jonset - Sierra Grupp H Rallybil

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Nu är det dax för en uppdatering!
Eftersom verkstadsbygget står stilla i vinter har jag hunnit skruva endel i rallybilen.
Jag har fixat aluminiumdurk till golvet samt renoverat fjäderben, bakvagn mm.
Motorn är isärtagen och toppen inlämnad för montering av ventilstyrningar då ventilerna var på gränsen till alltför glappa i styrningen. Blir förståss nyslipade ventilsäten också.
Hade tänkt sätta ihop bottendelen förra helgen men tyckte att loppen såg ganska slitna ut, blev även ganska ojämt när jag honade loppen. Testade en ny kolvring och hade nästan 1mm i kolvringsgap. Så det blir att borra ett annat block. Hade en motor i gömmorna så nu ska jag bara få blocket borrat.

Det som är kvar:

Montera ihop motorn
Lägga i motor och växellåda
Kopplaihop resten av elsystemet
Montera avgassystemet
Montera sidorutor
Montera dörrar och vinge

Målet är att ha bilen klar i början av maj, vilket inte borde vara något problem om det inte vore så mkt att göra på jobbet....sen ska man ju hinna med lite iskörning också!!
http://www.shmk.st/

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Jonas

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

En liten uppdatering kanske?

Top_Jimmy
Erfaren
Inlägg: 86
Blev medlem: lör sep 23, 2006 9:34 am
Namn: Christian Pihlgren
Kör: Ford Sierra Xr4i 1984, Ford Sierra 2,0 1987 (rallybil Grp E), Opel Rekord Deluxe 2.0 1964, Volvo 940 Herrgårdsvagn 1997.
Ort: Arvika

Inlägg av Top_Jimmy »

Hur gick det med rallybilen?

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Uppdatering 2016-03-05 del 1

Inlägg av jonset »

Sådär kanske dags för en uppdatering!
Har hänt en hel del sedan 2011!!
Lite kort då:
Monterade ihop bilen 2011 och kunde provköra den på konbana i Juli.
Dock var inte riktigt förgasarna helt rätt bestyckade så jag gjorde det enkelt för mig och tog bilen till Eggmark i Älvsbyn som har rullande landsväg och massor med munstycke till Weber.
Vi justerade huvudmuntycke samt lyftmunstycke och laborerade lite med tändningen. Bromsninge slutade på 147Hk i motorn.
Blev lite besviken.... hade nog förväntat mig mer. Det enda vi inte justerade var kamen men den hade jag ställt med indikatorklocka enligt Enems anvisningar.

Bild


Körde några konbanekörningar, isbana och några racingspecial.

Nedan några foton från första 2 åren med bilen.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Körde en racingspecial i Lycksele i Juli 2012, gick hyffsat första repan men halvvägs i andra racet blåste jag topppackningen på fyrans cylinder.
Blev till att riva toppen efter det. Såg då att firman jag lämnat in vetilsätesjobbet till (mira fräs) inte hade fått ventilerna riktigt täta.
Kunde låna några neway fräsar från jobbet och fixade till sätena själv. En ventillyftare hade också rallat upp vilket gjort en repa på sidan av en kamnock.
Köpte nytt kamaxelkit från Burton, KCRL32. Satte sedan ihop motorn igen med ny Cometic toppackning. Testkörde på lokala isbanan och tyckte då att bilen gick helt ok.

Har flera gånger varit och sett på Isracing SM med bilar här i norrland. Är nog en av dom häftigaste racingserierna i sverige!!
Kolla is-sm.se (Isracing med bilar) på facebook. Långnabbklassen finns det flera bilar över 600hk!!
Tex Håkan Johanssons isracing PV med S54 turbo på över 700hk ...helt brutal!!
Finns även en rallyklasss där man kör med rallydäck. Har provat köra på en issmbana i min ungdom med folkracebil och
det var det häftigaste jag gjort.20 meter bred bana och flera km lång!!
Hur som helt anmälde mig bara för skoj till en deltävling i Sikeå (Robertsfors).
Hade 15 år gamla Lappi W1 rallydäck men det såg som nya ut så jag tänkte att varför inte prova!
Vid tävlingsdagen så var bilen i toppskick. Gick den långa banan som uppvärming (måste man göra så att man kan se eventuella vattensamligar mm).
Det finns alltid en testbana där man får värma bilen innan race.
Körde några varv där men det var otroligt uppkört sedan flera långnabbbilar värmt upp.
Var otroligt fokuserad vid starten men när starten går ser jag bara hur resten av startfältet drar iväg :(
Hade fyran innan första kurvan och när jag skulle växla ned satt speken fast!!
Fick köra fram till nästa kurva innan jag kunde byta växel. Var rejält sist nu.
En Opel ascona 2150 rallycrossbil låg dock hyffsat nära..mig ...håll ungefär samma fart som asconan.
Vid varv 6 av 8 blev det dock färdigkört. Bilen började ryka och vevhusventilera ... hade smält en kolv.
Ingen guldkantad Isracingkariär direkt... hade väl inte trott det heller.

Bild

Bild

Bild


Har sedan detta köpt nya rallydäck (Michelin) och måste säga att det var som natt och dag mot mina Lappi W1. Fästet är minst 3ggr så bra!
Kunde efter att rivit motorn konstatera att fyrans kolv hade smält. Gissar att det kan ha blivit något med förgasaren så att fyrans cylinder fick lite för lite...
Jag kan ju även ha ändrat lite på hur fet motorn gick då jag bytte kam och fixade ventilsätena. Kolvarna som satt i denna motor var ju inte smidda heller, granada överdimension 94mm.
Ingen bra kolv egentligen...
Tog mig en funderare och började spåna på att byta klass till isracingspecial (allt fritt) eller rally/nationellspecial (34mm restriktor).
Då skulle jag kunna köra med Cosworth turbomaskin!! Råkade tom köpa på mig en renoverad motor från en RWD Cosworth....
Men efter lite velande blev det motorbyte till en nyrenoverad rallypinto. Motorn har tidigare suttit i Kenneth Bäcklunds rallyescort (kör numer med BDA).
Motorn var bromsad till 176Hk med Mikuniförgasare som ingick i köpet.

Bild

Blev dock stressigt... fick motorn vecka innan jag skulle köra racingspecial i Piteå våren 2014.
Efter lite byte av svänghjul och oljetråg satt motorn på plats och den gick kanon direkt!! Kändes betydligt vassare än den första.
Gick helt klockrent igen tendens till tapp i registret som man kan uppleva av Webrar ibland...

Körde tävlingen i Piteå (början maj) och tyckte det gick helt ok. Tävlar mot vissa betydligt motorstarkare bilar (Volvo 940 evo, Honda Civic typ R, mm).
tror jag blev 6:a av 12 eller nåtsånt ... helt ok. Har ju mkt kvar att finlira på bilen....

Bild


Körde någon konbana i maj samt tränade på Klutmarkbanan. I mitten av Juli skulle jag köra racingspecial i Lycksele på motorveckan.
Dagen innan kolldrog jag lite bultar, kollade stift, bytte däck mm. Allt ok. For en testsväng innan jag skulle lasta på släpet...plötsligt dog bilen helt.
Helt död då jag top på starten. Efter lite koll kunde jag kontatera att bulten till kamdrevet rallat upp något...och då kunde kamen snurra fritt.... samma drev som länk nedan.

http://www.motorsport-tools.com/quaife- ... alloy.html

Blev alltså läge för topprenovering.... hade förståss inte känt ordentligt på bulten till kamdrevet!! Locktitar dessa nu för tiden....





Hade mkt annat för mig denna sommar så ställde undan bilen ... kanske kunde självläka....
Under vintern 2013/2014 tog jag itag med kamhaveriet. Flera lyftare hade gått av och många ventiler var krokiga. Kolvarna hade märken på sig men väldigt ytligt. Knappt det syntes...
Köpte nya ventiler, kamaxel, kamdrev från Burtonpower. Bytte allt kring kamen och justerskruvarna så man slipper jängpaj och andra onödigheter.
Kamen var samma som jag kört med tidigare KCRL32 från Kentcams.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


2014:

Körde sedan racingspecialen i piteå i maj igen...

Bild


Körde även lite konbana och några träningar på rallycrossbana och isbana. Hade fullt upp med ungar och jobb så blev lite tävlat.

Fick dock tillfällig sinnesförvirring och byggde en folkracebil för att kunna köra Midsommartävlingen i Klutmark.
Fick tag på en Sierra V6 2,9 isbil som såg risig ut för rätta pengen...

Bild

Bild

Satte i bur mm och besiktade den som folkracer. Körde tävlingen och blev avknuffad då jag låg tvåa i C-final. Tyckte det gick över förväntan då bilen är helt standard!
Dock var underlaget riktigt tort så det var nog ingen nackdel att köra bakhjulsdrivet. Dock börjar många ha mkt pulver i sina bilar. Hade inte kört folkrace sedan år 2000 då jag skritade min Escort.
B20 motorer existerar ju knappt längre och många B23:or har ju Webrar/ fajs nu för tiden.

Fick även lite Taunus sjuka igen ... och stökade i ordning min gamla 71:a. Helrenoverade toppen (börjar kunna sånt .. ) och bytte p-ändar fram samt monterade andra stag fram så jag kan eftermontera en krängningshämmare.
Satte även dit bromsskivor från BMW och bromsok från vW Transporter (kommer från Hallins super 7 ). Besiktade bilen och körde lite under sommaren.
Ser tuff ut med 17 tums hjul men ack så opraktiskt... blir för stort. Tungstyrt och tar i litegran. Ska fixa några snygga 16 tummare istället.

Bild

Om någon har en styrväxel med servo till Taunus så är jag mkt intresserad! Ska finas har jag hört....

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Uppdatering 2016-03-05 del 2

Inlägg av jonset »

Hade ett tag funderat på att bygga en billig, enkel men vass bil att nöta på isbanan med.
Som tur var ringde en kompis från gamla jobbet och undrade om jag ville köpa hans gamla Sierra XR4x4. Han hade dessutom en till kombi med kabelbrand som stått på gräsmattan i 10 år!
Jag fick köpa båda för 2000kr vilket var helt ok pris. Bilen som var körbar såg dock ut som helvetet ... killen hade kört den i 23år och aldrig tvättat den! fast han hade spolat underredet med olja ibland..vilket var räddningen.
Kombin hade gått väldigt lite men delvis farit illa då den stått på gräsmattan men den var en perfekt donator.
Skiftade lite dörrar, skar bort hjulkanterna bak och svetsade igen. Bytte lite plåt i skuffen samt svetsade in en bur. Byttte lite kofångare och monteade skärmbreddare...
Jo penselmålade den också .... blev stressad då unge nr 2 strax skulle se dagens ljus...
Förresten... hittade 300kr i 5 och 10 kronor då jag rev ur inredningen!

Bild


Efter ett års körning på isen så måste jag säga att bilen blev en succe! Har skaffat riktigt bra Michelin rallydäck 14tummare men tycker ändå att bilen orkar med bra. Man måste ju förställa lite ibland för att få ut bakändan men jag hänger med bra.
Har kört ifrån Volvo med dyra motorer på 2,5liter och Webrar så jag är mkt nöjd om man tänker på att den gått strax över 20 000 mil.
Körde dock på ett däck ifjol så att höger fjädertorn fram sprack. Blev att ta upp den i riktbänken och göra ett rejält fjäderbensstag. Tur man har kunniga kompisar som kan hjälpa en Fordnisse i nöd :)

Bild


Under 2015 uppgraderade jag bromsarna på rallybilen. Har alltid trott att det stuttit V6 bromsar men när jag jämförde mot isbilen så stämde det inte, rallybilen hade mindre skivor fram.
Hade köpt på min skivor och ok från Sierra Cosworth RWD så blev till att köra adapter för dessa. Vill kunna köra med 14 tum vinterfälgar.
Byggde adaper fram så att jag kan ha Cosworth skivor på sommaren och V6 skivor på vintern. Byggde om okhållaren bak så jag kör med Cosworth skivor bak.
provade även att byta bromscylindrar på bromsvågen då jag tycker att man måste trampa så jä-la hårt på pedalen, kan knappt låsa hjulen. Men det blev ingen större skillnad.
Ska nog prova att bygga om geometrin på pedalen och bromsvågen, borde gå att få det bättre.
Körde 3 tävlingar 2015 bla marknadsrallyt i Råneå, en grussträcka man kör 3 ggr. Mkt ovant att köra i skogen och svårt att klå gubbarna som kört den sträcka 15 år ! men kul!!

Besökte även skellefteå motorfestival med traktor och ralybil. Provade att mäta effekten i motorn och den visade ungefär samma som bromspappret som följde med ca 170 hk.
Motorn blåryker dock en aning börjar snart bli dags för en översyn .. har kört 3 år nu.

Bild

Förresten vann pris för bästa traktor också :)

Bild

Bild

http://forum.ihsweden.com/viewtopic.php?f=11&t=1535


Nedan lite foton från 2015 år säsong:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Nuvarande motor spec:

205 block
Saab turbo stakar
Mahle kolvar
Lättat svänghjul med fyr puckad sinterkoppling
Portad och planad topp
Större ventiler
Kent Cams KCRL32
Mikuni förgasare
Moddad fördelare med Aldon (Ignitor) som ger signal till MSD 6AL digital med varstopp
Egenbyggt extraktor


Har nu rallybilen i verkstan för allmän översyn och fix. Ska byta tätningar kring bakdiffen samt se över bromskraften.
Får se hur 2016 år säsong ser ut. Har mkt hemma nu. Har ju hänt endel sedan jag började renovera denna rallybil:
Hus (jordbruksfastighet), verkstadsbygge, traktor renovering, diverse bilar, vedhuggning mm .. jo glömde 2 st ungar också!

Har dessutom lyckats dra på mig en Ford Escort mk2 rallybil. Har inte gått rally sedan 1992 men kan blir riktigt bra. Tänkte riva ner den till hösten.
Sierra borde ju egentligen ha en turbomotorn så jag tänkte ha Pinton i Escorten ... ja vi får se.

Uppdaterar inte så ofta men rejält!!

/Jonas, Skellefteå

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2116
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Grym uppdatering. Riktigt kul att läsa. 👍

Skickat från min D6503 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

det kallar jag för uppdatering
jätte kul att läsa

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kul att läsa lite uppdateringar!

Men du missade racingkarriären som inhyrd förare i Prime Time Racing ;-)

Isbilen verkar kul, tyvärr har jag nog gjort mig av med alla bra-att-ha-prylar till XR4x4, förutom kanske lite fräscha viskodiffar till bakvagnen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Gustav: nja inhoppet i primeran är väl inget att skryta om. Tyckte det var svårt med framhjulsdrivet.
Du borde komma förbi banan i Åkulla någon gång då vi kör. Riktigt många bilar ibland. Har man bur så får man köra med isdäck. Ni kanske skulle lufta Primeran?
Har du slängt dendär vinande 4x4 lådan du hade?


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Primeran blev mer lättkörd utan läckande tank :-) Bensin på bakhjulen är dåligt...

Den står still nu och väntar på en "ny" växellåda, så det blir nog ingen is med den.

4x4-lådan är borta, den hamnade i Sundsvall hos någon som ville ha den i höstas.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Fuck! Tyvärr har Photobucket kommit på att det ska kosta typ 4000kr per år att dela foton man lagt upp där. Därav funkar inte mina bilder längre
Hur som helst ..har tävlat en del nu och inser att jag behöver mer effekt om jag ska fortsätta. Speciellt då jag vill köra lite racing special på sommaren.
Tyvärr är jag låst till pinto sugmotor alternativt de nya reglerna som tillåter yb sugmotor i grupp H.
Om jag istället byter klass till nationell special, kan jag köra cosworth turbomotor med 34mm restriktor.
Eftersom både grupp H och nationell special brukar slås ihop på tävlingarna så kommer jag att tävla mot samma bilar som tidigare.
Begränsningarna är 34mm restriktor samt original grenrör i övrigt i stort sett fritt.
Jag har redan fått tag på en renoverad original motor samt t5 växellåda. Tänkte göra eget bättre insug med responsventil.
Funderar dock vilken turbo man ska satsa på?? Några tips? Måste ha intern wg vad jag förstår. Tänkte köpa ett link g4 sprut. Har ingen aning vilja kammar man ska använda heller?? Brukar vara snälla kammar då man kör restriktor vad jag förstår...
Tacksam för alla tips. Har hållit mig i pintoträsket men är nu på okänd mark

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Du borde göra som jag har gjort, göra en delning i grenröret för att pulssplitta.
Nu har jag svetsat fast min men det går antingen klämma fast den mot turbon (om man gör den rätt) eller svetsa fast den mot turbon om reglementet inte tillåter.

Turbon är knepigare, om du ska välja den direkt från hyllan så är Garrett TR30R riktigt bra, däremot är priset på dem hutlösa. Finns förmodligen fler turbos med "34mm restiktor mått" men har själv inte kollat så noga.
Hursom det som du är ute efter är en turbo som har ca 44.5mm kompressorinducer och väldigt stort backwheel för att klara PR 5 (~69-70mm)
Jag själv ser gärna att det sedan sitter ett väldig stor turbin på detta t.ex en 64/56mm eller liknande och ett riktigt litet (singelscroll) avgashus.

Kan eventuellt återkomma om kamaxlar eller andra turboval om jag hinner höra mig för lite :)
Bilagor
IMG_20170712_174209.jpg
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

jonset
Erfaren
Inlägg: 78
Blev medlem: lör dec 23, 2006 6:34 pm
Namn: Jonas Stenberg
Kör: Sierra, Taunus
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonset »

Hej
Trevligt med någon som verkar insatt i ämnet! Dessutom Skelleftebo
Du får väldigt gärna komma med förslag på kammar och turboval. Jag är själv tyvärr okunnig vad gäller PR och andra fraser så jag har en del att lära.
Jag har läst tråden på sävarturbo om restriktor turbo men svårt att få en klar bild vad som funkar. Finns förståss fina aggregat att handla för 17000kr och uppåt men skulle det inte kunna funka lika bra med en Mitsubishi 19t ??
Aggregatet som rallykillarna använder är ju ofta i dyra material dels för att de som ska vara i toppen inte chansar ....men får nog betala dyrt i onödan också. /mvh jonas

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Skriv svar