therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Japp, det är den boken.

Inga vettiga foton alls, det kanske blir nu när jag jobbar mer med toppen. Men det är svårt att ta bra bilder.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

therealpinto skrev:
sön dec 20, 2020 1:09 pm
Japp, det är den boken.

Inga vettiga foton alls, det kanske blir nu när jag jobbar mer med toppen. Men det är svårt att ta bra bilder.

Gustaf
:thumbsup: Får se om jag hittar den boken verkar intressant. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Boken är väldigt bra, den är gammal men innehåller enormt mycket bra information om man vill jobba med Pinto.

Väl hemma kunde jag inte sluta fundera på att det här med flödesbänk var kul...en sån skulle man ha!

Nu ska jag nog inte sätta i system att göra toppar, men det är ju bra att kunna se om jag lyckas få till den här toppen vettigt. Så varför inte bygga en enkel bänk som i alla fall kan visa skillnad före och efter?

Lite plaströr i dimension ungefär som cylindern, ett gammal hyllplan och lite slang gav en bas för att kunna trycka och suga luft genom toppen. Sedan gjorde jag en enkel U-rörsmanometer av lite klar plastslang, lånade lite karamellfärg, och använde kopplingen till leakdownmätaren för att ansluta manometern till tändstiftshålet.

Trycket man mäter är hyfsat linjärt mot flödet i kanalen - mer flöde, mindre tryck.

Det funkade rätt okej, manometern visar några centimeters tryckskillnad i vattenpelare med garagedammsugaren som luftpump.
20201220_144510 (Medium).jpg
(bilden hamnar fel, manometern är förstås vertikal i verkligheten...)

När jag jämför den portade kanalen med en av de "gamla" så skiljer det typ 10-20 mm i tryck. Borde vara tillräckligt för att kunna se att alla blir ungefär lika och så borde det gå att se om ytterligare portning gör nytta...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Sådär då, några många timmar senare så visar alla avgaskanaler samma tryckfall (inom de toleranser som går att förvänta). Kanalen är framförallt breddad och så är det jobbat en del runt ventilstyrning och säte. Det finns fortfarande rätt mycket material kvar, jag tänker mig att alla portningsråd gäller sugmotorer och en turbomotor kan ju lasta på med lite mer värme.

Som tolk har jag använt en av mina 17 mm ringnycklar, den håller ganska precis 27 mm ytterdiameter, när den går att trä genom kanalen in i förbränningsrummen är det lagom stort :-)

Jag putsade upp insug också lite, och försökte mäta. Men dammsugaren drar mer undertryck vilket gör att det blir svårmätt, det krävs dämpning på manometern och det hade jag inte riktigt ork att ordna nu. Men mätt på 12 mm ventillyft är de också tillräckligt lika.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Det blev lite lägre tempo sedan, något A-traktormek som kom emellan lite. Planerna på att få till mer kompression i motorn finns också men det kräver en total strippning (decka blocket) och innan dess ville jag dra kabelhärvan för MaxxEcu när jag har block i bilen att referera till.

Jag gillar DigiKeys verktyg SchemeIt för att bygga upp elscheman, det är ett gratisverktyg som är enkelt att använda och ger rätt hyfsade scheman. Jämfört med att rita i ett vanligt ritprogram så får man med lite symboler och logik också.
20210308_elschema.jpg
Den här gången har jag lagt ett antal timmar på att försöka få till ett schema som både är rätt :-) och hyfsat liknar komponentplaceringarna i bilen. Framförallt vad som är innanför respektive utanför torpedväggen. Det är inte helt representativt men i närheten (och det behöver säkert justeras mot verkligheten ett par gånger till).

Nästa steg blev att med schemat som bas försöka beställa hem material att bygga av. MaxxEcu har en mycket fin härva ("flying lead") att börja med där i stort sett alla kablar är märkta. Men det ska ju till rätt kontaktstycken till alla givare etc. och så får man ju försöka fundera ut vad mer som behövs i form av slang och liknande. Den här gången har jag valt att lägga "allt" i expanderbar strumpa, den är smidig att dra och det går att komplettera saker i efterhand. Den skyddar inte mot damm som kan komma in och nöta på kablaget men på en gatbil som inte ska köras på grusbana tror jag inte det är direkt avgörande. Jag använder faktiskt mest Biltemas strumpa, den är helt OK i kvalitet. Några bitar kommer från BDS/El och Diesel och faktiskt kan jag inte säga att den är speciellt mycket bättre trots att priset är ett annat.

Jag har också försökt vara noga med att märka upp kablaget, så det ska vara relativt lätt att jobba vidare med och eventuellt felsöka.
20210307_145908 (Medium).jpg
20210307_145846 (Medium).jpg
20210307_145836 (Medium).jpg
Generellt sett gör jag märkningen med utskrivna etiketter i klar krympslang. Enkelt, billigt och jag bestämmer själv vad det ska stå :-)
20210307_145823 (Medium).jpg
Jag väntar på kontaktstycke till gaspedalen och så ska det buntas ihop lite vid kontakten till ECU men annars är det "klart".

Det som kanske tagit mest tid har varit att försöka städa i elsystemet under instrumentpanelen. Det är som sagt uppbyggt stegvis under 20 år och det märks. Jag har nu märkt upp saker som jag gjort tidigare, allt är inte klart men det har tagit några timmar att komma ihåg hur jag gjort ;-)

Som princip försöker jag ha kontaktstycken så man kan plocka ut enheter och kablage utan att riva hela bilen men det funkar inte till 100% tyvärr.

När panelen ändå var nere kunde jag inte hålla mig från att beställa ett par fronthögtalare också, nu blir det några 4-tums koaxialer med kickpanelsmontering. För länge sedan byggde jag halvambitiösa 6,5-tummare där men de ville vara i vägen för kopplingen. Det här blir ju aldrig någon ljudbil men lite frontljud för att matcha 6x9-tummarna i bakre sidopanelerna blir kanske bra. I alla fall när man står still...

Motorjobben kräver lite utrymme i garage som just nu är ockuperat av byggmaterial - vi har folk som renoverar ett badrum åt oss. Tyvärr bromsar Corona progressen betydligt där...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av rschneberger »

Tack för tipset om programmet! (Y)

mvh //Ricky

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

*drool* Snyggt! :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Nemesis_se »

Snygga kablage !
Vad är det för variant av MaxxEcu du kör med?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Det blir ett MaxxEcu Sport, för att klara E-gas, och lite sånt. Jag har hjälp lite kompisar med MaxxEcu tidigare och jag har haft en hel del dialog med Natanael. Det är ju ett kraftfullt system, uppbyggt på lite annat sätt än Megasquirt som jag jobbat länge med.

Framförallt gillar jag att det är "riktiga" kontaktstycken och att själva boxen är smidig och robust. Jag hade sällan problem med MS men det har alltid känts lite bökigt med kablaget.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

De sista kontaktstyckena har ramlat in, härvan är "klar" förutom att jag ska bestämma mig för hur jag gör med kylfläkten. Jag har ett DTM-kontaktstycke som är snyggt och bra men då kommer det vara en jordkabel som går från motorhärvan till karossen. Inte jättesnyggt...alternativt fortsätter jag med en vanlig rundstiftshylsa för plusmatningen och låter antingen jordkabeln gå direkt från fläkten till ringkabelsko. Nåja.

En annan grej jag fått i posten är lite dekaler för att märka ut knappar.

Sedan länge har jag haft en liten panel för att kunna bryta bort bränslepumparna, och slå av/på launch control och line lock.
20210302_200254 (Medium).jpg
Den sitter framför mittkonsollen, och funkar fint men de vita Dymolapparna har känts lite sådär...
20210310_184609 (Medium).jpg
Visst ser det lite bättre ut? Jag hittade en firma, Skyltmax, som printar dekaler även i enstaka exemplar till sansade priser. Det här är sånt man ofta kan fixa lokalt förstås (jag har till och med en kompis med firma som gör reklam) men just nu kändes postorder helt rätt. Dessutom har kompisen fullt upp med att göra massa Corona-skärmar så att belasta honom med mer hobbyjobb kändes sådär.

Skyltmax fick också göra en symbol till tvångsstyrningen av elfläkten (en extra knapp för elvärme till bakruta).
20210310_184640 (Medium).jpg
Jag hade förstås önskat matt svart vinyl men det får duga så här. Jag funderar på om man ska designa lite andra saker som de får printa, det skulle vara lite skoj med en "avgasdekal" till motorrummet anpassad för den här specen :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

Ja, det ser lite proffsigare ut. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Med kontaktstycket till gaspedalen löst så gick det häromkvällen att prova spänningssätta motorstyrningen. När jag väl valt rätt USB-port på datorn gick det fint att koppla upp Mtune, uppdatera ECU och börja prova lite saker.

Inga givare, tändspolar eller så inkopplade (men hela härvan kontrollmätt först), och det jag ville fokusera på var att se om gaspedal och spjäll verkade lira. Det är en del grundinställningar att göra och ärligt talat är det väl kanske inte övertydligt beskrivet hur. Men efter att ha läst på en del, testat lite varianter och kalibrerat lite lägen så verkar gasspjällets rörelse följa gaspedalen. Kanske upplever jag spjället lite "ryckigt", det är ett V70-spjäll direkt från skroten så skicket är okänt.

En annan liten grej jag funderat på under vintern är min lambdadisplay. Jag har vant mig vid att ha visning av lambdavärde, det känns bra att se att det lirar som det ska när man startar upp och det är en hjälp att hålla sig inom lambdareglerat område när man bara "transportkör".

När jag går över till MaxxEcu så har ju den inbyggd bredbandslambda så min externa lösning försvinner, och därmed displayen. Mätarserien jag har till batterispänning och laddtryck har utgått, och jag hade svårt att hitta en fristående lambdadisplay som såg vettig ut. Jag började fundera på egna lösningar med programmerad utgång från MaxxECU, alternativt en Android-display med Mdash. Fast jag ville ju ha en runt 52 mm där jag har plats för den...

Jag fick tips om CAN Checked, en CAN-mätare som kan göra lite mer saker. Det verkade ju för kul för att stå över, då kan jag få upp etanolhalt också.

Bild

Mätarna sitter i den "pod" som är unik för Capri med fabriksmonterad AC. Denna fanns bara i USA, den är väldigt ovanlig men jag hade tur och hittade en panel för ett antal år sedan, som fick åka resväska hem.

Bild

Bild

Det finns väl 10-12 olika förprogrammerade displaylägen man kan ha, och mätaren styrs med ratten nere till höger. Vrid för att välja, klicka för att...klicka :-)

Det funkar snyggt så här långt, "ingen" boot-tid och uppkopplingen lirar utan blåtand eller annat som tappar minnet. Androidplattor och liknande är flexibla men jag har ännu inte hittat eller provat något som fungerar stabilt över tid.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Verkar vara en smidig mätare, tekniken går framåt minst sagt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Järnkaminen »

Attans så stilig och smart grej den mätaren!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Jo, den är riktigt fin.

Den pratar ju OBD om man vill så har man nyare bil så är den kanske till nytta också, speciellt eftersom den även kan ta in en del analoga signaler så man kan mäta fler saker utan att tapetsera med mätare.

Det går att sätta varningar för mätvärden och shiftlight så den kan en hel del. http://www.canchecked.de/mfd15/

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar