Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Haha, ja... :D jag har väl nästan fått överdos av plåtsnickrande genom åren, men ränderna verkar aldrig gå ur utan man blir visst långsammare med tiden -farsan åt en kompis menar att det man inte fått gjort redan innan trettio blir sällan av :j:, så det är väl naturligt att startsträckan blir allt längre :wheelchai ;).

Det där med värmen är väldigt snävt, en gammal mek jag jobbade med sa att underlaget bör ha en temperatur i närheten av smältpunkten för tennet annars är det risk att det inte fäster ordentligt och kan lossna vid t ex en hård stöt.
Haha fan är ju snart 32😂 kommer aldrig bli klar med bilen. Håller på med att spackla och slipa idag. Vilket jävla jobb det är☺ bättre än gym😂

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Som skämttecknaren Storm Pedersen skrev så om inte annat kan man ju föregå med varnande exempel, jag alltså :laughing:. Jovisst är det bra träning om man jobbar på rätt sätt och man får ju dubbelt resultat :cool:. Genom att handjaga slipper man risken för arbetsskadorna på leder, nerver och fina blodkärl i händerna som snabbt vibrerande apparater ger också - påverkan ökar brant efter några timmars oavbrutet arbete så passen bör inte vara längre om man måste. Det är lätt att vara efterklok men numera har ju t o m verkstäderna minskat på användningen av sånt. Släng på Metallicas svarta album i garagestereon så går det lite bättre, den gick nästan oavbrutet när jag skulle handslipa en av mina Taunusar och peppade rätt bra ihop med en låda folkis mot dammet, ähum :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

[quote="SK Racing"]Mmm, ja nåt händer mellan 30-40, men vad, jo att en blir äldre begriper jag ju :D

Kan det ha något o göra med den häringa "Svennson" grejen att en ska mogna osv, dvs skaffa skulder, hus, hund, finansbil osv för o passa in i den av andra konstruerade normsamhället :banghead:

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Frun säger ofta att jag aldrig kommer bli mogen😂 fru,barn, hund har jag men har tid med bilen ändå☺

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Tröttnade på att slipa så jag fixade med motor istället☺ ska ta tag i att laga tröskeln nån dag☺ börjar se slutet av rostlagning nu😃

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Har tagit en liten paus från forden medans jag fixar bilen jag tänker ha som bruksbil Bild
Bild

Användarvisningsbild
robinb3rgsten
Veteran
Namn: Robin Bergsten

Inlägg av robinb3rgsten »

Ett 3 dörrars skåp är ju inte de vanligaste. Fanns en för en 15 års kring tidaholm men den hade dom svetsat plåt för rutorna hela vägen bakom dörrarna så de blev som skåpbil

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

robinb3rgsten skrev:Ett 3 dörrars skåp är ju inte de vanligaste. Fanns en för en 15 års kring tidaholm men den hade dom svetsat plåt för rutorna hela vägen bakom dörrarna så de blev som skåpbil
Några såna har jag sett. Oftast taksänkta 😀 denna har öppningsbara fönster bakom dörrarna Bild

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Snart dags att börja med tanusen igen😀 volvon får stå tills nästa sommar😂
Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

https://youtu.be/khl2bTjMO3Y

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Kompressor på B20:n...:D Den skulle jag vilja se i Taunusen :starter:. Fast kaxig är den, vad jag ser har byggaren varit smart och tagit de öppningsbara sidorutorna som satt längst bak i original och flyttat fram, snyggt jobb för en 145. Dom borde ha byggt den varianten på Hisingen, eller ännu hellre en 163 (165:or finns det ju några privatbyggen av). Och ja, säsongsstart för garagetaunusar :D... när man hinner :banghead:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Kompressor på B20:n...:D Den skulle jag vilja se i Taunusen :starter:. Fast kaxig är den, vad jag ser har byggaren varit smart och tagit de öppningsbara sidorutorna som satt längst bak i original och flyttat fram, snyggt jobb för en 145. Dom borde ha byggt den varianten på Hisingen, eller ännu hellre en 163 (165:or finns det ju några privatbyggen av). Och ja, säsongsstart för garagetaunusar :D... när man hinner :banghead:.
Blev sugen på att bygga om 2,9:an till förgasar och kompressor. Är nog ombyggda 142 rutor bak 😀

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Låter som en utmärkt idé ifall du får till ett sheet metal insug till 2.9:an :cool:.

Nja, jag är rätt säker på det där med bakrutorna (med risk att vara en "messerschmitt" :znaika::D), särskilt om de är av härdat glas. Kolla på 145:orna här https://volvoveteran.wordpress.com/140-2/ fast det syns lite dåligt på bilderna att de har delade rutor i lastutrymmet. Legenden har att det inte var kostnaden som gjorde att de försvann efter några års produktion utan TSV eller SBP började fundera på att det fanns risk för att baksug i fartvinden skulle kunna dra in avgaser i kupén om de lämnas öppna under färd - man kan ju samtidigt undra varför de då inte krävde återkallande för ombyggnad på de bilar som redan var i trafik och en del rullar ju än med sina pop-out fönster.

Användarvisningsbild
micke80
Veteran
Namn: Mikael F.
Kör: BMW E28, E39

Inlägg av micke80 »

Släggmek skrev:Nja, jag är rätt säker på det där med bakrutorna (med risk att vara en "messerschmitt" :znaika::D), särskilt om de är av härdat glas. Kolla på 145:orna här https://volvoveteran.wordpress.com/140-2/ fast det syns lite dåligt på bilderna att de har delade rutor i lastutrymmet. Legenden har att det inte var kostnaden som gjorde att de försvann efter några års produktion utan TSV eller SBP började fundera på att det fanns risk för att baksug i fartvinden skulle kunna dra in avgaser i kupén om de lämnas öppna under färd - man kan ju samtidigt undra varför de då inte krävde återkallande för ombyggnad på de bilar som redan var i trafik och en del rullar ju än med sina pop-out fönster.
Nu är det min tur att leka messerschmitt! Är nämligen helt säker på att rutorna inte alls är av den modellen som satt längst bak på tidiga 145:or. Formen stämmer inte. Däremot ser formen ut att stämma överens med bakdörrarnas sidorutor (fast kortare givetvis). Det ser man ganska tydligt på att rutorna "dippar" i bakkant istället för att följa takets form. Anledningen till detta är att man använde samma bakdörrar till både sedan- och kombikarosser. På en sedankaross följer rutorna taklinjen, men på en kombikaross blir det som sagt en "dip" i rutans övre bakkant. Troligtvis är just denna rutan nytillverkad, eftersom en härdad ruta inte går att kapa (till skillnad från exempelvis lamellglas som används till bl.a vindrutor). :banghead:

Frän bil, hur som helst! :thumbsup:
Märkligt, förra ägaren försäkrade att det var en Toyota... :a_smil17:

Skriv svar