therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Jimmy86 »

Kul å stort grattis! Både till bänkning och till regbesiktning!


Mvh Jimmy

Tags:

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av Järnkaminen »


therealpinto skrev: Skönt med ett regbevis som anger 235 kW :-)
Rätt jädra grymt Bild!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Tack, det ska bli skönt att få bilen körklar igen och få städa till garaget efter allt jobb. Sedan kanske till och med våga sig ut på en Trackday... :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Igår gjorde jag kontrollbesiktning också, utan problem.

Det märks att bilen inte är körd så mycket, jag behöver jobba med mappningen av start, speciellt när den är varm/halvvarm. Nu kräver den att man håller gas och det är ju jobbigt. Jag ska försöka testa om det är luft eller soppa som felar, eller en kombination.

I övrigt är planerna närmast att prova justera om lite caster för mer stabilitet, tvätta ordentligt (jag har köpt en riktig skumlans, så får vi se, jag tycker ju egentligen att tvätt är tråkigt) och köra lite. Men vi har en långloppspremiär på söndag att hantera först, och sedan ska jag ju vara med i att rigga STCC här i Skellefteå igen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Nu har större delen (?) av sommaren gått och jag har knappt kört bilen alls. Nån liten tur in till stan men jag har varit för lat, eller haft andra behov...

Men igår kväll tog jag mig tid att åka iväg på driftingträning igen. Nu har vi varit där ett par kvällar när Kajsa har kört men hon jobbade så nu såg jag chansen. Eftersom hennes "hyrbil" ockuperar släpet så bestämde jag mig för att lasta in däck och grejer i Caprin och köra till banan.

Väl iväg förundrades jag lite över hur "tyst" och snäll den ändå kändes. Jag gjorde en snabb justering av toe (mindre toe out) tidigare i sommar och det var rätt väg att gå.

Banan hade för kvällen smyckats med lite tunnor för att markera ett elakt hål som kostat ett par bakvagnar tidigare kvällar. Jag föredrar i och för sig att byta bakaxel istället för bakskärmar men jag bestämde mig för att bara börja lugnt för att hitta känslan i bilen med nya motorn.

Eftersom vi bara var tre bilar så fanns det gott om tid att köra och lägga varv efter varv, precis det jag behövde! Jag hade också preppat bakdäcken med mer tryck än vanligt, både för att göra de lättare att slå loss men också för att minska risken för avkrängning om jag skulle hamna utanför. Det tog ett tag att hitta känslan för de blir rätt hala i sidled när det släpper.

Redan från början kändes det att motorn svarar på ett helt annat sätt, nu funkar det även att ta den tajta vändningen runt en kon på tvåan om man bara sätter ingången. Det var lönlöst tidigare. Nu funkar det också att släppa ned varven ordentligt för att ta om när det behövs.

Lite störande att varvräknaren visar fel, den styrs av MaxxEcu och den verkar behöva en ickelinjär kompensering - nu visar den för mycket men jag tror också det beror på att den faktiskt slagit i det mekaniska stoppet i mätaren (på 8000 indikerade rpm) så nolläget flyttats. Känslan jag hade var att jag inte utnyttjande varven helt. Men jag insåg också att en annan felvisning ställde till det lite - tempgivaren till sprutet visar också för mycket och vi hade lagt in ett lägre varvstopp på 5000 varv över 100 grader. Med mätare på "halv temp" sade sprutet 105 grader vilket inte stämmer - och när varvstoppet går in på 5000 istället för 8000 blir det lite trist.

Jag hade datorn med så jag snabbjusterade detta och sedan började rundorna sitta bättre. Tyvärr filmade jag själv inget, och det enda jag sett från andra är nån runda med snurr. Men nu känns det som det finns bra möjlighet att lära sig hantera bilen bättre.

Den blir inte någon driftingstjärna innan jag ordnar mer styrvinkel men med lite mer justering och träning ska det gå att sätta hyfsade rundor. Framförallt känns det mycket roligare att köra så här, när bilen samarbetar på ett annat sätt.

Men, det är dags att efterjustera ventilerna, den har gått kanske 25-30 mil efter ihopsättning och några spel har gått upp. Enkelt fix!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Kul med lite rörliga bilder på den också. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Första halvan av säsongen 2022 har varit fylld av A-traktormek, en massa annat och framförallt jobb på en mängd motortävlingar. Dessutom är Caprins om-möblerade vinterförvaringsplats lite bökig att komma in och ut ur - både vinklarna och det faktum att min garagegrannes projekt behöver flyttas lite för att jag ska komma ut.

I höstas köpte jag en uppsättning hjuldollies till (från Expondo, https://www.expondo.se/msw-hjuldolly-33 ... lsrc=aw.ds men när de var på nån sorts rea till ett mycket roligare pris).

De funkar bra men golvet lutar mer än jag trodde så man knuffar ju inte runt bilen hursomhelst.

När jag körde in bilen i vintras tackade den med att presentera ett stendött Optimabatteri så det var enda riktiga uppgraderingen till i år, nytt batteri. Med det på plats kunde jag ändå rulla ut en kväll i augusti (!).

Bild
Bild

För att kunna ta hem bilen krävdes lite garagestädning så det tog ytterligare någon dag eller två.

Målet med att få ut den var att åka till Fällfors för lite körning på det som skulle vara Scandinavian Festival of Speed men som bantades till en lite enklare "Speed Festival Track Weekend" - mindre fokus på fest (?), men körning. Det passade mig rätt okej...

Det var väl lite oklart hur själva körningen skulle funka, olika pass för Legends, Grip och Drifting. Jag siktade på grip och då var det inte så många tider att köra på enligt schemat. Men jag brottade mig ledig fredag från strax före lunch så jag kunde åka upp. På torsdagkvällen hade jag lastad verktyg mm i Caprin men på fredag morgon ändrade jag mig, och lastade Caprin på släpet istället. OM något skulle hända skulle det ju vara skönt att inte behöva tigga skjuts hem för att hämta släpet.

Väl på plats fick jag i incheckningen veta att det var fritt fram att köra grip även på driftingpassen för de som ville, vilket öppnade för massor av körtid.

Första gången ut på stor bana med bilen i det här utförandet var spännande. I sitt gamla svarta utförande körde jag några riktiga banpass men mest konbana, och sedan breddning, nya hjulupphängningar osv. har jag ju bara kört någon enstaka konbana och sedan drifting.

Direkt kändes det att jag skruvat både dämpare och kränghämmare för drifting, det var ordentligt överstyrt på gaspådrag - vridet kommer ju mycket tidigare nu än det jag kört med förut också.

Extra intressant blir det förstås för att mina referenser på Drivecenter Arena är vår långlopps-Primera, med 150 hk (eller, som det visat sig, 122 hk på hjulen...) och framhjulsdrift. Den kör man liksom på ett annat sätt :-)

Första passet gick mest ut på att lära om lite men det är ju rätt kul när det fortsätter axa ordentligt även på fyran...

Jag mjukade upp dämpningen lite bak till senare pass och började hitta lite mer flyt och känsla. Men det blir ändå bara typ 75% satsning, kerbsen är hårda och höga.

Efter ett av passen så kastade en kompis in mig i hans Legend, för några varvs provkörning. Det var inte tråkigt någonstans...alls. Jag hade förväntat mig en hetsigare upplevelse med sämre vridmoment men det gick ju riktigt bra och förhållandevis lättkört ändå. Jag förstår lockelsen med de där små maskinerna. Smidigt med en liten rejsbil som inte tar så mycket plats!

På ett eftermiddagspass började jag tycka mig höra misständningar så jag vek av in i depå och när jag tog av hjälmen var det tydligt, minst en cylinder borta. Jag måste nog ta ur hörselkåporna när jag kör den här bilen, den är ju ganska tyst i avgaset nu...

Oljetryck fanns och inget annat konstigt men när jag tog ur stiften var framförallt trean men även fyran blöta och missfärgade. Inte oljefärg utan mer vatten. Det saknades också minst 1,5 liter i kylaren. Så, topplockspackning?

Här skämtade jag lite med Simon Granlund som stod bredvid i depån (han testade nya BA Trophybilen) om att för 20 år sedan hade jag åkt hem och bytt packning för att kunna köra även lördag. "Men sånt är man ju för gammal för, höhö..."

Jag lastade på släpet, och började rulla hemåt lite tidigare än beräknat, och så ringde jag min kompis Isak som skulle följa med på lördagen (då bilen ändå skulle tillbaka för andra aktiviteter som inte nödvändigtvis kräver att den går). Jag skulle mest bara berätta att det blir ingen körning när han frågade om det är svårt att byta packningen? Nja... "Jag kan hjälpa dig" säger han och då tänkte jag...vad sjutton. Kvällen är ändå "förstörd", jag har alla grejer, packningen måste ju ändå bytas (och är det nåt värre som hänt...så...tja...).

Vi började väl skruva vid 20-tiden och efter en knapp timme var det tydligt...


Bild

Jag får kanske revidera min ståndpunkt att standard Victor Reinz packning håller för 1,5 bar? En möjlig orsak är ändå att jag glömde tanka innan sista passet - det KAN ha sugit lite luft och gått snålt. Även om mitt system med "catchtank" borde vara safe... Nåja.

Att skruva ihop tog lite mer tid eftersom det är rätt pilligt att få tillbaka grenröret med packningar och allt - det är millimeterpassning, speciellt när man vill ta genvägen att inte lossa turbon från grenröret. Isaks hjälp var ovärderlig, en extra uppsättning händer är exakt vad som behövs.

Klockan var nog 00.30 innan jag gick in men då var bilen uppstartad. Tvätt och lastning sparade jag till lördag morgon, nu visste jag ju att det skulle bli gott om körtid.

På lördagen skjutsade jag Isak några pass som tack för hjälpen och hade då också ställt ned laddtrycket lite. På första passet extra långt pga en glömd slangklämma och då var bilen riktigt välbalanserad - "lagom" effekt. Med klämman åtdragen blev den lite mer utmanande igen men nu blev det mer körning så att säga.

Men återigen fick jag en obehagskänsla, kom det inte nån rökpuff? Vi vek av igen och på väg in kom lite oljelukt också. Det är en bit att rulla till depåplatsen och väl framme var det fullt av oljestänk i motorrummet. Nu var det packboxen till kammen som krupit ut...så inget direkt haveri.

Nåja, det var en kul helg och roligt att få köra bilen. Även om en del saker behöver justeras. Växellådan funkar bara sämre och sämre också, det är dags att ta ned den och byta det enda som inte byttes vid renoveringen, skiftgafflarna. Får kanske försöka ta med några från USA i höst...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av RickardEM »

En händelserik helg, tur att det inte var några värre fel iallafall. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av davve d »

Trist när det inte lirar men tur i oturen att det inte blev något större ras :)

Vi får se till att ha underlag och intresse för en körning mer norröver kommande säsonger så vi får njuta av Caprin live :checkered
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Ja, det var ju småsaker egentligen ;-)

Drivecenter Arena är en bra anläggning och det skulle verkligen vara kul att få hit fler. Om det blir en Speed Festival nästa år är det ju ett bra läge, att ordna en "klubbmonter". Nästan inget arbete och ett bra tillfälle.

Annars har jag ju drömt om att dra ned den söderut också nån sommar när jag inte har fullt upp :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Jag fick tid "över" i måndags och fixade packboxen, och monterade ett nytt kamdrev (Burton, ståldrev). Det gamla tycker jag har wobblat lite och nu ville jag inte chansa. Snabbt fixat och nu går bilen igen :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Vinterns jobb ska jag berätta om när jag orkar :-) men det handlar om växellådor...

Men, om nån missat... i Bilsport nr 6 2023 är både Capri och Sierra A-traktor med. Lite kul att få vara föremål för en artikel istället för att skriva den :-)
IMG_20230331_124004_542.jpg
IMG_20230331_124004_518.jpg
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av MalZon »

Grymt! Redan läst :)
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: therealpinto - Ford Capri Turbo

Inlägg av therealpinto »

Hösten 2022 var jag "taktisk" och ställde inte bort bilen på förvaring där jag haft den de senaste 4-5 åren utan behöll den hemma. Tanken var att göra nåt åt växellådan.

När jag besökte SEMA i november så passade jag på att få med mig nya skiftgafflar till T5-lådan. Billet...

Inspirerad av Jeppsson och hans växellådslyft (som funkar med bilen på pallbockar eller låg lyft), tänkte jag att jag skulle ha en sån också. Men de var så dyra...

Jag googlade och funderade på alternativ innan jag insåg att Biltema har ju nåt...


Bild
Bild

(stora bilder, nåja)

Den är kompakt, inte så dyr...lite hjul på den så...kanske?

Jag gjorde en rejäl klyka till främre delen av lådan och tänkte att bakre kan balansera på "pallbocksklykan" som följde med.


Bild

Det funkade, hyfsat. Inte riktigt perfekt men lådan kom ned relativt smidigt.


Bild
Bild

De gamla skiftgafflarna visar inga tecken på att vara krokiga men här är de nya, på plats. På bänken känns dock ingen skillnad alls. Vrider jag in och utgående axel lite i förhållande till varandra är det svårt att samtidigt få i tvåan. Men reservlådan beter sig lika...

Så jag började fundera, vilken låda ska jag sätta tillbaka? Sätter jag upp reservlådan, får jag ju veta om felet följer lådan eller sitter i koppling eller nåt annat. Men då behöver jag ta ned igen, och sätta upp rätt låda för att prova den...

Under tiden öppnade jag reservlådan (som alltså gått en del i en rallycrossbil) för att se hur den såg ut. Det gjorde den...


Bild

DEN har i alla fall någon växlat sönder skiftgafflarna på :-) Lagat med durkplåt och insexskruv... Nåja. Jag skruvade ihop igen för att prova den "orörd". Nu ville jag ju veta om den behövde renoveras för att duga som reserv...

Med lyften modifierad med bakre klyka gick det som en dans att få upp lådan.


Bild

Då fick jag för mig att min växellådsbalk behövde fixas. Eller, egentligen var det själva fästet på lådan som jag krökt på en garagetröskel. Men jag ville ändra lösningen i stort och då blev det...att bygga om en till Sierrabalk jag hade liggande.

Av nån anledning tog jag inga foton på den utdragna processen men till slut...så satt allt på plats. Jag planerade att ta ut bilen och prova i mitten av april, en lämplig helg. Men då kom det en decimeter snö igen :-(

Idag, sol, efter en veckas skitväder. Då!


Bild

Kort provkörning runt kvarteret, och jodå, den här lådan tillåter nedväxling till tvåans växel utan motstånd. En form av steg framåt, i alla fall. Nu får jag fundera på när jag ska lyfta upp lådan som "ska" sitta i bilen, den med drevsatsen från Quaife/Gearboxman.

OM jag ska det. Ganska skönt med en tyst låda... :-)]
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar