MrB - Cloneworth Capri

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Det har varit rätt låg aktivitet under vintern .Men man har väl försökt att uppdatera det hopplöst gammalmodiga projektet (bakhjulsdrift ,Bladfjädrar ,Stötstångsmotor)
Framspoilern har också snyggats till efter några "grundstötningar"
SEDAN har värdens snabbaste dekaler apterats ...Jag har matematiskt räknat ut att det skall göra 3,67km /h till i topphastighet :)
Bilagor
IMG_20150114_200533.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3526
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Kul att det är lite aktivitet i garaget. Ser fram emot att få se bilen på banan igen och tror lätt att du kapat varvtiden minst 2 sek på Gelleråsen med dekalerna:)
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Superdekaler !!! förra året åkte jag på 1,25,08 på Gelleråsen i år 1,23,59 måste vara den billigaste trimningen man kan göra :)
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3526
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

MrB skrev:Superdekaler !!! förra året åkte jag på 1,25,08 på Gelleråsen i år 1,23,59 måste vara den billigaste trimningen man kan göra :)
Se där! Blir bara bättre och bättre då. Kul att ha dig i hasorna idag. Nästa gång vill jag jaga ist:)
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

davve d skrev:Se där! Blir bara bättre och bättre då. Kul att ha dig i hasorna idag. Nästa gång vill jag jaga ist:)
Hu då !
Då måste jag nog trimma till bilen lite till nästa år ... kanske byta tändstift & olja . Byta till en större förgasare då Granada sexan låter lite astmatisk efter 4500rpm
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Också lite Rättvik hillclimb via kompisens mobil ....
https://www.youtube.com/watch?v=O5YLNRMEbYc
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Efter att "fladdrat" fram på banorna några år & blivit ifrån körd av en viss grön RS Focus så har planer på att förbättra chassit lite kommit men då uppstår naturligtvis lite frågor ....?
Compression struts , Vilken modell skall man välja , det verkar som alla kit är till escort mk 1/2 men det finns olika även där ett kit där staget går bakåt mot isvetsat fäste i rambenet och ett kit där staget går framåt fäst där kränghämmaren sitter original , vad är bäst och hur gör man enklast med krängningshämmaren?
Fjäder konstant fram ? idag har jag för mig att det sitter 275lbs coilovers men fjädringen slår igenom vid aktiv körning så det behövs värre fjädrar men hur mycket kan man gå upp till ? en egen fundering är ca 400lbs och då kanske man får bort problemet att ett bakhjul alltid skall vara i luften så fort aktiv körning inträder ...
Som sagt alla bra tips mottages tacksamt
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3526
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Haha, kul att få bana väg för ännu mer Capriutveckling :cool:

Skämt åsido, det fasar jag lite för. Kommer få igen för så mycket :hidesbehi
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag valde tension struts (stag som går framåt, infästning i kränghämmarfästena), och så gjorde jag en ny kränghämmare med knivar.

Bilder finns i min byggtråd eller på http://whynotracing.nu/gallery_3/

Bild

Den främsta anledningen till mitt val var att krafterna förs in i karossen på en plats där Ford tänkte sig (kränghämmarfästet), ingen förstärkning av rambenen krävs. Det är också så att ett stag är starkare i drag än i tryck.

Att få dit kränghämmaren blev rätt trångt men nu tycker jag det fungerar i stort sett bra.

Det går att lösa montering av original kränghämmare också om man vill, då med pendelstag till bärarmen. Men ska du ändå bygga om är väl justerbar kränghämmare en god idé...?

Tyvärr minns jag inte vilken fjäderkonstant jag valde fram, kan vara runt 300 lbs/inch. Med en Essex som kanske är lite tyngre kan nog 400 fungera.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Rent spontant känns det lättare att använda compressor struts som går bakåt för att få mera plats till kränghämmare samt att man fördelar ut krafterna i chassit och inte bara längst fram. Jag har sett på kylarinfästningen att frontbalken rör sig ganska kraftigt ändå (skavmärken) min tanke är att vid infästningen i rambenet sätta ett stag emellan rambalkarna under växellådan så att säga då jag kan tänka mig att där är kraften störst ( vid inbromsning)
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst, det finns fördelar med att dra stagen bakåt också. Jag velade ganska länge...

Det har resonerats en del på Turbosport om saken och ett argument mot tension struts är att när bromskrafterna drar i staget så kan det inte bli mer än rakt, dvs är vinkeln rätt från början så ska bromskrafterna varken ge dive eller lift. Med compression struts kan bromskraften ge både lift och dive, även om staget är rakt från början. Om det spelar roll eller inte...tja...

Ska du köra compression struts (som ju många gör med gott resultat), tror jag på att helsvetsa rambenen mot golvet och även göra ett par vinklar som stöttar dem bättre. Ett stag tvärs över är också bra om det får plats.

Du kan behålla original kränghämmare om du vill men bygg i så fall pendelstag till den.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar