Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Blex
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 26, 2009 10:40 am
Namn: Alexander G
Kör: Bayerische
Ort: ~Sundsvall

Inlägg av Blex »

smart med folien där, såg ut att funka bra :)

Tags:

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

Det har inte blivit så mycket gjort, det står en impala i garaget å tar plats under vintern.
å man har ju ingen större lust å vara ute:) man jag var ut å starta den. efter en halv burk startgas så gick den igån:)


http://www.youtube.com/watch?v=o5dSfOE2tsk

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

Håller på å fixar till grillen lite gran. tror ni att det blir fint om man målar allt utom kromet i blank svart? eller ska jag måla den grå å svart som den är nu?
Bilagor
SANY6792.jpg
SANY6793.jpg

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

dags att skruva lite till:) fick tvillingar så har inte haft tid nå:) här är lite bilder vad som hänt sen sist:)
Bilagor
DSCN0495.jpg
DSCN0491.jpg
DSCN0494.jpg
DSCN0493.jpg
DSCN0492.jpg

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

Nya motorn å gammla motorn:)
Bilagor
SANY0030.jpg
SANY0032.jpg

Användarvisningsbild
xr4i
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: tor maj 20, 2010 7:53 am
Namn: Micke Hägglund
Kör: Audi 2.4 brukis och Taunus 2.0 V.I.P. -80
Ort: Västernorrland

Inlägg av xr4i »

Det ser ut att vara lite arbete med svetsen... ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

ja jo det är ju en ford:)å så var den grattis från en bilskrot:)

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: lör dec 10, 2005 12:25 pm
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

Vet en kille som har plenty med rep.plåt till dessa bilar.
Om du är intresserad av att köpa istället för att handknacka ;)
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

det var ju ett tag sen jag skrev nåt nu. har inte blivit så mycket gjort pga att svetsen inte fungerat:( men nu fungerar den och har lagat en del rost. framvagnen har jag skruvat isär för byta av bussningar och snygga till:)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

jo mellan framvagnen och balken sitter det bussningar. är det bättre att svetsa igen hålen och köra stumt? hitta bussningar som jag tänkte köpa på http://www.kgtrimning.com/fordcortina345SF.htm. cortina 3 4 5 är typ samma bil va? å stötdämpare vad är bäst gas eller olja?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kul att det börjat röra sig kring den fritagne, undrade smått var den blivit av innan det blev glömt :). Jag skulle nog hellre byta till hårdare bussningar (uretan är fint som tusan, gör en hel del för stadgan i chassiet - tack för tipset förresten, visste inte att det finns till Taunus hos en svensk ÅF :)) snarare än att göra stumma fästen, även om det är klassiskt att det blir glapp i bussningarna med tiden. De finns där främst för att man ville eliminera så mycket som möjligt av vibrationer och vägljud, så det blir nog rätt bullrigt och stumt att köra utan. Det kom till en tråd om just detta för några år sedan, den borde gå att hitta i forumarkivet. 2009 eller 2010 tror jag den skrevs i sist innan den kallnade.

Sen, lite snabbrepris om gemenskapen mellan bilarna (...mjo, jag skulle ju uppdatera FAQ:n om Taunus-Cortina igen har jag tänkt lääänge nu :j: :p) ;

Taunus TC 1 (som den här grundtypen kallas) och Cortina mk 3 är syskonmodeller som har i princip samma bottenplatta både i betydelsen teknisk grund och själva karossstommen (det finns ett och annat av plåt nertill och innanför panelerna som matchar). Sen varierar det förstås mycket mellan enskilda versioner och på motorsidan var bara Pinto-motorerna gemensamma (Cortina mk 3 hade Kent som minsta motor och de byggdes aldrig med V6). Däremot är vad jag vet det mesta annat av teknik samma, förutsatt att man jämför vänsterstyrda bilar. Taunus TC 2 (1976-78) och Cortina mk 4 är samma bilar, Cortina-märkt om de är högerstyrda. Tekniken är huvudsakligen samma prylar som i de äldre.

Yttre styrleder (P-ändarna) och nedre kulbultar i framvagn är samma som europeiska Granada mk 1 och mk 2. Bromsoken på TC 1 och TC 2 är samma 2-kolvs från Ate som på oventilerade Granada mfl bakhjulsdrivna Ford från perioden. Bromsarna bak har på GXL samma trummor som Kombi och en del Sierra vad jag vet (det är Granadas smalare trummor bortsett från de fyra bulthålen). Bakhjulens bromscylindrar (Girling) har samma borrning på alla med stora bromsar (2.0 eller 2.3 liters motor samt alla Kombi) men man bör man kolla modellen på dem före köp. Marknaden är dålig på att veta idag och det förekommer både avlång (anslutning och luftning liggande) och rund genomföring (stående) utan att det anges tydligt i kataloger och på askar. Tippar din GXL har avlångt, det är det vanliga på Taunus.

Taunus TC 3 och Cortina mk 4 facelift (enbart inofficiellt kallad mk 5) brukar också kallas Taunus 80/Cortina 80 (alternativt New Cortina) och där skiljer ett och annat i framvagn och bromssystem (annat fabrikat) bl a, men nån annan kan säkert mer om skillnaderna. Vad jag vet ska bussningar och stötdämpare vara samma på alla EG-byggda och några av de 4-cylindriga som byggts på annat håll.

Gasdämpare vinner över vanliga stötdämpare med enbart olja, men det är förstås bättre med oljedämpare av bra märke än billiga namnlösa gasdämpare från nån kedja som är mer inriktad på utemöbler och sånt ;). Japanska KYB (Kayaba) har gjort hårdare gasstötdämpare till Taunus-Cortina som nog går att få tag i än, men man måste söka på Cortina mk 3/4/5 i katalogerna eftersom de inte är listade till Taunus (enbart Cortina såldes i Fjärran Östern av dessa generationer syns det som, eftersom de tillverkats kors & tvärs där av Ford själva och olika samarbetspartners). Annars har Monroe också haft dem i sortimentet iaf för något år sedan. Tredje tillgängligt alternativ är nog Bilstein, dyra men bra.

Kan tilläggas att det mesta av plåten som är uppäten i torpeden går bra att knäcka till själv, så blir det inte så fruktat dyrt :), skärmfästena är en baggis att göra eftersom de är plana och jag har en hemgjord ritning på "örat" som ansluter skärmarna i framkant om du vill ha mejlad. Det knepigaste att få till är den skulpterade sidoväggen i sparklådorna men jag ersatte den på en av mina med en plan plåt som jag knackade några räfflor i för att minimera att den kunde ge resonansljud, det blev inga problem med brytning från dörrgångjärnen. Domkraftsfästena under golvet finns att köpa nytillverkade från Klokkerholm, men räkna med en 5-600 spänn stycket över disk. Frontplåten kostar lite mera, förekommer både hel och reparationsbitar på ca 1/3-dels bredd för ytterkanterna..
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

oki ja då vet jag:) glömmde själv bort att jag hade bilen kvar:)haha det där med att det blir bullrigt och stumt gör inte så mycket. det ska kännas att man kör en gammal busbil:) blev några hål lagade idag:)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

denna tråd kanske passar bättre i avdelningen "våra bilar"

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kanske en ny avdelning om "Våra blivande bilar", så kan jag visa min TC också :laughing: - jag hackade fram ett nytt litet hål i eftermiddags, det ser nu nästan lika ruggigt under passagerardörren som på reservdelsbilen som GNADA75-Tomas tagit hem vilket säger en hel del :p. En bit butikshylla täcker den stora tröskelskadan längsmed golvet, men nästan så jag funderar på om jag borde handla en färdig ytterplåt till tröskeln då det blir att byta hela längden och åtminstone halva ytan i dörröppningen. Dessa bitar är bägge är tydligen samma på Cortina mk 3/4/5 också enligt plåtkatalogen. Samma för 2- och 4-dörr. Finns ännu både som "hängränna" för vanlig lagning och motsvarande originalplåten med invik under dörr och stolpar om man behöver byta allt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Inlägg: 582
Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Ort: Mora

Inlägg av Part_boy_no1 »

ja är det inte kul med rost så säg:) Tanusar rostar rätt bra va? vill bli klar med fronten så att jag kan börja med det roliga:) att försköka få i motorn:)

Skriv svar