MrB - Cloneworth Capri
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Mycket huv på Caprie... 
Blev du omkörd av en Fiesta?

Blev du omkörd av en Fiesta?
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Jo, det gick rätt lugnt och fint kändes det som. Kostar en del tid och pengar att få in ett bra chassie... Och så måste man ju stå på lite och lära sig var gränserna går. Som tur är finns det ju stora ytor att lära sig på på motorbanor! 

A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117

Haf tröst, om så alla åker ifrån en på bana så är man ute och kör med sitt projekt = inte sönderplockat i garaget i 19 år.....MrB skrev:Måste påtala att detta var en körövning inte en tävling!!! ........mmm ,visst är livet surt ibland ,det var nog så att de flesta åkte ifrån mig
Har hyfsat med erfarenhet av banåka (på amatörnivå dock) och i körningar med blandade bilar skiljer det enormt mycket i fart bara om du har kört en viss bana ett flertal gånger.
T.ex. åker erfarna förare med originalgolfar skitarna ur nybörjare i Ferrari och Porsche på Ringen. Har själv spöat bilar på min hemmabana (Knutstorp) som borde äta min Cortina till frukost. Men det har enbart att göra med att de som körde inte hade kört på banan tidigare. Plus att man även blir frånåkt av "lånsammare" bilar då och då.
Det är bara att strunta i, man brukar alltid hitta någon jämnsnabb och då har man en inbördes kamp med denna

Det är bättre att åka mycket än att ligga i garaget och finlira hjulvinklar eller montera dyra blingdelar för att tjäna en tiondel.
Full gas

Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Då har man haft lite översyn av "kärran" efter gelleråsen ...Kan bara konstatera det att bromsarna är alldeles för små, i bakhjulsnaven har packboxarna brunnit upp (det var därför det kom rök ur bakhjulet på sista åket och det vart depå) i frambromsarna har beläggen fullkomligt brunnit upp ... inte bra , bara att inse .Antingen bromsar man för mycket eller så är det för klena grejor, Dags att uppdatera bromssystemet innan det blir något mer åka
Dagens "set up" är 247mm ventilerat fram med M16 ok & volvo 240 skivor bak ,Det som bör göras är 280-300 mm skivor fram med några större ok vi får se vad det blir
Dagens "set up" är 247mm ventilerat fram med M16 ok & volvo 240 skivor bak ,Det som bör göras är 280-300 mm skivor fram med några större ok vi får se vad det blir
Old FORD's can always be faster ......
- MDE6Y
- Legend
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
- Namn: Roger Gustavsson
- Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
- Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
- Kontakt:
Wow! De mattades inte? Bara "försvann"?MrB skrev:Då har man haft lite översyn av "kärran" efter gelleråsen ...Kan bara konstatera det att bromsarna är alldeles för små, i bakhjulsnaven har packboxarna brunnit upp (det var därför det kom rök ur bakhjulet på sista åket och det vart depå) i frambromsarna har beläggen fullkomligt brunnit upp ... inte bra , bara att inse .Antingen bromsar man för mycket eller så är det för klena grejor, Dags att uppdatera bromssystemet innan det blir något mer åka
Dagens "set up" är 247mm ventilerat fram med M16 ok & volvo 240 skivor bak ,Det som bör göras är 280-300 mm skivor fram med några större ok vi får se vad det blir
Man ska ju iofs vara försiktig med bromsen, lätt hänt att man sitter o småbromsar hela tiden även när det egentligen inte behövs. På bana är det ju full gas eller full broms! Allt annat är slöseri med tid...

A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Efter att "eldat "upp bromsarna på gelleråsen så pågår nu en "uppdate 3,0" av bromsarna
det blir en blandning av Citroen Xantia (283 mm ) skivor samt Volvo 850 bromsok
Får se om det kan stoppa en 1000kg Capri utan att "brinna upp"
Gamla bromsarna längst upp (247mm ventilerat) med Ford ok
Längst ner 283mm


det blir en blandning av Citroen Xantia (283 mm ) skivor samt Volvo 850 bromsok
Får se om det kan stoppa en 1000kg Capri utan att "brinna upp"
Gamla bromsarna längst upp (247mm ventilerat) med Ford ok
Längst ner 283mm


Old FORD's can always be faster ......
- Catling
- Veteran
- Inlägg: 983
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313

skivorna såg ut att passa bra, men bromsoket måste bli större, missar ju minst 1cm?
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Nej det är en synvilla ,Om du tittar på den övre bilden så är inte skivan större än att Volvo klossarna tar på hela "broms ytan "Catling skrev:skivorna såg ut att passa bra, men bromsoket måste bli större, missar ju minst 1cm?
Har just provkört ,vilken skillnad går att låsa framhjulen i 100 blås om man tokbromsar med R888/225 breda .....helt sjuk skillnad
Old FORD's can always be faster ......
Men vänta nu lite... jag trodde ju att vi män ställde upp bilarna i kurvorna, inte bromsade innan böjen???
Trodde bara det var kärringar
med ABS
o sån skit som bromsade sig in/ur kurvorna, o vi män som petade ned en rugge o när motståndet i motorn låste upp hjulen så klippte vi till på gasen o åkte ladugårdstället
allan ur kurvorna 
Har jag missat något
eller är jag en fosil
när det gäller offensiv(manlig)
bilkörning?
Hur som helst
på er alla 
Trodde bara det var kärringar




Har jag missat något



Hur som helst


- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
Alkolås på datorn kanske inte vore så dumt...SK Racing skrev:Men vänta nu lite... jag trodde ju att vi män ställde upp bilarna i kurvorna, inte bromsade innan böjen???
Trodde bara det var kärringarmed ABS
o sån skit som bromsade sig in/ur kurvorna, o vi män som petade ned en rugge o när motståndet i motorn låste upp hjulen så klippte vi till på gasen o åkte ladugårdstället
allan ur kurvorna
Har jag missat någoteller är jag en fosil
när det gäller offensiv(manlig)
bilkörning?
Hur som helstpå er alla

Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day

Lotus Cortina -65

Banbusbil YBW Cortina -65

Svart flügel

Korvkioskracer Cortina GT -68

IH B414 nu med 2 kedjor

Hungrig Rottweiler

Blondin (inte jag)

Ford betyder First On Racing Day
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Då det provats lite med Capri'n under den gångna sommaren så kunde jag snabbt konstatera att det inte finns några bra kompromisser... antingen racerbil eller åkbil ,Stadiet åkbil är ju redan passerat så det kommer att bli mera racerbil . Början till bur är på gång och en lite bättre framvagn skall väl till då jag fegade lite med för mjuka fjädrar på nuvarande framvagn
Buren kommer att bli en "skruvvariant " då det forfarande är tänkt att besikta bilen så att man kan köra trackdays & liknande där besiktat fordon är ett krav

Buren kommer att bli en "skruvvariant " då det forfarande är tänkt att besikta bilen så att man kan köra trackdays & liknande där besiktat fordon är ett krav

Old FORD's can always be faster ......
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6207
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7

MrB skrev:Då det provats lite med Capri'n under den gångna sommaren så kunde jag snabbt konstatera att det inte finns några bra kompromisser... antingen racerbil eller åkbil ,Stadiet åkbil är ju redan passerat så det kommer att bli mera racerbil . Början till bur är på gång och en lite bättre framvagn skall väl till då jag fegade lite med för mjuka fjädrar på nuvarande framvagn
Buren kommer att bli en "skruvvariant " då det forfarande är tänkt att besikta bilen så att man kan köra trackdays & liknande där besiktat fordon är ett krav
Regbesikta den med buren i? =)