therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Efter sista bandagen har det mest varit jobb och så lite SDC5000-rejsing emellanåt.

Caprin har inte fått så väldigt mycket kärlek kanske men jag har försökt fortsätta att utvärdera motorspecifikationer. Under sommaren har jag tyckt att det saknats lite "punch" med 19T-aggregatet. Till stor del förstås för att motorn inte mappats ordentligt men jag ville ändå testa med Holsetaggregatet (HX35) igen för att se hur det funkade.

Allt är ju byggt så att det ska gå att byta turbo enkelt, samma grenrör, downpipe och bara justera ett tryckrör samt lite slangar. Testet var väl lyckat på så sätt att det inte blev den karaktär jag sökte med stora turbon, men jag började vara tveksam till om det är något stort läckage i min externa wastegate (generisk 60 mm Kina). Jag har slipat in ventilen, kollat membranet och nu justerade jag också ventilens viloläge. Men det bygger ändå tryck relativt långsamt tycker jag, speciellt med Holset men även delvis med 19T.

Med 19T kör jag den externa wastegaten spärrad pneumatiskt (bara stängningstryck), vilket förstås kan göra att den ändå läcker emellan lite. Men jag tror inte att det är mycket.

Jag skaffade en MAC-ventil för att kunna köra laddtrycksreglering via MS, och då även styra bort allt öppningstryck från wastegaten. Det gjorde ingen direkt skillnad heller.

Därför monterade jag tillbaka 19T och åkte på Skellefteå Motorfestival som är en relativt statisk utställning. Detta år i regn...

Bild

Jag fick stå bredvid Robban Dahlgrens sponsorbil i alla fall :-) Jag fick också min allra första puts-pokal.

Bild

Tidigare på sommaren hade jag bestämt mig för att åka till Mattias på Sävar Motor för en mappning under hösten. Det är då han har ganska gott om tider och så blir det litegrann en spärr mot att bygga om för mycket under vintern - jag vill ju köra med det vi mappat ihop.

I mitten av förra veckan så körde vi en kväll och det var, som alltid, intressant. När vi körde bilen hösten 2015, med gamla motorn, Holset HX32 och mindre intercooler (samt utan laddtrycksstyrning) stannade vi på 284 whp och 398 Nm, då med 1.8 bars laddtryck. Vi fick ge oss strax under 600 rpm på grund av misständningar (feljusterat triggerfilter visade det sig).

Nu började vi justera med grundtryck som en form av "gatmapp" och det blev 245 wph och 273 Nm, en snällare kurva som också fortsätter nästan till 7000 varv. Så ungefär 1000 varv till att köra på med den setupen. Laddtryck 1,1 bar.

Sedan gick vi vidare med att koppla in laddtrycksstyrningen för bankörning och började lägga på mer laddtryck. Vid runt 1.4 bar var det rätt tydligt att turbon inte flödade mer på högre varv så istället gjorde vi en kurva som rampar upp trycket lite längre ned men sänker mot toppvarv. Med 2.1 bar i peak så fick vi ut 279 whp och 416 Nm.

Jämför man den kurvan med gamla motorn så har jag 10-15 hk och 20-25 Nm mer vid 3500 rpm, vid 4000 rpm skiljer det cirka 30 hk och 50-60 Nm.

Tyvärr har vi problem med ventilflyt eller något över 7000 rpm, annars känns det som att det skulle löna sig att dra längre.

Det här är då en motor som är mappad på 95 oktan dessutom. Turbon är garanterat bottnad och ett större aggregat skulle säkert kunna ge mycket mer effekt men jag vill inte tappa på mellanregistret. Det finns kanske en del trix att fundera på men det ska bli väldigt intressant att testa denna setup på bana.

Bild

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5485
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Grattis till fina siffror och pokalen. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1654
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Nästan 300 hk i den lilla plåtlådan :eek:
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Plåt/plastlådan :-)

Det är ganska kul men inga monstereffekter om man jämför med vad andra (påstår att) de har. Fast det är en relativt välbalanserad bil (51% vikt fram, 49% bak med kanske 25 liter i tanken och utan förare).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Ser bra ut Gustaf!
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

300 hästar och i princip jämn viktfördelning när den går iväg sett till att kraften förskjuts bakåt i starten... Måste vara som att köra en galen rullskridsko :D när plattan är i botten :thumb:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Riktigt trevligt bygge.. Vi har beundrat och uppskattat den flera år.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack Jimmie :-)

Jag har verkligen inte skruvat speciellt mycket i vinter. I december någon gång blev jag klar med bytet till 108 mm drivknutar och grövre drivaxlar (Dione). Hoppas det är sista gången jag byter!

Bild

Bild

Bild

Nästa grej var mer av ett idiotprojekt men jag har retat mig på det ett tag, att det inte gått att utnyttja full slaglängd på styrningen innan casterstag och kränghämmare tagit emot. Så jag började titta på att korta kränghämmaren (med knivkrängare är ju röret som binder ihop sidorna bara ett länkage egentligen) och ändra fästena för casterstagen.

Det gick rätt bra när jag kom på rätt princip men det är trångt mellan styrstag och annat.

Men, kuggstången verkar inte helt centrerad, eftersom det svänger olika mycket åt höger och vänster. Styrstopp behövs åt ena hållet men åt andra hållet stoppar kuggstången för tidigt. Jag måste mäta upp och se hur det egentligen står till.

Bild

Styrstopp i form av en stoppring på kuggstången, klart bästa lösningen!

Bild

Nu ligger fokus kanske mest på att få klart långloppsbilen men lite sticksöm kanske går att hinna med. Frågan är om jag ska ge mig på att snygga till de små lackskadorna som kommit - men jag är inte så duktig på sånt. Det känns spännande att ge sig på att bättra en "ny" lack men någon gång måste jag ju lära mig...

Jag borde hitta på något med växellådan (svårt att få i tvåan med kall låda) men jag vet inte om jag är så sugen på att lägga pengar på att renovera en T5, den är ju knappast bombsäker med 400 Nm?

Hur gör andra som kör rwd Cosworth med hyfsat vridmoment?

Gearboxmans drevsats är ett alternativ men det hamnar ändå runt kanske 25-30 kkr innan det är klart och det är typ halvvägs till en Elite sekventiell låda. Jag behöver egentligen inte en tätstegad låda heller.

Att kladda med att svetsa om BMW-lådor gillar jag inte riktigt, jag föredrar att kunna byta till delar som inte behöver bearbetning om det rasar. Mazda RX8 är populär i England, det finns skruvade adapters men den är inte heller säker med det här vridet såvitt jag förstår.

Tremec är inte känd för att gilla växlingar över 6000 rpm, även om de själva menar att det är fixat. Men en TKO blir ganska bulkig.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5485
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Kul att se lite uppdateringar. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har inte uppdaterat tråden sedan jag funderade på lådor i vintras.

Beslutet blev att själv sätta i Gearboxmans drevsats, men en "wide ratio" dvs samma stegning som original. Jag plockade hem en komplett renoveringssats från Burton och tog också hem en förstärkt lagerplatta och nya "fingrar" till skiftgafflarna.

Ganska mycket pengar men det kändes tveksamt att riva lådan först och sedan vänta på delar. Även om det kanske inte är drevsatsen i sig som spökar med växlingarna så har det ändå känts som det inte funnits så mycket marginaler.

Jag hade inte så bråttom att börja riva i det här och var inte ens säker på om det skulle bli denna säsong. Men i början av juni kände jag ändå att det nog var lika bra att få det gjort, eftersom jag faktiskt undvek att köra bilen. Delvis på grund av lådan men också på grund av att jag börjar vara less på sinterlamell - jag hade också köpt en AP organisk lamell att byta till.

Innan jag började skruva ville jag uppdatera garaget lite. En Quickjack "låglyft" har jag önskat mig länge och efter att ha kollat mer på dem på SEMA i höstas bad jag en kompis plocka hem från USA. Riktigt smidigt när man inte har så stort garage och inte så högt i tak.

Bild

Jag behövde också en hydraulpress, och hittade Biltemas utgående modell i Sundsvall så nu står det en 20-tonspress i garaget också.

Slut på ursäkter så för någon vecka sedan plockade jag ned lådan.

Jag kan inte hitta något uppenbart fel på den gamla, snarare så är den riktigt fräsch. Den har inte gått långt, när jag köpte den var det sagt att den hade runt 7000 mil och jag har knappast kört 1000 mil sedan dess.

Bild

Jag har precis börjat skruva ihop lådan igen men skyndar långsamt så det blir rätt. Häromdagen shimsade jag in spelet i den undre axeln och fick dit förstärkningsplattan.

Bild

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5485
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Ser ut att vara smidigt med en sån där lyft, hur högt lyfter den? :)

Är lådan ihop nu?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Angiven lyfthöjd är 371 mm, jag har inte kontrollmätt hur mycket det är i praktiken. Men den är smidig, efter lite träning så låter jag den nu ligga kvar under bilen när jag kör in/ut ur garaget också.

För att ta ned en växellåda tycker jag höjden är ganska lagom, kanske skulle man ha klossar som är 2-3 cm högre för att få ytterligare lite plats under. Det är förstås lite begränsande att man inte kommer in rakt från sidan men så är det ju med alla saxlyftar, och här är det ju helt fritt mitt under bilen.

Om man som jag har ont om plats och lågt i tak är det ett vettigt alternativ tycker jag.

Men, åter till lådan och bilen.

Gearboxman hade skickat fel drev till femman (det lilla drevet), jag hade fått till TVR som har annan diameter på splinesen. Det sinkade mig ungefär en vecka men sedan gick det rätt bra att sätta ihop lådan. Jag tyckte att den gick lite tungt mellan ingående och utgående axel i friläge men läste mig till att de kan vara så när allt är nytt.

Provkörningen var inte så kul, exakt samma fel som innan. Jag pratade en del med 5speeds.com (Paul Cangaliosi) som gissade på att kopplingen inte frikopplar helt eller att pilotlagret i veven kärvar. Jag var tveksam eftersom jag kollat allt detta innan (testat både nya och gamla ingående axeln, både pilotlager och testat frikoppling).

Jag misstänkte snarare att det kunde vara så att axeln bottnade i vevaxeln/pilotlagret, så jag provade att shimsa lådan bakåt 1 mm. Ingen skillnad.

Då tog jag ned lådan och öppnade den, och hittade i alla fall anledningen till att den gick tungt. Plåtblecket som håller femmans drev (det stora) på axeln var lite för tjockt, med originalblecket gick det lätt igen.

Men felet kvarstod. Nu började jag misstänka kopplingen ändå, antingen att tryckplattan skevar lite eller att den ändå inte frikopplar helt. Jag ändrade viloläget för kopplingsarmen för att få mer slag, men någon annan tryckplatta hade jag inte att prova med. Ingen skillnad.

I detta läge bestämde jag mig för att ändå köra lådan så här tills vidare. Det är bara problem att växla ned till tvåan när lådan/motorn är kall, när det är varmt går det bra.

Kvar att testa är att byta tryckplatta (lamellen bytte jag när jag satte upp lådan), funkar inte det så är det själva synkhubben på tvåan/trean jag kan testa. Men då behöver hela lådan isär igen, och för att fixa det behöver jag bygga en specialavdragare till femmans drev.

Som vanligt (?) ville jag köra drifting i Lycksele på Motorveckan, men innan jag bestämde mig så prickade jag in en träningsdag på banan i Klutmark. Lite otäckt att ta ut bilen på en folkracebana (även om man bara "kör" på asfaltsdelarna) men det funkade rätt bra. Jag hade hittat en uppsättning Fondmetalfälgar med 195/50-15 Falkendäck som var rätt lämpliga att sladda med.

I Lycksele var det varmt, och riktigt fullt startfält så det blev lite kort om träningsrundor. Jag behöver lite mer tid för att verkligen komma in i körningen men det var riktigt roligt. Jag är absolut ingen stjärna på att köra drifting och bilen är fortfarande inte så bra på det, lite styrvinkel och chassit är ju uppsatt för att ge grepp i bakvagnen, inte att bli av med det :-)

Men jag satte personligt poängrekord i kvalet, tyvärr tappade jag lite fokus i elimineringen men hade knappast kunnat hota bilen jag mötte ändå.

Alla foton från Motorveckan finns här:
https://www.flickr.com/photos/motorveck ... 405626557/

Jag lånar några:
Bild

Bild

Själv filmade jag lite också...

https://youtu.be/2AuiTa_l5Ic

Det ÄR kul med drifting och jag funderar allvarligt på att se om det går att bygga om framvagnen för lite mer styrvinkel. Jag vill nog inte bygga bort alla andra egenskaper men jag har en tanke...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1654
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

2 bilar? ;)
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Två bilar, som i att bygga en riktig driftingbil?

Nej...det tror jag inte :-) Det finns en halvlång rad med projektidéer som jag vill förverkliga och jag är rätt övertygad om att en enklare ombyggnad av framvagnen på den här, och kanske lite mer trix med bakvagnen räcker för att den ska funka tillräckligt bra för min driftingnivå.

Men jag har lärt mig att jag aldrig ska säga - aldrig :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3717
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Kul med film :thumbsup:

Det är en riktigt ball Capri du snickrat ihop, vore kul att få se den live någon gång.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Skriv svar