Sida 1 av 18

Fredin - Cosworth rejser

Postat: sön feb 07, 2010 2:15 pm
av Fredin
Tänkte visa lite vad jag hållt på med senaste åren. Har inte så mycket bilder från förr men ska försöka bättra mig. (För senaste spec, kolla sidan 21)
Allt började 06 när jag sålt min gamla sierra och ville ha en allt i allo bil. Både rejser på sommaren och en isbil på vintern. Kravet var då fyrhjulsdrift på vintern och helst bakhjulsdrift på sommaren. Fick en 4x4 med skuren motor levererad av mrCostin hösten 06.

Bild

Bilen byggdes upp med diverse bra att ha prylar.
Motor blev en högkompad E85 motor, som jag aldrig blev nöjd med. Valde allt för mesiga kamaxlar för det höga kompet. Körde 9.5:1 och BD16+ på insug och orginal på avgas. Funkar i en lågkompad motor, men katastrof i en högkompad. Gick faktiskt bättre med orginal kammar lite senare på säsongen.
Åkte mest bakhjulsdrivet då, med låda från en RWD cossie.
Bilder från kinnekulle 07 med mrCostin. Inkl grillkväll

Bild

Bild

Lyckades få loss bakhjulen lite :D

Bild

Mycket mera kört blev det inte 07. Var inte nöjd med motorn. Alldeless för dåligt register, men lyckades ändå köra en repa på Moholm, 11,49 208 km/h. Så visst fans det effekt.

Postat: sön feb 07, 2010 2:30 pm
av Skinkis
Fräckt!
Var det denna bilen du använde på Superstage hösten -08?

Postat: sön feb 07, 2010 2:43 pm
av Fredin
Vintern till 08 byggdes en uppdaterad motor. Valde att åka på V-power istället. Och sattsade på bättre avgaskam BD15, och sänkte kompet till 8.5:1. Nu vaknade motor till liv igen.
Lite byggbilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen blev det ny mappning på Turbocenter, och bromsning på Autotech.

Bild

Motorn lämnade 497hk vid 1.9 bar på V-power. Och ett skapligt register.

Körde en del det året (08). Var på Moholm och satte en 11.73 198km/h som bakhjulsdriven.
Bild
Bild

Skulle vunnit min klass om jag inte boggade starten i finalen. Åh så störande.

Var på Mantorp med klubben 1 Maj.

Bild

Några sommarbilder

Bild
Bild

Var i Norge på Rudskogen.

Bild

Idol bild till Petter

Bild


Var på kvällskörning på Anderstorp.

Bild

Kom dock bara 8 varv. Sen rasade min lånade T5 låda. Förlåt BabyBlå. Rasade under gaspådrag på 3:ans växel. Ajaj.

Körde sen fyrhjulsdrift resten av året. Med höjdpunkt Emmaboda.
Ankomst
Bild

Jag i blå mössa.
Bild

Attack.
Bild
Bild

Gick riktigt bra där. Var väldigt halt i början, men mot slutet gick det åka ganska fort. Men sen började lådan strula. 3:ans växel hoppade ur, så jag fick sitta och hålla i växel hela tiden. Lite halvjobbigt att styra med en hand där. Min bästa repa blev 1.17 med rull in i mål för då gick växel sönder helt. Snabbast för dagen med Skinkis strax efter tror jag.

Motor såldes. Hade nämnligen sagt tidigare att om den inte lämna 500hk så bygger jag ny. Så hade inget val. Nu satsas det fullt ut med ny motor. Har dock dragit ut på tiden väldigt pga leveranstid men har då kunnat göra massa modifieringar på bilen oxå.

Postat: sön feb 07, 2010 3:18 pm
av Martin
+1

Ser bra ut det här o ratta kan du ju så -10 vill vi se råa tider ;)

Postat: sön feb 07, 2010 3:41 pm
av Fredin
Året 09 blev inget kört alls. Har istället gjort lite modifieringar som jag hoppas hjälper till ny snabbaste tid i superstage.

Nya torn på G

Bild
Bild

Ny målat

Bild

Kastat ABS grunkan och monterat bromsvåg istället.

Bild

Nya fjäderben från sellholm

Bild
Bild

Breddat framskärmarna

Före
Bild

Efter
Bild

Provmonterat med 9" breda hjul och rallycross slicks. Kommer dock inte åka med dom däcken.
Bild

Testade även möjligheten att åka med torrsump tank gömd i motorrummet, men inte så lätt att "trolla" bort en 10 liters bytta. Jag vägrar nämnligen ha den i bilen eller i bagaget. Har en ny lösning på gång.

Bild

Justerbar bakvagn.

Bild

Spånar på framvagn konstruktion. Blir nya länkarmar från Sellholm, 50mm nerflyttad spindelled och styrarm med uniball. Allt för att få gynsammare vinkel under körning.

Bild

Förstärkt bakvagns upphängning.

Bild
Bild
Bild

Förstärkt diff fäste. Istället för att köpa nytt, =Dyrt ;)

Bild

Kapat bort främre bogserkrok. Har nämnligen stötfångaren hos m.ohlsson för modifiering. Mer luft till kylare.

Bild
Bild

Ska montera nåt sånt här är tänkt.

Bild

Motorrummet som det ser ut idag. Har flyttat batteriet rätt mycket. Vill inte ha det i bak. SKa flytta lite kablar bort från värmen vid turbon.

Bild

Ny motorstyrning. ViPec V44.

Bild

Hoppas få till en dräpare i år. Målet är att vara färdig till 1 Maj. Bromsning av motor kommer ske löst i bänk, förhoppningsvis i slutet på Mars. Har lite nya delar på ingång så jag hoppas allt hinns med.

Mera spec på bilen kommer senare.

Postat: sön feb 07, 2010 3:59 pm
av farsan
Coolt, kommer ut en del balla byggen iår.

Postat: sön feb 07, 2010 6:33 pm
av Kroka
Riktigt coolt bygge! Massa tummar upp!:thumb3d:

Mvh Henrik

Postat: mån feb 08, 2010 8:08 am
av Baby blå
Snygg start på tråden !!!

Ska bli roligt o jämföra tankar och ideer. Till slut även resultat på banan :-))))

ps. Lite kul notis ang min låda. haha!

Postat: sön mar 14, 2010 1:24 pm
av Fredin
Går tyvärr lite trögt här. Har mest beställt grejor, som tyvärr inte har kommit än. Lägger upp bilder sen när dom finns hemma.

Har hämtat min stötfångare fram, tack micke.
Provmonterat och byggt ett fäste för min nya bogserkrok.
Bild

Blir bra mycket större hål i fronten för kylluft. Och ser mycket argare ut. :D Ska bygga lite luftstyrningar oxå så luften inte läcker ut runt kylaren.
Har även monterat oljekyl och servokyl i fronten men då dog mobilen. Så onödigt att behöva lägga pengar på ny telefon.

Plockat fram min topp och ska börja bygga ihop den. Är lite pill med mekaniska tryckare. Shimsa in rätt spel.
Bild

En sak jag har fått hem är min oljepump.
Bild

Har länge viljat åka torrsump, men efter lite klurande kom jag fram till att jag inte fick plats med en torrsumptank utan det fick bli näst bästa alternativet. Vill få bort dom dåliga egenskaperna en orginal pump har, så en yttremonterad remdriven pump med högre kapacitet skall monteras och jag ska åka med omsvetsat orginaltråg för mer oljevolym.

Postat: sön mar 14, 2010 3:16 pm
av m.ohlsson
kul å se det händer saker, ser grymt bra ut som vanligt!

hoppas stötfångaren blev bra!!

micke

Postat: sön mar 14, 2010 4:08 pm
av Skinkis
När du börjar med att installera oljepumpen så hoppas jag att du inte snålar med bilder, för det låter väldigt intressant!
Hur gör man egentligen med en yttermonterad pump, hur gör man med originalet och pickupen? Kolvsprut osv.?

Postat: sön mar 14, 2010 5:08 pm
av martin n
Skinkis skrev:När du börjar med att installera oljepumpen så hoppas jag att du inte snålar med bilder, för det låter väldigt intressant!
Hur gör man egentligen med en yttermonterad pump, hur gör man med originalet och pickupen? Kolvsprut osv.?


detta är något som jag också är väldigt intresserad av! hoppas på mycket bilder! detta kommer bli kanon!!!


//Martin

Postat: sön mar 14, 2010 11:43 pm
av Skinkis
martin n skrev:detta är något som jag också är väldigt intresserad av! hoppas på mycket bilder! detta kommer bli kanon!!!


//Martin
Ja, vafan nu får man ju chansen att följa projekt som innefattar lite "outside the box" tänkande... Inte de klassiska recepten som har använts i massvis av år. Skoj oj oj blir det! :)

Postat: mån mar 15, 2010 7:14 am
av Focus RS
Fredin:

- Ja, jag kan bara instämma med alla andra. Verkligen kul att fler sådana här projekt kommer upp till ytan och visas upp. Ser fram emot fortsatta uppdateringar...

/Per-Anders.

Postat: mån mar 15, 2010 7:36 am
av Baby blå
Gott o se sakerna på plats !!

Kan du inte kolla med TG om det finns flödespapper på toppen ??
Ska flöda den vi jämförde med när vi du va nere sist. Skulle vara skojj o se hur lika eller olika dom är ;)

ps. Inte skvallra på vems grejjer vi jämför med nu !! ;)