Per-Otto - Focus RS 2010

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jul 13, 2010 6:58 pm
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010
Ort: Värmdö

Inlägg av TS Edition »

Så du menar för att man ökar spårvidden 1cm per sida tex så går bilen märkbart sämre när det börjar svänga???...jag har minst sagt väldigt svårt att tro det....skullle du även gå ner till en 8" fälg eller liknande så har du flyttat spårvidden +/- 0 om du kör på ett ET48 så förstår inte det galna letandet efter ET60 fälgar.................men det var inte detta som tråden handlade om utan P-O`s bil och vad han gjort med den.
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

TS Edition skrev:Så du menar för att man ökar spårvidden 1cm per sida tex så går bilen märkbart sämre när det börjar svänga???...jag har minst sagt väldigt svårt att tro det....skullle du även gå ner till en 8" fälg eller liknande så har du flyttat spårvidden +/- 0 om du kör på ett ET48 så förstår inte det galna letandet efter ET60 fälgar.................men det var inte detta som tråden handlade om utan P-O`s bil och vad han gjort med den.
Svar på första frågan; Ja. :)
8" fälg så måste du ha ca ET55 för att ha samma spårvidd. ET 55 8" bred ger en total spårviddsökning på 2mm. ET 48 ger rätt så mycket mer.

Köp ett par spacers och testa vettja! ;) Kör du på litegranna kan jag nästan lova utan att veta vad för tidigare erfarenheter du har att du kommer att känna av det.

Men som sagt och som P-O verkar tycka oxå, för att återknyta till tråden igen, på transporsträcka så spelar det ingen jättestor roll. Turn in är det som blir lidande och det märker man inte om man håller sig borta från greppgränsen. Så kör man inte nära fullt vad bilen kan ge så märker man det minimalt. Den får även lite "långsammare" styrrespons. Tiden från att man vrider på ratten till att bilen bytt kurs blir precis märkbart länge. Dvs inget stort det heller. Letar man inte efter den skillnaden och testa så märker man inte det.

Enda säkerhetsproblemet som blir är att när man måste veja för rådjuret eller liknande så går det bättre med rätt spårvidd, ibland så önskar man i efterhand när man smällt med rådrjuret att man hade lyckas flytta bilen i sidled bara 50cm tidigare för då hade man klarat det. Så inget stort problem där heller egentligen.

Folk får göra vad de vill med bilarna, det är ju deras bilar. Men det skadar inte att man vet om hur det är. Du skriver att du har minst sagt svårt att tro det, istället för att tro, testa och gör det ordentligt med tex loggning. Då har man svart på vitt. ;) Precis som Team RS gjorde när de byggde bilen. De simulerade först, sedan testade de, sedan bestämde de sig.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Inlägg: 3977
Blev medlem: tis aug 12, 2003 10:00 am
Namn: Martin R
Kör: Transit
Ort: Göteborg

Inlägg av Baby blå »

Va ligger scrub r på med org et 60 fälgar på en Focus RS2 ??

Ps. Lycka till på ringen PO ;)

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Baby blå skrev:Va ligger scrub r på med org et 60 fälgar på en Focus RS2 ??
Hittar fan inte den bilden just nu jag behöver, tror den var med i presskittet eventuellt? Med andra ord borde du ha tillgång till den väl? Har för mig att scrubradien var med där.

mvh C

Edit: har nu oxå sökt lite men inte funnit.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

C skrev:Enkelt förklarat. ;) Man förlorar allt som framvagnen är så unikt bra på iochmed att kingpinaxeln hamnar helt åt hel-te. Tusentals timmars simulering, enginering och testning (bla 800 varv på ringen) åt skogen. :D Å det är inget vi tror, det är ett fakta. ;)
Du vet inte hur liten korv kiosken är här hemma hör jag! för runt den går det knapt i krypfart.....
________________________

Per-Otto
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: sön maj 16, 2010 11:59 am
Namn: Per-Otto Kent
Kör: GT-R BE 2012
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Per-Otto »

Här kommer det något försenade bilder...

Per-Otto skrev:Lägger här upp en liten tråd om min Focus RS Mk II.
Bilen uppdateras med lite nya delar titt som tätt..

Objekt:
Ford Focus RS 2010
Frozen White
Uttagen Maj 2010.

Bilen gick direkt efter leverans till Autotech för steg III.
Programmering ink. MF-Mapp.
Airtech IC.
Större Spridare.
3" Rostfritt Avgassystem från turbo och bakåt utan kat.

Övriga modifieringar som gjorts:
GGR Luftfilterbox.
70-graders termostat.
Vibratech Motorfäste.
H&R Ställbart Chassi.
Ställbara Camberplattor.
Stålomspunna bromsslangar runt om.
Pagid Race belägg runt om samt Castrol race bromsvätska.
18" Team Dynamic med R-Däck för banåkning.

Övrigt trim som gör den lite snabbare runt sta´n är:
Svartlackade originalfälgar med 18mm spacer runt om för ett fetare stuk!
Solfilm i främre sidorutor samt bård i framrutan.
Ditec Lackskyddad.

I höst/vinter kommer bilen uppdateras ytterligare... Mer info kommer!
Bilagor
rs55.jpg
rs44.jpg
rs33.jpg
rs22.jpg
rs11.jpg

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Ser helt klart Fet ut. :)

Daytona
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons jun 03, 2009 11:24 am
Namn: Charlie Strömnes
Kör: RS500
Ort: Gävle

Inlägg av Daytona »

Fin bil!*drool* Hur går det med utvecklingen av bilen? Hur gick det på ringen? Tider?

Per-Otto
Erfaren
Inlägg: 29
Blev medlem: sön maj 16, 2010 11:59 am
Namn: Per-Otto Kent
Kör: GT-R BE 2012
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Per-Otto »

Jag sålde bilen till en kille i Lidköping i vintras, Under sommaren har verkligen avsaknaden av RS:en varit väldigt stor så för ett par veckor sedan började jag leta efter fin lågmilare till rätt pris men hittade då inga som föll mig i smaken..Eller så var jag för snål...:Odd:
Efter "övertalning o betalning" står nu "min gamle" i garaget igen med några hundra mil mer på mätaren än sist jag körde ut den därifrån..Fortfarande lika grann&fin !!
Planerna för bilen i höst är att byta till ett KW Clubsportchassi som Raeder i Tyskland får montera samt justera in, Prorace-Fälgarna skall bytas ut mot andra doningar, Oljekyl samt ett annat insug ska försökas hinnas med innan vinterdvalan med
Angående resan till Nürburgring gick det sådär....Turistkörningen var stängd när vi kom ner och öppnade åter den dan vi skulle dra oss hemåt, Fick en kvällskörning med 4 varv innan regnet kom och dags för att styra hemåt..Men jag har ju ialla fall vart där nu;)
Kommer att åka till Frankfurtmässan i mitten på September och planen är då att åka "genvägen förbi raeder och ringen" och få bytt chassi samt få kört lite!

Är någon intresserad av mitt nuvarande H&R Chassi samt fälgar så dra gärna ett mail !
Daytona skrev:Fin bil!*drool* Hur går det med utvecklingen av bilen? Hur gick det på ringen? Tider?

Skriv svar