RS 1800 - Escort 1.8i

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Bestämde mig idag för att hysta det fina engelska insuget som jag köpte förra året för att jag hade hört att det gamla skulle vara väldigt restriktivt. Tyvärr fick jag aldrig ordning på bilen med det på, den gick som en potta skit, svårtstartad, inget bottendrag mm.

Slänge på det gamla insuget igen, startar upp den och den går tyst och fint. Drar ända från botten, varvar lättare, precis som en bil ska gå. Tyvärr ingen tomgång. Så jag pluggar in kontakten för tomgångsmotorn, då lägger den sig på kanske 1500 varv, detta är ända felet just nu. Den pinnar på riktigt ordentligt annars. Eftersom dom den är stendöd utan tomgångsmotorn så verkar den inte dra nån tjufluft iaf, så jag antar att det är en mappningsfråga. Då jag mappa den sist fick SQR nämligen ingen ordning på tomgången.

Bild

Bild

Bild

Henke85

Inlägg av Henke85 »

Kul och se att det ordnar sig för dig.

Blir det nån effektminskning med orginal insuget jämfört med det fina engelska då?

Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Man har hört mycket skit om det gamla fordinsuget, men har bromspappe på en 1.8 med originlinsug på över 170 hästar så jag tror det duger åt mig. Största problemet är väl plastinsusröret innan spjället, men jag får modda det lite så jag kan få dit ett större luftfilter.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6095
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Hur är insuget från ee mondeo??
jämfört med xr3i orginal?.. om det är det du använder?

Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Plastinsuget på nyare Zetecmotorer skall vara bättre än detta 180 graders men hur mycket bättre vet jag inte. Men det går att få ut kusar med 180 graders insuget ovan.

Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Har inhandlat en diffspärr. Hade lite kredit på mitt Paypal konto, så jag kikade lite på Ebay.co.uk om man kunde hitta nåt kul till bilen. Dök upp en diffspärr från en Escort RS Turbo, som passar rakt ner i min låda, slutade på 400 kr minus mina 300 innestående kr. Så med frakt till Sverige borde man komma undan med 300 kr, rena kapet. Visserligen ingen Quaife diff, men bättre än ingen alls. Lägger upp bilder när jag får hem den. Det dröjer dock tills nästa säsong innan den åker i. Ska renovera lådan till hösten tänkte jag, samt att passa på att byta slutväxel till nåt högre.

Användarvisningsbild
Istvan
Legend
Inlägg: 2781
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Istvan C
Kör: Blandat
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Istvan »

RS 1800 skrev:Har inhandlat en diffspärr. Hade lite kredit på mitt Paypal konto, så jag kikade lite på Ebay.co.uk om man kunde hitta nåt kul till bilen. Dök upp en diffspärr från en Escort RS Turbo, som passar rakt ner i min låda, slutade på 400 kr minus mina 300 innestående kr. Så med frakt till Sverige borde man komma undan med 300 kr, rena kapet. Visserligen ingen Quaife diff, men bättre än ingen alls. Lägger upp bilder när jag får hem den. Det dröjer dock tills nästa säsong innan den åker i. Ska renovera lådan till hösten tänkte jag, samt att passa på att byta slutväxel till nåt högre.
Fan va trevligt!!! Rena kapet verkligen! Skulle me vilja ha diff..

MVH
Istvan
István Csiszár

Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Som sagt var, ingen Quaife diff, men dom kostar ju 7000 kr oxå, bättre att testa med denna först. Eftersom jag ändå inte har nån turbo så blir ju vridet aldrig riktigt elakt, så denna diff kanske fungerar utmärkt för mig. Hade gärna tagit en diff från en S1:a då dom är lite elakare, men fan omöjliga att hitta lösa.

Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Nu e jag lite sur! Köpte en diff på ebay billigt, men har inte fått den än. Säljaren vägrar att svara på mail, inte en massa pengar men ändå, riktigt jäkla arg. Då jag betalade med Paypal har jag anmält honom där. Det tar ett tag men förhoppningvis får jag tillbaka mina pengar.

Nu till dom goda nyheterna.

Hade en megastor hemmabiobas hemma som jag inte fick sålt. Har nu bytt bort den mot en massa 2.0 zetec delar. Så nu kan jag börja planera för min 2.1 liters sugmotor! Den dyra biten är väl kolvar, och spjällen. Lägger upp bilder när jag hämtat grejerna i helgen!

Användarvisningsbild
The Dude
Legend
Inlägg: 1119
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Micke Andersson
Kör: Impreza WRX -08
Ort: Gällivare/Sollentuna

Inlägg av The Dude »

Fan va surt att grejerna inte har kommit!!
Men det borde ju lösa sig när du har använt paypal.

Jaha, så du ska bygga helt ny motor? Coolt!
Alla grejerna du köpt till 1,8:an går att använda på en 2,0:a åxå?

//micke

Subaru Impreza WRX 2008, Mini Cooper S 2008
och en liten Ford :cool:

Icq : 10756328
Msn: mr.micke@bigfoot.com

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

RS 1800 skrev:Nu e jag lite sur! Köpte en diff på ebay billigt, men har inte fått den än. Säljaren vägrar att svara på mail, inte en massa pengar men ändå, riktigt jäkla arg. Då jag betalade med Paypal har jag anmält honom där. Det tar ett tag men förhoppningvis får jag tillbaka mina pengar.

Nu till dom goda nyheterna.

Hade en megastor hemmabiobas hemma som jag inte fick sålt. Har nu bytt bort den mot en massa 2.0 zetec delar. Så nu kan jag börja planera för min 2.1 liters sugmotor! Den dyra biten är väl kolvar, och spjällen. Lägger upp bilder när jag hämtat grejerna i helgen!
Blir det separata spjäll? Mumma isåfall :D
Vad kan man ha för kolvar i zetecen?

Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Jag kommer använda hela toppen och sätta på ett 2.0 block, måste ta ut lite material ur toppen för att få ner kompet, har inte börjat räkna på det än. Sen ska alla slitdelar byta u. Spjäll blir dubbla 45mm Lumenition, fick ett skitbra pris direkt från tillverkaren. Accralite har smidda 86mm kolvar, inte gratis men funkar, annars får jag väl snacka med TG och se om han kan få fram någramed uttag så man kan få ner kompet på det viset iställer för att ta ur material ur toppen.

malfunkshun

Inlägg av malfunkshun »

RS 1800 skrev: Accralite har smidda 86mm kolvar, inte gratis men funkar...
Kollade på mina Calibra Turbo kolvar, de är 86mm (85,97 för att vara exakt). Vad för komp är du ute efter?
De är tillverkade av Mahle och ska vara smidda...om det nu gör nån skillnad :rolleyes:
I RS2000 motorn så ska dom ge ett komp på 8,2-8,3 typ.
Det är vad jag fick berättat för mej när jag köpte dom i alla fall.

Med reservation för totalt felaktig information :)

Användarvisningsbild
RS 1800
Legend
Inlägg: 4151
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Lindqvist
Kör: Escort Mk3
Ort: Gstadt

Inlägg av RS 1800 »

Vill hamna på 10.5-11 kanske, hur passade dom i 2000 motorn?

malfunkshun

Inlägg av malfunkshun »

Jag har inte haft tid att stoppa ner dom än, men jag återkommer när jag vet mer.

Skriv svar