jonset - Sierra Grupp H Rallybil

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

jonset - Sierra Grupp H Rallybil

Inlägg av jonset »

OBS! Om något vet något om denna bil så är jag väldigt intresserad av all sorts information, vem har byggt?, vem har ägt/kört? mm

2006
Sökte rätt länge efter en Sierra rallybil gärna i grupp H. Hittade tillslut ett hyffsat exemplar hos Rally delar i Vretstorp, http://www.rallydelar.se/

2006-12-09
Hämtade bilen nere i Vretstorp, ca 4 mil söder om Örebro. Bilen såg hyffsat ut och var väl ungeför som förväntat. Bilen hade inte varit körd med i tävlingsammanhang på ca 8 år vilket medförde att skyddsburen och säkerhetstanken inte var godkänd längre men detta visste jag om.
jovisst ja...bilen gick inte riktigt rent heller, skulle visst vara förgasarna som inte var ordentligt justerade sen var det nåt litet rackel med växelspaken, man kunde få in backen om var oförsiktig.

Planen var att snabbt fixa de fel som fanns, fixa ny säkerhetstank samt svetsa in några rör som fattades i bågen och sedan besikta och ut och köra.

Lite tekniska data:
Ford Sierra 1985 grupp H rallybil

Motor: Block- 2 liter OHC (Pinto)
Topp- Större ventiler, portad, planad
Kamaxel- ENEM A8
Förgasare- 2xWeber 45
Lättat svänghjul

Tändsystem: Lumenition-brytarlös (nytt ej monterat)

Avgassystem: Extraktorgrenrör med 2,5 tum avgasystem

Växellåda: 5 växlar typ 9 låda synkad med rakskurna drev

Bakväxel: Dana Diffklump med lamelldiff från Volvo 960

Fjädring: Ställbara fjäderben med Bilstein stötdämpare.

Säkerhetstank från fuelsafe.



Bilder före och strax efter köp:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

____________________________________________________________________________________________

2007-09-28

Pga annat bilprojekt http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 94&start=0
och helt enkelt för lite tid drog det ut på tiden med min rallybil och de snabba rallyplanerna var redan spräckt. Jag och min dåvarande sambo (nuvarande fru) hade iallafall hunnit ta rallylicens.
Nu skulle det snabba rallyprojektet starta. Eftersom jag har en tendens att vara lite för noga hade jag planerat att endast fixa det lilla som behövdes och behålla karossen som den var.....jag skulle ju säkert ändå buckla den...sen kan man ju bli för rädd om bilen om den är alltför fin.
Jag började med att palla upp bilen och kolla igenom alla delar......

Bild

Bild

Slutresultatet blev:

Dålig kompression på 4:ans cylinder
Bakväxeln kändes konstigt glapp
Något var löst i växellådans växelförare (inne i lådan)
Mkt ytrost under färgen samt mkt rostig vänster bakre skärmkant samt i skarven mellan sparklåda och kaross.
Något hade släpp i bromsvågen (omgjord orginalpedal med dubbla bromscylindrar och bromsvåg)
Fusksvetsat samt spacklat på delar av störtbågen.

Sedan hade jag lyckats ta reda på att bränsletank med pumpar måste vara helt inbyggt (tätslutet från kupen) vilket medför att jag måste antigen bygga en tät låda för tank mm eller bygga en mellanvägg.

Detsamma gäller för batteriet som tidigare satt bakom förarstolen med en kraftig bygel.

Hittade något annat roligt i den nya regelboken också: inga lättningshål får göras/finnas i bilen.
Vilket medförde att jag måste byta både huv och bagagelucka eftersom de såg ut som schweizerostar på insidan.

Katalysator måste även monteras.

Nu kändes det plötsligt väldigt trist att bara snabbfixa felen som behövdes för att kunna besikta/tävla när bilen igentligen behövde en riktigt genomgång. Så nu blev det att riva hela bilen och börja fixa karossen.

Innan jag rev bilen byggde jag ett nytt extraktorgrenrör eftersom det befintliga var i klenaste laget.
Köpte ett extraktorrör från Timos motor i delar dvs ej hopsvetsat, grenröret var till escort med pinto. Modifierade detta något för att passa Sierran.
Byggde även nytt insugningsrör för Webrarna eftersom det befintliga var extremt kort vilket känns som något för mer varvvilliga motorer. Byggde även in en SBF-godkänd katalysator (finnkat).

Började sedan att strippa ner hela bilen och ta ur hela drivlinan, därefter byggde jag enkel bakvagn med en bakaxel från en volvo 240. Fram gjorde jag en konstruktion med 2st stödhjul till släpvagnar, detta för att enkelt kunna flytta karossen trots att alla axlar och bärarmar är borta.


För att förenkla rostlagningen byggde jag en enkel vagga för att kunna komma åt undersidan på ett enkelt sätt.
Kan tillägga att all svetsning skett i farsans maskinhall.... inte kul men det funkar.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Blev tvungen att byta vänster skärmkant samt endel plåt i golv och i några karossskarvar.
Svetsade dit de nya rören i störtbågen samt blästrade fram alla svetsar i bågen och bättrade på ett antal av dessa.

Fortsättning följer..........

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Bilder!!! *drool*
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Skoj! :)
Ser ut som att du har "lite" mer jobb kvar framför dig :)

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Ja, mycket trevligt projekt! Ser fram emot fortsättningen...

/Per-Anders.

Användarvisningsbild
mrford
Legend
Inlägg: 1081
Blev medlem: lör jan 20, 2007 2:11 pm
Namn: mikael k
Kör: Ny bliven focus ST ägare då! sierra cosworth rwd torino gran sport taunus osv mm
Ort: katrineholm

Inlägg av mrford »

kul projekt

Användarvisningsbild
Blex
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: sön jul 26, 2009 10:40 am
Namn: Alexander G
Kör: Bayerische
Ort: ~Sundsvall

Inlägg av Blex »

Häftigt projekt! vill se fortsättningen nu :eek:

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

fortsättning.....

2009-03-08
När jag fixat all rost jag hittade tog jag in bilen till mitt minigarage och slipade ner den utvändiga lacken samt spacklade lite för att få karossen riktigt slät.
Jag passade även på att bygga lådan för bränsletanken, samt fäste för reservhjul. Byggde även en hållare för en tätsluten apparat låda som batteriet ska ligga i.

Bild

Bild

Bild

2009-05-09
På mitt förra jobb hade vi ett riktigt fint måleri med blästeranläggning. Perfekt att blästra och lacka en bil i.
Blästrade hela karossen invändigt, i motorrum, bagage samt under med olivinsand (mkt snällare mot karossen än stålkulor eller grövre sand).
Bara blästring, rengöring och maskering inför grundfärgen tog 11 timmar!! vilket jag gjorde under ett enda pass, man sov verkligen bra efter 11 timmar i måleriet!
Därefter fick jag hjälp att lacka karossen där jag blästrat med epoxy grungfärg, färgen las med en spruta med extra stort munnstycke = tjockare färglager.
När epoxy-färgen torkat las en slipgrund på den yttre delen av karossen.
Därefter hem och slipa ner slipgrunden.
Måste säga att "kaross-snurran" var ovärderlig vid blästring och lack! Mkt glad att jag byggde en sådan, att den är byggd av skrot är bara ett pluss i mina ögon, skrothögen därhemma är full av framtida möjligheter!

Bild

Bild

Bild

Bild


Påväg in i lackboxen för att få lite slipgrund.....

Bild

Fortsättning följer......

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Så man får byta bakaxel från delad till stel men inte borra lättningshål?
Rallyreglementet upphör aldrig att förvåna.

Men det är en kool bil!

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Volvo 960 har delad bakaxel. På rallybilen är diffklumpen från Volvo och drivaxlar, bärarmar mm från Sierra.
/Jonas

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det här blir ju inte dumt alls :)

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Lite uppdatering:

Har börjat ihopmonteringen, men hinner tyvärr inte så mkt i sommar då jorbruk och garagebygge kommer emellan. Håll till godo med några dåliga bilder.
Förresten har fixat en topp till reservmotorn, portad, planad, större ventiler mm, men kan inte hitta några värden på kamen? Är det någon som vet var det är för kam? Bifogar en bild på instansningen på kamen.
/Jonas

Bild

Bild

Bild

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ser ut o bli en fin rallysierra det här :)

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

SK Racing skrev:Ser ut o bli en fin rallysierra det här :)
Jo det är risk att bilen blir alldeles för fin, kommer knappt att våga köra ett riktigt rally med den. Planen var väl igentligen att köra lite rallysprint, isracing SM, konbana samt backe, dessa tävlingar är ju rätt skonsamma för bilen.
Bilen blir fort ful om man är av vägen på en rallytävling, speciellt sommarrallyn!

Användarvisningsbild
hjerpe
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: tor mar 19, 2009 6:58 am
Namn: Jim Hjerpe
Kör: Escort MkII, Saab 9-5
Ort: Borlänge

Inlägg av hjerpe »

jonset skrev: Bilen blir fort ful om man är av vägen på en rallytävling, speciellt sommarrallyn!
Den blir fasen inte fin av ett par varv på isig vinterväg heller :crap:

Hur går det med bilen? =) Den ser ut att bli bra fin!
Ingen minns en fegis. :lakrits:

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Det har stått nästan stilla hela sommaren då jag håller på att bygga om min ladugård till en verkstad. Växellådan har dock just blivit färdig renoverad av ARC-motorsport.

http://www.arcmotorsport.se/

Växellådan var tydligen i mkt dåligt skick, dreven var fräscha men alla cynkringar, fjädrar växelförare mm är nu utbytt.
Har endast hunnit montera bitar av bakvagnen samt fronten under sommaren.
Prioriterar att bygga på verkstan så att jag kan ha varm där under vintern.

Lägger upp en liten bild:

Bild


Jag kan ju bjussa på en bild av min fina bruksbil, Sierra 91:a clx 4x4 12400mil

Bild

/Jonas

Skriv svar