Fredin - Cosworth rejser

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Tänkte väl det haha
Bygger vidare

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 485
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Ort: Uppland
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

Grym bil!
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Det jobbas med bilen inför 2016. Målet är att lätta bilen 100kg. Låter kanske mycket men tänker ta bort fyrhjulsdriften och räknar där med 45kg.
Har sedan köpt glasfiber delar. Motorhuv och baklucka är på väg hem från Tjeckien. Stötfångare fram och bak samt skärmar fram är köpt. Sen blir det mindre fuelcell i bak. Kapat ur hatthylla och hela bagaget. Dörrarna kapas ur rejält, plastrutor monteras.

Motorn är ur för översyn. Planerar inga uppgraderingar utan bara storservice.
Hjulupphängning byggs uppåt i kaross för att kunna sänka bilen rejält.
Köpt en jättestor timeattack vinge. Frontsplitter skall utökas lite.
[ATTACH]41155[/ATTACH]
[ATTACH]41156[/ATTACH]

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Bilagor
uploadfromtaptalk1457714240231.jpg
uploadfromtaptalk1457714209162.jpg
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Fränt!

Får du plats för 265/35-18" ? Har ett par däck som det vore kul om du ville test att köra med. (R-däck)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Nja tveksamt. Har inte breddat än. Behöver fälgar oxå i så fall.
Vad är det för några?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1723
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Ser bra ut Mr 1:17:D. Hur ändrar du hjulupphängningen?

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

En idé jag fått bara. Vill sänka bilen ytterligare. Men vill inte ändra rollcentra. Vill behålla vinklar och geometri på länkarmar både fram och bak. Då höjer jag upp infästningarna i karossen och kan då skruva ner fjäderbenen utan att försämra geometrin.
Fram tänkte jag svetsa om i framvagnsbalken.
Bak har jag flyttat upp hela bryggan 15 mm.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1723
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Blir nog bra, du brukar ju inte göra något som inte är genomtänkt.
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6466
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Intressant! Men du..
:worth:

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Fel tråd
Bygger vidare

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Oj, här var det längesen man uppdaterade. Blev lite omotiverad när Photobucket började krångla med bilderna.
Men lite har hänt iallafall med bilen. Har kört och tävlat lite varje år. Tänkte försöka komma ikapp lite här nu. Får ta allt ur minnet och försöka komplettera med bilder allt eftersom. Finns även på insta d_fredin

2016:
Började modifiera bilen mer och mer. Monterade glasfiber framskärmar, stor frontsplitter för lite downforce och en stor timeattack vinge bak.
Körde lite på "hemmabanan" Kinnekulle och en test Tuesday på Mantorp.
Inte mycket utveckling och hittar typ inga bilder heller.

2017:
Bestämde mig för att tävla i Timeattack. Valde Nordic Timeattack serien. Inte lika många bilar och troligen lättare att placera sig tänkte jag.
Byggde vidare på bilen. Monterade glasfiber huv och bagagelucka. Har för mig det gav nästan 40 kg lägre vikt. Och med helt demonterad fyrhjulsdrift nu så var bilen betydligt lättare än 2015-2016.

Körde första tävlingen med NTA på Anderstorp. Jäkligt kul.
Småproblem som att huvlås gick av i 240 km/h på rakan och huven nästan vek sig över rutan. Fick ett nytt av STCC profilen Janne Brunsteth som oxå vann tävlingen i sin Audi R8 UltraLMS edition.
Lyckades faktiskt ta en pallplats där. Slutade 3:a, mycket nöjd.

Lite småstrul med effektbortfall och svårstartad hittades senare på säsongen.
Visa sig vara ett sprucken remskiva på vevaxel. Vilket flyttade tändningen typ 4 grader. Fixade en ex Järnberg rallycross remskiva och körde bilen i bromsbänk. Lämnade nästan exakt samma som vid bromsningen 2012. 530 drivhjulshästar.

Tävling igen med NTA. Denna gång på Kinnekulle ring. En bana jag kan ganska bra. Tänkte att nu ska dom få se vad en gammal Ford kan prestera. Målet var helt klart pallen igen. Men tufft motstånd med flera Porsche Cup bilar så var det ingen lätt match. Efter Q3 var jag faktiskt kval 2:a och hade känn på en pallplats. Men i finalen brister axeltappen till hjullagret vänster fram och jag fick bryta. Inte kul, men var ändå nöjd med vad vi kunde prestera. Vinnaren i en Porsche 997 Cup kom fram och undrade vad det var som åkte samma tider som honom i kvalet.
Problemet för mig var ju dock att dom åkte på halvslitna däck i kval, och satte sen på nya i finalen och plockade ytterliggare 1 sek. Jag har bara en uppsättning däck. Tiden jag sätter på morgonen är oftast den snabbaste jag sätter på hela dagen.
Bilagor
DSC_0915.JPG
DSC_0888.JPG
DSC_0450.JPG
DSC_0443.JPG
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

2018
Inga stora förändringar. Mycket tid går till husrenovering, husförsäljning, flytt och fortsatt renovering.
Byter turbo. Den gamla börja glappa lite väl mycket. Och känns trög och omodern. Köper en Precision 6062 BB Gen 2 turbo som värkar lovande. Bromsar bilen igen, men tyvärr inga stora skillnader. Verkar som motorn inte vill ge mer än 530whp på bensin. Den moderna och lite mindre turbo ger lite bättre svar och körbarhet så jag är nöjd.

Blir tävling igen med NTA på Kinnekulle. Målet är pallplats igen men blir verkligen inte lätt med motståndet som är med. 2st Porsche 997 Cup, 1st Porsche 996 Cup. 1st TTA Stcc siluettbil. Och diverse andra monster blandat med hemma byggen som min.
Tävlingen är en 2 dagars. Kval på lördagen och ett sista kval och finaler på söndag. Tur för mig, eftersom jag kommer 6 varv på uppvärmningen när luftfiltret kollapsar och sugs in i Turbon. Min fina nya turbo är skrot. Skit oxå. Lastar och åker hem och monterar min kasserade gamla turbo på lördag kvällen. Åter på banan söndag för sista kvalet. Kvalar in på 4 plats trots dålig turbo och inte på nåt sätt bra uppladdning.
I finalen räcker jag tyvärr inte riktigt till. Slutar 4:a, halvsekund från pallen.
Bilagor
IMG-20180902-WA0014.jpg
DSC_2007.JPG
DSC_1996.JPG
DSC_1822.JPG
DSC_1821.JPG
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6466
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Grymt Fredin!!
Oavsett vad så går familjen före <3

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

2019:
Förra året slutade på värsta tänkbara sätt. Kortfattat så förlorade jag min älskade sambo. Är nu ensamstående med 2 barn så mycket tid går ju så klart till dom.
Vill ändå försöka fortsätta med mitt bilkörar intresse så kommer köra lite när tillfälle ges.

Var ju tvungen att fixa ny turbo igen. Köpte mig en ny Garrett GTX 3576 Gen II och ett gammalt Peter-G grenrör. Tyvärr var jag tvungen att svetsa om röret pga sprickor så det och turbon blev aldrig monterat. Fick istället tag på delar till min rasade Precision 6062 som monterades. Tänkte även att fasen, det måste finnas mer i motorn som bromsas av nått. Bytte därför till E85. Drog med sig nya spridare och nya bränslepumpar. Bytte även insug till ett gjutet alu insugsplenum som är populärt nu. Och kopplingen fick en ny 765 tryckplatta.
Ny mappning på Overtake i Jönköping. Hade hoppats på 600 drivhjulshästar och lite bättre körbarhet. Har tidigare laddat 1.9 bar för 530 whp och vi började där med E85. Och helt sjukt så lämna den hela 640whp på 1.9 bar. Fortsatte till 2.2 bar, lämnade 670whp och sen även 2.4 bar och 704 whp och 776 wnm. Helt overkligt, trodde aldrig det fanns så mycket i den.
Bilen är helt livsfarlig att köra på väg. Har tyvärr bara kunnat provköra 1 gång i torrt på bana.

NTA på Gelleråsen. Tävling igen. Är några årsen jag körde Gelleråsen så ville prova. Tyvärr misslyckad tävling för mig. Körde uppvärmningen på morgonen i torrt. Men tog det lugnt för jag hade nya däck och behövde köra in mig lite. Sen kom regnet. Och regna typ hela dagen så blev bara ett pass till i regn och just som jag började få in flytet så blåste jag toppackningen. Tryckte ur sig allt kylarvatten och dagen var slut. Och då kom så klart solen så finalen som jag faktiskt kvalade in till gick i torrt. :banghead:

Rev isär motorn och mycket riktigt, toppackning skrot. Men har ändå hållt sen 2012 så får vara nöjd med det. Hitta inget annat fel, toppen planades lätt och motorn sattes ihop. Första provkörningen fick avbrytas för då läcker mitt kyl. Oxå gammalt. Ett Pro Alloy jag köpte typ 2008 som nu fått lite stryk efter packningshaveriet. Har fusklagat kylet nu med epoxilim och provkört igen. Motor går bra. Bara smågasat lite på 1.5 bar men verkar funka.
Sen hände nåt läskigt. Kunde slutat riktigt illa. Min hemmasvarvade spindelled gick av. Hjulet trycktes utåt och bak mot karossen. Som tur höll jag mig på vägen men fick ta bilen på transport hem.
Där står vi idag. Nya spindelleder är på tillverkning. Måste hitta på nån bättre variant där sen. Eventuellt ska nytt större kyl monteras i sommar, men det drar med sig ombyggnad av intercooler oxå så får se vad som hinns med. Kommer köra Kinnekulle med vänner från Lidköping 2 augusti. Tyvärr inget Emmaboda. Är lite krångligt för mig nu att vara borta så länge. Har ju typ 30 mil dit. Hade varit kul annars att träffa klubben och skjutsa herr Johansson på en stekig tid genom banan. :D

Ska sen köra NTA 3 september på Kinnekulle så lite träning behövs. Nu ska en pallplats tas. Har nästan nya däck, mer effekt och bättre respons från motorn. Tyvärr betyder inte mer effekt nåt på kinnekulle. Är verkligen inte lättkört där med för mycket pulver men hoppas jag ska räcka till ändå.
BildBildBildBildBildBildBild
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Bänkpapper från Overtake
Bilagor
Bromsning 2019.jpg
Cosworth bromsning -19.pdf
(430.62 KiB) Nerladdad 39 gånger
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Skriv svar