gxlv8 - team gunston perana A2 bygge
- gxlv8
- Veteran
- Inlägg: 209
- Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
- Namn: henrik nielsen
- Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
- Ort: vid ystad
så nu var rostlagningen klar
o verkmästaren sträcker ut efter dom många timer i verkstan
bild 2 var ett av bonus hålen som kom fram vid blästringen.
bild 4 så här fint blir det med punkt svetsen.
jag har också hunnit måla underredet, med 3 olika lagar skyddsfärg.
sen kommer det underreds massa på det + en massa gegga i balkarna.
nu ska maskinrummet målas o bakaxlen monteras så bakre skärmbreddare kan komma på.
nu blir det spännande o se hur bredd fälg jag får på bak, hoppas stenhård på 11" med ett Michelin 310
o verkmästaren sträcker ut efter dom många timer i verkstan

bild 2 var ett av bonus hålen som kom fram vid blästringen.
bild 4 så här fint blir det med punkt svetsen.
jag har också hunnit måla underredet, med 3 olika lagar skyddsfärg.
sen kommer det underreds massa på det + en massa gegga i balkarna.
nu ska maskinrummet målas o bakaxlen monteras så bakre skärmbreddare kan komma på.
nu blir det spännande o se hur bredd fälg jag får på bak, hoppas stenhård på 11" med ett Michelin 310

- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5741
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Grattis!gxlv8 skrev:så nu var rostlagningen klar
o verkmästaren sträcker ut efter dom många timer i verkstan
bild 2 var ett av bonus hålen som kom fram vid blästringen.
bild 4 så här fint blir det med punkt svetsen.
jag har också hunnit måla underredet, med 3 olika lagar skyddsfärg.
sen kommer det underreds massa på det + en massa gegga i balkarna.
nu ska maskinrummet målas o bakaxlen monteras så bakre skärmbreddare kan komma på.
nu blir det spännande o se hur bredd fälg jag får på bak, hoppas stenhård på 11" med ett Michelin 310

Ser bra ut, dags att plocka på saker iställer för av nu då.

\Rickard
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Väldigt roligt att se hur bra det går
, den blir ju kanonfin. Lärorikt med bilderna också, själv passar jag på att detaljstudera likheterna i stommen med de andra europeiska Fordarna med liknande mått och originalmekanik. Tur att inte husse är lika mycket av en livsnjutare som verkmästare Lilleman
, då skulle det nog inte kommit så här långt
.



"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- gxlv8
- Veteran
- Inlägg: 209
- Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
- Namn: henrik nielsen
- Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
- Ort: vid ystad
ja nu var det dags för en uppdatering. det har hänt lite sen sist
framvagnen är målad o alla bussningar är byta till poly
självklart är bakvagnen också uppgraderat med poly bussningar.
motorn är genomgått o målad.
jag har byggt coilover fram
framvagn o motor är tillbaka i bilen
mina hjul är klara o tillbaka på bilen
så nu står den på sina fina sulor igen
men nu får bygget ta en liten paus för nu är det dags att ta tag i ferrari´n den ska ha en service o ha bytt sin kamrem.
sen ska caprin fram igen o jag ska kontakta sfro igen, mest så dom inte glömmer mej
fan nu har det hänt igen, några bilder är upp o ner.
framvagnen är målad o alla bussningar är byta till poly
självklart är bakvagnen också uppgraderat med poly bussningar.
motorn är genomgått o målad.
jag har byggt coilover fram
framvagn o motor är tillbaka i bilen
mina hjul är klara o tillbaka på bilen
så nu står den på sina fina sulor igen

men nu får bygget ta en liten paus för nu är det dags att ta tag i ferrari´n den ska ha en service o ha bytt sin kamrem.
sen ska caprin fram igen o jag ska kontakta sfro igen, mest så dom inte glömmer mej

fan nu har det hänt igen, några bilder är upp o ner.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Om du mäter avståndet mellan kulbulten och inre lagringen på främre länkarm när de ändå är lösa så lovar jag att vända bilderna rätt och återposta i trådenfan nu har det hänt igen, några bilder är upp o ner.

Väldigt kul att Caprin börjar komma ihop igen, spännande och inspirerande projekt att följa, detta

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Sådärja, bra bilder blev nu på rätt ledd också
. Nå, jag kom på att trots att jag sitter vid "nya" laptopen så går det ju att räta på bilder utan att ens ha installerat nån särskild programvara. Ett försök till "Gör så här", tyvärr utan bilder
men jag ska förklara varför sen:
Prova öppna en bild i Windows Fotovisare genom att välja Förhandsgranska. Till höger under bilden syns ett par små cirkelpil-symboler (vrid åt höger eller vänster, varje klick vrider 45 grader). När bilden hamnat rätt så klicka i verktygslisten ovanför bilden på Arkiv och välj Spara Kopia. Observera att det där med kopia är lite missvisande; gör man så skriver man över filen man har öppen med den nya, justerade så vill man ha kvar en upp-och-ner av nån anledning
bör man ha en annan kopia på annan plats, den kan ha samma namn bara den inte ligger i samma mapp eller så räcker det att kalla den (1) eller nånting så kan den ligga i samma. Däremot kan jag inte se att det blir någon kvalitetsförsämring vid omgörningen, en del (men inte alla) bildredigeringsprogram brukar orsaka försämrad skärpa när man gör så här. Jag provade skärmdumpa fönstret för att kunna lägga på markeringar i en pekguide steg-för-steg men fick bara felmeddelanden om att där inte fanns något att klistra in... Vet inte om det är jag som missat nåt eller om varken senaste GIMP eller det andra äldre patchade program jag lagt in klarar av att samarbeta problemfritt med Windows 10, syns mest som att fallet är det senare (OT så kör jag sånt på XP i en gammal PC just därför). Hoppas det går att hitta rätt ändå utifrån texten ovan så var detta lite nytta iaf eller så kan jag gärna fixa det när jag hinner - några tydliga bilder säger ju mer än tusen röriga ord
.
Jo, det vore jättebra med några måttsiffror på Capri-länkarmarna
(märkligt, men det syns tji att finna uppgifter på nätet). Jag lurar på om de stämmer i bredd med gamla 17M P3 som har en framvagn av samma grundtyp (verkar t o m vara samma kulled för fjäderbenen) med ungefär samma bredd på balken men veka länkarmar i pressplåt så kanske jag kan pussla ihop en funktionell, stark och lätt kombo med Saab 99 (bakmonterad) styrväxel funderar jag. Sorry för vad som tenderar en tillfällig trådkapning, åter till den mycket intressanta Capri-storyn
.


Prova öppna en bild i Windows Fotovisare genom att välja Förhandsgranska. Till höger under bilden syns ett par små cirkelpil-symboler (vrid åt höger eller vänster, varje klick vrider 45 grader). När bilden hamnat rätt så klicka i verktygslisten ovanför bilden på Arkiv och välj Spara Kopia. Observera att det där med kopia är lite missvisande; gör man så skriver man över filen man har öppen med den nya, justerade så vill man ha kvar en upp-och-ner av nån anledning


Jo, det vore jättebra med några måttsiffror på Capri-länkarmarna


- Bilagor
-
-
-
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- gxlv8
- Veteran
- Inlägg: 209
- Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
- Namn: henrik nielsen
- Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
- Ort: vid ystad
många tack för hjälpen med bilderna
vet inte riktigt va det meste av det du skriver betyder
är totalt idiot på datorn
men jag tror det jag missar när jag vänder dom, jag har hittat dom små pilar,
men någon kopi knapp har jag då inte set. än.
ska forska lite i det
jag ska hissa upp bilen imorn så ska jag mäta länkarmen-trackingarmen eller va dom nu kallar den för, till dej
vet inte riktigt va det meste av det du skriver betyder

är totalt idiot på datorn
men jag tror det jag missar när jag vänder dom, jag har hittat dom små pilar,
men någon kopi knapp har jag då inte set. än.
ska forska lite i det
jag ska hissa upp bilen imorn så ska jag mäta länkarmen-trackingarmen eller va dom nu kallar den för, till dej