Sida 10 av 18

Postat: lör maj 19, 2012 6:41 pm
av farsan
Jättegrattis!!!
Kul att slitet lönar sig.:starter:

Postat: lör maj 19, 2012 6:49 pm
av jeims
Grymt stort grattis fredin!

Postat: lör maj 19, 2012 7:40 pm
av Kroka
Stort grattis till mycket fina siffror!

Postat: lör maj 19, 2012 9:24 pm
av Tralla
Grymt! Måste känns skönt att få komma i mål så att säga. :)

Postat: sön maj 20, 2012 1:45 am
av Skinkis
Waah!
Det där måste vara bra busigt att köra!

Grattis!

Postat: sön maj 20, 2012 4:31 am
av Bullen
grattis till mycket fina siffror!

Postat: sön maj 20, 2012 7:14 am
av ErikJ
Oj... Film vore nice å se med gärna klipp ifrån ratten

Postat: sön maj 20, 2012 9:07 am
av Papillon
Go läsning, grattis!

Postat: sön maj 20, 2012 9:10 am
av Fredin
Tack alla.
Kan säga att den är brutal att köra. Än så länge har jag stor respekt för den. Vågar bara gasa när det är rakt och fin asfalt. Längtar tills jag kan ta den till bana och pressa lite mer. Mantorp är planen 1 Juni med 5100.se

Postat: sön maj 20, 2012 10:00 am
av Tobbe
Får också passa på att säga grattis och lycka till på banorna 2012!

Postat: sön maj 20, 2012 12:16 pm
av Fredin
Får släppa lite spec på bil och maskin.

Kaross Sierra 4dr. Helt original 4x4 förutom:

2 cm breddade framskärmar i ”framkant”
Ombyggd stötfångare fram. Extrastort luftintag till kylare. Renault Laguna läpp.
Flyttat batteri. Bortplockad ”plåt” mellan motor och torkardiket. Snurrat kupefläkt 180 grader för mer utrymme.
Torpedvägg omsvetsad för bromsvåg. Massor med hål igenlagda. Kabelmatta flyttat från varma sidan vid turbo. Hål igensvetsade.
Fjädertorn fram höjda 30 mm samt ombyggda för sellholms topplagring.
Förstärkning svetsad i bagage för övre fjäderfästen samt sammanlänkad med övre diff fästet.
2 Sparco EVO stolar vid banåka. Annars komplett original skinninredning.
STACK oljetryck, oljetemp och Volt mätare. Senare även STACK laddtryckmätare och varvtal.
Mäter även oljetemp i växellådan.

Hjulupphängning:

Fram: Sellholm Bilstein Coilovers. Sellholm knivkrängare fram. Egenbyggda länkarmar fram med 10mm bredare spårvidd. Alla leder är uniballs. Längre spindelbultar för bättre rollcenter. Längre styrledstappar för mindre bumpsteer.
Bak: Sellholm Bilstein Coilovers. Grövre Krängningshämmare från escort cosworth. Förstärka länkarmar vid infästning coilover. Original bussningar i länkarmar. Röd polly bussning (hård) mot golv. Ombyggd brygga för justerbar camber och toe vinkel.

Hjul:

OZ rally/racing 8x17 i magnesium. Hancook Ventus RS-2 semi R-däck. 215/40-17”
Technomagnesium 9x17 I magnesium. Begnade STCC slicks 240/610-17”

Bromsar:

Bromsvåg från Sellholm. Ombyggt pedalställ. Förstärkt bromspedal. Justerratt i nedre mitkonsol. Alcon 4 kolvs ok fram. 328 mm skivor. Stålspunna slangar runt om. Original bromsok bak. Utflyttade på egenbyggd konsol för större Willwood skiva. 300 mm. Original handbroms.

Transmission:

4x4 växellåda från R&D 6- växlad dogbox låda rakskurna drev, högre 1:a, 1:1 på 5:an, 0.85 på 6:an. Har 2 olika planetväxlar till fördelningslådan för att kunna åka bakhjulsdrift utan främre kardan eller original fyrhjulsdrift. Uppgraderad Visco i fördelningslådan. Sachs 1-skivig koppling med fjädrad sinter lamell.
Bakdiff 7” med Quife diffbroms 3.9 utväxling.
Framdiff med 3.9 utväxling. Förstärkt difflock. 15mm längre drivaxlar från DOHC.

Motor:

200 block med stålfoder, 10 långbult, bortfräst oljefilterhus och modifierat för extern oljepump.
DKE vevaxel. 80mm slag för 2130cc ihop med CP-kolvar 92 mm borr, 8.8 högkomp. 8mm längre Verdistakar. Oljekylmunstycken från sena Escort cosworth. Lättat RWD svänghjul.
Topplock CNC portad. 26 mm insugskanaler. Original ventiler. Dubbla ventilfjädrar. Mekaniska tryckare. Race kammar ”Jenspeed edition” 288 graders duration. 11 nånting i lyft. Justerbara kamdrev. WRC 4-lagers stålpackning.
Turbonetics GT-K 550 turbo. Original grenrör med egenbyggd nacke för extern Tial 44 mm wastegate. 3.5 tums rostfri downpipe. 3 tums moongoose 2 dämpare. Turbo, grenrör och downpipe är värme coatade svart istället för bandage.
Pro Alloy 65 mm intercooler. 2.5” tryckrör. Insug, plenium och 2.5” gasspjäll från sena Escort cosworth.
50 mm Pro Alloy vattenkylare. DaviesGraig Elektrisk vattenpump. Bortplockad termostat. Samco silikonslangar. Alu expansionkärl.
Auto Verdi extern remdriven oljepump. Våtsump modell ”BigWing” med skvalpplåtar. 25 raders oljekyl. Flyttat oljefilter. Omfräst block typ WRC för oljeflödet.
WRC vevhusventilation på motorblock, med ventilering i blocket samt tråg och återledning till tråg. Samt egenbyggd bytta med filter i motorrum.
Vi-Pec V44 insprut med tändning. 4 separata VAG tändspolar. Siemens 1000cc spridare. Volvo Hall givare kamaxel. Original vevaxelgivare, TPS och vattentemp. Elektriskt laddtrycksjustering via Vi-Pec.
Bromsad 622 hk 663 nm vid 2.0 bar. :D

Postat: lör maj 26, 2012 8:46 pm
av Fredin
Har provkört vilddjuret lite mer nu. Första resorna var väldigt skrämmande. Satan vad det går. 2:an och 3:an spinner på gaspådrag. 4:an känns så där lagom ostabil men skjuter på så ini ###vete så man knappt vågar hålla fullt. Allt över 200 km/h är fullkomligt livsfarligt på svenska vägar. Inte så kul om det släpper under acc i 210km/h. Längtar till Mantorp med 5100.se så man kan sträcka ut lite mer.
Några biler hur den ser ut nu.

Bild

Den här är jag väldigt nöjd med just nu. Hehe
Bild

Har gjort iordning andra hjul med slicks om det blir för halt med hancook däcken på mantorp.

Bild

Håller nu på med bromskylning. Gör en egen bromssköld innanför skivan. Ska svetsa på ett 2.5" rör och sen en slang ut i fronten.

Bild
Bild

Postat: lör maj 26, 2012 9:56 pm
av klebbe
Jäkligt ball!

Postat: sön maj 27, 2012 12:38 am
av Baby blå
Ser juste ut Daniel.
Gott när bromsarna matchar effekten.

//

Postat: sön jun 03, 2012 1:52 pm
av Fredin
Kort info efter Mantorp.
Satt på Fredag förmidda och var sur för att det regna. Men då tipsa kompisen om att jag skulle köra 4x4 och få lite testat efter all ombyggnad. Sagt och gjort. Fort iväg till garaget rev fördelningslådan och i med kardanstång mm för att få fyrhjulsdrift igen. Lasta och iväg till Mantorp.
Väl där så regna det. Fick vänta på min tur, 2 pass före sen jag, nä först lunch uppehåll i 40 min som snart blev 1 timme. Sen ut och hann köra 3 pass med många varv.
Fick sänka laddtrycket för det gick ej åka full gas annars. Spinner hejvilt.
Samt dålig visco i växellådan, knappt någon drivning fram.

Things to do.
Mer bakbroms. Bromsarna tar dåligt än så länge samt låser upp fram.
Byta synkringar i lådan. Skrapar väldigt 3:an och 4:an.
Starkare visco i fördelningslådan. Saknas drivning framåt.
Downpipe ligger imot ramben höger. Justera lite bara.

Annars känns den bra. Verkar inte vara så understyrd som dom är orginal. Bra.