Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Haha fan är ju snart 32Släggmek skrev:Haha, ja...jag har väl nästan fått överdos av plåtsnickrande genom åren, men ränderna verkar aldrig gå ur utan man blir visst långsammare med tiden -farsan åt en kompis menar att det man inte fått gjort redan innan trettio blir sällan av
, så det är väl naturligt att startsträckan blir allt längre
![]()
.
Det där med värmen är väldigt snävt, en gammal mek jag jobbade med sa att underlaget bör ha en temperatur i närheten av smältpunkten för tennet annars är det risk att det inte fäster ordentligt och kan lossna vid t ex en hård stöt.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Som skämttecknaren Storm Pedersen skrev så om inte annat kan man ju föregå med varnande exempel, jag alltså
. Jovisst är det bra träning om man jobbar på rätt sätt och man får ju dubbelt resultat
. Genom att handjaga slipper man risken för arbetsskadorna på leder, nerver och fina blodkärl i händerna som snabbt vibrerande apparater ger också - påverkan ökar brant efter några timmars oavbrutet arbete så passen bör inte vara längre om man måste. Det är lätt att vara efterklok men numera har ju t o m verkstäderna minskat på användningen av sånt. Släng på Metallicas svarta album i garagestereon så går det lite bättre, den gick nästan oavbrutet när jag skulle handslipa en av mina Taunusar och peppade rätt bra ihop med en låda folkis mot dammet, ähum
.



"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

[quote="SK Racing"]Mmm, ja nåt händer mellan 30-40, men vad, jo att en blir äldre begriper jag ju 
Kan det ha något o göra med den häringa "Svennson" grejen att en ska mogna osv, dvs skaffa skulder, hus, hund, finansbil osv för o passa in i den av andra konstruerade normsamhället
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Kan det ha något o göra med den häringa "Svennson" grejen att en ska mogna osv, dvs skaffa skulder, hus, hund, finansbil osv för o passa in i den av andra konstruerade normsamhället

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- robinb3rgsten
- Veteran
- Inlägg: 150
- Blev medlem: tor feb 19, 2015 9:49 am
- Namn: Robin Bergsten
- Ort: Skara
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Några såna har jag sett. Oftast taksänktarobinb3rgsten skrev:Ett 3 dörrars skåp är ju inte de vanligaste. Fanns en för en 15 års kring tidaholm men den hade dom svetsat plåt för rutorna hela vägen bakom dörrarna så de blev som skåpbil

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Kompressor på B20:n...
Den skulle jag vilja se i Taunusen
. Fast kaxig är den, vad jag ser har byggaren varit smart och tagit de öppningsbara sidorutorna som satt längst bak i original och flyttat fram, snyggt jobb för en 145. Dom borde ha byggt den varianten på Hisingen, eller ännu hellre en 163 (165:or finns det ju några privatbyggen av). Och ja, säsongsstart för garagetaunusar
... när man hinner
.




"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Blev sugen på att bygga om 2,9:an till förgasar och kompressor. Är nog ombyggda 142 rutor bakSläggmek skrev:Kompressor på B20:n...Den skulle jag vilja se i Taunusen
. Fast kaxig är den, vad jag ser har byggaren varit smart och tagit de öppningsbara sidorutorna som satt längst bak i original och flyttat fram, snyggt jobb för en 145. Dom borde ha byggt den varianten på Hisingen, eller ännu hellre en 163 (165:or finns det ju några privatbyggen av). Och ja, säsongsstart för garagetaunusar
... när man hinner
.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Låter som en utmärkt idé ifall du får till ett sheet metal insug till 2.9:an
.
Nja, jag är rätt säker på det där med bakrutorna (med risk att vara en "messerschmitt"
:D), särskilt om de är av härdat glas. Kolla på 145:orna här https://volvoveteran.wordpress.com/140-2/ fast det syns lite dåligt på bilderna att de har delade rutor i lastutrymmet. Legenden har att det inte var kostnaden som gjorde att de försvann efter några års produktion utan TSV eller SBP började fundera på att det fanns risk för att baksug i fartvinden skulle kunna dra in avgaser i kupén om de lämnas öppna under färd - man kan ju samtidigt undra varför de då inte krävde återkallande för ombyggnad på de bilar som redan var i trafik och en del rullar ju än med sina pop-out fönster.

Nja, jag är rätt säker på det där med bakrutorna (med risk att vara en "messerschmitt"

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- micke80
- Veteran
- Inlägg: 305
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 8:06 pm
- Namn: Mikael F.
- Kör: BMW E28, E39
- Ort: Karlskrona
Nu är det min tur att leka messerschmitt! Är nämligen helt säker på att rutorna inte alls är av den modellen som satt längst bak på tidiga 145:or. Formen stämmer inte. Däremot ser formen ut att stämma överens med bakdörrarnas sidorutor (fast kortare givetvis). Det ser man ganska tydligt på att rutorna "dippar" i bakkant istället för att följa takets form. Anledningen till detta är att man använde samma bakdörrar till både sedan- och kombikarosser. På en sedankaross följer rutorna taklinjen, men på en kombikaross blir det som sagt en "dip" i rutans övre bakkant. Troligtvis är just denna rutan nytillverkad, eftersom en härdad ruta inte går att kapa (till skillnad från exempelvis lamellglas som används till bl.a vindrutor).Släggmek skrev:Nja, jag är rätt säker på det där med bakrutorna (med risk att vara en "messerschmitt":D), särskilt om de är av härdat glas. Kolla på 145:orna här https://volvoveteran.wordpress.com/140-2/ fast det syns lite dåligt på bilderna att de har delade rutor i lastutrymmet. Legenden har att det inte var kostnaden som gjorde att de försvann efter några års produktion utan TSV eller SBP började fundera på att det fanns risk för att baksug i fartvinden skulle kunna dra in avgaser i kupén om de lämnas öppna under färd - man kan ju samtidigt undra varför de då inte krävde återkallande för ombyggnad på de bilar som redan var i trafik och en del rullar ju än med sina pop-out fönster.

Frän bil, hur som helst!

Märkligt, förra ägaren försäkrade att det var en Toyota... 
