therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor maj 19, 2016 5:51 am

Nu sitter bilen ihop och jag har provkört en del. Totalintrycket av styrservot är bra, betydligt smidigare att köra men ändå bra feedback i ratten. Det finns ett litet glapp som jag jagar men det märks inte när man kör. Just nu är det bara manuell justering av servoverkan men det funkar ändå rätt bra faktiskt. Så just nu är jag riktigt nöjd med detta.

Hastighetsmätaren funkar också hyfsat. Jag tänkte fel när jag gjorde mätartavlan, den har Capri-skalning och inte Scorpio, det betyder att MS inte kan få den att visa exakt rätt överallt (det går bara att skala pulserna linjärt). Men ändå bättre än tidigare.

En kort sväng på bana har det blivit också, väldigt halt med gatdäcken men lite kul att åka på sladd ändå :-) Roligt också att få dela lite bantid med en ny Focus RS...

https://youtu.be/n9KZZk4fBUg

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4899
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor maj 19, 2016 6:52 am

Kul att se bilen i action, gick lite brett på sina ställen. :)

\Rickard

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons jul 27, 2016 7:36 pm

En bit in på säsongen så kan det vara dags att summera litegrann.

Vi har kört ytterligare en konbana/trackday, som egentligen fungerade rätt okej. Ända tills jag spräckte en slang till värmepaketet. Självklart hade jag kört bilen till banan så det blev en del extra logistik med att hämta hem den. Slangen är nu ersatt med rör...

Nästa plan var att försöka besöka en dragstrip igen, för att få en tid på bilen. Det var länge sedan sist... Jag prickade in SHRA Luleås event i Piteå, det som ersätter "En dag på strippen". Kul med mix av dragracing, drifting och utställning.

Väntetid i lineup...

Bild


Bild

Det var rätt ovant att köra rakt fram och jag hade problem med att få till starterna, för lite laddtryck så det boggade. Det gick också rätt tungt i slutet. Bästa tiden blev 13.093 och 176 km/h, lite sämre än de 11.99 / 180 km/h den gick för länge sedan.

Så, beslutet blev att hänga tillbaka den större HX35-turbon inför dragracingen i Fällfors i mitten av juli. Responsen i "lilla" HX32 har ändå aldrig varit exakt det jag velat ha...

Lastat för rejs, igen:

Bild

I Fällfors plågades jag av liknande problem och slutfarterna var inte heller så inspirerande. Att det saknas fart skyller jag på att vi inte hann mappa i bänk - förmodligen så går det fett på toppen men jag vågade inte leana ut på känn heller.

Vi jobbade med inställningarna för launch control och till slut fick vi laddtryck i starten - då spann det hela ettans växel istället. Men det blev en hög tolva och nu kändes det som vi var på rätt väg.

Bild
(lånad bild av Richard, http://www.race.ulkyvlers.net)

För att få mer grepp så sänkte jag trycket i däcken lite men då sade det bara "klick" i drivlinan...och ingen drivning kvar. Ridå ned utan att ens vara i närheten av rekordtiderna alltså.

Väl hemma så blev felet rätt uppenbart.

Bild
Bild
Bild

Vänster drivaxel är av, den fina sviktstålsaxeln...och så har den tryckt sönder inre knuten också. Jag hade en del hjulstuds i repan innan men de här axlarna ska ju tåla lite sånt, är tanken. Jag har haft lite dialog med Dione som gjort axlarna och vi ska se om vi kan göra något bra för att få det att hålla bättre.

Det går att bygga bakvagnen för större knutar på olika sätt, som då också ger möjlighet till grövre axlar. Kanske är det rätt väg att gå, även om tanken att helt lägga dragracingen på hyllan också funnits där.

För att ändå kunna köra mer i sommar lånade jag en standard drivaxel av en kompis, och satte ihop bilen inför Motorveckan i Lycksele. Det var dit jag premiärkörde med bilen 2014, och nu var jag sugen på att ha med den igen. Att vara på ett motorevent med hobbybilen hemma är ju lite trist...

Kvällen innan avfärd gjorde jag en snabb lösning för att styra kylluft till generatorn - den har velat gå lite varm tidigare och sänkt laddspänningen (jag tror i alla fall att det är orsaken).

Jag började med Klassikerträffen och surr med Micke F och Nisse.

Toribass har lite foton på det här;
http://motorveckan2016.toribass.se/#collection/6

Lite färre fordon i år kanske och helt ärligt har nog träffen lite svårt att hitta sitt fokus under Motorveckan - det ska handla om klassiska "icke-amerikanska" bilar men det känns lite som vi med modifierade bilar är där litegrann på undantag. Kanske skulle man renodla den träffen för "veteranbilar" och hellre köra en grej för "performancebilar" oavsett ålder och ursprung? Nåja, det var ändå trevligt i värmen.

Apropå värmen så verkade kylningen av generatorn funka :-)

Nästa grej på agendan var drifting, kul eftersom man i år öppnade upp för "prova på" för oss som inte tävlar. Nu var förfarandet väldigt likt de tävlandes, besiktningen resulterade till exempel lite oväntat i en vagnbok!

Bild

Vi hade formellt tid för att prova på mellan kl 15 och 15.45 men redan vid förarmötet föreslogs att de som ville skulle få köra vidare under kvällen och delta i tävlingen :-D Det lät precis som något som passade mig, mer körtid!

Själva idén att drifta kom egentligen rätt sent och jag hade lite ont om tid att fixa driftingvänliga däck. Jag lånade en kompis Caprihjul, som var skodda med AGI i 195/65R15...lite höga men lagom slitna och smala i alla fall, och med rätt ET.

Precis som förra gången jag provade drifting så insåg jag fort att det är svårt! Speciellt kanske med den här bilen... Första övningsrundan snurrade jag tre gånger på det korta varvet. Men jag nötte på, och försökte hitta flytet. Det är inte direkt någon fördel med rätt kass respons i maskinen heller.

Det var ruskigt varmt hela tiden och jag drack vatten som kamel, och det gjorde ju också att bilen var tvungen att vila lite mellan rundorna. Så det blev inte så mycket övat innan det var dags för kvalen.

Där blev snart målsättningen att klara en runda utan snurr, för att kanske få någon poäng alls att kvala in på. I tredje och sista kvalet gjorde jag en ganska medioker insats men klarade att hålla bilen utan snurr så jag fick hela två poäng med mig :-)

Elimineringsrundan gick inte så mycket bättre och det blev en stoppsladd så det var ju helt kört att gå vidare. Lite surt att Audin som slog ut mig rasade drivaxeln samtidigt och inte kunde köra nästa runda :-(

Jag lyckades filma några av körningarna...jag skäms inte så mycket så här kommer länken:
https://youtu.be/oTUris7kfcI

Det var kul att få köra och bilen gick för egen maskin därifrån, utan skador, vilket förstås känns bra. Det går säkert att förbättra en del genom att justera om lite till, nu styvade jag bara upp dämparna bak och lämnade allt annat orört.

Jag tog också med bilen på "Bring your toy" som är en happening på torget, rätt kul för man når mycket folk på ett enkelt sätt.

När det var dags för hemfärd från campingen så klickade det inte ens om startmotorn. Slut ström? Nej, men vi testade ändå kablar utan resultat. Det blev till att ropa in kompisar som knuffade igång den, och så gällde det att inte få stopp förrän hemma.

Det gick bra, och dagens undersökning visar på en stendöd startmotor. Så jag har beställt en ny...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1591
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » ons jul 27, 2016 8:12 pm

Roligt reportage!
Har du någon 201m tid också?
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor jul 28, 2016 12:43 pm

Jo, det finns väl men de säger inte så mycket med tanke på hur dåliga starterna var. Jag kan leta rätt på tidkorten om du absolut vill veta :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1591
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » tor jul 28, 2016 1:11 pm

Hehe, nej det är inga problem. :)
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tis aug 09, 2016 8:28 am

Katarina "Polymoog" har fått upp foton från driftingen nu:

Bild

Mer på http://www.polymoog.se

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån sep 05, 2016 7:01 pm

Efter senaste konbanan har jag inte gjort så mycket på ett tag. En ny puketank till kylaren (som förhoppningsvis hanterar det som inte får plats lite mer kontrollerat) fixade jag.

Nästa grej var instrumentering, jag lade ju ner en massa tid på hastighetsmätare i vintras (Scorpio elektronisk mätare i Caprins hus) men det blev inte helt hundra. Skalan stämmer inte perfekt och mätaren svajar en del.

Så istället tänkte jag utforska varianterna med surfplatta som kopplas mot Megasquirt. Då får man en valbar instrumentering och kan även logga och fixa lite utan att ha dator med.

Det dök upp en lämpligt prissatt Samsungplatta som jag nöp och det var ren bonntur att den passar perfekt på instrumentpanelen:

Bild
Bild

Inget generiskt fäste fungerade men jag gjorde egna som skruvas osynligt bakom panelen. Surfplattan täcker hastighetsmätare (planerat) och varvräknare (acceptabelt) men också indikeringslamporna för helljus och blinkers. Sådana måste man ju ha...

Efter en del fundering så satte jag 5 mm LED i rattaxelkåpan och lödde in kablar på kontrollamporna i panelen. Det blev faktiskt riktigt bra.

Ikväll har jag provkört med en egendesignad "panel" (det går att ha 4 st olika som man sveper mellan) och det funkar ju riktigt fint. Förutom att hastighetsmätaren inte visar som jag vill när jag tar signal från hastighetsgivaren. Förmodligen ett konfigurationsfel.

Bild
Bild

Plattan kopplas upp med blåtand mot sprutet, jag köpte en modul från Zonning som löds in i MS-boxen. Nu kan även mappardatorn prata trådlöst med sprutet, ganska smidigt.

Nästa uppdatering är rent kosmetisk. För länge sedan såg jag bilder på en Capri med X-pack som hade en trevlig gummiläpp på framspoilern. Renault Laguna MkI-läpp (eller splitter) har använts på allt möjligt men här såg det riktigt bra ut, tyckte jag. I vintras beställde jag en från Bildelsbasen och nu äntligen har jag fått tummen ur för att montera den.

Formen är nästan rätt från början, den behöver bara kortas lite i ändarna. Den sitter skruvad med nitmuttrar och M4-skruv, lagom hårt hoppas jag.

Bild
Bild
Bild

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4899
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » mån sep 05, 2016 7:35 pm

Fränt :)
Hur är uppdateringsfrekvensen på plattan, tänkte om det laggar något?

\Rickard

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån sep 05, 2016 8:00 pm

Av det jag sett nu så laggar det inte märkbart, och i alla fall inte mer än en vanlig varvräknare.

Det finns en annan app som är ännu snyggare men ännu verkar Shadow Dash vara lite mer stabilt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Ort: vid ystad
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.

Inläggav gxlv8 » tis sep 06, 2016 7:15 am

det en riktigt grym bil du har

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis sep 06, 2016 8:34 am

Kultföremål närmast, denna Capri :). Väldigt roligt att läsa om hur allt slit börjar betala sig och den fortsatta utvecklingen, inte minst den smarta budgetlösningen med en vanlig surfplatta för att få en hi-tech instrumentering.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tis sep 06, 2016 10:42 am

Tack för de vänliga orden!

Jag glömde säga att jag också jobbade lite med mappning igår, closed loop på tomgångsregleringen. Det blev också betydligt bättre efter lite trix.

Det finns massor med saker att förbättra men det känns mer och mer som att vissa saker börjar vara där jag vill ha dem, det är rätt skönt :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor dec 22, 2016 6:38 am

Säsongsavslutningen blev inte riktigt som tänkt, eller, det blev väldigt lite av den varan i alla fall.

Jag åkte iväg på Skellefteå Motorfestival i år igen, och slog mig in i Bilsport i det träffreportaget, vad nu det är värt. Vi hade också några SDC5000-bilar på plats vilket var trevligt. Som vanligt för mig på träffar hinner jag mest med att prata med en massa folk, det är skoj.

Sedan blev det en period av mycket resor i jobbet och större delen av oktober var garaget blockerat av markjobb (nytt grus på uppfarten). Det blev klart just innan jag åkte till SEMA i Las Vegas och när jag kom hem var det en halvmeter snö!

Men jag har beställt prylar för att sätta ihop en ny motor. Kolvar som ska ge 8.5:1 i kompression, ny kam (Kent FR34, samma som jag kör i konbanesubstitutet, relativt lite duration och överlapp men hyfsat lyft) och alla smågrejer som behövs.

Jag har också ordnat Quaife stubbaxlar för 108 mm knutar till diffen, knutar och yttre stubbaxlar också. Så till bakvagnen saknas bara själva drivaxlarna snart. Måtten är precis skickade till en firma som ska fixa dem.

För några veckor sedan tog jag mig i kragen och började måtta för fästen för de BMW 540 bromsok jag köpte förra vintern. Tillsammans med Focus ST170 bromsskivor och Ferodobelägg (M3 E36 passar i 540-ok) är tanken att få till bra bromsar som också skulle rymmas innanför mina 15" Compomotivefälgar.

Jag ritade upp adaptern och sågade ut i MDF för att prova. Det bygger fortfarande för mycket utåt, oken tar precis i fälgen :-(

Innan jag skaffade dessa ok hade jag ju påbörjat ett arbete med Brembo-ok (Alfa 166) men pausat det då den monteringen (med skivan bakom navet, som Capri original) gör att jag inte kan använda mina Escort Cosworth fälgar utan cirka 10 mm spacer (vilket kräver längre navstyrning på navet) eftersom de tar i fjäderbenen.

Nu kanske den lösningen ändå är bättre eftersom de bromsarna förmodligen funkar med 15"-hjulen men jag är inte jättesugen på att ställa mig och förlänga navstyrningen (igen, jag har gjort det förut). Så jag började leta nya fälgar, 16x8" med 4x108 och ET5-15 (som skulle passa bra) men nu hittar jag inte något som faller mig i smaken. Jag kan gå upp till 8,25" (kanske 8,5 också), jag kan tänka mig 17" men vill inte kladda med bultcirkeländrande spacers eller omborrade nav.

Idag kör jag ju med 16x8 ET25, fast med 5 mm spacer fram och 20 mm bak (så egentligen ska jag ha ET20 fram och ET5 bak).

Nåja, tills vidare bygger jag färdigt grejerna för 540-oken,, om orken infaller kanske jag förbereder Brembogrejerna också. Det som inte används på denna bil får göra tjänst på nästa tror jag.

Grundtanken har varit att kunna köra 15" R-däck (eller möjligen något UHP som AD08R) men eftersom bilen går så lite gata ändå, kanske det är lika bra att bara köra R-däck och då kan jag lika gärna välja 225/45-16 kanske.

Men, under tiden som jag väntar på motorbearbetning så har jag grejat med andra saker.

Projekt nummer ett var att flytta generatorn till motorns insugssida. Den har haft det lite väl varmt precis vid grenröret och jag har aldrig varit helt nöjd. Nu känns det bättre...

Bild

Bild

Bild

Jag kunde göra en adapterplåt för att använda Capri original fäste för generator, smidigt.

Det blir också ett test med ny svängningsdämpare, från Fluidampr. Avsedd för Mazda/Ford 2.5 V6 men "passar nästan" Pinto, lite smärre justeringar bara. Min vänlige vattenskärare fixade triggerhjul, jag ritade helt själv i CAD :-)

Bild

Bild

Bild

Jag hoppas detta tar hand om lite märkliga vibrationer jag haft i motorn.

Så var det ju detta med bromsar... Jag bestämde mig ju för att göra "klart" med BMW-oken, så jag fick även de bitarna utskurna. "Skarp" testmontering...

Bild

Bild

Bild

Bild

Det vill fortfarande ta i 15"-fälgen en aning men 5 mm spacer räcker gott för att få frigång och jag tror faktiskt att jag skulle kunna slipa ned oket det som krävs, det är bara precis så det tar men hjulet går att snurra. Så fort beläggen slits någon millimeter ökar frigången också.

Tillräckligt bra för att sätta ihop och prova i alla fall :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Ort: Nybro
Kör: Sierra Cosworth RWD
Medlemsnummer: 67

Inläggav Johansson » tor dec 22, 2016 7:48 am

Hej!

Smidigt att kunna flytta generatorn till insugsidan. Vad är det för bredd på slitbanan på ST170 skivorna?

//Linus
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.