Fredin - Cosworth rejser
-
- Veteran
- Inlägg: 589
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357

Sitter här å vet inte vad jag ska svara på ditt sista inlägg... Kan inte tänka mig in i situationen om min egen sambo skulle försvinna. Måste vara ännu värre för barnen att förlora sin mamma. Beklagar.
Men kul att du iaf kämpar vidare med bilen. Synd att du inte kommer till Emmaboda eller Gelleråsen. Hade varit kul att titta på den och tjata lite. Finns nog många lösningar som jag kan sno ifrån din bil
Håll oss uppdaterade hur det går senare på NTA eventen!
// Jimmy
Men kul att du iaf kämpar vidare med bilen. Synd att du inte kommer till Emmaboda eller Gelleråsen. Hade varit kul att titta på den och tjata lite. Finns nog många lösningar som jag kan sno ifrån din bil

Håll oss uppdaterade hur det går senare på NTA eventen!
// Jimmy
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 7465
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295

Beklagar! Overkligt att en barnfamilj ska behöva genomlida en sådan sak. Att finna orken och lusten att fortsätta när tillvaron ställs så på ända är strongt.
Hoppas få möjligheten att se bilen in action någon mer gång. Sjuka motorsiffror du fått ur den! Det i kombination med att den inte bara går rakt fram borde nästan rendera i ett Nobelpris av något slag
.
Hoppas få möjligheten att se bilen in action någon mer gång. Sjuka motorsiffror du fått ur den! Det i kombination med att den inte bara går rakt fram borde nästan rendera i ett Nobelpris av något slag

FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2128
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59

Det fortsätter att krångla i år tyvärr. Meningen var att tävla nu denna helg på Kinnekulle men tyvärr funkar inte bilen.
Började med att jag var på en trackday på Kinnekulle 2 aug. Bilen funka 3 varv sen la den av. Gick att starta om efter ett tag och gick tomvarva i depå men det funka inte att köra. Misstänkte bränslebortfall så bytte filter och kontrollerade tank, pumpar och spridare. Men nej, inget fel.
Körde ner den till Overtake och bad Axel finmappa kallstart och uppvärmning samt att kolla om han kunde hitta nåt när bilen går i bänken. Och ja, den började balla ur ganska fort. Han ser att det är triggermissar, så vi byter givare. Men det fortsätter. Min remskiva och triggerskiva svarvas och modifieras men felet kvarstår. Tar med bilen hem och kollar lite. Detta var igår så tävlingen var helt klart hotad.
Men hittar efter ett tag att kablarna inte sitter kvar i kontaktstycket till triggern. Fixar detta. Provstartar och det verkar funka. Men tyvärr funkar inte min elservo. Blir så trött på mig själv eftersom den har strulat lite tidigare men alltid gått igång. Men inte nu. Tar isär skiten och den är då full med vatten. Körde ju i regn på gelleråsen och fylldes säkert då. Den är ialla fall kass och inget jag kan fixa en lördag. Alltså ingen tävling.
Med tanke på all skit det sista så orkar jag knappt längre. Hur jag mår och överlever vill jag inte dela här, men bilhobbyn börjar gå trögt nu. Men ska inte ge upp riktigt än. Vill inte sälja eller ställa undan en trasig bil eller inte presterat nåt i dagens spec. Den ska fixas och köras med i år. Men sen vet jag inte. Har inte riktigt tid för detta i den mängd det skulle behövas.
Ska köra igen 14 sep är tanken. Trackday på Kinnekulle. Sen hade det varit kul med en Mantorp test-Tuesday eller kanske t om Emmaboda SS. Skulle inte Jimmy och hans gäng köra 1 gång till?
Sen får vi se.
Började med att jag var på en trackday på Kinnekulle 2 aug. Bilen funka 3 varv sen la den av. Gick att starta om efter ett tag och gick tomvarva i depå men det funka inte att köra. Misstänkte bränslebortfall så bytte filter och kontrollerade tank, pumpar och spridare. Men nej, inget fel.
Körde ner den till Overtake och bad Axel finmappa kallstart och uppvärmning samt att kolla om han kunde hitta nåt när bilen går i bänken. Och ja, den började balla ur ganska fort. Han ser att det är triggermissar, så vi byter givare. Men det fortsätter. Min remskiva och triggerskiva svarvas och modifieras men felet kvarstår. Tar med bilen hem och kollar lite. Detta var igår så tävlingen var helt klart hotad.
Men hittar efter ett tag att kablarna inte sitter kvar i kontaktstycket till triggern. Fixar detta. Provstartar och det verkar funka. Men tyvärr funkar inte min elservo. Blir så trött på mig själv eftersom den har strulat lite tidigare men alltid gått igång. Men inte nu. Tar isär skiten och den är då full med vatten. Körde ju i regn på gelleråsen och fylldes säkert då. Den är ialla fall kass och inget jag kan fixa en lördag. Alltså ingen tävling.
Med tanke på all skit det sista så orkar jag knappt längre. Hur jag mår och överlever vill jag inte dela här, men bilhobbyn börjar gå trögt nu. Men ska inte ge upp riktigt än. Vill inte sälja eller ställa undan en trasig bil eller inte presterat nåt i dagens spec. Den ska fixas och köras med i år. Men sen vet jag inte. Har inte riktigt tid för detta i den mängd det skulle behövas.
Ska köra igen 14 sep är tanken. Trackday på Kinnekulle. Sen hade det varit kul med en Mantorp test-Tuesday eller kanske t om Emmaboda SS. Skulle inte Jimmy och hans gäng köra 1 gång till?
Sen får vi se.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
-
- Erfaren
- Inlägg: 95
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300

- MalZon
- Legend
- Inlägg: 6504
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Växjö
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Glöm inte.. Familjen går före, oavsett.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
-
- Veteran
- Inlägg: 589
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357

Ja det är riktigt drygt när det strular. Blev själv lite trött på bilen när min motor inte ville vara med längre. Var inget jag hade räknat med så gick å var bitter nån vecka. Jag ska ju bygga bur i vinter, jag har inte tid å stå å byta nån jävla motor 
Men jag har ju ett bra kompisgäng som hjälper till så vi körde ett ryck ett par kvällar och nu går den igen. Nu hade ju jag en extramotor stående om just nått sånt här skulle hända. Å med tanke på att jag åker oöppnat original sugis så är ju inte ett motorbyte så avancerat.
Ang Emmaboda så ska vi köra lördagen den 5 oktober. Blir det sista för vår del i år. Kan kolla om det finns plats om det kan vara intressant?
Tror du behöver få ihop bilen å få köra lite. Då blir nog den biten lite lättare och roligare.
// Jimmy

Men jag har ju ett bra kompisgäng som hjälper till så vi körde ett ryck ett par kvällar och nu går den igen. Nu hade ju jag en extramotor stående om just nått sånt här skulle hända. Å med tanke på att jag åker oöppnat original sugis så är ju inte ett motorbyte så avancerat.
Ang Emmaboda så ska vi köra lördagen den 5 oktober. Blir det sista för vår del i år. Kan kolla om det finns plats om det kan vara intressant?
Tror du behöver få ihop bilen å få köra lite. Då blir nog den biten lite lättare och roligare.
// Jimmy
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2128
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59

Har blivit lite ändringar på bilen. Här kommer senaste spec 2019:
Kaross Sierra 4dr. Helt original 4x4 förutom:
Takplåt bytt i samband med burbygget till tak utan taklucka. Takventilation typ Rally för friskluft.
Glasfiber motorhuv samt bagagelucka.
Plastrutor i samtliga dörrar.
Glasfiber framskärmar med höjd radie på skärmkanten. Utflyttad infästning framkant.
Ombyggd stötfångare fram. Extrastort luftintag till kylare. Renault Laguna läpp. Canards i kolfiber. Frontsplitter under hela motor i 9mm slitageplywood. Time Attack vinge bak. Urkapat golv bak och 40 liters fuelcell monterad. 2 liters catchtank under bilen.
Flyttat batteri. Bortplockad ”plåt” mellan motor och torkardiket. Snurrat kupefläkt 180 grader för mer utrymme.
Torpedvägg omsvetsad för bromsvåg. Massor med hål igenlagda. Kabelmatta flyttat från varma sidan vid turbo. Hål igensvetsade.
Full racingbur från Finess. Ca 65-70 kg rör i bilen.
Fjädertorn fram höjda 30 mm samt ombyggda för sellholms topplagring.
Förstärkning svetsad i bagage för övre fjäderfästen samt sammanlänkad med övre diff fästet.
2 Sparco EVO stolar. Sabelt 3" 6-punktsbälte.
STACK oljetryck, oljetemp och Volt mätare. VDO 3 bars laddtryckmätare.
Mäter även oljetemp i växellådan och bakdiff.
Hjulupphängning:
Fram: Sellholm Bilstein Coilovers. Sellholm knivkrängare fram. Egenbyggda länkarmar fram med 10mm bredare spårvidd. Alla leder är uniballs. Längre spindelbultar för bättre rollcenter. Längre styrledstappar för mindre bumpsteer.
Bak: Sellholm Bilstein Coilovers. Grövre Krängningshämmare från escort cosworth. Förstärka länkarmar vid infästning coilover. Stenhårda plastbussningar i länkarmar. Solid Alu bussning mot golv. Ombyggd brygga för justerbar camber och toe vinkel. Hela bryggan monterad 15mm högre upp i kaross.
Hjul:
Japan Racing JR3 9x17 ET25 med STCC slicks 240/610-17" eller regndäck 240/610-17"
Japan Racing JR11 9x17 ET 25 med STCC slicks 240/610-17”
Några billiga 18" hjul för provkörning hemma och lastning.
Bromsar:
Bromsvåg från Sellholm. Ombyggt pedalställ. Förstärkt bromspedal. Justerratt mitkonsol.
AP racing 6-kolvs ok fram, AP racing 4-kolvs ok bak. 356x32 mm skivor fram och 295x25 mm skivor bak. Stålspunna slangar runt om. Hydralisk handbroms. Elektrisk styrservo från Renault Kangoo diesel.
Transmission:
4x4 växellåda från R&D 6-växlad dogbox låda rakskurna drev, högre 1:a, 1:1 på 5:an, 0.85 på 6:an. Har 2 olika planetväxlar till fördelningslådan för att kunna åka bakhjulsdrift utan främre kardan eller original fyrhjulsdrift. Uppgraderad Visco 60nm i fördelningslådan. Sachs 765 1-skivig koppling med fjädrad sinter lamell.
Bakdiff 7.5" Gripper lamelldiffbroms 3.9 utväxling.
Framdiff med 3.9 utväxling. Förstärkt difflock. 15mm längre drivaxlar från DOHC.
Nu helt bortplockad fyrhjulsdrift. Spärrad låda.
Motor:
200 block med stålfoder, 10 långbult, bortfräst oljefilterhus och modifierat för extern oljepump.
DKE vevaxel. 80mm slag för 2130cc ihop med CP-kolvar 92 mm borr, 8.8 högkomp. 8mm längre Verdistakar. Oljekylmunstycken från sena Escort cosworth. Lättat RWD svänghjul.
Topplock CNC portad. 26 mm insugskanaler. Original ventiler. Dubbla ventilfjädrar. Mekaniska tryckare. Race kammar ”Jenspeed edition” 288 graders duration. 11 nånting i lyft. Justerbara kamdrev. Cometic 3-lagers stålpackning.
Precision 6062mm BB turbo. Original grenrör med egenbyggd nacke för extern Tial 44 mm wastegate. 3.5 tums rostfri downpipe. 3 tums moongoose 2 dämpare. Turbo, grenrör och downpipe är värme coatade svart istället för bandage.
Pro Alloy 65 mm intercooler. 2.5” tryckrör. Insug- gjutet alu plenium från Burton och 2.5” gasspjäll från sena Escort cosworth.
50 mm Pro Alloy vattenkylare. DaviesGraig Elektrisk vattenpump. Bortplockad termostat. Samco silikonslangar. Alu expansionkärl. Swirl pot,
Auto Verdi extern remdriven oljepump. Våtsump modell ”BigWing” med skvalpplåtar. 25 raders oljekyl. Flyttat oljefilter. Omfräst block typ WRC för oljeflödet.
WRC vevhusventilation på motorblock, med ventilering i blocket samt tråg och återledning till tråg. Samt egenbyggd bytta med filter i motorrum.
Vi-Pec V44 insprut med tändning. 4 separata VAG tändspolar. Bosch 2200cc spridare. 2st 044 typ pumpar. Volvo Hall givare kamaxel. Original vevaxelgivare, TPS och vattentemp. Elektriskt laddtrycksjustering via Vi-Pec.
Motul 300 15-50 competition motorolja.
Bromsad 640whp vid 1,9 bar.
704whp 776wnm vid 2,4 bar
E85R Goat Fuel
Kaross Sierra 4dr. Helt original 4x4 förutom:
Takplåt bytt i samband med burbygget till tak utan taklucka. Takventilation typ Rally för friskluft.
Glasfiber motorhuv samt bagagelucka.
Plastrutor i samtliga dörrar.
Glasfiber framskärmar med höjd radie på skärmkanten. Utflyttad infästning framkant.
Ombyggd stötfångare fram. Extrastort luftintag till kylare. Renault Laguna läpp. Canards i kolfiber. Frontsplitter under hela motor i 9mm slitageplywood. Time Attack vinge bak. Urkapat golv bak och 40 liters fuelcell monterad. 2 liters catchtank under bilen.
Flyttat batteri. Bortplockad ”plåt” mellan motor och torkardiket. Snurrat kupefläkt 180 grader för mer utrymme.
Torpedvägg omsvetsad för bromsvåg. Massor med hål igenlagda. Kabelmatta flyttat från varma sidan vid turbo. Hål igensvetsade.
Full racingbur från Finess. Ca 65-70 kg rör i bilen.
Fjädertorn fram höjda 30 mm samt ombyggda för sellholms topplagring.
Förstärkning svetsad i bagage för övre fjäderfästen samt sammanlänkad med övre diff fästet.
2 Sparco EVO stolar. Sabelt 3" 6-punktsbälte.
STACK oljetryck, oljetemp och Volt mätare. VDO 3 bars laddtryckmätare.
Mäter även oljetemp i växellådan och bakdiff.
Hjulupphängning:
Fram: Sellholm Bilstein Coilovers. Sellholm knivkrängare fram. Egenbyggda länkarmar fram med 10mm bredare spårvidd. Alla leder är uniballs. Längre spindelbultar för bättre rollcenter. Längre styrledstappar för mindre bumpsteer.
Bak: Sellholm Bilstein Coilovers. Grövre Krängningshämmare från escort cosworth. Förstärka länkarmar vid infästning coilover. Stenhårda plastbussningar i länkarmar. Solid Alu bussning mot golv. Ombyggd brygga för justerbar camber och toe vinkel. Hela bryggan monterad 15mm högre upp i kaross.
Hjul:
Japan Racing JR3 9x17 ET25 med STCC slicks 240/610-17" eller regndäck 240/610-17"
Japan Racing JR11 9x17 ET 25 med STCC slicks 240/610-17”
Några billiga 18" hjul för provkörning hemma och lastning.
Bromsar:
Bromsvåg från Sellholm. Ombyggt pedalställ. Förstärkt bromspedal. Justerratt mitkonsol.
AP racing 6-kolvs ok fram, AP racing 4-kolvs ok bak. 356x32 mm skivor fram och 295x25 mm skivor bak. Stålspunna slangar runt om. Hydralisk handbroms. Elektrisk styrservo från Renault Kangoo diesel.
Transmission:
4x4 växellåda från R&D 6-växlad dogbox låda rakskurna drev, högre 1:a, 1:1 på 5:an, 0.85 på 6:an. Har 2 olika planetväxlar till fördelningslådan för att kunna åka bakhjulsdrift utan främre kardan eller original fyrhjulsdrift. Uppgraderad Visco 60nm i fördelningslådan. Sachs 765 1-skivig koppling med fjädrad sinter lamell.
Bakdiff 7.5" Gripper lamelldiffbroms 3.9 utväxling.
Framdiff med 3.9 utväxling. Förstärkt difflock. 15mm längre drivaxlar från DOHC.
Nu helt bortplockad fyrhjulsdrift. Spärrad låda.
Motor:
200 block med stålfoder, 10 långbult, bortfräst oljefilterhus och modifierat för extern oljepump.
DKE vevaxel. 80mm slag för 2130cc ihop med CP-kolvar 92 mm borr, 8.8 högkomp. 8mm längre Verdistakar. Oljekylmunstycken från sena Escort cosworth. Lättat RWD svänghjul.
Topplock CNC portad. 26 mm insugskanaler. Original ventiler. Dubbla ventilfjädrar. Mekaniska tryckare. Race kammar ”Jenspeed edition” 288 graders duration. 11 nånting i lyft. Justerbara kamdrev. Cometic 3-lagers stålpackning.
Precision 6062mm BB turbo. Original grenrör med egenbyggd nacke för extern Tial 44 mm wastegate. 3.5 tums rostfri downpipe. 3 tums moongoose 2 dämpare. Turbo, grenrör och downpipe är värme coatade svart istället för bandage.
Pro Alloy 65 mm intercooler. 2.5” tryckrör. Insug- gjutet alu plenium från Burton och 2.5” gasspjäll från sena Escort cosworth.
50 mm Pro Alloy vattenkylare. DaviesGraig Elektrisk vattenpump. Bortplockad termostat. Samco silikonslangar. Alu expansionkärl. Swirl pot,
Auto Verdi extern remdriven oljepump. Våtsump modell ”BigWing” med skvalpplåtar. 25 raders oljekyl. Flyttat oljefilter. Omfräst block typ WRC för oljeflödet.
WRC vevhusventilation på motorblock, med ventilering i blocket samt tråg och återledning till tråg. Samt egenbyggd bytta med filter i motorrum.
Vi-Pec V44 insprut med tändning. 4 separata VAG tändspolar. Bosch 2200cc spridare. 2st 044 typ pumpar. Volvo Hall givare kamaxel. Original vevaxelgivare, TPS och vattentemp. Elektriskt laddtrycksjustering via Vi-Pec.
Motul 300 15-50 competition motorolja.
Bromsad 640whp vid 1,9 bar.
704whp 776wnm vid 2,4 bar
E85R Goat Fuel
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- Henke P
- Veteran
- Inlägg: 736
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
- Namn: Henrik Persson
- Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
- Ort: Torsås
- Medlemsnummer: 521

Det är bara att lyfta på hatten för detta otroliga bygge.. Jag förstår dej att du inte helst vill sälja nu när du har kommit så långt i utvecklingen på bilen..så ställ undan den o tar en paus och komma tillbaka med nya starka tag Fredin
Ett sådant här projekt gör man bara en gång i livet om man inte gillar att ligga sömnlös om nätterna och fundera på saker
/Henke P..


/Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2752
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander Stenvall
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skelleftehamn
Får du ditt kylsystem att lira bra utan termostat? samt hur styr du pumpen?
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2128
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59

Ja det tycker jag. Blir dock ej varm nog av bara fis körning på landsväg. Måste varmköra, eller pressa lite. Men använder inte bilen till nåt annat än banracing så funkar för mig.Big Al skrev:Får du ditt kylsystem att lira bra utan termostat? samt hur styr du pumpen?
Pumpen styrs av davies craig kontrollmodul.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- jeims
- Legend
- Inlägg: 3623
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
- Namn: David Jämsåker
- Kör: Volvo v70, Volvo Pv
- Ort: Jönköping
- Medlemsnummer: 19

Fredin skrev:Ja det tycker jag. Blir dock ej varm nog av bara fis körning på landsväg. Måste varmköra, eller pressa lite. Men använder inte bilen till nåt annat än banracing så funkar för mig.
Pumpen styrs av davies craig kontrollmodul.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Gjorde du en utgång där pumpen satt innan?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2752
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander Stenvall
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skelleftehamn
Ahh då är jag med, är nämligen samma problem som jag "lider av" dvs att den går kall lätt.
Låter bra då jag själv kommer nog endast köra bana också
Låter bra då jag själv kommer nog endast köra bana också

Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!