Sida 46 av 51

Postat: sön nov 06, 2016 5:13 pm
av Släggmek
Skulle tro dagens kemiskt aggressiva bensin (som har knappt en ingrediens kvar av vad man tankade när motorerna byggdes) torkat sönder de flesta packningar, att det sedan är instabilare och fäller ut både petroleumhartser och tillsatt kalium har nog slammat igen systemet i förgasaren på en del ställen så det blir nog tvunget att riva isär den. Åtminstone den lilla enports 32mm-pottan (Solex/Motorcraft/Autolite) på 1600:an är busenkel att pyssla med och få fart på, så fall-Webern bör inte vara just nåt svårare - mest bara dubbelt upp. Det ska inte vara svårt att finna nya packningar till, har för mig MISAB i Sthlm har allt som en sats om man hittar rätt nummer på knasaren. Har för mig en sån där ska klara att mata upp till 120 hk ungefär utan att det blir för snålt, så även om det inte är optimalt så bör den gå rent om inställningen gjorts när det inte läcker nånstans. Funderar, kanske flottören läcker in och har gått i botten?

Ska förresten lägga till en stilpoäng för en snyggt genomförd retroinstallation :thumb:, skulle kunna passera som originalutrustning minus snyggkromet och den smidiga luftburken för de flesta som inte vet bakgrunden tror jag :).

Postat: sön nov 06, 2016 6:54 pm
av Part_boy_no1
Släggmek skrev:Skulle tro dagens kemiskt aggressiva bensin (som har knappt en ingrediens kvar av vad man tankade när motorerna byggdes) torkat sönder de flesta packningar, att det sedan är instabilare och fäller ut både petroleumhartser och tillsatt kalium har nog slammat igen systemet i förgasaren på en del ställen så det blir nog tvunget att riva isär den. Åtminstone den lilla enports 32mm-pottan (Solex/Motorcraft/Autolite) på 1600:an är busenkel att pyssla med och få fart på, så fall-Webern bör inte vara just nåt svårare - mest bara dubbelt upp. Det ska inte vara svårt att finna nya packningar till, har för mig MISAB i Sthlm har allt som en sats om man hittar rätt nummer på knasaren. Har för mig en sån där ska klara att mata upp till 120 hk ungefär utan att det blir för snålt, så även om det inte är optimalt så bör den gå rent om inställningen gjorts när det inte läcker nånstans. Funderar, kanske flottören läcker in och har gått i botten?

Ska förresten lägga till en stilpoäng för en snyggt genomförd retroinstallation :thumb:, skulle kunna passera som originalutrustning minus snyggkromet och den smidiga luftburken för de flesta som inte vet bakgrunden tror jag :).
Blir nog att skaffa annan förgasare 36/36 är nog lite liten för motorn. Den satt på en 2 liters v6. Antingen två fajs/weber 45:or eller en förgasarbrygga med fyra 40 mm förgasarBild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Postat: mån nov 07, 2016 11:10 am
av Part_boy_no1
Fick motorn att gå jämt och fint. Tills den börja rassla Bild
Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Postat: mån nov 07, 2016 2:38 pm
av RickardEM
Part_boy_no1 skrev:Fick motorn att gå jämt och fint. Tills den börja rassla Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Aj, aj... :suprised:

\Rickard

Postat: mån nov 07, 2016 3:15 pm
av Nemesis_se
Vad har hoppat runt där?

Får du säkert bort med lite smärgelduk ;)

Postat: mån nov 07, 2016 4:15 pm
av Part_boy_no1
Nemesis_se skrev:Vad har hoppat runt där?

Får du säkert bort med lite smärgelduk ;)
Har tydligen varit jävligt klantig och tappat ner en liten bricka Bild ja slippa lite och böja tillbaka ventilen Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Postat: mån nov 07, 2016 7:51 pm
av gxlv8
helvete va trist
nu när den starta o allt

ang fögasare

Postat: tis nov 08, 2016 1:52 pm
av Granworth
hej

ett litet tips på vägen ang förgasare är att 2.8 hade en 38 / 38 på sina motorer där dom såldes i europa och dom är hyfsat enkla att meka med .. solex eller weber tror jag visst det var...borde räcka till 2.9 oxå

annars så 3 st. stående webrar hade ju sett och låtit gott....

// granworth

Postat: tis nov 08, 2016 2:16 pm
av Part_boy_no1
Granworth skrev:hej

ett litet tips på vägen ang förgasare är att 2.8 hade en 38 / 38 på sina motorer där dom såldes i europa och dom är hyfsat enkla att meka med .. solex eller weber tror jag visst det var...borde räcka till 2.9 oxå

annars så 3 st. stående webrar hade ju sett och låtit gott....

// granworth
36/36 ska klara upp till 3 liter rätt bestyckade Bild men är nog ett helvete att bestycka en weber rätt Bild finns färdiga insug att köpa med 3 weber.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Postat: ons nov 09, 2016 9:24 am
av Nemesis_se
Part_boy_no1 skrev:Har tydligen varit jävligt klantig och tappat ner en liten bricka Bild ja slippa lite och böja tillbaka ventilen Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Synd på ventilen, fick även ventilsäten märken?

Postat: ons nov 09, 2016 9:30 am
av Part_boy_no1
Nemesis_se skrev:Synd på ventilen, fick även ventilsäten märken?
Ser ut som att den klara sig bra.
Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Postat: ons nov 09, 2016 9:31 am
av Part_boy_no1
Den är nog skrot Bild
Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Postat: ons nov 09, 2016 9:41 am
av gxlv8
dom ventilsättene behöver fräsas
har du hittat brickan ?

Postat: ons nov 09, 2016 9:43 am
av Part_boy_no1
Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Postat: ons nov 09, 2016 12:03 pm
av GNADA75
som jag misstänkte att kolven hade spruckit ...synd på kolven ....jag har nån xtra kolv, om du vill ha som är hela.
vilken årsmodell är motorn ifrån ?? mvh Tomas