jag gärna provköra, men väderläget säger något helt annat...
20201119_160137 (Medium).jpg
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Bra med lite info, får se vilken effekt det landar på med E85 sedan då. :)

Hmm, ja det ser ut att vara lite väl halt för någon provkörning. :eek3:

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Jimmy86 »

Trevligt med lite uppdatering trots sent in på säsongen. Huvudsaken är ju att det händer nått. Du får provköra till våren. Kul att ni hittade lite register med justering av kammen. 100nm borde göra stor skillnad för körbarheten och grundorken i motorn.

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är så mycket ökning att jag undrar om det stämmer :-) Det är en rätt ny bänk och jag är kanske 100% säker på att den reglerar som den andra jag kört i.

Risken är ju att jag bygger om innan jag får provköra igen, men det får bli så. Just nu teoretiserar jag ihjäl mig om kamaxelval, man jagar ju liksom alltid den gyllene medelvägen som är svår att hitta på så här gamla grejer...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Nu har jag ägnat fler kvällar än jag vill räkna åt att kolla inställningen av kamaxeln, igen, och igen...och igen.

Jag hoppas att den stod rätt på dynon, men den stod inte rätt när jag kom hem. Jag har en teori, om att "knorren" på kurvan inte är en misständning utan att det är kamremmen som hoppar en eller två kuggar.

Efter dynokörningen var det några som undrade om fler kamvärden så jag mätte upp igen, och då stod kammen sent...så sent att den inte borde haft så tidigt register som den hade. Jag fattade inte hur jag skulle kunnat ställa så fel...men om remmen hoppat så håller logiken, delvis.
Capri dyno Kinugawa T05 20201119.jpg
Anledningen till att jag misstänker det är att remmen kändes lite slapp. Jag har inte rört den sedan jag byggde motorn 2017 och med fast spännare behöver inte remmen töjas så mycket för att tappa lite spänning.

Mätandet blev utdraget eftersom det till råga på allt verkar som att Kents data för den här kammen inte stämmer. Eller, datat stämmer i alla fall inte med gängse uppfattning om var man "ska" börja. Det verkar finnas en konsensus om att börja med kammen i ett läge där avgas och insug är lika mycket öppna i TDC. Ställer man enligt Kents rekommendation för lyft vid TDC (2,95 mm) så är i alla fall min kam sådan att avgasventilen är helt stängd.

Nu har jag markerat upp var drevet ska stå för att ha "konventionellt" basläge, då är både insug och avgas öppna 1 mm. Ställer jag så, har jag maxlyft vid 108 grader (110 grader enligt spec). Med kammen avancerad så mycket mitt drev tillåter nu (5 grader på kammen) är insug öppet 3,6 mm vid TDC och maxlyft kommer då vid 98 grader (logiskt).

Exakt vad motorn vill ha för att prestera bäst kan man bara se på dyno men nu känns det som grunddatat är lite mer inringat i alla fall...

Gusatf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Granworth »

Hej
jo det med att kamremmen hoppar har jag oxå varit med om på en vol 230
så länge vi höll oss under ca.5500 varv så funka det , men över det upp till 6800 så hoppade den ett flertal gånger , såklart mycket huvudbry och gissningar....
efter mycket funderande och forskning så blev vårt resultat följande ..
en "noname" kamrem och något slitet vevaxeldrev var orsaken , drevet på vevaxeln byttes och så kollade vi på en del andra kamremmar och då visade sig att det fanns synbara skillnader på "tänderna" på dom olika remmarna .... ( blev vov original ) ..
kanske en hjälp på vägen ....
mvh krille
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Tack för input.

Remmens märke minns jag inte men det är något vanligt. Jag tror det här mest handlade om att jag aldrig efterjusterat remspänningen, det var nog dags och när jag började greja med kamdrevet fram och tillbaka så räckte det. Men det är nog läge att aktivt välja en "bra" rem nu, det lär bli byte i vinter.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Det har varit ganska mycket mätande och funderande, på en massa olika saker. Men det mesta har cirkulerat runt kamaxel och flöde i toppen.

Eftersom jag fick ett erbjudande om att få toppen flödesmätt, så bestämde jag mig för att plocka av den. Det var ju inte planen (speciellt efter att både leakdown och kompressionsprov visade bra värden) men "att mäta är att veta". Risken är väl överhängande att jag blir besviken och känner mig tvingad att porta mer/bättre men det hanterar vi då.

När jag lyfte toppen reagerade jag på att det var rätt mycket oljekladd på kolvarna. Jag satte ihop motorn med Kents ventiltätningar, en modell jag aldrig använt tidigare men som ger mer utrymme för högt lyft. Men, de tätar inte...flera hade släppt från ventilstyrningarna. Det blir återmontering med vanliga tätningar om de bara får plats.

När man ska flödesmäta är det bra om man kan ha kontroll på hur mycket man öppnar ventilerna...
20201206_130018 (Medium).jpg
20201206_130023 (Medium).jpg
Jag gjorde ett enkelt verktyg som man trär in under justerskruven för vippan, och sedan är det bara att vrida på skruven för att öppna ventilen. M6x1 mm så ett varv på skruven ska ge 1 mm lyft.

Men, det dök upp en annan sak också.
20201206_131935 (Medium).jpg
20201206_132013 (Medium).jpg
På andra cylinderns insugsventil var ventilknastren skadade, de har "hamrats" från översidan av vippan. Nu sista tiden har jag haft ett lätt slammer från toppen, jag trodde det bara var ventilspel som gått upp. Jag vet att man kan behöva bearbeta vipporna för att gå fria från retainers, och att man behöver kolla frigången mot knastren också, speciellt om man har lite kortare ventiler (för att få rätt lyft). Jag kollade förstås när jag byggde motorn men det ser ut som att vippan kantrar mer om ventilspelet går upp. Förmodligen blir det till att ta av lite på vipporna för att få lite mer marginal.

Nya knaster är på väg från Burton, det här är ju REC/Paul Ivey ventiler som har "single groove collets" dvs vanliga Pintoknaster passar inte. REC har dessutom bytt design på dessa 2011, mina som är köpta 2010 är förstås den gamla. Så REC's egna knaster funkar inte längre.

Igår kväll började jag processen med att plocka ur motorstyrningen och förbereda för det nya kablaget. Det drar förstås med sig lite annat städjobb...Sedan jag satte ihop bilen igen 2013-2014 har jag ju adderat elservot, elektronisk hastighetsmätare, bytt lambdasystem och lite annat. Så det finns en del ologiska kabeldragningar som jag nog fixar till nu.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

Verkar ha varit rätt beslut att riva av toppen trots allt arbete trots allt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är lätt att förledas att tro att allt är OK bara för att det "fungerar".

Det är ju lite så, när man tar ut tredubbla effekten mot original så krävs ju lite mer underhåll också. Tur att det är en relativt lättskruvad motor :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Nu har jag lite flödesdata också.

Insugsporten flödar 170 cfm vid 12 mm lyft, jämför man med data från David Vizards bok så anger han att de bästa konventionella portarna (utan att plasta botten på kanalen och lyfta taket etc) flödat 180 cfm vid samma lyft. Jag har lite större ventil än hans topp så det finns ju en del att göra i portningen om man vill, men knappast katastrof som jag bedömer det.

Med insuget på plats sjunker flödet till cirka 165 cfm, det väl inte så illa.

Avgassidan var värre, där hade vi 122,5 CFM vid 12 mm. Original port och ventil flödar enligt Vizard strax under 100 CFM, medan hans portade avgaskanaler med 38 mm ventil ligger runt 133-140 CFM.

Jag lade någon timme när jag var där på att justera till en avgasport, enligt Vizards instruktioner, och då fick vi upp den till just över 130 CFM. Avgaskanalen svänger rätt kraftigt men tar man för mycket där så kommer man in i kylkanalen så det är lite begränsat vad man kan göra.

Jag kommer gå över avgasportarna så de alla får samma form som den vi mätte, plus att jag ska jobba mer med dem runt ventilstyrningen. På insug ska jag kolla över en gång till också men jag tror inte det blir så mycket mer där.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

therealpinto skrev:
lör dec 19, 2020 12:47 pm
Nu har jag lite flödesdata också.

Insugsporten flödar 170 cfm vid 12 mm lyft, jämför man med data från David Vizards bok så anger han att de bästa konventionella portarna (utan att plasta botten på kanalen och lyfta taket etc) flödat 180 cfm vid samma lyft. Jag har lite större ventil än hans topp så det finns ju en del att göra i portningen om man vill, men knappast katastrof som jag bedömer det.

Med insuget på plats sjunker flödet till cirka 165 cfm, det väl inte så illa.

Avgassidan var värre, där hade vi 122,5 CFM vid 12 mm. Original port och ventil flödar enligt Vizard strax under 100 CFM, medan hans portade avgaskanaler med 38 mm ventil ligger runt 133-140 CFM.

Jag lade någon timme när jag var där på att justera till en avgasport, enligt Vizards instruktioner, och då fick vi upp den till just över 130 CFM. Avgaskanalen svänger rätt kraftigt men tar man för mycket där så kommer man in i kylkanalen så det är lite begränsat vad man kan göra.

Jag kommer gå över avgasportarna så de alla får samma form som den vi mätte, plus att jag ska jobba mer med dem runt ventilstyrningen. På insug ska jag kolla över en gång till också men jag tror inte det blir så mycket mer där.

Gustaf
Är det boken "How to Modify Ford S.O.H.C. Engines"?
Har du några bilder på portarna i din topp? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar