therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enligt Brembos ritningar är skivans slityta 60 mm (hoppas det var så du menade).

Bild

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Ursäkta en dum fråga men vad gör en svängningsdämpare, som ser ut som ett vanligt remhjul?
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

therealpinto skrev:Enligt Brembos ritningar är skivans slityta 60 mm (hoppas det var så du menade).

Gustaf
Japp precis så.

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nemesis_se skrev:Ursäkta en dum fråga men vad gör en svängningsdämpare, som ser ut som ett vanligt remhjul?
Det är en bra fråga, faktiskt.

Fluidampr är en svängningsdämpare som ska hantera svängningar i vevaxeln genom att den har en vikt som "flyter" i en silikonolja inuti remskivan. Litegrann som ett dubbelmassesvänghjul, kan man säga.

Pinto EFI och de flesta andra moderna(re) motorer har en liknande konstruktion men där yttre ringen sitter i en vulkad gummidel. Den här ska vara "bättre" på att dämpa.

Det finns faktiskt dynotester som säger att den ger marginellt mer effekt men det är motorgången som jag är ute efter - jag upplever som sagt att jag haft vibrationer sedan jag minskade svängmassan (lättare remskiva, lättare svänghjul). Det finns också Pintotrimmare (David Vizard) som hävdar att Pinton bör ha en bra svängningsdämpare vid trimning.

När jag fick tag på denna till hyfsat rätt peng tyckte jag det var värt att prova. Om det är bra eller inte, får vi se...

Gustaf

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Verkar helt vettigt, vad den kan norpa av rörelseenergi borde uppvägas av hur mycket den jämnar ut motorgången och minskar lagerslitaget samtidigt. Jag får lust att skaffa en för framtida projekt. Fluidampr syns efter vad jag sett vara bland standardtilläggen vid renovering av V8:or i staterna i stället för original gummipuck (en nödvändighet när de byggdes), vilket nog är närmast tvunget om man ska höja varvet på en gammal stressproducerad Detroit-maskin från 60-80-talen. Pinton är ju en hyvelbänk som närmast motsäger logiken att den inte utplånar sig själv om man jämför med toleranserna och finishen hos t ex en VW-motor från samma tid (och det säger jag som närmast förälskad :tihi: i dessa gjutjärnsklumpar, minst 4 st kompletta oljepuffare och en i delar står som bra-att-ha i gömmorna som framtidsförsäkríng :D).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Johansson
Legend

Inlägg av Johansson »

Vill se bilder med de nya fälgarna:)!

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Inga uppdateringar på 8 månader, jag får skämmas. För att komma ikapp lite så tar jag text från en annan tråd, inte det roligaste men så får det bli:

6 mars 2017:

Vintern har mest handlat om motormek och olika varianter på att handla delar och vänta på bearbetning.

Beslutet blev ju som sagt att bygga "ny" motor, för att få högre grundkompression. Det finns "inga" delar på hyllan till att bygga en sådan som jag vill ha den (eller, som jag tror att jag vill ha den) så jag beställde kolvar med specialmått från DP i Grekland. Inte alls farligt dyrt (samma spann som att köpa standardgrejer) faktiskt.

Bild

91,5 mm borr (90,83 standard) för att behålla så mycket cylindervägg som möjligt och så komphöjd enligt mina beräkningar för att få rätt grundkompression för bensin (runt 8.4-8.5:1).

Bottendelen i övrigt var planerad att behållas som tidigare, dvs Pinto vev, Cosworth/YB vevstakar och oljepump med kolvkylning. Däremot ny topp, med större ventiler (45,7 och 38 mm) och ny kam - efter en del velande beställde jag en Kent FR34, samma som jag kört i konbanesubsititutet som sugmotorkam. Det är en slipning med relativt lite överlapp och duration men ganska rejält lyft.

Jag hade sedan tidigare en annan kam liggande, Newmans PH4.5, som är en ganska vass sugkam. Men jag känner mer och mer att jag vill få en motor som orkar från botten så nu blir konceptet lite snällare.

Toppen lämnades in för bearbetning (ventilsäten och planing) när jag hämtade blocket från borrning. För att kunna provmontera kolvar och se hur det såg ut så behövde jag stakarna från gamla motorn.

Så ut med den...

Bild

Bild

När jag plockade isär den kom det lite tecken på att det nog var lite dags att ge den kärlek ändå.

Bild
Bild
Bild

Tvåans eller treans (minns inte nu) storände visar tecken på att ha haft lite klent med olja. Jag vet med mig att nivån var låg vid ett banpass i somras så jag hoppas att rätt mängd olja ska eliminera problemet. Tråget är ju förstorat med vingar och bafflar med luckor så det borde funka. Tyvärr saknar Caprin oljetryckslampa (från fabrik) men nu blir det till att komplettera med det...

Nåja, förutom att jag får byta vev också är ingen större skada skedd.

Nyborrat block:

Bild

...med kolvar:

Bild

Men, vänder de inte väl långt ned? Dags att räkna igen då. Hm, det här blev ju inte riktigt rätt kanske.

Avrundningsfel när jag räknade fram komphöjden så det blir fortfarande lågt, under 8:1. Så vill vi ju inte ha det!

För att vara säker behövde jag få tillbaka toppen med ventiler monterade för att mäta förbränningsrummens storlek. Det tog några veckor (lika mycket för att jag var ute på jobb som att firman inte jobbade toksnabbt).

Bild

Bild

Biltema har en fin "pipett" för att jobba med olja till gaffelben i motorcyklar, precis rätt kapacitet för att mäta förbränningsrum till Pinto :-)

Mätningen gav befarat resultat, dvs kompressionen blir för låg. Det finns lite olika sätt att lösa det, blocket kan toppdeckas, toppen kan planas, man kan välja riktigt tunn blockpackning eller så kan man byta delar. Men att byta de specialbeställda kolvarna kändes inte som ett alternativ.

Det handlade om cirka 1-1,5 mm som det felade, och även om det går att toppdecka så är 1,5 mm gränsfall, det blir ganska lite material kvar i deckplanet. Toppen behöver planas mer än så för att vinna lika mycket och även där började det vara riskabelt.

Längre stakar finns det gott om till YB men de börjar normalt sett på 5 mm längre än standard vilket förstås inte skulle funka alls (kolvarna skulle hamna drygt 2,5 mm över deckplan). Men så dök det upp ett set kinesiska H-profilstakar på Ebay, 1 mm längre än standard, till reapris. Klick klick, eftersom de fått rätt bra kritik av andra Pintobyggare. Så nu hoppas jag att de dyker upp!

Stärkt av den framgången fick jag låna en kolvringsfil för att justera ringgap:

Bild

Bild

Bild

Mycket smidigt med fina verktyg!

Så, nu är vi tillbaka i realtid. Jag har också pillat med småsaker som att förbättra gaswire, och så har jag beställt lite prylar för att bygga ett varningssystem för oljetryck (det blir nog både summer med brytare, och lampa).

Så fort stakarna kommer så jag vet att det funkar kan jag börja sätta ihop saker lite permanent. Två månader kvar till premiär...inte massor av tid men visst borde det gå?

----------

6 juni;

Ja här har det varit tyst...

Motorbygget tuffade på under vintern och gick egentligen ganska bra, att få ihop en motor går ju rätt fort när man har prylarna.

Bild
Bild
Bild
Bild

När allt var uppmätt och klart så lackade jag blocket och simsalabim, en motor!

Bild

Sedan tog det ändå en del tid att få det körklart, det blir lätt mer justeringar än man tänkt sig. Speciellt eftersom jag bestämde mig för att lägga i lilla Mitsubishiturbon (TD04-19T) direkt. Men jag ville göra det så att Holsetaggregaten fortfarande skulle vara bolt-in, dvs inget kapat eller utbytt som inte är enkelt att sätta tillbaka. Därför blev det lite special på några ställen som tog tid att göra. Men det funkade till slut.

Bild

Uppstart blev det 28/5, lite strul med triggerskivan som jag gjort i ordning på nya svängningsdämparen så jag fick byta tillbaka. Jag tror tänderna är för nära stålet i svängningsdämparen. Men jag hann byta spridare innan jag hittade felet :-/

Nu har jag hunnit köra kanske 5-6 mil med nya motorn. Den verkar behöva mycket mindre soppa än förut, kanske på grund av högre kompression och tätare, mer effektiv motor? Men det behöver mappas och köras en del innan jag säga så mycket om karaktären. Det som är lite skumt är att vattentempen inte hålls uppe i fart. Jag tog en 82 graders termostat men jag undrar om den stänger alls - eller om det är turbons vattenkylning som kortsluter kylkretsen. Jag ska nog prova att blockera den innan jag river kylsystemet igen.

Bild

Idag var det miniträff med Motorhistorikerna, ett bra tillfälle att få lufta lite...

-----------

12 juni;

Med nya motorn har det ju inte varit så mycket till action ännu...

Under helgen har jag bytt termostat, efter att ha provkört med en klämma på turbons kylslang. Vi får se om det hjälper.

En annan grej jag åtgärdade i vinter var oljetryckslampa, Caprin saknar det original, det är bara mätare (mekanisk). Jag kopplade om så kretsvarningslampan i bromssystemet (som ju ändå var urkopplad) blev oljetryckslampa. Men för att ha lite extra hjälp att se när trycket eventuellt faller lade jag till en LED-list ovanpå brädan också:

Bild

Jag vet inte om HUD-funktionen är lika bra i dagsljus...

Nojan över tappat tryck gav ytterligare en feature, en summer som piper när trycket är lågt. Den har en strömbrytare så det inte ska pipa varje gång man startar, tanken är att flippa över den switchen när man kör lite mer inspirerat...

Nu verkar jag fått ett litet, litet läckage i tankarmaturen också så jag får titta på det vid tillfälle. De är kända för att rosta i sin lövtunna metall.

-------

1 augusti;

Försommaren spenderades mest på jobb ute i Europa så det här med inkörning och justering av ny motor kom lite på efterkälken.

Jag har brottats med, och brottas fortfarande med, ett kylsystem som inte gör som jag vill. Med vattenkylning inkopplad på turbon har motorn velat tappa temp när man kör. Första varianten på inkoppling var som Sierra Cosworth, uttag av vatten före termostaten, sedan genom turbon och in i expansionskärlet (toppen på kylaren).

Kopplade jag ur kylslingan funkade det som förut, men vattenkylningen är ju rätt trevlig att ha om det går.

Nästa variant blev att ta ut vattnet direkt ur blocket vid treans cylinder istället, men det blir ganska lika - på landsvägskörning går tempen nedåt 75-77 grader och det är för kallt.

Jag ska prova ytterligare en ny termostat men måste också förbereda för att skicka in kylvattnet i motorn igen efter turbon, istället för till kylaren. Det verkar som att flödet blir för stort genom turbon så termostaten klarar inte att reglera ned. Men det verkar märkligt att flödet ska vara så stort.

När jag tidigare körde vattenkyld turbo (för 10 år sedan...) satt den parallellt med värmepaketet, det funkade bra förutom att det blev lite klent med värme i bilen.

Nästa grej att böka med var laddtryck. För inkörningen hade jag tagit ur en fjäder ur externa wastegaten och spärrat interna, det gav runt 0,6 bar. När jag sedan började vrida upp tryck så tyckte jag ändå att det kom lite sent så efter en del övervägande bestämde jag mig för att testa att spärra externa wastegaten och köra med den interna istället.

Jag stoppade i mer fjäder i externa och kopplade om tryckstyrningen så den bara får mottryck som stänger, det funkade ganska bra och gav laddtryck runt 500 varv tidigare. Men det gick inte att reglera upp till mer än runt 1 bar, och det slutade med att jag hängde på några extra externa fjädrar. Nu ligger det på 1,5 bar och då går bilen rätt bra, trots att det är alldeles för lite tid lagt på mappning - det går rätt fett.

Laddtrycksfixen skedde dagarna innan Motorveckan i Lycksele (återkommande deadline tydligen). Sista mappningen gjordes på väg dit.

Bild

Även i år var det klassikerträffen samma dag som driftingen, och jag hade anmält mig till att köra. Roligare än att stå bredvid...

Men först några timmar på träffen och där fick jag se en broder!

Bild

Ganska fin bil som dock är lite mer av en glidare kanske :-)

Lite mer förberedd till driftingdepå detta år, nu kändes det rätt hemtrevligt.

Bild

Bansträckningen var ny för i år och det kändes som att den skulle passa mig lite bättre, mer form av en "bana" med sväng åt olika håll än bara geometriska former.

Det stämde rätt bra och med en motor som har bättre tryck i botten gick det bättre än förut. Varken jag eller bilen är någon driftingtalang alls men roligt var det!

Lite bilder lånade av Viktor "Toribass" ([url]http://www.toribass.se):[/url]

Bild
Bild
Bild
Bild

Den här gången lyckades jag skrapa ihop några poäng i båda kvalen men var ändå sist i kvallistan. Jag fick möta Basmange i elimineringen och visste ganska direkt att jag skulle vara chanslös - han kan sladda med sin Sierra i sömnen och alla som kört Sierra V6 vet att den är ganska snäll på gränsen - precis motsatt Caprin som är rätt giftig. Jag var ändå nöjd med att ha fått köra, och rulla mot campingen med en hel bil.

Bild

Resten av Motorveckan var rätt lugn, jag var iväg på någon miniutställning och rullade lite som shoppingbil men annars så pryder den ju sin plats vid husvagnen också...

Bild

Resan hem var händelselös tills jag hade 3-4 mil kvar, då fick jag växelspaken i handen vid en nedväxling. Med "stumpen" som stack upp ur lådan gick det att få in 3-4-5 så det fick räcka hem. Enkelt fix, skruvarna som håller spaken hade gängat ur sig...

-----

Nästa uppdatering kommer inom någon dag eller två.

Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Johansson skrev:Vill se bilder med de nya fälgarna:)!

//Linus
Aha, det vill du...

:-)

Jaja, jag tar tiden till att komplettera med det också.

Ny termostat kom i brevlådan i mitten av förra veckan så då tömde jag kylsystemet igen, och gjorde ett nytt vattenrör från värmepaketet till vattenpumpen med anslutning för att skicka tillbaka vattnet där.

Peppar peppar, det verkar funka....motorn kommer upp i temp mycket snabbare nu och verkar inte kylas av i fart heller. Fast jag har inte haft möjlighet att prova någon längre färd i landsvägsfart.

Jag har ju velat om fälgar tidigare men framåt sommaren började en plan bli klar. Lite fegt kanske men XXR 537 (vilket är en "Minilite replika typ) i samma dimension som jag haft nu (16x8") men 5 mm lägre ET (från 25 till 20 mm), det skulle funka bättre med framvagnen (slipper 5 mm spacer för att inte ta i fjäderbenet) och bak skulle däcken komma lite närmare skärmkanterna.

Efter att ha funderat lite beställde jag från Streetwheels.se - det fanns billigare via E-bay men jag hoppades på lite snabbare leverans och så är det ju bra att försöka gynna våra svenska firmor.

Tyvärr var det väl inte riktigt sömlöst att handla där. Jag lade ordern 27 juni med 5-7 dagar som angiven leveranstid. 11 juli hade inte ordersystemet uppdaterats och då frågade jag om läget, fick svar att fälgarna skulle beställas. Planen för mig var att kunna köra på dem till Motorveckan i Lycksele...22 juli - vilket jag också meddelade leverantören.

17 juli angav de att fälgarna skickades, med löfte att vara framme senast 21 juli. Då skulle jag hinna få däck monterade samma dag för att kunna rulla vidare till Lycksele.

Nu blev det inte så, fredag 21 juli kom och gick utan fälgar. Då släppte jag saken och åkte till Lycksele. Väl hemma en vecka senare hade ingen avi eller fälgar dykt upp. När Streetwheels till slut tog fram ett kollinummer påstår Postnord att de sökt mig 24 juli och sedan skickat avi.

Nåja, fälgarna fanns ju, men monteringssatsen saknades. Nästa besked från Streetwheels att de skickar direkt "du har den imorgon" - det tog ytterligare eftersökning av kollinummer och icke aviserade paket för att få tag på muttrar och navringar.

Synd på strulet för det känns som prisvärda grejer. Plus i kanten dock för att Streetwheels generellt sett svarar snabbt på mail.

Jag valde Yokohama Advan AD08R att sko fälgarna med, samma däck vi kör i SDC5000 och där funkar det ju bra. "Nästan R-däck" som ändå funkar i väta och verkar hålla rätt bra.

Bild

Bild

Bild

Stuket blev som jag hade tänkt.

Igår var det så läge för Trackday, så jag skulle få testa däcken, och även köra med lite mer laddtryck och respons än tidigare i år.

Det funkade rätt bra, däcken greppar fint även om jag tror att ja behöver gå ned mer i varmtryck. Det behövs också en ny hjulinställning och en del finlir med justering av dämpare och krängare. Men det känns lovande!

Jag provade en kort sväng med "driftingdäck" bak också och nu känns det som bilen funkar mycket bättre att sladda med. Bra kombination av lite vassare "styrdäck" och bättre bottendrag.

Gustaf

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Att fälgar kan göra så mycket! Vart skitbra*drool*
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack!

Frågan är vad jag ska göra med EsCos-hjulen... Jag börjar ha ont om lagringsutrymme, hur är marknaden för sådana nu? Jag har sett att de är ganska dyra i England. Det är ju fräscha hjul (runda, inte skavda men med något färgsläpp) så att hitta sådana igen om jag ångrar mig är väl inte så enkelt men å andra sidan kan man ju inte spara på allt.

Gustaf

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Skoj med en uppdatering! Om än i monsterformat ;).

Härligt att bilen faktiskt rullar och används. Tror inte du kunde gjort ett bättre val av fälgar!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Instämmer. :) En grundlig rapport värd väntan och nog är fälgarna helt rätt på Caprin så det var nog värt väntan också, den lättare designen höjer den teoretiska toppfarten visuellt med 30 knyck nånstans :D:thumb: om man tänker på det gamla talesättet om att vissa bilar "se ut att göra hundratjugi stillastående" ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Men jädra mig vilka vackra hjul :D
Har letat efter liknade att ha på min Escort :)

Ja, Cossiefälgar i England börjar få vansinniga priser :o

Användarvisningsbild
Johansson
Legend

Inlägg av Johansson »

therealpinto skrev:Tack!

Frågan är vad jag ska göra med EsCos-hjulen... Jag börjar ha ont om lagringsutrymme, hur är marknaden för sådana nu? Jag har sett att de är ganska dyra i England. Det är ju fräscha hjul (runda, inte skavda men med något färgsläpp) så att hitta sådana igen om jag ångrar mig är väl inte så enkelt men å andra sidan kan man ju inte spara på allt.

Gustaf
Blev ju riktigt bra med de nya fälgarna. Jag hade också en uppsättning fina Escort cossie fälgar som jag sålde och det kan jag väl ånga lite idag så fundera du en extra gång😉.
FORD CLUB SWEDEN

Olasod
Nybörjare
Namn: Ola Söderberg
Kör: VW Passat

Inlägg av Olasod »

Sådärja, nu har jag läst hela denna tråd. Känner mig nu redo för en cykeltur till Gustaf nån dag framöver. Det kan ju vara av värde att även kunna diskutera dina intressen ������

Skriv svar