MrB - Cloneworth Capri

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Är det någon som har en burk kompressionstryck att sälja till en Essex 6a alternativt hittat mitt då vi var på Gelleråsen???? skulle tro att det ramlade ur motorn någonstans på långrakan........
Känns lite tråkigt just nu men det blir väl bättre när motorn fått sig en genomgång i vinter:banghead:
Old FORD's can always be faster ......

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ok, vad hände??? Du la väl ner en hel del tid o penulas på rovan om jag inte förstått det hela fel, förvisso så rök den ju lite blått på tuben när jag kollade på din bil, men det är ju inget ovanligt, mina motorer jag skruvat ihop har ju sörplat olja som en alkis, men efter en 50 mil slutat helt.

Så vad hände, ventilerna o dess säten, eller har kolvringarna fått kaffet tror du?

Btw, mycket tråkigt med motorn.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Skulle tro att det hänt något med någon kolv ..... Det ryker nästan ingenting när den går på tomgång för att sedan ryka rätt kraftigt när den blir belastad , trodde att det var en defekt insugspackning först som byttes ut men inget bättre ....konstigt nog är det helt ok komp i samtliga cylindrar?? men jag skulle tro att det är ringlandet på någon av kolvarna som havererat (spruckit sönder) och klämt fast oljeringen , Det skall visst vara rätt vanligt på Essex'en , Man snikade ju lite på kolvarna då blocket jag byggde på var helt nyborrat men kolvarna var gjutna ....kanske inte gillade 6500rpm i 3timmar 2 dagar i rad .......Men det var en riktigt kul träff
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Ja nu har man rivit isär "blåröksraketen " Hittade då något underligt , Inga kolvskador som jag befarade men kolvringarna var helt slut , Kolvringsgapet var 2-2,5mm på samtliga kolvar ,vevlagrena har överlevt med guds försyn Varför ???
Egen teori ...Vevlagerna beror nog på avsaknaden av riktiga skvalp plåtar i tråget (bara orginalplåten) samt sumpen bakåt ,har nog blivit slut på oljetrycket vid bromsning
Men kolvringarna ???? skitkvalitet ,dåliga luftfilter (K&N) eller för fet bränsleblandning ???
Har någon en ide ? Motorn har gått ca 10 "track days" och några hundra landsvägsmil
Bild

Vevlager ....
Bild

Troligtvis värdelös skvalp plåt i oljetråg
Old FORD's can always be faster ......

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag gissar på att du kör med en ordentlig olja, inget blask, sen så är det nog så att det skvalpat runt lite väl bra i sumpen, så några skvalpplåtar gör nog susen.

Kolvringarna var ju lite skumt, är cyl-loppen fina och inte tagit skada, så bör ju ringarna vara felkällan, sopigt luftfilter, då brukar kolvtoppen se blästrad ut, sett det på någon folkracemotor som gått utan filter.

Skulle du kört på fet blandning så borde ju cyl-loppen fått nötskador, likaså kolvarna om det vore oljebrist.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

20W50 olja är det som gäller gamla stötstångare... Drog igenom en honing i ett av loppen och det var inte nämnvärt slitage ,vetefan vad det var för ringar ....Kolvarna var då inte blästrade utan riktigt sotiga (all bränd olja ?)
Sedan blir det nog en oljetryckslampa på instumentbrädan på en 3kw så där kombinerat med ett trycklufthorn ,
Old FORD's can always be faster ......

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Tänkte på en sak, men kom på att du givetvis har koll på oljetempen, men nämner det ändå, och jo gissade på att du körde på en "riktig" olja i denna spis.

Sen är det väl inte fel o bygga ut sumpen så du får någon liter extra, alt flytta oljefiltret och köra med stora 1 liters filter, sett på något jängkebygge, där dom var besatta av massor av olja i systemet.

Ang lampa till oljetrycket, köp en givare som tänds innan dom 0,3 kg som är mer eller mindre std, finns dom som är 1 kg eller mer,
mmm sot på kolvarna är ju bränsle, men i huvudsak olja, dom motorena jag rivit i har ju sett hemska ut på kolvtopparna, ja inte om en toppackning gått, då har ju vattnet tvättat kolvarna så rena o fina så.

En Pinto men några mil på mätaren förbrukar ju olja/bensin i ungefärliga 50/50, har fått blästra avg kanalerna och ventiler och förbränningsrum, för att få det rent, så jo sotet är nog oljan som gått åt.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Hrmm... det där med oljetemp..... Det skulle ju ha monterats sådan mätare ...och den ligger ju i garaget ,men den kom aldrig dit ,liksom ,Visst sitter det extra oljekylare på motorn men vilken temp oljan har haft är ju väldigt osäkert ....kanske ska montera mätaren nu , Skall även meka dit en lamda mätare nu när det finns skitbilliga samt stoppa i en lambdasond i avgassystemet så att man kan kolla bränsleblandningen, det talar ju om en del om man får något fel på bränslesystemet/förgasarbestyckning
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Nu sitter "snurran " i och låter frisk & pigg igen , ingen blårök heller , få se hur länge ....
Bild
Old FORD's can always be faster ......

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Trevligt, trevligt :)

dr_ragnar
Erfaren
Inlägg: 89
Blev medlem: lör jan 28, 2006 2:26 pm
Namn: Magnus L
Kör: Ford Capri Zak-Special, Ford Focus ST Line Red/Black
Ort: Hedemora
Medlemsnummer: 255

Inlägg av dr_ragnar »

Nån fart på bilen till sommarn? Fungerar den nu?

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Lätt uppdatering
Capri'n nybesiktad så det behövs inget mer besök hos SBP på ytterligare 2år , Supertrevlig besiktningsman som tyckte gamla racerbilar var bra mycket roligare att besikta än V70....
Var hem till Dr Ragnar ... Jobba på så blir det snart en nylackad Zakspeed på gatorna i Dalarna
Old FORD's can always be faster ......

dr_ragnar
Erfaren
Inlägg: 89
Blev medlem: lör jan 28, 2006 2:26 pm
Namn: Magnus L
Kör: Ford Capri Zak-Special, Ford Focus ST Line Red/Black
Ort: Hedemora
Medlemsnummer: 255

Inlägg av dr_ragnar »

Jadå :) sliter på med färdigställande, är nog snurr till helgen :)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Eftersom "filmen från 2014" försvann lite så slänger jag in den här med....
Alltid kul med lite film :)
https://www.youtube.com/watch?v=8Z_NoREr8ek
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Hittade lite "roliga" foton när lite Dalafolk var Söderhamn och lekte
http://wolf6a.com/20sept/
Old FORD's can always be faster ......

Skriv svar