therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Markus
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: mån feb 16, 2009 7:55 pm
Namn: Markus Jonsson
Kör: Focus -07
Ort: Västervik,Bygdeå Västerbotten

Inlägg av Markus »

Markus skrev:Det var trevligt blev bra sugen att prova men ett provisoriskt repat däck på fruns focus kanske inte är det bästa att testa med.
Blev klart sugen att fixa till någon bil men idag så gick topppackningen på mondeon Gtn som jag har nyköpt för att ha som bruksbil.
börjar jobba på måndag och står utan bil så hobby-bilarna får prioiteras bort ännu en gång:mad:(tyvär är det alldeles för mycket jobb på alla för attt fungera som bruksbil)

mvh Markus
Ursäkta om jag verkade negativ igår.
Glömde helt bort att säga vilken otroligt fin Capri du har är klart avis.:nxsmile:
får nog prioritera Taunusarna lite mera när bruksbils problemen är lösta

Mvh Markus

Tags:

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Synd att jag inte for på konbanan. Skulle gärna titta lite närmare på caprin, ser ju kanon bra ut på bilderna!
Såg också att en viss Turbo/kompressor Escort var och körde ...
Nästa gång hoppas jag att jag har tid att komma och köra med rallybilen.
/Med vänlig hälsning Jonas

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Markus, du verkade inte det minsta negativ :-)

Jonas, du får dyka upp med Sierran... Micke körde en hel del med Escorten, den går fint.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Vet inte om det är nyttigt med mera beröm (det kanske kan inverka förslappande eller nåt, för allt roligt tycks ju vara farligt idag ;)), men tusan vilket byggmaraton du fullbordat och vad bra det blev :). Väldigt kul att se den klar och rullande. Den här bilen skulle du nog kunna göra en bygghandbok för Capri-trimning om, så mycket kunskaper och erfarenheter från processen som du samlat och förmedlat här under projekttiden :thumb:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Haha...med den här bakvagnen är den tyvärr ingen bra "modell" för andra, kan jag tycka. För mycket krångel för lite vinst.

Klar? Den rullar...den är inte klar! :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

therealpinto skrev:Haha...med den här bakvagnen är den tyvärr ingen bra "modell" för andra, kan jag tycka. För mycket krångel för lite vinst.

Klar? Den rullar...den är inte klar! :-)

Gustaf
Nja, jag tänkte väl inte nån "gör-så-här"-beskrivning utan snarare som projektsummering och inspirationskälla med en hel del idéer som går att plocka upp för lite drivna byggare :). Kan ju bli en PDF utskriven mellan hårda pärmar (typ kompendium) :). Och "klar"... näh, det är väl få hobbybilar utom originalrenoveringar som blir riktigt avslutade som projekt. Såna här byggen liknar ju mera prototyper som snarare rullar mellan smygande förbättringar utifrån erfarenheter som kommit av att lägga mil på konstruktionen - om inte byggaren får nån ny idé i skallen och river allt för att bygga om igen från grunden . Månntro vilken väg detta tar :p, spänningen fortsätter ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Trackday idag, med lite mjukare krängare då. Inga R-däck, delvis för att jag ville försöka bedöma bilen med ungefär lika förutsättningar som senast. Men, det är fortfarande halt, kanske är den lite snällare nu. Jag måste se över bromsbalansen också, jag tyckte bakbromsarna blev väl varma.

Det kan faktiskt vara så att de är lite små också, med relativt mycket vikt bak. Frågan är om jag ska upp i diameter eller om jag bara ska gå på ventilerade skivor bak... Den "enkla" vägen för större skivor är ju Cosworth lagerhållare, ok och skivor men det är inte riktigt gratis. Rally Designs "hydramech" sparar 1kg jämfört med Sierra-ok men tar bara solida skivor.

Oljereturen från turbon droppar igen, jag måste ta loss den än en gång och försöka plana av flänsen, eventuellt byta. Riktigt irriterande läckage där. Fast det var värre att spridarna ville försöka rymma från fuelrailen, den måste säkras bättre. Jag tror att det var det ökade laddtrycket som gjorde skillnaden där. Men soppaläckage är inte så trevligt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Idag kom mina nya mätare för laddtryck och spänning. De jag satte i när jag startade upp bilen var snygga men jag klarar inte att se dem när det är ljust ute - röktonat glas var inget för mig.

Bild

Bild

Första bilden visar dem "släckta" (tändning av) och den andra med tändning på.

Istället hittade jag några stegmotormätare hos R-spec Design i England, "MotorMeter" låter lagom förtroendeingivande...men...inte svindyra, rätt bra service och så fick jag 270 graders svep även på voltmetern.

Bild

Bild

Lite för blått ljus egentligen men okej, det duger. Smidiga att koppla in också, med "piggyback"-funktion - bara dra matning till en mätare så finns det kabel och uttag för att dra vidare till nästa.

Jag planade också av oljereturflänsen och bytte packning där, hoppas innerligt att det blir tätt nu!

Sist...en bonusbild från "bring your toy" i Lycksele tidigare i sommar.

Bild

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

dr_ragnar
Erfaren
Inlägg: 89
Blev medlem: lör jan 28, 2006 2:26 pm
Namn: Magnus L
Kör: Ford Capri Zak-Special, Ford Focus ST Line Red/Black
Ort: Hedemora
Medlemsnummer: 255

Inlägg av dr_ragnar »

- Finns det nån film från Trackdayen ? :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hmmm...nej, jag har faktiskt inte tankat ned någon. Jag tappade lite fokus efter bränsleläckaget och sedan har jag inte kommit ihåg att tömma kameran. Jag får väl se om det blev något vettigt.

Jag har nu ägnat en hel del tid åt att pilla med problemen från senast. Oljereturen är planad men jag tycker det vill droppa ändå, jag måste kanske provtrycka själva röret och kopplingen. Fuelrailen är säkrad och så byggde jag om vevhusventilationen en del - den har fyllt vevhustanken onödigt mycket.

Flest timmar har jag lagt på att försöka justera framvagnen så jag skulle bli nöjd men det gick inte lysande. Med "rätt" camber och spårvidd fram är styrstagen för korta. Samma bekymmer som jag stötte på i vintras egentligen men då "löste" jag det genom att ta ned spårvidden lite. Nu provade jag på nytt och då går det fort timmar när man liksom skruvar i cirkel (justerar man camber påverkas ju toe).

Jakten på längre styrstag är inledd med lite nya ledtrådar och tankar, så det blir nog en del framvagnsjobb i höst/vinter igen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

dr_ragnar
Erfaren
Inlägg: 89
Blev medlem: lör jan 28, 2006 2:26 pm
Namn: Magnus L
Kör: Ford Capri Zak-Special, Ford Focus ST Line Red/Black
Ort: Hedemora
Medlemsnummer: 255

Inlägg av dr_ragnar »

OK :) , Hade vart nice se den ""in action"!
Ja det är på banan man hittar svagheterna, upplevde samma sak på min första Trackday på Gelleråsen i somras, hade bl.a. missat backventil till luftslangen till tanken och lite andra brister.
Exakt, ja, ställbarhet i all ära, men ändrar man cambern åker man ju på toe-in etc.. inget man vill ändra hela tiden, satte min camber på 2 grader. Korta styrstag? Är väl bara sätta på förlängare? eller? Du hade väl Escort-styrstagen, då finns ju de där färdiga från Rally-Design i olika längder..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man vill ju hitta ganska rätt inställningar och sedan röra sig runt dem...

Förlängarna ger en "minsta förlängning" på typ 30-40 mm eller så och det blir för mycket, i alla fall utan att ha väldigt mycket spårvidd och då blir det trångt mot skärmarna. Det ska provas men lite senare i vinter...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har pillat med ett nytt fäste till främre kränghämmaren också. Nu sitter droplinken med hydraulklammer på bärarmen. Det ger förhoppningsvis en rakare rörelse och så blir den lite mjukare.

Bild

På med R-däcken och ny konbanekörning.

Bild

Bild

Bild

Vi lade upp en ny bansträckning, den blev kanske väl tajt på sina ställen men det är kul att prova lite annat också. Jag hade tajt tidsschema så det blev lite forcerat. I första rundan gick det lite fort efter slalomen så jag missade en port (hellre än att snurra). Till nästa sväng flöt det bättre och sedan bestämde jag mig för att prova med launch inkopplad för att kunna köra med flatshift. Själva launchcontrollen är inte så välmappad med dessa spridare så starterna blev sådär. Dessutom har jag börjat missa treans växel...grymt störande.

Jag tror att det hänger ihop med att nya stolen är vinklad mer bakåt än innan, och trean blir ganska långt bort. Jag skulle behöva vinkla tillbaka växelspaken en aning tror jag.

Det känns bättre på R-däck men det saknas fortfarande grepp. Nu är ju dessa däck gamla, det var väl kanske 2006 eller 2007 jag köpte dem? Nåja, snart är de slut så då får jag fundera på om jag ska försöka öka på bredden lite.

Roligt som sjutton var det i alla fall. När jag lämnade banan hade jag fjärde tid, efter två snabba Imprezor och en Corvette C6.

Lite in-car film blev det också:

http://youtu.be/4NbEgkrAluc

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10095
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Dags att komma ikapp här tror jag...

I höst hände några småsaker.

Jag fixade till generatorfästet och sedan pillade jag på med framvagnen. Jag hade varit tvungen att bottna några justeringar för att hamna i närheten av det jag ville ha och dessutom satt framhjulen lite långt in i skärmarna.

Redan från början hade jag skaffat länge justerbitar till främre bärarmarna, problemet där var att styrstagen blev för korta - och förlängarna till styrstagen var för långa. Men till slut hittade jag millimetrarna jag behövde, det gick att korta styrstagen, gänga dem längre, gänga lite mer i förlängarna och korta av dem också.

Jag flyttade också tillbaka bärarmarnas inre infästningar i originalhålen - det sänker rollcentrat men var enda sättet att minimera bump steer utan att få bygga om massor. Alternativet hade varit att flytta upp styrväxeln mer men då skulle oljetråg, ramben och motorfästen ta i. Jag funderade på nya, vinklade, styrarmar på spindeln men då skulle det krocka med casterstagen.

De här ändringarna blev klara just innan första snön så jag hann bara provköra en kort sväng. Men det verkar ganska lovande.

Planerna inför 2015 är att få i mitt MS3 som ligger och då gå över till sekventiell insprutning. Jag har inte bestämt om jag behåller wastespark eller inte, vi får se... Bytet innebär ny kabelstam till sprutet så jag får se om misständningarna försvinner.

Det fanns tankar om ett nytt, kortare grenrör också med lite mindre wastegate - men jag prioriterade bort det. Tills vidare är befintlig wastegate demonterad, ventilen inslipad och nytt membran ska beställas.

Det behövs också en bättre fuelrail, jag har YB fuelrail liggande så det blir nog till att bygga om för den. Befintliga railen saknar låsningar för spridarna och det känns inte tryggt. Men då var det ju lika bra att bygga nytt insug!

En vanlig Pinto insugsfläns har svetsats ihop med plenumfläns och trattar från ett Cosworth/YB-insug. Då kan jag bygga en egen (eller flera egna) plenumkammare som skruvas mot flänsen. Gamla insuget saknar trattar. Nu blir det bättre :-)

Bild

Bild

Jag väntar på material att bygga själva plenumkammaren av (och kabelstammen till nya sprutet). Så då tog jag tag i bromsarna istället...

Den senaste setupen (280 mm skivor fram med Mondeo V6 ok, Sierra skivor bak) fungerade egentligen okej, men det kändes inte som att jag hade så mycket marginaler. Dessutom är det inte så fantastiskt urval av belägg.

Bild

I somras hittade jag Brembo-ok från Alfa 166 V6, de är ju mer "generiska" och tar lite större och tjockare skivor.

Det finns andra som byggt med dessa på Capri/Escort men med rätt olika lösningar. Målet var i alla fall 300 mm skivor (ska rymmas under 15" fälg), och "någon" hade byggt med Focus ST170 skivor. Jag köpte hem ett par för att göra adapters till oken men det funkade inget vidare.

Bild

Bild

Svårt att se på bilderna men skivans offset är för liten, oket tar i fälgen, både i 15" banfälgarna och 16" gathjulen. Eftersom det tar i mot ekrarna är det inte säkert att 17" hjul skulle hjälpa heller och jag vill gärna kunna köra med de här fälgarna.

"Någon" som byggt med detta har väl använd andra ok kan jag tänka. Visst, med glidok skulle det funka men nu var ju planen att köra fasta ok, med gott om belägg att välja på.

För att det ska gå fritt behöver skivan ha en offset på uppåt 60 mm och jag hittar inga sådana skivor. I alla fall inte med dimensioner som går att jobba med.

Nytt försök då. Skivor från Peugeot 406 Coupé V6, en uppsättning Caprinav till, och så lite testande...

En fin sak med Peugeotskivorna var att de har stort navhål - 66 mm. Caprins originalskiva som sitter bakom navet centreras på 68,4 mm ungefär, så istället för att svarva om skivorna tog jag ned diametern lite på naven. Då räcker det att borra bultmönstret på skivorna för att få dit dem, ingen svarv behövs. Smidigt när man ska byta slitdelar...

Nu hamnar skivan djupmässigt ungefär som Capri original vilket funkade mycket bättre.

Bild

Bild

Bild

Okadaptern blir också ganska smidig. Speciellt i MDF :-)

Nu är den uppritad i CAD och jag väntar på att få den skuren.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1718
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Snyggt!

Det har hänt en hänt en hel del sedan sida 1 i tråden;). vad tror du att det är för effekt i den nu?

//Linus
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Skriv svar