Fredrik- Escort Cosworth -94
-
- Veteran
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lör aug 09, 2003 6:03 pm
- Namn: Fredrik Hansson
- Kör: Escort cosworth 94
- Ort: Tomelilla
Fredrik- Escort Cosworth -94
Lite info om min bil här på forumet.
Skall försöka hinna köra på så många trackdays som jag hinner
Kommer fler bilder under resans gång
Exteriör:
Omlackerad i originalkulören Mallardgrön
Frontläpp med hockeysticks
Mörktonade baklysen
Morette dubbelljussats
Cupspeglar
100+ Motorsport aluminiumfälgar med 225-40/18 Dunlop SP9000 däck
Aluminium tanklock.
Interiör:
Helt rensad på inredning
Alla skarvar rensade på karosserikit och uppstyvningssvetsade
Dragracingbur
Hembyggd säkerhetslåda till fuelcell och bränslepump.
Corbeau Pro series Excel kevlar/kolfiber stolar med Corbeau sidofästen (justerbara på original underreden)
Sabelt 3" fyrpunktsbälten
Sparco pedaler
Sparco 325 ratt i mocka moddad med launchknapp
Flockad instrumentbräda, dörrsidor och diverse smågrejor
All övrig inredning är i kolfiber
Startknapp
Ford racing 5" varvräknare med shiftlight
Autometer 2,5 bar laddtrycksmätare
Autometer bränslenivåmätare
Autometer avgastempmätare
Autometer oljetrycksmätare
Innovative LC-1 bredbandslambdamätare
Chassi och bromsar:
GAZ Gold coilovers
Hårdare bussningar till främre stötdämpartornen
Röda polyuretanbussningar till chassiet
Camber shims för rakare hjulvinklar bak
Original bromsar med gröna EBC bromsbelägg
Fram 330mm ap-racing
Drivlina:
Ny Fixit växellåda med billet spakställ/växelspak
Original diffar
Vibratech växellådsfäste
Planat och moddat svänghjul
Sachs treskivig sinterkoppling specad till 1000+ vridmoment
Original kardan och drivaxlar (distansbrickor på drivaxlarna)
Motor osv:
Original 200 block, borrat och planat
Original oslipad vevaxel, polerade ramlager- och vevaxel-tappar, naturligtvis balanserad
Verdi vevstakar
CP kolvar
Blocket moddat för långa topplocksbultar
Ny oljepump med högtryckskit
WRC topplockspackning
Planad topp med sänkta ventilfjäderbrunnar, nya ventilltallrikar, tätningar, styrningar och hydrauliska lyftare. Dubbla ventilfjädrar
Gatportad med matchportade insugningsrör.
BD16+ insugningskamaxel
BD16 avgaskamaxel
Kent cams blåa ställbara kamdrev
TG racing plenum
3" spjällhuskit
Rostfritt pulssplit grenrör av Peter G med Autometer avgastemp i kollektorn, lindat med avgasbandage
Turbosmart Progate 45mm wastegate
Precision SC6262 a/r0,68 T4
Värmeskydd till avgashuset på turbon
BMC dubbelkon luftfilter
Forge 70mm intercooler med 3" anslutningar
Pro alloy vevhusventilationsburk (från bägge sidor av blocket samt återrinning)
3,5" avgassystem med sidepipe, v-bandsklammor överallt, coatat och lindat med avgasbandage
Turbosmart Vee-port dumpventil
16 gallon fuelcell med tankmätare
Aeromotive Eliminator bränslepump och filter
AN8 bränsleledning fram till Y-kors, dubbla AN6 till fuelrail och AN6 retur till tanken
Aeromotive AN6 bränsletrycksregulator
Bosch 1700cc bränslespridare
Autronic SM2 styrsystem med CDI500R tändning
CDI tändspolar
Magnecor 8,5mm tändkablar
Escort Cosworth T25 fördelare
Extern oljekylare med tillhörande AN12 stålomspunnen slang och kopplingar
Rött Optima batteri
Samco silikonslangar till hela motorn
Skall försöka hinna köra på så många trackdays som jag hinner

Kommer fler bilder under resans gång

Exteriör:
Omlackerad i originalkulören Mallardgrön
Frontläpp med hockeysticks
Mörktonade baklysen
Morette dubbelljussats
Cupspeglar
100+ Motorsport aluminiumfälgar med 225-40/18 Dunlop SP9000 däck
Aluminium tanklock.
Interiör:
Helt rensad på inredning
Alla skarvar rensade på karosserikit och uppstyvningssvetsade
Dragracingbur
Hembyggd säkerhetslåda till fuelcell och bränslepump.
Corbeau Pro series Excel kevlar/kolfiber stolar med Corbeau sidofästen (justerbara på original underreden)
Sabelt 3" fyrpunktsbälten
Sparco pedaler
Sparco 325 ratt i mocka moddad med launchknapp
Flockad instrumentbräda, dörrsidor och diverse smågrejor
All övrig inredning är i kolfiber
Startknapp
Ford racing 5" varvräknare med shiftlight
Autometer 2,5 bar laddtrycksmätare
Autometer bränslenivåmätare
Autometer avgastempmätare
Autometer oljetrycksmätare
Innovative LC-1 bredbandslambdamätare
Chassi och bromsar:
GAZ Gold coilovers
Hårdare bussningar till främre stötdämpartornen
Röda polyuretanbussningar till chassiet
Camber shims för rakare hjulvinklar bak
Original bromsar med gröna EBC bromsbelägg
Fram 330mm ap-racing
Drivlina:
Ny Fixit växellåda med billet spakställ/växelspak
Original diffar
Vibratech växellådsfäste
Planat och moddat svänghjul
Sachs treskivig sinterkoppling specad till 1000+ vridmoment
Original kardan och drivaxlar (distansbrickor på drivaxlarna)
Motor osv:
Original 200 block, borrat och planat
Original oslipad vevaxel, polerade ramlager- och vevaxel-tappar, naturligtvis balanserad
Verdi vevstakar
CP kolvar
Blocket moddat för långa topplocksbultar
Ny oljepump med högtryckskit
WRC topplockspackning
Planad topp med sänkta ventilfjäderbrunnar, nya ventilltallrikar, tätningar, styrningar och hydrauliska lyftare. Dubbla ventilfjädrar
Gatportad med matchportade insugningsrör.
BD16+ insugningskamaxel
BD16 avgaskamaxel
Kent cams blåa ställbara kamdrev
TG racing plenum
3" spjällhuskit
Rostfritt pulssplit grenrör av Peter G med Autometer avgastemp i kollektorn, lindat med avgasbandage
Turbosmart Progate 45mm wastegate
Precision SC6262 a/r0,68 T4
Värmeskydd till avgashuset på turbon
BMC dubbelkon luftfilter
Forge 70mm intercooler med 3" anslutningar
Pro alloy vevhusventilationsburk (från bägge sidor av blocket samt återrinning)
3,5" avgassystem med sidepipe, v-bandsklammor överallt, coatat och lindat med avgasbandage
Turbosmart Vee-port dumpventil
16 gallon fuelcell med tankmätare
Aeromotive Eliminator bränslepump och filter
AN8 bränsleledning fram till Y-kors, dubbla AN6 till fuelrail och AN6 retur till tanken
Aeromotive AN6 bränsletrycksregulator
Bosch 1700cc bränslespridare
Autronic SM2 styrsystem med CDI500R tändning
CDI tändspolar
Magnecor 8,5mm tändkablar
Escort Cosworth T25 fördelare
Extern oljekylare med tillhörande AN12 stålomspunnen slang och kopplingar
Rött Optima batteri
Samco silikonslangar till hela motorn
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 6506
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Växjö
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Återkom gärna när du fått den reggad! 
Mvh Jonas

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
-
- Veteran
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lör aug 09, 2003 6:03 pm
- Namn: Fredrik Hansson
- Kör: Escort cosworth 94
- Ort: Tomelilla
Det gick inget bra med reggningen. Total förbjudet i dagsläget med E85. Där var för mkt ombyggt för en reg bes, dom tyckte en sfro ombyggt fordon. Ringde sfro o prata och till o börja me total stop me E85. Sen tyckte dom där var för lite gjort för o regga den som ombyggt fordon. Så man sitter i en liten tråkig sits 

- MalZon
- Legend
- Inlägg: 6506
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Växjö
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Tänkte väl, då är det inte bara jag som har problem.. Haha
Mvh Jonas
Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 6506
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Växjö
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Ja tyvärr 
Ombyggt fordon är lönlöst för oss som vill ha lite mos i maskinen. Det är samma regler där, en motor får aldrig trimmas, men den får bytas ut..
Ombyggt fordon måste motiveras, t.ex. utbytt motor, ombyggd bak/framvagn, styrinrättningar eller liknande.
Mvh Jonas

Ombyggt fordon är lönlöst för oss som vill ha lite mos i maskinen. Det är samma regler där, en motor får aldrig trimmas, men den får bytas ut..
Ombyggt fordon måste motiveras, t.ex. utbytt motor, ombyggd bak/framvagn, styrinrättningar eller liknande.
Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
- Henke P
- Veteran
- Inlägg: 736
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
- Namn: Henrik Persson
- Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
- Ort: Torsås
- Medlemsnummer: 521

Ja bilprovningen är på både gott&ont.. bra för att kolla upp vanliga bilar som bara rullar o rullar men inte så mycket översyn när de gäller slitage..sämre för oss som har bilen som hobby&terapi 
men du får väl annars göra som så många andra Fredde.. dvs hinka dit orginal grenrör&turbo riktigt avgassystem o göra en besiktnings-mapp i sprutet o besikta som vanligt.. frågan är det skruvbur eller är den svetsad på plats? är den fast monterad så är det lite småsurt :/
Edit: lite inredning skulle nog behövas med? eller hur är det med det Jonas du som lite koll på lagar om detta?
//Henke P..

men du får väl annars göra som så många andra Fredde.. dvs hinka dit orginal grenrör&turbo riktigt avgassystem o göra en besiktnings-mapp i sprutet o besikta som vanligt.. frågan är det skruvbur eller är den svetsad på plats? är den fast monterad så är det lite småsurt :/
Edit: lite inredning skulle nog behövas med? eller hur är det med det Jonas du som lite koll på lagar om detta?

//Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 6506
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Växjö
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Får ju inte finnas något som kan göra mer personskada än orginal inredning, tyvärr.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "