Fredin - Cosworth rejser

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Förstår inte exakt vad det är som händer, men det ser bra ut iaf :)

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Inlägg: 1510
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil
Ort: Uddevalla

Inlägg av m.ohlsson »

ser bra ut fredin, men glöm inte att distansa ner styrleden lika mycke som länkarmen, ska helst luta lite ner å lite framåt har ja för mig
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Skinkis skrev:Förstår inte exakt vad det är som händer, men det ser bra ut iaf :)
He, he, he... Instämmer med föregående talare! ;)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Månaderna går fort även när man har tråkigt.
Har äntligen fått mina kolvar. Tog bara 4 månader. Letade fram den gamle motorn igen, och gissa vad. Dom passade.
Bild

Tidigare under sommaren gjordes toppen helt klar med ventilspels justering. Första lösningen med lashcaps mellan ventilskaft och tryckare fungerade inte. Köpte sen andra tryckare med kortare tapp i och fick nya lashcaps tillverkade. Här syns min lösning på det hela. Tack Primoto för tips och arbete.
Bild
Bild

Nu hade motivationen kommit tillbaka. Nästa steg efter att vev, stakar med kolvar monterade var att montera kolvkylningsmunstycken. Har fått blocket bearbetet för munstycken från senare escort motorn. Men vad tror ni händer då? Jo vevaset som inte är orginal tar givetvis imot munstyckena. Går ej att dra runt motorn med munstyckena monterade. ÅÅÅÅÅHHHHHHHH.

Bild

Funderade en stund på höstbrasa, eller varför inte stoppa i en orginal motor så man får köra nångång. Men tog tag i det igen och kom fram till att det går att modifiera munstyckena lite. Plockade isär ett munstycke och provade fräsa ner det 3 mm. Och tror nog det funkar. Nu är det minst 1 mm mellanrum mellan munstycke och vevaxel. Hoppas bara det räcker. Tack Mojje för fräsningen.

Bild
Bild

Är ännu inte monterade i blocket men tror det funkar nu.

Tar det ganska lugnt nu, men målet är att bromsa motorn i år. Helst oxå provköra lite för att se om allt lirar. Tänker behålla bilen ett tag till och förhoppningsvis få en del kört nästa år. Annars har jag handlat en backup som kommer plockas ut i april. Den är tänkt som bruksbil, men kommer funka fint på bana oxå. Återkommer om det.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Fredin skrev:
Tar det ganska lugnt nu, men målet är att bromsa motorn i år. Helst oxå provköra lite för att se om allt lirar. Tänker behålla bilen ett tag till och förhoppningsvis få en del kört nästa år. Annars har jag handlat en backup som kommer plockas ut i april. Den är tänkt som bruksbil, men kommer funka fint på bana oxå. Återkommer om det.
Jag lider med dig och dina motgångar, men inte sälja och ta den fega vägen ur som petter gjort! ;) Det är ok men roliga bruks bilar (jag vet) men man får inte sälja av sina balla projekt för det :D

Hoppas verkligen få se lite av alla balla cossies nästa år som skulle kommit ut iår men aldrig gjorde det......

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Va gjorde du under tiden du väntade på kolvarna....4 månader ??
Nu när dom finns e väl alla andra buggar, pumpar, fästen, kabelmattor mm redan fixat o klart ;)

Och vxlådan har du ju sen länge!! ( så det kan inte bli mitt fel att den inte kommer ut menar jag :-))))))))

kramis !!

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Kolvkylningsmunstycken monterades idag. 3st passa fint efter fräsningen. Men den sista passa inte så klart. Tog inte i veven men låg alldeless för tajht mot veven. Anledning, felfräst block. Tagit 0,5 mm för lite på en. Otur kanske, men gud va trött man blir. Men lyckades böja munstycket lite grann, så nu pasar dom äntligen. Tog inga kort idag, inte mycket att visa. Lämnade några grejor för blästring idag oxå. Nästa steg blir tillverkning av oljepumpsfäste. Behöver då hjälp från flera utomstående och därför lär det ta några veckor innan det blir klart, samt att jag ska på välbehövlig semester nu.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-

Inlägg av martin n »

du e duktig du!!!


//martin

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Ort: Hunnebostrand
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

martin n skrev:du e duktig du!!!


//martin
+1:D
Eller vad det är ungdomen av idag säger
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Jobbat med bilen lite nu igen. Sakta men säkert byggs den ihop igen. Jag tror att jag har alla delar förutom oljepumpsfäste, så egentligen är det bara att bita ihop och jobba på. Har efter lite snack med vänner blivit sugen att få ihop besten.

Här syns botten med 10 långbult och WRC packning. Limmad med loctite 3020. Bild

Och senare, toppen inkl kammar monterade. Här syns även nya vevhusvent byttan. WRC kopia.
Bild

Behöver nya bult i kammarna. Nån som vet vilken gänga?
Nu när toppen är på skall grenrör och insug monteras, och då ser den snart klar ut. Återkommer...
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Ser för j...a bra ut !!!

Är inte bultarna m10 fin = m10 x 1, eller är det m12 x 1.25...hmm

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

(Kamaxelbult M12x1.5)

Fortsättning,

Dragit nya bromsrör från numera 2 cylindrarna. Gjorde det enkelt för mig och satte en 3-vägskorsning till fram oken. Tänkte först dra 2 slangar direkt från cylindern (banjokoppling) men nu blev det så här. Hoppas det kommer funka.
Bild

Så här blev det med behållarna på oxå. Har även dragit det sista röret fram men glömde ta kort då.
Bild

Har beställt nya slangar till oken oxå, men dom har inte dykt upp än. Annars är det helt klart nu, bara luftning kvar.

Arbetet med motorn forsätter.
Har monterat camtrigger. Samma typ dom åkte med i grupp-A escorten i rally. Finns färdiga sånna kit att köpa. Dock får man göra om kamaxeln och fräsa hål i kåpan.
Bild

Bild

Här syns även upptagna hål för Audi tändspolar.

Bild

Helbild. Blir snyggt med 4 separata spolar. :D

Bild

Har efter det gjort kaminställning. Jäklar va svårt. Lånade indikator klocka och mätte och grejade som fasen men ändå ohyggligt svårt att få till det. Kammar ska stå fullt öppna vid 104 grader. Problemet med kammarna är att dom är öppna fullt så länge. Skitsvårt att få till. Men tror nog jag träffa rätt till slut. Kanske kan labba mer med det när motorn bromsas.

Bild
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Har varit mycket funderande på oljesystemet. Har idag börjat lite. Meningen var att oljepumpsfästet skulle fräsas fram i alu, men måste då lämna bort allt och har inte råd och tid att vänta. Kanske kan byggas om i framtiden men nu blir det hemma smitt fäste. Började därför att bygga en mall. Fram med skärbrädan igen. Funkar kanon att bygga med. Mycket mer lättjobbat än plåt, och lätt att ändra om det blir fel.

Bild

Pumpen är nu på plats där den ska sitta. Hoppas allt går fritt bara mot tråg och framvagnsbalk mm. Men ska nog gå bra.

Bild

Bild

Nu skall det byggas en kopia i 10mm plattjärn. Sen skall det svarvas ett fäste för det inre drivhjulet till pumpen och en rem ska inhandlas.

Upptäckte dock att jag måste ha en ny remskiva på vevaxel oxå. Oljepumpen drivhjul tar i remskivan. Måste ha en mindre alltså. Typ storlek som RWD men med multirem. Nån som vet hur stor sena escortens remskiva är. Den sierra remskivan jag har är 140mm. Behöver ner till max 120mm, gärna mindre.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

Blir snyggt daniel. Jag kan mäta remhjul när jag är i garaget imorgon. har ett ligger där som är från nya escorten.
________________________

Användarvisningsbild
Kroka
Veteran
Inlägg: 715
Blev medlem: fre nov 28, 2008 9:53 pm
Namn: Henrik Krokström
Kör: Volvo
Ort: Åmål

Inlägg av Kroka »

Ser riktigt bra ut! Är planen att bilen ska rulla våren 2011 eller?

//Henrik
http://www.garaget.org/Kroka
Tack till:
TG Racing
Erlandsson
Wennersten

Skriv svar