Fredin - Cosworth rejser

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Inlägg: 1510
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil
Ort: Uddevalla

Inlägg av m.ohlsson »

Fredin skrev:Mekar på som fasen nu igen. Gör ett riktigt försök att hinna få den klar innan Emmaboda SS. Kabelmattan är klar. Alla delar på motorn är färdiga förutom elvattenpumpen. Framvagnen är klar. Tror jag har alla delar för att bara skruva ihop den nu. Och mappning inplanerad. Puh, bara sätta fart alltså.

Vill oxå berätta om första banåkningen med Renån. Mantorp med 5100.se
Jävlar vilken bil. Grymt fäste i kurvor. Dock lite trött på raksträckan. Vmax på 200 mätarfart. Bästa tid 1,34,18. Det sattes med R-däck. Provade första passet med gatdäck och fick till en 1,36,?. Kör jämnt med Focus RSII i kurvorna men tappade lite på rakan. Botemedel mot detta är på G. Kommer bli en underbar sommar detta.
gott det är på gång med sierran och att du är nöjd me renån.
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

GRATTIS! =)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Tack

Lovar att uppdatera snart.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

1a maj Rwd! Jag har 4st 15" med dacapo värstingar på som behöver ta slut;)
________________________

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Bränn alla 4 på en gång då ;)

4x4 all the way !!!!

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

2012

Inlägg av Fredin »

Då ska vi se. Har inte skrivit här på länge och det beror på att det har stått still väldigt länge. Arbetet på bilen fortsatte våren/sommar 2011. Mappning var bokad. Motorn sattes i. Motorn skulle startas och provköras med som vanligt väldigt dålig tidsplan. Men jag fick aldrig igång aset trots många försök och tester. Blev ingen mappning och bilen ställdes undan utan nån som helst lust att fortsätta.

Några bilder från 2011. Kabelmattan gjordes klar.
Bild

Framvagnen klar.
Bild

På hjulen. Helt klar förutom att den inte starta.
Bild

Våren 2012 närmade sig. Nu skulle den bli klar. Tips från BabyBlå, Byt camsync givare. Monterade då denna Volvo givare istället.
Bild

Motorn startade nästan direkt. Andledningen är att ViPec inte hanterar induktiv givare så bra. Nu är det en Hall givare som har en egen spänningsmatning och då funkar det bättre.

Bilen var ju klar sen tidigare så bara små grejor har ändrats till iår.
Bild

Här byggs orginal 4x4 låda för att bli bakhjulsdriven. Planetväxeln stumsvetsas och kardanstång framåt tas bort. Skiftar tillbaka på 1 timmes arbete då jag vill ha fyrhjulsdrift igen.
Bild

Körde sen bilen ca 15 mil hemma på startmappen. Allt verka funka, så mappning och bromsning bokades.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

15 Maj mappades bilen. Måste erkänna att jag var rätt nervös innan. Men mest för att jag inte visste om jag gjort rätt med allt. Tänk om kablaget var felbyggt så vi skulle varit tvungna att avbryta. MEN allt funka som tur var.

Bild

Bild

Mitt mål för bilen och motorn har varit lite olika under åren. Första motorn i början på tråden hoppades jag skulle lämna 500 hk. Och det gjorde den nästan. När jag bromsade bilen 2008 lämnade den 497 hk i motorn.
Den nya motorn använder jag samma turbo på så trodde inte det skulle stiga jättemycket. Men satte ändå ett högt mål. 500hk på drivhjulen var målet.
Efter någon timma eller så kommer Per (mapparen) ut och säger att vi börjar närma oss. Då lämnade den 477 drivhjulshästar. Och turbon började ta slut. Ingen effekt ökning med ökat ladd från 1.8 bar upp till 2.0 bar. Fasen oxå tänkte jag. Men Per sa att den svara väldigt bra på tändning så han skulle försöka lite till. Efter 2 pull till visade den 497 drivhjulshästar. Så nära nu. Förklarade att jag verkligen ville över 500, Inga problem sa Per. Nästa pull visade 509 hk på driven. Yes. Målet var nått.
Sen skulle han bara justera varvstoppet lite. Men ändrade lite till tror jag, för nästa pull visade 527 drivhjulshästar. Knepet var att sänka laddtrycket efter 7000 varv och öka tändning istället. Grenröret är fortfarande standard och turbo för liten för mer effekt så mottrycket skenade iväg annars. Nu hölls mottrycket på en lagom nivå och hästarna sprutade ut.

Bild

Omräcknad effekt med 18% förlust lämnar den 622hk och 663 nm. Vid 2.0 bar tror jag. Så jävla gött. Är super nöjd.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

Som sagt riktigt stort grattis! Ser fram emot att åka med på Mantorp:)
________________________

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Ort: Hunnebostrand
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Jättegrattis!!!
Kul att slitet lönar sig.:starter:
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Grymt stort grattis fredin!

Användarvisningsbild
Kroka
Veteran
Inlägg: 715
Blev medlem: fre nov 28, 2008 9:53 pm
Namn: Henrik Krokström
Kör: Volvo
Ort: Åmål

Inlägg av Kroka »

Stort grattis till mycket fina siffror!
http://www.garaget.org/Kroka
Tack till:
TG Racing
Erlandsson
Wennersten

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran
Inlägg: 504
Blev medlem: tor nov 29, 2007 5:56 am
Namn: Tobias Elfström
Kör: Ford/Saab/Toyota
Ort: Skänninge
Medlemsnummer: 5

Inlägg av Tralla »

Grymt! Måste känns skönt att få komma i mål så att säga. :)
Tobias Elfström - Evig nybörjare. :whistling
Mail: tobias.elfstrom at fordclubsweden.se
Ni hittar mig på banan med följande klubbar: FCS, STCS, LMS och 5100

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Waah!
Det där måste vara bra busigt att köra!

Grattis!

Bullen
Veteran
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 21, 2007 8:47 am
Namn: Christian Kling
Kör: Ford Sierra Cosworth
Ort: Nyåker

Inlägg av Bullen »

grattis till mycket fina siffror!
http://www.farsanracing.se

Tack till:
farsanRacing
Kjell på VIKENS MASKIN

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

Oj... Film vore nice å se med gärna klipp ifrån ratten
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Skriv svar