Fredin - Cosworth rejser

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Snyggt!! Snart dags att anmäla dig till TA :)

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

"canards" hur går det med dessa när du går full attack mot portarna;). Ska bli kul att se när det är dax för SS.

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Haha det har jag inte tänkt på. Dom lär ju ryka ganska fort om jag attackerar.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Hur går det här? Blir du klar till superstage??
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Hej.
Jo så är planen i alla fall.
Jag har redan kört en trackday på kinnekulle med bra och dåliga erfarenheter.
Bilen funka kanon. Har ju endel nya otestade saker. Körde på Slicks och bakhjulsdrift. Grymt fäste med nya diffbromsen.
Målet har länge varit under minuten på kinnekulle men om jag ska vara ärlig så hade jag inte vart nöjd med det. Och som tur va så klarade vi en 58.39. Det är jag nöjd med första testet efter ombyggnad.
Det mindre bra. Lite förmycket bakbroms just nu. Funderar på lösning.
Det mycket dåliga. Växellåds ras sista passet. Kraftigt oljud fyrans växel. Tog isär och hittade en rasat drev. En kugg borta.
[ATTACH]40141[/ATTACH]

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Bilagor
uploadfromtaptalk1437726992347.jpg
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

En sen uppdatering vad som hänt under sen vår och början på sommaren.
Har sedan februari väntat på mina frambromsar. Köpte 6-kolvsok tidigare som jag sen behövde få adapter och skivor till. Detta drog ut på tiden rejält men nu fick jag dom äntligen. Då upptäcktes nästa problem. Mina 17" fälgar är nu försmå invändigt. Bromarna bygger 410mm och har inget offset alls på skivan pga 4x4 spindlar, vilket gör att bromsoken hamnar nära ekrarna. Började leta runt på fälgar men ett tag verkade det som att jag var tvungen att gå upp till 18". Och det vill jag inte. Blir för stor rullomkrets med 18" på Sierra. Letade motorsportshjul ett tag men finns inget med mycket bredd med 4/108. Men då hjälpte Modj mig med nya hjul från Kina?. Är Rota kopior tror jag. Lätta snygga hjul och även billiga. Hoppas dom håller.

Nya bromsar monterade. 355x32 AP racing. Fick även göra ny bromssköld för bromskylningen.
Bild

Nya hjulen som precis sväljer bromsarna. 9x17" ET25
Bild

Gillar det nya rejsiga utseendet a lot. :)
Bild

Sen var det dags för trackday på Kinnekulle ring. Hemmabana och förväntningarna var stora, från mig och från närmsta vännerna och även sambo med familj som jag lovat medåkning.
Körde själv första passen och allt verkade funka. Attackerade lite hårdare mot slutet pass 2 och satte målet 58.9 typ. Gött. Lyckades snurra en gång i högern efter Molin. Är lite hetsig på 3:ans växel när laddtrycket kommer. Behöver finjustera med en bättre laddtryckskurva. Helst mot TPS.
Efter lunch började medåkningen för min del. Tog det lite lugnare först men har lite svårt att hålla mig när det funkar så bra. Satte snabbaste tid andra passet med passagerare, utan att egentligen pusha jättehårt. Lyckades med 58.39. :)

Några actionbilder från Addefoto:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sista passet ut med 1 timme kvar att köra för dagen började det dock låta i växellådan. Nu låter den extremt mycket ändå men nu var det nåt jag inte kände igen. Och bara på 4:ans växel. Gick bra att växla men lät inget bra. Fick avbryta och åka hem tyvärr.
Men allt som allt. En mycket bra träff. Mycket körtid och egentligen inga problem. Lite mycket bakbroms, får se om jag hinner åtgärda nåt till nästa körning.

Tog ner lådan hemma och skruva isär. Hitta ganska snart felet. En kugg saknas på 4:ans drev. Som tur är verkar inget annat vara trasigt. Kunde slutat mycket värre.

Bild

Bild

Har beställt nya drev från England. Sen ska lådan ihop igen och lite smågrejor ska fixas. Vill gärna få på min bakvinge och frontsplitter till nästa körning. Och detta hoppas jag bli Emmaboda Superstage med Ford klubben. Körde ju där senast 2013 och fick till en topp 20 tid enligt Bilsportslista. Hoppas på bättre tider nu efter all ombyggnad. Målet är 1.18. Får se om det går. Kanske tom blir svårt att matcha 1.20 men jag ska göra mitt bästa.

Ses
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Bilen är provkörd efter växellådsrenovering. Funkar bra, ska fixa några smågrejor på den, sen är den klar för Emmaboda Superstage.

Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Emmaboda Superstage 2015
En mycket lyckad dag. Började lite tråkigt med regn precis när jag gick ut på första rundan. Hatar regn, förstör hela körningen. Åkte och käka och hoppades på bättre väder efter lunch istället. Ville inte ge upp än.
Banan torkade upp. Efter 2-3 vändor kom jag ner i mina gamla tider. Körde 1.20 nånting hyfsat enkelt tyckte jag. Blev rejält glad redan då för jag visste att jag hade nån sekund kvar.
Mycket körning blev det. Vet inte riktigt hur många vändor jag körde men började få gött flyt i banan. Och klockan stannade som bäst på 1.17.71 Supernöjd med det.
Körde några vändor till och körde bla en 1.18 med passagerare Linus. :)

Sen skulle jag bara lasta egentligen. Satte på R-däcken. Körde 3 varv, satte en 1.23 tid och skulle sen showa lite. Gick inget vidare. Sprängde framdiffen när jag gjorde donuts.

Gullabo kom senare och "stängde" banan. Blev allt lite imponerad av tiderna. Han var sugen på en duell i tidningen ihop med några till snabba bilar. Får se hur det blir, han fick mitt nummer i alla fall. Min tid räcker till 11 plats på Gullabos egen lista. Men då är det bara 2 bilar som är "gatbilar" framför mig. Resten tävlingsbilar. Dessa 2 är Puppan i sin Porsche och Kenson i sin gamla Ultima GTR. Men båda dessa tider är satta av antingen Gullabo själv eller inhyrd chaufför. Så egentligen leder jag listan, hemmabyggd bil och egen chaufför. :)

Tack klubben för möjligheten att köra Superstage. Det uppskattas verkligen.

PS: Nån som har några bilder får gärna lägga in dom här.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Ja jäklar vad kul det var att åka snabb cosworth:) med duktig förare ska tilläggas. Kul att det uppskattas vi får hoppas att det blir fler gånger. Den stora frågan är, hur ska du toppa detta? Vad blir nästa steg med bilen;).

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Haha ja kan bli svårt att toppa. Men ska försöka lätta bilen till nästa säsong. Glasfiber stötfångare och huv ska det bli.
Vill gärna ha glasfiber dörrar oxå men har inte lyckats hitta några än.
Sen ska jag träna, finns sekunder att hämta om man lär sig utnyttja bilen rätt.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Fredag 11/9 gjorde jag ett återbesök på Kinnekulle ring. Körde ju där i våras och ville nu se om jag kunde förbättra mig nåt.
Skruvade på en ny framdiff veckan innan. Provkörde kvällen innan utanför garaget, typ 2 växel bara. Inte speciellt bra förberedd men det fick gå ändå.
Fint väder och bra fäste i banan. Lyckades backa upp min tid från i våras tidigt. Bilen kändes bra, lite understyrd i några långsamma kurvor men annars bra. Kör just nu fyrhjulsdrivet mot i våras bakhjulsdrivet.
Målet var satt till en 57 sek varvtid. Och det körde jag pass 3 med passagerare. Gött tänkte jag. Kanske kan förbättra lite till utan passagerare.
Och gjorde så. Körde ett pass själv i bilen och då sattes 56.01. Nästan lite snöpligt att det inte blev en 55:a men får ta det nästa år.

Några bilder från dagen. Bilder från addesfoto på fejan

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Funderar på nästa steg. Behöver verkligen lätta bilen nu. Känns att den är rejält tung. Tanken är att montera stötfångare och motorhuv i glasfiber. Sen letar jag efter någon som säljer glasfiberdörrar till Sierra 4dörrars, men inte hittat nån än. Tips
Sen kanske man ska anmäla sig till Time Attack nästa år. Vore kul att tävla lite. Tiderna jag satt iår räcker till att kriga i topp 6 ialla fall i slicks klassen.

Nu blir det nog inget mer kört i år såvida inte Gullabo ringer och jag ska köra Superstage igen.
Får ta en genomgång av bilen och sen påbörja glasfiber letande och byggande.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Du måste ju för för fan köra TimeAttack nästa år!!

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5455
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

MalZon skrev:Du måste ju för för fan köra TimeAttack nästa år!!

Mvh Jonas
Kan bara hålla med. Börjar gå riktigt fort!
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Mmm ev pro street men mer sannolikt blir det pro om man tittar på reglementet
Bygger vidare

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Nja, jag åker slicks så det får bli unlimited i timeattack.nu

Skickat från min D6503 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Skriv svar